Udo,
Zonpanelen regelen op wat de accu ze verteld via de regelaar, in de vroege ochtend maximaal wat het licht mogelijk maakt.
Dit tot Absorptie is bereikt.
Dan houden ze een tijd lang de absorptiespanning, ook op informatie uit de accu. Hoe dat precies werkt weet ik niet.
Daarna op floatspanning, die wordt constant gehouden op een wat lagere (instelbare) spanning waarbij de gebruikers de hoeveelheid Amperes bepalen.
De meeste generatoren gaan standaard naar ongeveer 14,2V, gemeten op de generator.
Er zijn ook generatoren die na een tijdje wat lagere spanning geven door temperatuur meting in de generator denk ik. Dat lijkt me bij mijn generator het geval te zijn.
Maar ook daar weet ik niet genoeg van het hoe en waarom, om advies te kunnen geven.
Bij mij zie ik direct na starten 14,2, na korte tijd 13,8V. Nooit problemen, ik ben niet nieuwsgierig genoeg en te druk om het uit uit te zoeken.
Dit bij stromen van 40A bij "lege" accu´s welke snel terugzakt naar 20-15-10-5 Ampere
Ik heb een overdaad aan panelen, maar 240Wp zou genoeg kunnen zijn bij altijd zonnig weer.
Bij mooi weer en veel stroomafname in de donkere uren heb ik toch wel een paar keer 260Watt uit de nominaal 240Wp panelen gezien.
Doorgaans staat er 480 Wp op twee 100/20 Victrons. Dat geeft op 21 december genoeg voor mijn verbruik.
Op dit moment heb ik een schip voor een half jaar om op te passen, niet de meest nette electra daar aan boord.
Daar is nu mijn derde set 240Wp die de zaak op orde houdt. Minimaal de startaccu zodat, indien nodig, verplaatst kan worden. Aflees baar bij mij aan boord, heel handig die afstand bediening.
Een aantal defecte AIR X windmolens heb ik weer produktief gemaakt, één levert bij de weinige wind hier, net genoeg om ook ´s morgens een warme douche te kunnen nemen.
De zon zorgt dat omstreeks 9 a 10 uur in de ochtend de accu´s weer vol zijn.
Paneelspanning wordt vanaf da moment gebruikt om direct enkele verbruikers te voeden, automatisch via de load uitgangnaar boiler en koelkast die alleen direct op zon draait en overdag ijs maakt dat ´s nachts weer deels ontdooit, 100% efficientie ipv. de 65% van de lood accu.
Edit:
Udo, dat temperatuurverschil tussen beide ruimtes, zou je dat kunnen oplossen door ergens een opening te maken, groot genoeg om een computer ventilatortje voor te zewtten die koele lucht zo dicht mogelijk tegen de accu aan te blazen.
Ik heb met de hitte hier (soms 47º!!) een aantal van die ventilatortjes van de computerwinkel gekregen (wel oude).
met een schakelaartje erop geplakt door de hele boot verspreidt is dat een heel prettige ventilatie met weinig stroomverbruik.
Mogelijk is dat de meest simpele oplossing bij een goede positie?