Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 19 juli 2019 16:24 #1064703

Udo, heeft je meter niet een amperestand? In de nacgt ergens een draadje loshalen en de stroom meten kan niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 13 aug 2022 18:27 #1414425

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Tja dit onderwerp al 3 jaar geleden begonnen.
Twee jaar geleden de zaak in mijn boot aangepakt:

Meten = weten, dus deed ik dat dan ook.

1. Het flexibele zonnepaneel gaf helemaal geen stroom meer na 4 seizoenen.
Terug denkend kan ik constateren dat het paneel al gedurende het 3de seizoen minder presteerde.
2. In de nacht trok de koelkast de accu's leeg.

Nu heb ik twee panelen in serie geschakeld (elk 55W). Ik heb een Victron landstroom lader, Victron zonnecel regulator en Victron accu meter.

Kan nu via de Victron apps op mijn Iphone precies zien wat er aan de hand is.

Huidige werkelijkheid:

Gedurende de nacht wordt er niet geladen als ik voor anker lig (en dat doe ik veel hier in Zweden)
met mooi weer begint het laden vroeg en in de ochtend zijn de accu's al weer vol.

Deze situatie geeft bij mooi weer meer energie gedurende de dag dan ik nodig heb, zelfs inclusief koelkast en navigatie apparatuur van Raymarine + auto pilot.

Bij bewolkt weer is het een heel ander verhaal, dan wordt er weinig geladen maar na 2 dagen bewolkt weer staan mijn accu's op 80% dus dat valt nog wel mee.

Udo
Laatst bewerkt: 13 aug 2022 18:28 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 13 aug 2022 20:24 #1414455

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Met twee maal 55 Watt panelen vroeg in de ochtend je accu’s alweer vol? Met koelkast aan in de nacht?
Ik heb moeite dat te geloven om eerlijk te zijn.

Als je een keer aan de laadstroom hebt gehangen en je accu’s met de landstroomlader helemaal vol zijn geladen: doe dan eens een reset van je accumonitor. Hij begint dan helemaal opnieuw met tellen. En check de instellingen van je accumonitor. Heb je de juiste capaciteit opgegeven van je accupakket?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 07:26 #1414513

Mijn ervaring met 1 55wp en een isotherm asu koelkast is dat wanneer je het paneel s’avonds al goed op de komende ochtend zon zet deze al vroeg een fijne laadstroom geeft en rond 10 uur er al flink geladen is.. de monitor staat dan al weer rond de 90%. En ff later richting de 100. Dit met de zon van de afgelopen dagen en goed richten van het paneel ook gedurende de dag.
Ik laad daarbij alleen de dubbele accupakket als service accu 210 ah)
Valt mij mee..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 08:18 #1414521

koko schreef :
Met twee maal 55 Watt panelen vroeg in de ochtend je accu’s alweer vol? Met koelkast aan in de nacht?
Ik heb moeite dat te geloven om eerlijk te zijn.

Besef wel dat momenteel in Zweden de zon een stuk eerder opkomt dan in Nederland. Ter hoohte van Stockholm om 05.00 en in Nederland pas om 6.10 . In de Med nog een uur later .
In Zweden staat de zon om zes uur al op 10 graden boven de horizon , in Nederland pas net op de kim.
Ook de daglangte is daar langer.
Is leuk te bekijken op deze website: www.suncalc.org/#/59.3326,18.0...2022.08.14/10:17/5/1
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 11:40 #1414565

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Hallo,

We hebben dus Bulk, Absorption and float als stappen in het laden van lood zuur accu's.
Ik kan ook op mijn zonnecel regelaar van Victron zien of mijn accu's de stand FLOAT hebben bereikt. Zoals gezegd met zonnig weer zijn mijn accu's al vol in de ochtend en met zonnig weer kom ik aan het einde van de dag aan in de haven of eiland of anker plaats met volle accu's. Met zonnig weer heb ik dan ook nooit stroom in de haven nodig. De gehele middag hebben mijn accu's dus op FLOAT gestaan. Met zonnig weer staan mijn accu's elke dag op Float.
Al mijn navigatie apparatuur en auto pilot en koelkast trekken dan direct the energie van de panelen.


Ik kan ook zien wat het laagste Voltage is wat dagelijks in de nacht werd bereikt en dat was gemiddeld (laagste) rond de 12.35 V (wanneer ik dus niet aan landstroom lag) maar vaak zag ik ook 12.4V


De zonnecellen staan op alu palen van het merk Noa met middel grote doorsnede, zodat er niet al te veel beweging in zit als we op de open Oostzee zeilen, waarbij ik de panelen 360 graden kan draaien in alle richtingen. Dit is van fundamenteel belang. Gedurende het zeilen en in de haven kan ik ze goed richten, maar als we voor anker liggen is dat anders omdat de boot veel beweeg door de wind en niet stil ligt, dan richt ik ze 100% naar boven.

Goed richten maakt een verschil van dag en nacht. Goed gericht kan ik wel 100W krijgen in direct zonlicht, aangehangen voorbeeld een screenshot van de zonnecel regelaar: 12 uur overdag: 38.34 V, 97 W, geeft 7,30 Ampere. Dit hoge voltage komt vanwege de serie schakeling van de panelen, hierdoor begint het laden vroeger in de ochtend en gaat het langer door in de avond.
Niet goed gericht kan dit wel terug vallen van 7 Amp tot 2 amp!
Als ik dus aan het zeilen ben kan ik ze op een bepaalde koers exact richten en zo kan ik wel voor vele uren7 amp hebben.

de hoogte van plaatsing was afhankelijk of ik wel of niet mijn hoofd zou stoten aan de panelen, dat kan nog wel maar door de juiste plaats op te zoeken is het me nooit gebeurt.

Toegegeven: Twee panelen niet erg mooi op de boot, maar ik heb nu helemaal geen zorgen.

Dus in het kort: Ik kan erg goed waarnemen de toestand van mijn accu's:
Via the Victron accu monitor en zonne cel regelaar.
Geloof het of niet? Tja, ik heb echt net de bedoeling om onjuiste imformatie op dit forum te zetten.


en niet te vergeten:

Alles op advies van ons bekende electra expert op dit forum Saeftinghe.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 11:58 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 12:06 #1414571

Zeilvis,

Niet op de hoogte dat er schakelaars zijn met met meerdere contacten die elk hun eigen draadje schakelen. daarmee kun je wel 5 verschillende spanningen gelijktijdig in- of uitschakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 12:13 #1414572

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
koko schreef :
Met twee maal 55 Watt panelen vroeg in de ochtend je accu’s alweer vol? Met koelkast aan in de nacht?
Ik heb moeite dat te geloven om eerlijk te zijn.

Zeker als de panelen in serie zijn geschakeld via een MPPT-regelaar en gericht kunnen worden gaat het laden inderdaad heel hard.

Ik heb zelf 2 x 75 Wp in serie op één MPPT-regelaar, met 200 Ah accu-capaciteit en mijn koelbox (ruim 40 liter, 5 cm isolatie) gaat nooit uit, als ik aan boord ben. Ik kom gedurende de nacht soms in de buurt van 12,6 V, maar meestal blijft er meer over. Tegen de tijd dat het 11.00 u. is schakelt de regelaar al weer terug naar 13,8 V.

Zo héél onwaarschijnlijk vind ik het verhaal van Udo dus niet..
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 12:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 12:35 #1414577

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Correct, Ik heb de Victron MPPT 75/15 zonnecel regelaar met 2 panelen in serie, met 3 accu's: een voor start and twee voor de rest, elk 90 amp. dus in totaal 180 amp.

Mijn ervaring is dus helemaal in lijn met die van wadloper.
Maar cruciaal is dat ik de panelen in de meest ideale positie kan richten in de haven en gedurende het zeilen en als ik zo om me heen kijk: Dan zie ik eigenlijk nooit bij andere zeilers: meestal in een gefixeerde positie horizontaal en in dat laatste geval krijg je maar een heel klein deel van wat mogelijk is.

Wat ik Saeftinghe wilde vragen is dit: Het laden met de zonnecel regelaar gaat inderdaad hard, veel sneller dan met de dynamo van de Yanmar motor terwijl ik toch een hoge Voltage zie bij het draaien van de motor

Deze zomer heb ik in Zweden ook wel eens een aantal bewolkte dagen meegemaakt en vanwege dat mijn vrouw met spoed naar een tandarts moest heb ik daardoor eens een hele dag op de motor gevaren. Geen tijd om de kruisen tegen de wind in. Toen duurde het veel langer voordat de accu's vol waren. Duurde de gehele dag met bewolkt weer.
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 12:44 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 12:43 #1414581

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
udo schreef :
Deze zomer heb ik in Zweden ook wel eens een aantal bewolkte dagen meegemaakt en vanwege dat mijn vrouw met spoed naar een tandarts moest heb ik daardoor eens een hele dag op de motor gevaren. Geen tijd om de kruisen tegen de wind in. Toen duurde het veel langer voordat de accu's vol waren. Duurde de gehele dag met bewolkt weer.

Mijn ervaring is dat er 's zomers met bedekte lucht (geen direct zonlicht) met panelen in serie ook nog wordt geladen. Vanzelfsprekend veel minder dan wanneer er wèl zon is. Maar ook niet verwaarloosbaar weinig. De serieschakeling heeft, met de panelen achterop en een minimum aan beschaduwing, eigenlijk alleen maar voordelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 12:46 #1414582

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Klopt, want dan na 2 dagen stonden mijn accu's op 80%. Als ik mijn spreadsheet bekijk met metingen wat elk lampje, plotter en ga zo maar door gebruikt dan hadden mijn accu's veel lager moeten uitkomen met bewolkt weer.

Volgens mijn spreadsheet is mijn gebruik tussen de 50 and 88 Ah per dag afhankelijk wat is gebruikt en voor hoe lang.

Dus dat betekent dat er gedurende bewolkt weer wel degelijk energie wordt binnen gehaald via de zonne panelen. (of misschien voegen sommige Zweedse gremlins electra toe aan de accu's?)

Ik kan alleen maar nog een probleem waarnemen bij mijn opstelling: 1 service accu staat direct naast de start accu achter de motor, achter de schroefass (=orginele opstelling Dehler 31 uit 1992) and de andere service accu staat in een ruimte daarnaast. De ruimte achter de motor warmt zeer sterk op wanneer de motor draait en de andere ruimte niet, daardoor is er een groot temperatuur verschil tussen de accu's die serie zijn geschakeld wanneer de motor draait en het duurt lang voordat die ruimte afkoelt. Dit heb ik willen veranderen, maar weet nog niet hoe.
Beide service accu's passen niet in de ruimte die niet opwarmt. Misschien gaten boren in het houten schot tussen die ruimtes? Maar hoe laat ik de lucht circuleren?
Laatst bewerkt: 14 aug 2022 13:12 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 14 aug 2022 20:12 #1414664

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Ik kan wel meegaan in het verhaal van Udo.
We hebben zelf ook een zonnepaneel en een ASU koelsysteem.
De meerwaarde van dat systeem is niet alleen dat er dus een koude accu in je koelbox zit, maar ook de automatische regeling van de temperatuur, afhankelijk van de gemeten accu spanning.
In automatische stand zal de ASU unit op stand Eco koelen, als de motor niet draait of geen walstroom is aangesloten.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 15 aug 2022 08:21 #1414749

die hoge laadwaardes haal ik niet, zelfs niet op de MED. De max die ik gezien heb was 90-100 watt. Maar goed, ik kan mijn (overloopbare, 3 x 55 W) panelen niet richten, en ze staan parallel. Toch lukt het ons om 2 tot 3 weken zelfvoorzienend rond te varen, met als grootste verbruikers, de navigatieapparatuur, koelkast en autopilot. Natuurlijk motoren we ook af en toe. Ik ben benieuwd hoe dat straks in NL gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 16 aug 2022 12:21 #1415223

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 472
Met een vlak liggend zonnepaneel en helaas ook een schaduw af en toe van de giek, heb ik met een 350W paneel en maximaal vermogen van 280W maar meestal zit ik op zo´n 160W. Dag opbrengst ligt tussen de 1 en de 1,3KWh. Bij bewolking zit ik tussen de 500 en 700Wh per dag.
De laatste dagen kwam ik niet veel verder dan 1KWh per dag en merk je wat hitte doet, locatie IJmuiden.
Wat bij mij heel erg helpt om langer autonoom te zijn is de 5KW inverter uit te zetten als ik hem niet nodig heb, zoveel mogelijk alles direct op de accu aansluiten. De inverter is voor de keuken, inductiekookplaat, combimagnetron, airfryer en koffie apparaat. Stevige stroomvreters maar vaak kortstonig aan.
Voor echt kokkerellen in de keuken is de opbrengst iets te weinig maar vaak is het wel voldoende, heb ook geleerd om zuinig met energie om te gaan.
De Airfryer en magnetron zijn de grote winnaars wat betreft energieverbruik (minder dan 100Wh).
toch ga ik binnenkort nog voor twee extra panelen van 410W.
huishoed accucapaciteit is 24V 300Ah (8x 75Ah)
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 12:22 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 16 aug 2022 16:26 #1415283

Een richtbaar en gericht 55 WP paneel levert dat ook een groot deel van de dag… maar dan moet je deze wel regelmatig richten.. 2 keer 55 wp geeft je dan wat meer speling..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 16 aug 2022 16:36 #1415287

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
ISO788 Hans schreef :
Een richtbaar en gericht 55 WP paneel levert dat ook een groot deel van de dag… maar dan moet je deze wel regelmatig richten.. 2 keer 55 wp geeft je dan wat meer speling..

Ben zeer actief met het richten. 2x55W geeft meer speling? Niet als ze in serie geschakeld zijn, dan is het heel belangrijk dat de panelen zoveel als mogelijk in hetzelfde licht staan.

Maar als ik zie hoe snel ik kan laden dan is mij dat alles waart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 16 aug 2022 19:50 #1415332

Met meer speling bedoel ik: 2 keer zo snel of wat langer zonder bij te stellen .
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vermoeden zonnecel trekt mijn accu leeg in de nach 16 aug 2022 20:41 #1415349

Udo,

Zonpanelen regelen op wat de accu ze verteld via de regelaar, in de vroege ochtend maximaal wat het licht mogelijk maakt.
Dit tot Absorptie is bereikt.
Dan houden ze een tijd lang de absorptiespanning, ook op informatie uit de accu. Hoe dat precies werkt weet ik niet.
Daarna op floatspanning, die wordt constant gehouden op een wat lagere (instelbare) spanning waarbij de gebruikers de hoeveelheid Amperes bepalen.

De meeste generatoren gaan standaard naar ongeveer 14,2V, gemeten op de generator.
Er zijn ook generatoren die na een tijdje wat lagere spanning geven door temperatuur meting in de generator denk ik. Dat lijkt me bij mijn generator het geval te zijn.
Maar ook daar weet ik niet genoeg van het hoe en waarom, om advies te kunnen geven.
Bij mij zie ik direct na starten 14,2, na korte tijd 13,8V. Nooit problemen, ik ben niet nieuwsgierig genoeg en te druk om het uit uit te zoeken.
Dit bij stromen van 40A bij "lege" accu´s welke snel terugzakt naar 20-15-10-5 Ampere

Ik heb een overdaad aan panelen, maar 240Wp zou genoeg kunnen zijn bij altijd zonnig weer.
Bij mooi weer en veel stroomafname in de donkere uren heb ik toch wel een paar keer 260Watt uit de nominaal 240Wp panelen gezien.

Doorgaans staat er 480 Wp op twee 100/20 Victrons. Dat geeft op 21 december genoeg voor mijn verbruik.

Op dit moment heb ik een schip voor een half jaar om op te passen, niet de meest nette electra daar aan boord.
Daar is nu mijn derde set 240Wp die de zaak op orde houdt. Minimaal de startaccu zodat, indien nodig, verplaatst kan worden. Aflees baar bij mij aan boord, heel handig die afstand bediening.

Een aantal defecte AIR X windmolens heb ik weer produktief gemaakt, één levert bij de weinige wind hier, net genoeg om ook ´s morgens een warme douche te kunnen nemen.

De zon zorgt dat omstreeks 9 a 10 uur in de ochtend de accu´s weer vol zijn.
Paneelspanning wordt vanaf da moment gebruikt om direct enkele verbruikers te voeden, automatisch via de load uitgangnaar boiler en koelkast die alleen direct op zon draait en overdag ijs maakt dat ´s nachts weer deels ontdooit, 100% efficientie ipv. de 65% van de lood accu.



Edit:

Udo, dat temperatuurverschil tussen beide ruimtes, zou je dat kunnen oplossen door ergens een opening te maken, groot genoeg om een computer ventilatortje voor te zewtten die koele lucht zo dicht mogelijk tegen de accu aan te blazen.

Ik heb met de hitte hier (soms 47º!!) een aantal van die ventilatortjes van de computerwinkel gekregen (wel oude).
met een schakelaartje erop geplakt door de hele boot verspreidt is dat een heel prettige ventilatie met weinig stroomverbruik.
Mogelijk is dat de meest simpele oplossing bij een goede positie?
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 21:03 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl