Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victron MPPT icm LFP

Victron MPPT icm LFP 04 aug 2019 18:41 #1069061

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Dag allen,

Ik heb een victron mppt aan boord, welke mijn lfp accu laad. Omdat floaten voor lfp erg slecht is had ik de lader als volt ingesteld:
Absorptie voltage 13,6V (3,4V per cel) en float voltage 13,2v. Nu stopt de mppt netjes helemaal met laden bij 13,6V. Ik zou graag willen dat er eigenlijk bij <13,2V weer gestart wordt met bulk laden tot 13,6V. Maar nu gaat de mppt iedere dag weer in bulkfase, ook als na de nacht de accuspanning tot 13,5V is.

Nu kan ik natuurlijk als ik niet aan boord ben de zonnepanelen uitzetten, maar aangezien er toch een klein beetje verbruik is (o.a. van de VenusGX en WiFi) wil ik eigenlijk op deze manier verzekeren dat de accu’s nooit helemaal leeg gaan.

Doe ik iets verkeerd, of is wat ik wil om een bepaalde reden niet mogelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 04 aug 2019 19:06 #1069066

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4213
yannick schreef :
Nu kan ik natuurlijk als ik niet aan boord ben de zonnepanelen uitzetten, maar aangezien er toch een klein beetje verbruik is (o.a. van de VenusGX en WiFi) wil ik eigenlijk op deze manier verzekeren dat de accu’s nooit helemaal leeg gaan.

Doe ik iets verkeerd, of is wat ik wil om een bepaalde reden niet mogelijk?

Wij zetten als we niet aan boord zijn onze Victron MPPT uit om onze LFP niet continu te floaten en telkens te bulkladen in de ochtend, hoewel het BMS in onze LFP’s afschakelt bij dreigend ‘overladen’. Als je ook bij aanwezigheid aan boord met verbruikers aan bang bent voor de schadelijke effecten van floaten door de MPPT zou ik die MPPT en een eventuele walstroomlader gewoon een tijdje uit laten. Het is met LFP zoals je ongetwijfeld weet nergens voor nodig om alles zo vol mogelijk te houden.

Om helemaal leegtrekken van je LFP te voorkomen kun je een relais tussen accu(bank) en verbruikers zetten die onder een bepaalde spanning de accu(bank) afschakelt. Bij onze LFP accu’s zit die beveiliging ingebouwd, sommige BMS-en hebben hiervoor een speciale aansluiting die een extern relais aan kan sturen. Dit moet je dan zelf nog installeren.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 05 aug 2019 02:42 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 04 aug 2019 19:25 #1069078

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Maar het volledig afschakelen wil ik nou net níet. Ik wil mijn VenusGX bijvoorbeeld van spanning blijven voorzien, aangezien daar bijvoorbeeld Geofence, bilge-, deur- en rookalarm ook aan gekoppeld zitten.
Dit zorgt dat er altijd een kleine verbruiker aanwezig is.

Als ik de MPPT helemaal zou afschakelen moet ik eens in de zoveel tijd terug naar de boot om ofwel de accus te laden via walstroom of weer een tijdje de mppt aan te zetten. Niet dat dat nou zoveel werk is, maar dat is natuurlijk áltijd op een moment dat t niet uitkomt.

Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn dat ik daar niet telkens voor terug naar de boot hoef?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 04 aug 2019 20:09 #1069088

Voor de langste levensduur, kun je LFP het best tussen de 30 en 70% geladen houden.

Stel je mppt spanningen dus zodanig in dat je ergens in dat gebied uitkomt.

En als je aan boord bent, kun je deze waardes tijdelijk weer verhogen.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 04 aug 2019 20:29 #1069094

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Panoramix schreef :
Voor de langste levensduur, kun je LFP het best tussen de 30 en 70% geladen houden.

Stel je mppt spanningen dus zodanig in dat je ergens in dat gebied uitkomt.

En als je aan boord bent, kun je deze waardes tijdelijk weer verhogen.

Daar ben ik van op de hoogte, maar de voltages aanpassen is niet zo heel makkelijk. De mppt's hebben geen bluetooth, en volgens mij kan ik via de venusGX geen voltage aanpassen. Dan moet ik dus telkens de VE.Direct loshalen van de venus en de bluetooth module eraan hangen. Ik kan natuurlijk wel het voltage permanent iets verlagen tot 3.3V/cel. Dan lever ik maar een beetje capaciteit in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 04 aug 2019 21:12 #1069102

Yannick,
Het antwoord op je vraag geef je zelf in je laatste post.
"Absorptiespanning" op 13V, "absorptie" TIJD OP 0, Dan wordt dagelijks het verbruik bij geladen en beweegt de spanning tussen 12,8 a 12,9 en 13V.
En je houdt wat afstand van een opgetopte LFP en je hebt toch altijd een bijna volle accu.

Dat loodaccu´s altijd opgetopt zijn is niet om een altijd volle voorraad aan stroom te hebben, maar omdat de chemie van de accu dat nodig heeft.
LFP accu´s hebben dat op toppen niet nodig en je kunt ze bijna helemaal leeg trekken, dus die bovenste 2% niet vol is geen enkel probleem, integendeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 09:02 #1069169

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6486
Dan gooi ik nu maar even de knuppel in het hoenderhok:
Als één van de grootste voordelen van LFP wordt gezien dat je de accu bijna geheel mag ontladen en dat je uit een 100 Ah accu dus ook zo ongeveer 100 Ah kan onttrekken. In tegenstelling tot b.v. een AGM accu die je idealiter maar tot 50% SOC moet ontladen. Dit allemaal omwille van de levensduur.
Maar als we nou heel behoudend gaan vasthouden aan een SOC voor LFP tussen 30 en 70%, dan houden we nog maar 40% bruikbare lading over, tegen 50% bij een AGM accu.
Zijn we met die 13 volt niet een beetje erg voorzichtig t.a.v. LFP? Ze mogen volgens de leveranciers tot 14,6 volt geladen worden en zouden dan tenminste 2000 cycli aan moeten kunnen. Het zou toch voldoende zijn als we er voor zorgen dat de LFP accu niet voortdurend op 100% gehouden wordt, want dát is alleen maar goed voor loodzuuraccu's.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 09:29 #1069177

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5168
Dan heb ik ook nog een knuppel :laugh:
Als voornaamste energiebron je zonnepanelen zijn.
Moet je voldoende capaciteit hebben t.o.v. je verbruik.
Dit houd naar mijn idee in dat je eigenlijk iedere dag je accu's vol (kan) laden.
Dan is het argument dat je lipo accu's voor bijna 100% kan leegtrekken niet echt relevant meer.

Ik ben nu 2 weken met vakantie en de walstroom is nog niet 1 keer ingeplugd geweest.
Elke ochtend is er zo'n 20Ah uit de accus ontladen.
En die zit er bijna iedere dag in de loop van de middag weer in.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 09:42 #1069184

..... en vroeger reed ik in een Kever, 6V nog wel, deed het ook :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 09:51 #1069185

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5168
Noballast schreef :
..... en vroeger reed ik in een Kever, 6V nog wel, deed het ook :laugh:
Hoho, ik zeg niet dat je geen lipo's moet nemen, alleen dat het argument dat je ze verder kan ontladen niet relevant is, als je de accus met zonnestroom laad en daarmee zelfvoorzienend bent.
Als je de accu's alleen met walstroom laad, of met een klein zonnepaneel en je doel is om een paar dagen zonder walstroom door te kunnen brengen is het natuurlijk een ander verhaal.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 aug 2019 09:52 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 10:53 #1069199

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6486
PvO schreef :
Dan heb ik ook nog een knuppel :laugh:
Als voornaamste energiebron je zonnepanelen zijn.
Moet je voldoende capaciteit hebben t.o.v. je verbruik.
Dit houd naar mijn idee in dat je eigenlijk iedere dag je accu's vol (kan) laden.
Dan is het argument dat je lipo accu's voor bijna 100% kan leegtrekken niet echt relevant meer.

Ik ben nu 2 weken met vakantie en de walstroom is nog niet 1 keer ingeplugd geweest.
Elke ochtend is er zo'n 20Ah uit de accus ontladen.
En die zit er bijna iedere dag in de loop van de middag weer in.

Het ligt iets genuanceerder. Het bijladen van een LFP accu is door de lage interne weerstand veel gemakkelijker dan het vol krijgen van een loodzuuraccu.
Ik heb één (Optima) AGM accu en op zonnige dagen houden mijn zonnepanelen het gemakkelijk bij. Op bewolkte dagen wordt het langzaam minder en komt de lader niet meer uit bulkfase. Bij meerdere bewolkte dagen ga ik op een gegeven moment toch aan de walstroom. Dat is vooral vanwege het ingesleten besef dat die accu zo vol mogelijk moet zijn. Daar wil ik nou wel eens van af. Ik heb het gevoel dat mijn 2 x 40 watt paneeltjes het met een LFP accu een stuk makkelijker zouden kunnen bijbenen. Want a. hij hóeft niet vol en b. van 80 naar 100% kost net zoveel energie als van 60 naar 80.
Bovendien wil ik in het najaar ook nog de Chinese kachel gaan gebruiken zonder aan de walstroom te moeten.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 11:01 #1069202

Eclips schreef :
Dan gooi ik nu maar even de knuppel in het hoenderhok:
hoezo knuppel? Je kan LFP gewoon tot 100% laden mits je zorgt dat er geen onbalans is tussen de cellen.
Heb al 5 jaar een opstelling draaien off grid met zonnepaneel omdat we de 100% nodig hebben gewoon met een Victron MPPT en goedkope cellbalancers op 3,55V
Werkt perfect, of dat icm met alternator dan ook goed gaat weet ik niet, en of het zelfs goed zou gaan zonder de balancers weet ik ook niet, ik sluit dat helemaal niet uit, het wijst namelijk uit dat zolang je onze grote cellen helemaal niet zwaar belast, dat we ook helemaal niet doen/kunnen er nauwelijks onbalans ontstaat.

Daarnaast betekend een 5% lager voltage aan de boven of onderkant kant geen 5% minder capaciteit omdat de curves erg stijl zijn.
Vervolgens heb ik nog geen test gezien mbt natuurlijke veroudering met het gigantische aantal mogelijke cycles, zou hij niet eerder sterven door ouderdom dan door onze poeslieve behandeling?

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 11:04 #1069204

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5168
Eclips schreef :
PvO schreef :
Dan heb ik ook nog een knuppel :laugh:
Als voornaamste energiebron je zonnepanelen zijn.
Moet je voldoende capaciteit hebben t.o.v. je verbruik.
Dit houd naar mijn idee in dat je eigenlijk iedere dag je accu's vol (kan) laden.
Dan is het argument dat je lipo accu's voor bijna 100% kan leegtrekken niet echt relevant meer.

Ik ben nu 2 weken met vakantie en de walstroom is nog niet 1 keer ingeplugd geweest.
Elke ochtend is er zo'n 20Ah uit de accus ontladen.
En die zit er bijna iedere dag in de loop van de middag weer in.

Het ligt iets genuanceerder
Dat ben ik met je eens, maar als je bij lood accu's niet voldoende laadcapaciteit hebt, zul je dat waarschijnlijk bij lipo's ook niet hebben.
Elke dag wat te kort is uiteindelijk toch een lege accu.
Nou is het laadrendement bij die laatste wel wat hoger, maar als dat je marge is...
Misschien dat je wel beter uit bent met meer of betere zonnepanelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 05 aug 2019 11:06 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 11:28 #1069213

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6486
PvO schreef :
Dat ben ik met je eens, maar als je bij lood accu's niet voldoende laadcapaciteit hebt, zul je dat waarschijnlijk bij lipo's ook niet hebben.
Elke dag wat te kort is uiteindelijk toch een lege accu.
Nou is het laadrendement bij die laatste wel wat hoger, maar als dat je marge is...
Misschien dat je wel beter uit bent met meer of betere zonnepanelen.

Nou, dat valt wel mee hoor. Ik schreef al, het wordt voornamelijk ingegeven door de wens om de loodaccu helemaal vol te hebben. De huidige accu is 75 Ah en die wil ik tzt gaan omruilen voor een 100 Ah LFP. Dan wordt walstroom pas nodig als de accu echt bijna leeg is. En dat is ie bij mij...nooit. :)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 11:30 #1069214

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27090
Je kan ook een simpele schakeling bedenken die gevoed word uit de panelen en elke dag bij het 1e licht de lifepo's gaat laden. Aangekomen op de bovenspanning van b.v. 14,6 valt het relais af en stopt de lading.
Bij nacht reset de schakeling weer om bij het 1e daglicht weer een cyclus te beginnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 11:35 #1069217

WADnWIND schreef :
Je kan ook een simpele schakeling bedenken die gevoed word uit de panelen en elke dag bij het 1e licht de lifepo's gaat laden. Aangekomen op de bovenspanning van b.v. 14,6 valt het relais af en stopt de lading.
Bij nacht reset de schakeling weer om bij het 1e daglicht weer een cyclus te beginnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat kan het BMS toch regelen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 12:17 #1069232

WADnWIND schreef :
Je kan ook een simpele schakeling bedenken die gevoed word uit de panelen en elke dag bij het 1e licht de lifepo's gaat laden. Aangekomen op de bovenspanning van b.v. 14,6 valt het relais af en stopt de lading.
Bij nacht reset de schakeling weer om bij het 1e daglicht weer een cyclus te beginnen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat doet de Victron al. Probleem is dat TS het starten van de cyclus laat afhangen van de accuspanning.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 05 aug 2019 12:18 door Only Fools Rush in. Reden: typevaud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 12:40 #1069241

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6486
De "knuppel" was eigenlijk naar aanleiding van het advies van Saefthinge om de bovengrens op 13 volt in te stellen. Ik vraag me af of je dan niet overconservatief bezig bent.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 16:11 #1069317

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
Je zou kunnen vragen bij Victron of je regelaar geschikt is voor de nieuwe firmware. Volgens Victron zouden die het volgende dan doen.

dan is de trigger om weer the gaan laden 0,4Vdc onder de float spanning , dus bij geen ontlading gebeurt er niets
Bij ontlading zal de lader weer beginnen
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 16:44 #1069332

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Wat het dus is, 13,6V is helemaal niet zo heel conservatief, bedenkende dat een spanning van 3,41V/Cel bij LFP zorgt voor een SOC van 100%, als je maar lang genoeg gaat laden.
Als je dus de door Eclips genoemde 14,6V aanhoud, geen of zeer weinig ontlading hebt, ben je iedere dag je LFP accus aan het overladen als de lader weer opnieuw de bulkfase begint.

Die spanningen zijn als volgt bedoeld: Laden met 14,6V met 0,3C totdat je van CC naar CV laden overgaat. Dát is het moment dat je de spanning aanzienlijk moet verlagen, of eigenlijk zou moeten stoppen met laden.

Nu ga ik met mijn zonnepanelen op een accubank van 200Ah nooit aan 0,3C (66A) komen. Ik wil dus voorkomen dat ik 'ongemerkt' de accu iedere keer min of meer ongemerkt over de 100% SOC aan het 'pushen' ben.

Om dat te voorkomen wil ik dus eigenlijk het laden stoppen totdat de spanning is gezakt naar een voltage waarvan ik zeker weet dat de accu's deels zijn ontladen.

Maar misschien is alles wat ik wil wel gewoon te ingewikkeld en moet ik de 3,4V/Cel (13,6V Totaal) gewoon als uitgangspunt nemen. Het pakket is voorzien van een 123BMS, welke de cellen balanceert en dus in ieder geval voorkomt dat er een cel per ongeluk toch een stuk hoger dan die 3,4V uitkomt.

Overigens ben ik op de hoogte van de alles etende regelaar van Peper, maar ik wil eigenlijk alles bij victron hebben/houden/brengen. Dan kan ik via de VRM portal ook altijd op afstand 'even kijken' zonder dat ik fysiek naar de boot toe hoef. Met het oog daarop komt er waarschijnlijk met de tijd ook een ander BMS, dat compatible is met de victron.
Laatst bewerkt: 05 aug 2019 16:47 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 20:13 #1069409

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6486
Ik zeg ook niet dat je 14,6 V als norm moet nemen, want dat is misschien wel teveel van het goede. Maar Saefthinge stelde 13 V als norm en dat leek me wel heel voorzichtig.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 20:17 #1069415

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5168
Heb je geen accumonitor van victron?
Daar zit een contact in wat je kan laten schakelen op instelbare spanningen.
Daarmee dan een laadrelais in of uitschakelen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 05 aug 2019 20:31 #1069420

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Ik vond dit eigenlijk wel een goed verhaal:

avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...s-in-zeiljachten.pdf

Beetje langdradig en belerend, maar zijn de inzichten inmiddels achterhaald?
Egenolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 06 aug 2019 03:04 #1069442

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13390
yannick schreef :

Om dat te voorkomen wil ik dus eigenlijk het laden stoppen totdat de spanning is gezakt naar een voltage waarvan ik zeker weet dat de accu's deels zijn ontladen.

Als je jouw mppt van victron laat aanpassen aan de nieuwe firmware gaat die precies doen wat jij wilt. Namelijk pas een nieuwe bulk fase starten als de spanning van de accu 0,4 onder de float spanning gezakt is. Ook de volgende dagen. Ze resetten dus niet meer s'nachts. Dus in jou geval pas een nieuwe laad cyclus bij een spanning van 13,2-0,4 = 12,8. Dan is de accu al voor een aanzienlijk deel ontladen. Zeker als je maar een kleine verbruiker aangesloten hebt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 aug 2019 03:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron MPPT icm LFP 06 aug 2019 06:48 #1069458

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
egenolf schreef :
Ik vond dit eigenlijk wel een goed verhaal:

avdhoeff.home.xs4all.nl/zeilen...s-in-zeiljachten.pdf

Beetje langdradig en belerend, maar zijn de inzichten inmiddels achterhaald?
Egenolf

marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

Last edit was 7/9/2019.

ik weet niet hoe oud de PDF is maar marinehowto is recent ge-update met info
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl