Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wel stroom, geen licht

Wel stroom, geen licht 02 aug 2019 21:30 #1068633

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
Kreeg vanavond een vreemd probleem: alle 12V stroom aan boord viel uit. Walstroom zit aangesloten, accu zit vol volgens multimeter en direct aangesloten koelkast en omvormer doen het. Probleem lijkt bij schakelpaneel te zitten. Als je de schakelaars omzet gaan de rode controle lampjes nog maar heel licht oplichten. Op het schakelpaneel komt ook netjes 12V binnen, tot de individuele schakelaar, maar als je de schakelaar omzet van een lamp of navigtie, valt 12V uit volgens multimeter. Dit heeft iemand vast vaker gehad. Wat zou dit kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 02 aug 2019 21:31 #1068634

Een slecht contact, kan ook in een brakke schakelaar zitten, ergens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 02 aug 2019 21:34 #1068635

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
Dacht ik ook. Heb de accuklemmen vernieuwd. Geen succes. Hoe spoor je zoiets op? Alle schakelingen hebben er last van, dus moet voor het schakelpaneel zitten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 02 aug 2019 21:50 #1068638

Lijkt op een geoxideerd contact.
Omdat alles zwak brand zou ik als eerste de aansluiting van de hoofdaders positief en negatief verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 02 aug 2019 22:11 #1068643

mailman schreef :
Dacht ik ook. Heb de accuklemmen vernieuwd. Geen succes. Hoe spoor je zoiets op? Alle schakelingen hebben er last van, dus moet voor het schakelpaneel zitten...

Spanning meter. vanaf de accu meten waar de spanning weg valt...
Wel je lichten aan zetten want zonder verbruikers is er geen stroom en dus geen spanningsverlies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 02 aug 2019 22:15 #1068644

Slechte massa?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 06:33 #1068669

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5343
van der Heide schreef :
Slechte massa?

Inderdaad de massa aansluitingen ook eens goed nakijken.

En ik zie niets over de toestand van de zekeringen ?

[Ik heb een zekering paneel met LED's die aanduiden waar de zekering weg is.
eergisteren een toestel aangesloten op een tot dan toe niet gebruikte aansluiting,
Bij aanschakelen een zachte piep, daarna niets meer. Bleek dat ik voor dat circuit nog geen zekering had geplaatst, (De LED lichte goed op ) en blijkbaar kreeg het circuit over de LED een beetje spanning.]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 07:09 #1068673

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
Dank voor al het meedenken. Slechte massa dacht ik ook aan. Heb ik nagekeken, maar zag er goed uit. Heb toen de hoofdaders van de accu naar het schakelpaneel gevolgd door de motorruimte. Zat daar nog een hele oude hoofdzekering. Even aan gedraaid en het werkt allemaal weer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 07:44 #1068679

mailman schreef :
Zat daar nog een hele oude hoofdzekering. Even aan gedraaid en het werkt allemaal weer...

Was ie warm?
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 08:08 #1068688

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
Niet meer, want heeft de hele nacht uit gestaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 08:23 #1068689

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14575
mailman schreef :
Zat daar nog een hele oude hoofdzekering. Even aan gedraaid en het werkt allemaal weer...

Had je dan ook geen last van hele3 oude stroom? :whistle:
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 13:31 #1068759

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 601
Ja, accu is 9 jaar oud, maar geeft nog 12,75V in rust
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 15:14 #1068777

Fijn dat je het probleem vond. Maar dit zette me aan het denken: heeft het überhaupt zin om kringen die gezekerd zijn nogmaals te zekeren, 'hoofdzekering' genaamd?
De opvatting heerst dan dat deze zwaarder moet zijn. Klopt deze aanname?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 15:40 #1068782

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
hetzeilen schreef :
Fijn dat je het probleem vond. Maar dit zette me aan het denken: heeft het überhaupt zin om kringen die gezekerd zijn nogmaals te zekeren, 'hoofdzekering' genaamd?
De opvatting heerst dan dat deze zwaarder moet zijn. Klopt deze aanname?
Zekeringen worden geplaatst om de achterliggende kabel te beschermen in geval van kortsluiting of overbelasting.
Normaal gesproken loopt er een dikke kabel van de accu naar je schakelpaneel.
Deze kabel moet je zo dichtmogelijk bij de accu afzekeren.
Dit kan een zware zekering zijn, want dikke kabel.
Bij je schakelpaneel plaats je lichtere zekeringen, want vandaar lopen er in het algemeen dunnere kabels.
Dat er, in het geval er meerdere zekeringen achterelkaar in een stroomkring geplaats zijn, de zekeringen steeds zwaarder worden(hoe dichter bij de bron) heeft ook te maken met selectiviteit.

Ingeval van kortsluiting wil je zeker weten dat de eerstvolgende zekering eruit gaat en niet de hoofdzekering.
Thalassa
Hunter 27
Laatst bewerkt: 03 aug 2019 15:41 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 16:19 #1068788

Gewoon vergelijken met de zekeringkast thuis.
Daar zit ook een hoofdzekering ( waar je niet eens zelf aan mag komen) van 35 , 50 of meer Amp direct waar de hoofdkabel de meterkast binnenkomt en daarna gewone groepenzekeringen van meestal 16 Amp.
Je wilt echt niet dat de hoofdzekering eruit vliegt wwant dan moet je op zoek naar een installateur met zegelvergunning of het electrabedrijf erbij halen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 17:52 #1068795

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Yellow Boat schreef :
Gewoon vergelijken met de zekeringkast thuis.
Daar zit ook een hoofdzekering ( waar je niet eens zelf aan mag komen) van 35 , 50 of meer Amp direct waar de hoofdkabel de meterkast binnenkomt en daarna gewone groepenzekeringen van meestal 16 Amp.
Je wilt echt niet dat de hoofdzekering eruit vliegt wwant dan moet je op zoek naar een installateur met zegelvergunning of het electrabedrijf erbij halen.

Ad

Blij dat het er in België wat soepeler aan toe gaat. Hier moet gewoon het hendeltje terug omhoog op de tellerkast. Heb het zelf tweemaal voorgehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 18:00 #1068798

WADnWIND schreef :
mailman schreef :
Zat daar nog een hele oude hoofdzekering. Even aan gedraaid en het werkt allemaal weer...

Had je dan ook geen last van hele3 oude stroom? :whistle:


Ik recycle de stroom altijd, dus ja ik heb hele oude stroom. Al jaren geleden dat ik nieuwe (wal)stroom aan boord heb gebracht.

Is geen probleem.
Laatst bewerkt: 03 aug 2019 18:01 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 18:59 #1068815

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2520
mailman schreef :
Op het schakelpaneel komt ook netjes 12V binnen, tot de individuele schakelaar, maar als je de schakelaar omzet van een lamp of navigtie, valt 12V uit volgens multimeter.
Dat is het probleem van een (digitale) multimeter.
Vanwege de zeer hoge inwendige weerstand meet je spanningen die er eigenlijk niet zijn (om het zo maar eens te zeggen).
Spanning aan boord kun je het best meten met een lampje.
Maak je zelf een meetstift met 2 lampjes en 2 diodes (of 2 leds) geeft ie ook nog aan of je op de plus of de min meet.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 20:42 #1068843

PvO schreef :
Zekeringen worden geplaatst om de achterliggende kabel te beschermen in geval van kortsluiting of overbelasting.
Normaal gesproken loopt er een dikke kabel van de accu naar je schakelpaneel.
Deze kabel moet je zo dichtmogelijk bij de accu afzekeren.


Is dat zo, achterliggende kabel, zo dicht mogelijk bij de accu, is het van belang waar de zekering is geplaatst in de af te zekeren kabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 20:47 #1068848

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Als de kabel halverwege beschadigd raakt en je hebt hem pas op het einde gezekert hebt is het eerste stuk niet beschermd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 20:48 #1068850

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14575
Jazeker, want als je hoofdzekering op 10 meter van de accu zit en je krijgt sluiting op 3 meter, gaat het wel goed mis.

Kabels kunnen ongemerkt schavielen op metalen delen.

Hoofdzekering dus altijd naast de accupool.

Buiten gezond verstand is het voor beroepsschepen ook verplicht.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 20:51 #1068851

ik had laatst hetzelfde probleem, bleek dat er gewoon een accuklem was losgegaan, boutje aandraaien, klaar. Gebeurt natuurlijk altijd op het moment dat je de motor wil starten om een drukke vaargeul (Willemstad) over te steken... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 03 aug 2019 21:16 #1068863

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
WADnWIND schreef :
Jazeker, want als je hoofdzekering op 10 meter van de accu zit en je krijgt sluiting op 3 meter, gaat het wel goed mis.

Kabels kunnen ongemerkt schavielen op metalen delen.

Hoofdzekering dus altijd naast de accupool.

Buiten gezond verstand is het voor beroepsschepen ook verplicht.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat laatste is niet waar, de accukabels moeten binnen 3 of 5 meter (dat weet ik even zo niet uit mijn hoofd) afgezekerd zijn.
Thalassa
Hunter 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 04 aug 2019 05:58 #1068881

PvO schreef :
WADnWIND schreef :
Jazeker, want als je hoofdzekering op 10 meter van de accu zit en je krijgt sluiting op 3 meter, gaat het wel goed mis.

Kabels kunnen ongemerkt schavielen op metalen delen.

Hoofdzekering dus altijd naast de accupool.

Buiten gezond verstand is het voor beroepsschepen ook verplicht.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat laatste is niet waar, de accukabels moeten binnen 3 of 5 meter (dat weet ik even zo niet uit mijn hoofd) afgezekerd zijn.

Doe nou maar naast de pool, want ook dat stukje van 3 meter kan schavielen. (Got the t-shirt)
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 05:59 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel stroom, geen licht 04 aug 2019 06:46 #1068890

hfx schreef :
Yellow Boat schreef :
Gewoon vergelijken met de zekeringkast thuis.
Daar zit ook een hoofdzekering ( waar je niet eens zelf aan mag komen) van 35 , 50 of meer Amp direct waar de hoofdkabel de meterkast binnenkomt en daarna gewone groepenzekeringen van meestal 16 Amp.
Je wilt echt niet dat de hoofdzekering eruit vliegt wwant dan moet je op zoek naar een installateur met zegelvergunning of het electrabedrijf erbij halen.

Ad

Blij dat het er in België wat soepeler aan toe gaat. Hier moet gewoon het hendeltje terug omhoog op de tellerkast. Heb het zelf tweemaal voorgehad.

Is dat overal in Belgie zo gewoon of heb jij een huis met een sterk verouderde installatie?
Want in Nederland had je in de vijftiger jaren ook zoiets als ik me goed herinner. Net als loden water en riool leidingen en radiodistributie maar dat is wat heeeel anders.

Of is dat soms het handeltje van de aarlekschakelaar maar da's wat anders als een zekering en i.t.t. verouderd juist vrij modern.
Ad
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 06:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl