Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator als verwarming

Alternator als verwarming 02 aug 2019 13:41 #1068489

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Panoramix schreef :

Hoogstwaarschijnlijk is je spannings regelaar stuk waardoor er stroom door de veldwikkeling loopt. Die stroom is voldoende om de alternator warm te maken.

Dat zeg ik.... ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 14:13 #1068497

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Dat blokje is blijkbaar de splitcharge diode
2de foto
Daar staat ook die wel of gene extra draad op.
Ik ga nog effe opzoeken hoe je die diode uitmeet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 15:55 #1068528

hfx schreef :
Dat blokje is blijkbaar de splitcharge diode
2de foto
Daar staat ook die wel of gene extra draad op.
Ik ga nog effe opzoeken hoe je die diode uitmeet.

Dat blokje op de alternator is de regulator=spanningsregelaar. Het draadje dat daar uitkomt moet of naar de B+ of naar de accu in het geval dat je een diodesplitter gebruikt. Een diodesplitter is een apart blok met grote diodes er op waarmee je de start accu van de huis accu scheidt. Deze zit een eindje verderop gemonteerd, indien aanwezig.

Maar wellicht gebruik je een grote accuschakelaar met 1, 2, off en both erop geschreven?
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 15:56 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 16:43 #1068548

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Met de motor in werking krijg ik 14,4V.
Dan lijkt me de laadregelaar in orde.
De bruine draad, D1 op de alternator gaat naar het contactslot, B+ gaat naar de startmotor, daarna naar de accu keuzeschakelaar (1,2 off en both) en komt terug naar de, hoe noem je dat, manuele stroomonderbreker en eindigt op de startbatterij. Op de start en huishoud batterij staat dan de Mastervolt scheidingsdiode met de batterijlader.
( parallel)

Blijkbaar heeft de spanningsregelaar een referentie spanning nodig om zijn spanning te regelen.(de rode draad uit het blokje)
Als ik het goed begrijp laad de alternator telkens maar 1 batterij op al naargelang de batterij keuze schakelaar op 1 of 2 staat (behalve als híj op both staat)
Vermits de stroom van de alternator dan toch niet door het grote diodeblok gaat is de aansluiting van de "sense"draad naar B+ dan toch correct.
Geeft de laadregelaar dan de juiste spanning maar "lekt" hij in rust?
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 16:45 door hfx.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 29 nov 2020 14:00 #1232398

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Bij het doorzoeken van het forum vond ik mijn eigen draadje terug dat niet goed is afgesloten.
De eerste die met het goede antwoord kwamen zijn WADnWind / Panoramix.
Er was een draad afgebroken in de regulator / spanningsegelaar die dan contact zal gemaakt hebben met de behuizing.

Het probleem zelf verholpen met behulp van het forum. Dus niet direct wanhopen wanneer je iemand probeert te helpen, soms is je info + wat info van het www voldoende om iemand op de juiste weg te zetten.
Waarvoor dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl