Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator als verwarming

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:00 #1067993

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Mijn alternator wordt warm in rust bij ingeschakelde boordspanning. Ongeveer 44°C tegen 23°C voor de rest van het motorblok. De motor is een Volvo Penta 2002, start en service accu.
Mastervolt multi battery isolator.
Ze wordt warm met zowel de batterijlader ingeschakeld als uitgeschakeld.
Heb hier aan boord alleen een multimeter geen amperemeter.
Is hier iets zinnigs over te zeggen zonder schema?
Waar kan ik best eerst zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:03 #1067994

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Dit is er van te zeggen: er is iets grondig mis met de installatie.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:18 #1067996

hfx schreef :
Heb hier aan boord alleen een multimeter geen amperemeter.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met een multimeter kun je i.h.a. ook stroom meten . Ding op gelijkstroom Amp zetten en meetstekkers in de juiste gaatjes steken anders blaas je dat ding op :woohoo: ( been there , had that :blush: ).
En dan gewoon de accukabel los en de meetpennen aan de accupool en de accukabel houden.
Maar eigenlijk heb je er wel de handleiding van die multimeter bij nodig als je niet precies weet hoe dat ding werkt.
Heb je toevallig een merk en type , of nog beter , een foto?

Anders kan dit stukje van de dieseldokter ook wel helpen:
www.dedieseldokter.nl/c-422663...erkt-een-multimeter/
Ad
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 09:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:23 #1067999

Peper schreef :
Dit is er van te zeggen: er is iets grondig mis met de installatie.
Groeten, Peper.
Peper met een one liner, het moet niet gekker worden... :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:30 #1068001

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Alternator wordt warm omdat er stroom door loopt. Dat hoort absoluut niet bij stilstaande motor. Het is blijkbaar niet veel, want anders werd hij veel warmer. Dat moet opgelost worden, want zelfs brand is niet ondenkbaar. Ook sloop je de accu als je niet op let. Als die onder de 11v zakt beschadigt de accu makkelijk tot een punt beyond “repair”.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:41 #1068003

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
De multimeter is een Profile pin 116
En de alternator [/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:49 #1068008

hfx schreef :
Mijn alternator wordt warm in rust bij ingeschakelde boordspanning. Ongeveer 44°C tegen 23°C voor de rest van het motorblok. De motor is een Volvo Penta 2002, start en service accu.
Mastervolt multi battery isolator.
Ze wordt warm met zowel de batterijlader ingeschakeld als uitgeschakeld.
Heb hier aan boord alleen een multimeter geen amperemeter.
Is hier iets zinnigs over te zeggen zonder schema?
Waar kan ik best eerst zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Wat bedoel je met boordspanning? Motor op contact?
Heeft de motor een contactslot?
Je zei er niet bij dat de motor niet draaide, maar anderen trekken die conclusie wel... Draaide die wel of niet?

In dien motor niet op contact, en motor draait niet, en toch opwarming dan is de dynamo onjuist aangesloten, en zit de veldwikkeling/laadregeling niet achter het motorcontact maar achter de hoofdschakelaar.

Dat moet je laten veranderen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 09:50 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 09:51 #1068010

Heb je waterlekkage (gehad) daar in de buurt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 10:07 #1068018

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Motor staat uit, batterij switch aan, evenals keuze batterij schakelaar. Contactslot motor moet ik wat helpen om terug in neutrale stand te komen, maar dat staat goed.
De lekkage is van het winterklaar maken van de motor (uitnemen thermostaat) en daarna slechte afdichting.
Ik zal nog proberen met de batterij keuze schakelaar op off te zetten en zien of dat helpt en een nieuw contact slot kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 10:20 #1068021

Contactslot motor moet ik wat helpen om terug in neutrale stand te komen,

Lijkt er op dat daar toch iets blijft hangen in dat contactslot.
Meet maar eens (of laat meten) of de spanning echt wordt afgeschakeld.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 10:32 #1068026

It Paradyske schreef :
Contactslot motor moet ik wat helpen om terug in neutrale stand te komen,

Lijkt er op dat daar toch iets blijft hangen in dat contactslot.
Meet maar eens (of laat meten) of de spanning echt wordt afgeschakeld.

Lijkt me ook. Overigens wellicht eenvoudige te meten aan het contactslot. Instrument paneel gaat vaak simpel open.

Ik zou wel eea wat opschonen bij je motor, roest weghalen. wellicht winterklusje??

In de tussentijd hoofdschakelaar of battery keuzeschakelaar maar even gebruiken om de accu's af te koppelen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 10:43 #1068030

hfx schreef :
De multimeter is een Profile pin 116
En de alternator [/img]

Dan heb je dus ook de beschikking over een handleiding: manuals.coolblue.be/0d/profile-pin116.pdf
Zie dus pagina 2.

En ook een "onbelangrijk" klein beetje lekkage in de buurt van de alternator kan snel leiden tot lekstromen in de alternator of erger. Vooral bij zout water :ohmy:
Dus ook bij het openmaken van een thermostaathuis moet je in dit geval dus goed opletten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 11:54 #1068063

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
Water en elektra zijn geen goede vrindjes

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 12:17 #1068077

Ach zolang het gedestilleerd of gedemineraliseerd of condenswater is valt het wel mee hoor. Dat geleidt interessanterwijze (vrijwel) geen electriciteit.
Daarom kun je electronica ( als die amar niet aan stond) die in het water vallen vrijwel altijd redden door te spoelen met gedestilleerd of gedemineraliseerd water.
Zelfs drinkwater en regenwater valt wel mee .
Maar zeewater rijst echt de pan uit.
Kijk hier maar eens:
www.watertool.be/interface/Pag....aspx?parameterID=12
Ad
Laatst bewerkt: 01 aug 2019 12:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 01 aug 2019 12:25 #1068080

Heb je die roestplakkaten gezien? Valt dat mee volgens jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 10:24 #1068385

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Hoera, oorzaak gevonden denk ik. Het is een extra draad getrokken door de vorige eigenaar. Hij gaat van B+ naar de spanningsregelaar. Zie vorige en onderstaande foto's.
Bijkomende vraag is, waar dient deze voor en moet ik er bijvoorbeeld een schakelaar tussen zetten, anders bedraden of....


[/img]
[/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 10:35 #1068395

Niet te snel conclusies trekken. Doet mij denken aan de klokkenmaker die tegen mijn oma zei "er zat een tandwieltje te veel in de klok mevrouw". De klok van mijn oma liep daarna wel lekker vlug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 10:49 #1068406

Foutje , daarom gedelete.
Ad
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 14:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 10:51 #1068409

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
roozeboos schreef :
Peper schreef :
Dit is er van te zeggen: er is iets grondig mis met de installatie.
Groeten, Peper.
Peper met een one liner, het moet niet gekker worden... :blink:

:laugh: :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 10:53 #1068411

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
hfx schreef :
Hoera, oorzaak gevonden denk ik. Het is een extra draad getrokken door de vorige eigenaar. Hij gaat van B+ naar de spanningsregelaar. Zie vorige en onderstaande foto's.
Bijkomende vraag is, waar dient deze voor en moet ik er bijvoorbeeld een schakelaar tussen zetten, anders bedraden of....


[/img]
[/img]

xsie nix
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 10:57 #1068414

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Wat ook kan zijn is dat de regelaar defect is en gewoon stroom doorlaat naar de rotor. Dit is ongeveer 2-4 ampere, zo'n 25-50watt. Dat kan heel goed voor een warme dynamo zorgen.

Ik heb dat vaker meegemaakt
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 11:19 #1068431

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 614
Misschien moet ik er wat meer uitleg bij geven.
Dat je nix ziet op de tekening klopt, de extra draad staat er niet op. Ook de batterij isolator en batterij keuze schakelaar staan er niet op. Hier heb ik alleen een gsm en kan zo maar even geen schema maken e.d.
Dat van die diodes gaat mijn petje te boven. Ik weet dat ze er LEDs van maken en het dient om stroom gelijk te richten enz.
Als de batterij switch aan staat gebeurd er niets, pas als de batterij keuze schakelaar aan staat wordt de alternator warm. Als je de extra draad loskoppelt stijgt de spanning op het boordnet met bijna een volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 11:28 #1068435

hfx schreef :
Misschien moet ik er wat meer uitleg bij geven.
Dat je nix ziet op de tekening klopt, de extra draad staat er niet op. Ook de batterij isolator en batterij keuze schakelaar staan er niet op. Hier heb ik alleen een gsm en kan zo maar even geen schema maken e.d.
Dat van die diodes gaat mijn petje te boven. Ik weet dat ze er LEDs van maken en het dient om stroom gelijk te richten enz.
Als de batterij switch aan staat gebeurd er niets, pas als de batterij keuze schakelaar aan staat wordt de alternator warm. Als je de extra draad loskoppelt stijgt de spanning op het boordnet met bijna een volt.

Zolang de ZFers op de wal geen schema hebben en TS niet weet wat een diode is, zie ik dit nog niet goed komen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 11:58 #1068456

TS moet ook maar eens dit draadje doorlezen : zeilersforum.nl/index.php/foru...oe-gebruiken-opladen
En ook een schema van zo'n splitter kan erg nuttig zijn.
Hier staat ook wel het e.e.a. in over die dingen:
www.victronenergy.nl/upload/do...Altijd-Stroom-NL.pdf
Maar ik vrees dat TS hier niet uit gaat komen zonder hulp ter plaatse van iemand met wat meer kennis over deze zaken.
Dus wie zit er in de buurt van TS ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator als verwarming 02 aug 2019 13:28 #1068484

Ik zie geen splitter op die alternator zitten. Wel een B+ met dikke rode draad en B- met dikke zwarte draad. (Het - teken van de B- valt net weg achter dat dunne rode draadje op de foto)

Hoogstwaarschijnlijk is je spannings regelaar stuk waardoor er stroom door de veldwikkeling loopt. Die stroom is voldoende om de alternator warm te maken.

De spanningsregelaar zit in dat huisje waar REGULATEUR op staat.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl