Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Raymarine EV 100, goeie AP?

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 10:37 #1069548

Zijn er mensen met ervaring met zowel de EV100 als de pelagic stuurautomaten? En zo ja, hoe verhouden ze tot elkaar?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 11:38 #1069577

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Wat mij tegen gehouden heeft bij de EV100 is dat daar dezelfde tiller drive bij zit als zijn voorgangers. Met dezelfde (in mijn ogen) bedenkelijke kwaliteit. Dan kan ie wel goed sturen maar blijf je een matige drive houden. een onderdekse drive is dan een stuk beter maar wel wat meer aan de prijs en in mijn boot lastig in te bouwen.

Als jij wel tevreden bent over de drive: doen! Want 'denken' en sturen kan die wel.

Als je toch wilt gaan klooien aan de hennegatskoker voor een roerstand gever: overweeg dan meteen een onderdekse drive.
Laatst bewerkt: 06 aug 2019 11:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 12:55 #1069595

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1969
Ik had op mijn dehler34 een wheel Raymarine evo-100.
Op mijn Ufo34 nu is een SPX5.Ik vind het raar,maar de SPX vind ik beter reageren.
De Evo had idd 3 standen nml "Vrije tijd" en "Cruising" en "Prestatie"
De SPX heeft er 10 en dat vind ik raar :huh: .Bij mij staat deze steeds op 2 of 3 en is daarmee zuinig en rustig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 13:16 #1069599

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Only Fools Rush in schreef :
Zijn er mensen met ervaring met zowel de EV100 als de pelagic stuurautomaten? En zo ja, hoe verhouden ze tot elkaar?

Heb Pelagic en ben daar content mee.
Geen ervaring met de EV100, maat heb hier wel positieve reacties gelezen over de combi van EV100 computer met pelagic drive. Als je hier zoekt op pelagic vind je wat recente topics.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 13:17 #1069600

De SPX heeft er veel meer dan 10 hoor. Lees de manual er maar eens goed op na.( jaja daar is de RTFM weer :lol: ).
Die 10 is alleen de Response maar je hebt ook nog de Rudder Gain , Counter rudder en Auto Trim instellingen .
Als je alle combinaties wilt proberen ben je wel even bezig maar daarvoor hebben ze die Autolearn fiunctie bedacht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 14:01 #1069611

Auto-learn geeft een goede startwaarden, maar slechts betreft “setpoint tracking” gedrag. Wat in de paktijk belangrijker is, is de verstoringsreductie. Daarom de met auto-learn gevonden parameters handmatig verder optimaliseren! Dat kost best tijd idd en is afhankelijk van de omstandigheden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 14:15 #1069613

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Daarom de met auto-learn gevonden parameters handmatig verder optimaliseren!
Hoe doe je dat bij de EVO, of heeft dat betrekking op de SPX 5?
De EVO hoef je nauwelijks nog iets in te stellen, zeker als je een roerstandmelder hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 14:29 #1069617

  • As
  • As's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Knap, vraag en antwoord in 1 posting :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 14:49 #1069625

Hier staat een en ander uitgelegd:

www.yachtingworld.com/yachts-a...best-autopilot-60038
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 15:59 #1069651

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
OK, is duidelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 16:51 #1069687

boeiend schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Zijn er mensen met ervaring met zowel de EV100 als de pelagic stuurautomaten? En zo ja, hoe verhouden ze tot elkaar?

Heb Pelagic en ben daar content mee.
Geen ervaring met de EV100, maat heb hier wel positieve reacties gelezen over de combi van EV100 computer met pelagic drive. Als je hier zoekt op pelagic vind je wat recente topics.

Raymarine heeft een uitgebreid dealernetwerk. Pelagic is er speciaal op gericht om een betaalbaar alternatief en stevig alternatief te bieden voor Raymarine. Gezien het feit dat pelagic veel bij solo wedstrijden gebruikt wordt (meer dan halve transpac vaart ermee) en jij er ook zo tevreden mee bent, wordt het waarschijnlijk een pelagic. Kan altijd ervoor kiezen om later het te mixen met de raymarine EVO serie.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 20:16 #1069775

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Only Fools Rush in schreef :
boeiend schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Zijn er mensen met ervaring met zowel de EV100 als de pelagic stuurautomaten? En zo ja, hoe verhouden ze tot elkaar?

Heb Pelagic en ben daar content mee.
Geen ervaring met de EV100, maat heb hier wel positieve reacties gelezen over de combi van EV100 computer met pelagic drive. Als je hier zoekt op pelagic vind je wat recente topics.

Raymarine heeft een uitgebreid dealernetwerk. Pelagic is er speciaal op gericht om een betaalbaar alternatief en stevig alternatief te bieden voor Raymarine. Gezien het feit dat pelagic veel bij solo wedstrijden gebruikt wordt (meer dan halve transpac vaart ermee) en jij er ook zo tevreden mee bent, wordt het waarschijnlijk een pelagic. Kan altijd ervoor kiezen om later het te mixen met de raymarine EVO serie.

Heb ook best wat lopen vloeken op het ding hoor, voordat het allemaal goed was.
Het is wat minder plug & play en flink Beta in verhouding tot RM. Brian van Pelagic is wel behulpzaam, al kan het soms even duren.
RM is weer commodity meuk en plastic prul in verhouding tot Pelagic, maar wel geavanceerder in connectiviteit en mogelijkheden, en mooiere looks!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 06 aug 2019 22:08 #1069809

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Een ondersekse automaat van Jefa schijnt ook erg goed te zijn. Vooral in vergelijking met een stuurwielbediende versie van RM.
Het is net wat je er mee wilt en wat je eraan wilt uitgeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 09:36 #1069900

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ik ben momenteel mijn oude ST4000 aan het upgraden naar een EV-100 en vind het verschil toch wel groot.
De oude stuurwiel drive zat in mekaar met een paar plastic clips, de nieuwe wordt met een aantal boutjes aan mekaar geschroefd.

Dit weekend de laatste kabels installeren en dan eens zien of die het op het water ook goed doet.
Met de huidige weersverwachting gaat die het niet makkelijk krijgen :whistle:
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 09:53 #1069904

arendonk schreef :
Een ondersekse automaat van Jefa schijnt ook erg goed te zijn. Vooral in vergelijking met een stuurwielbediende versie van RM.
Het is net wat je er mee wilt en wat je eraan wilt uitgeven.

Nadeel avn die Jefa drives in combinatie emt een stuurwielbesturing is zo te zien dat je de laatste niet kunt ontkoppelen en bij het sturen ook de weerstand van de stuurwieloverbrenging moet overwinnen wat natuurlijk ten koste gaat van het vermogen van de Jefa drive.
En die kracht(het koppel) die je moet gebruiken om het roer onder de boot te draaien als de boot op de kant staat is best groot hoor.
Oorzaak is vooral de overbrenging bovenin de stuurstand.
De Raymarine echter drijft het stuurwiel direct aan en is door diezelfde overbrenging juist veel sterker ( meer koppel).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 12:03 #1069953

Meer koppel, maar ook trager dan toch? Wrijvingsverliezen in beide situaties zijn gelijk.

Ik zou een drive selecteren op koppel, hard-over-time en (indien beïnvloedbaar...) efficiency.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 12:52 #1069966

Nachtvlinder schreef :
Meer koppel, maar ook trager dan toch? Wrijvingsverliezen in beide situaties zijn gelijk.

Als je dit soort drives ook bovendeks zoun gebruiken bij een wielbesturing klopt dat trager wel maar dan heb je uiteraard een andere overbrenging nodig.
Bij de Raymarine stuurt hij in ieder geval mooi snel
De wrijvingsverliezen zijn wel gelijk maar ook de overbrenging bovenin de stuurstand speelt een rol . Hoe precies weet ik ook niet maar in ieder gevan kost iets bwegen met een versnelling erin ( dus vanaf het roer naar het stuurwiel) meer kracht dan iets met een vertraging ( van het stuurwiel naar het roer).
Kwestie van koppel wat in het eerste geval groter moet zijn dan in het tweede geval.
In ieder geval kan ik je verstellen dat je voor het bewegen van het roer onderaan veel meer kracht nodig hebt dan bovenaan. En de arm is vrijwel of groter hetzelfde nl., 33cm bij het stuurwiel( halve diameter) terwijl het roer zelfs nog wat breder is.
Zie plaatje hoe die overbrenging eruit ziet .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 12:58 #1069968

Je bedoelt dat de scenario’s “asymmetrisch” zijn, dus dat het aan het roerblad aandrijven van een met stuurwiel gekoppelde besturing meer energie kost (boord-tot-boord) dan dezelfde beweging via het stuurwiel? Kan ik mij fysisch niet voorstellen (maar zou best kunnen)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 13:22 #1069975

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Toekomst schreef :
DavidS schreef :
koko schreef :
Er loopt een actie van RM, waarin de EV100 voor een mooie prijs wordt aangeboden.

linkje?


Ik ben ook zoekende dus ik hoor ook graag de details van de aanbieding.

De aanbieding die ik gezien heb is bij George Kniest (maar ook anderen zag ik al). Die is 1400,— maar met de S100 afstandsbediening. Dat is wel top natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 13:29 #1069977

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
koko schreef :
De aanbieding die ik gezien heb is bij George Kniest (maar ook anderen zag ik al). Die is 1400,— maar met de S100 afstandsbediening. Dat is wel top natuurlijk.

Ik heb die van mij bij kokwatersport gehaald, ook 1400 eur met S100 afstandsbediening.
Als bonus krijg je bij die afstands bediening ook de ST-STNG convertor bij daarmee kan ik ook mijn oude instrumenten aansluiten op het nieuwe boordnetwerk.

Heb het al even getest en diepte, koers en windsnelheid worden perfect weergegeven op het bedieningspaneel van de nieuwe AP.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 13:33 #1069978

Nachtvlinder schreef :
Je bedoelt dat de scenario’s “asymmetrisch” zijn, dus dat het aan het roerblad aandrijven van een met stuurwiel gekoppelde besturing meer energie kost (boord-tot-boord) dan dezelfde beweging via het stuurwiel? Kan ik mij fysisch niet voorstellen (maar zou best kunnen)...

Niet meer energie maar wel meer koppel en daarmee bij een bepaalde snelheid meer vermogen.
Vergelijk maar met een ankerlier of een ouderwetse lier op een platbodem. Door de vertraging daarin kun je met een beperkt vermogen toch veel kracht zetten .
Vermogen is nu eenmaal koppel maal (hoek) snelheid ( Mkg/sec)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 07 aug 2019 14:33 #1070000

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
De aanbieding die ik gezien heb is bij George Kniest (maar ook anderen zag ik al). Die is 1400,— maar met de S100 afstandsbediening. Dat is wel top natuurlijk
Die moet er zeker bij...wordt je absoluut heel blij mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 12 aug 2019 21:01 #1071792

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
B&G heeft ook een soort van EVO 100. Daar heet-ie "NAC-2 Autopilot computer". Ook deze komt met zo'n 9 richtingen kompas. Omdat ik graag zoveel mogelijk bij één merk blijf en ne de kosten van de P70 bedieningsunit wil besparen zou ik hiervoor willen gaan.

Probleem is echter dat B&G geen "drive" heeft voor een helmstok zoals de ST4000/Q047 van Raymarine.


Mijn vraag is of iemand weet of die ST4000/Q047 zich laat aansturen door de NAC van B&G ? of welke 'tiller drive' dat wel doet.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 12 aug 2019 21:06 door Toekomst. Reden: per ongeluk te snel geplaatst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 15 aug 2019 15:11 #1072949

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik heb hem nu ingebouwd, maar ben er nog niet helemaal uit. De aanbieding van Kniest is met afstandsbediening en seatalk <—> SeatalkNG converter. Krijg nu wel AP info op de seatalkbus, maar nog geen seatalkdata op de P70i te zien.
Ik ben nog niet zo thuis in STNG. Moet je de converter ‘aanmelden’ op het netwerk of zo iets?
Laatst bewerkt: 15 aug 2019 15:12 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Raymarine EV 100, goeie AP? 15 aug 2019 16:04 #1072974

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2325
Je kan op de p70 in het menu een lijstje laten zien met alle aangesloten onderdelen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl