Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 11 aug 2019 17:30 #1071314

Ik ben bezig mijn nieuwe autopilot EV-100 te monteren. Ben nu toe aan het zoeken voor een plek voor de EV-1 sensor. Het beste komt mij dat uit om die een stukje onder het gangboord op het breedste deel van de boot te monteren. De manual zegt niet dat de sensor zo dicht mogelijk op de middellijn van de boot gemonteerd moet worden.

Nou heb ik geen idee van de techniek die de sensor bevat, maar het komt me voor dat op het breedste deel van de boot er veel meer beweging is dan dicht bij de middellijn.

Maar misschien maakt het niet uit.

Ervaringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 11 aug 2019 18:23 #1071344

Zo laag mogelijk en zo dicht als mogelijk bij het stampmiddelpunt van de boot... Dat is ergens tussen kiel en motor. Dat kan niet, want daar zit teveel staal in de buurt...

Ik heb mijn electronisch kompas in het midden onder de voorkooien, leek mij het meest redelijke compromis...



Op niet stromend water nauwelijks afwijkingen tov COG, beetje drift als ik zeil...
Laatst bewerkt: 11 aug 2019 18:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 11 aug 2019 18:40 #1071350

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Ik overweeg 'm onder de kajuittafel te hangen.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 11 aug 2019 21:33 #1071421

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Toekomst schreef :
Ik overweeg 'm onder de kajuittafel te hangen.
Heb ik ook gedaan! werkt als een zonnetje.
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 10:00 #1071517

Bij mij daar . Wordt niet beinvloed door die klokken of dei luidsprekerdraad , heb ik uiteraard getest.

Onder de tafel kan natuurlijk maar wel oppassen met magnetisch spul op tafel , ook bierblikjes of laptops :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 12 aug 2019 10:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 10:55 #1071540

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Volgens de experts op het raymarine forum is de locatie tov middellijn minder belangrijk dan magnetische storing.

forum.raymarine.com/showthread.php?tid=2228

Mijn oude zat ongeveer onder de mast, maar vlak naast de metalen watertank en onder de plek waar ik 'blikvoer' in bewaar. Niet ideaal dus. Stuurautomaat gaf ook een afwijking van ongveer 10° tov magnetisch kompas.
De nieuwe heb ik nu onder de kuip gemonteerd, wel vlak bij de voedingskabels van onze webasto maar ik ga ervan uit dat we die niet zo vaak samen met de auto pilot gaan gebruiken.
Vorig weekend teveel wind voor een deftige calibratie tocht (30-40+ knopen wind is niet ideaal), maar in de box geven beide kompassen nu toch al dezelfde waarde.....
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 11:37 #1071554

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
EV1 is minder gevoelig dan de traditionele Fluxgate-kompassen zoals die zwarte "bult" van Yellowboat.

Bij test bleek bij ons dat alleen als je een werkende telefoon binnen 10-20 cm van de sensor houdt je afwijkingen begint te zien. Bij ons hebben we daarom wel de regel ingevoerd dat telefoons etc. bij de kaartentafel dienen te blijven (of bij je kooi).
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 11:42 #1071556

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
@Ad jij hebt toch niet zo'n sensor als de EV1? Is dat niet een fluxgate?

Raymarine zegt dat ook een kiel kan beïnvloeden maar die hangt precies onder waar ze de EV1 sensor het liefst zien....
Laatst bewerkt: 12 aug 2019 11:43 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 11:48 #1071557

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
De EV1 is inderdaad veel minder plaatsgevoelig dan de oude fluxgate sensoren. Op de middenlijn is echt niet nodig. Hij moet wel uitgelijnd zijn met de hartlijn, maar dat heeft niet met de plaats op de boot te maken. Op de il Cigno zit de EV1 onder de SB kuiprand. Werkt uitstekend.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 13:13 #1071586

ilCigno schreef :
De EV1 is inderdaad veel minder plaatsgevoelig dan de oude fluxgate sensoren.


Waarom is dat eigenlijk; weet iemand dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 13:15 #1071588

Bj mij zit hij tegen het achterste schot 1,8 meter uit het midden. Werkt uitstekend.
Wel netjes uitgelijnd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 13:23 #1071591

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Bij ons zit die onderin de navigatietafel / hoek.
Telefoons liggen erop, computer erboven stalen pannen eronder, alles binnen 50 cm en ik merk niet dat dat ding er iets van merkt :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 13:24 #1071592

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
En waar zou men de EV-1 sensor plaatsen wanneer het om een stalen schip gaat?

Momenteel zit mijn fluxgate op een RVS antennepaal aan bakboord achterop het schip, waardoor deze waarschijnlijk continu de plank nét mis slaat met bijsturen.
Zou een EV-1 net onder giek dan een mogelijkheid zijn of toch ook onder de kajuittafel?
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 13:24 #1071593

Waterblok schreef :
@Ad jij hebt toch niet zo'n sensor als de EV1? Is dat niet een fluxgate?

Raymarine zegt dat ook een kiel kan beïnvloeden maar die hangt precies onder waar ze de EV1 sensor het liefst zien....

Om op de vraag te antwoorden; het fluxgate kompas is ook het enige ding wat om magnetiseerbare metalen als ijzer maar o.a. ook puur nikkel reageert.
Nou weet ik niet of een EV1 ook een fluxgate heeft maar ik denk toch eigenlijk van wel want hoe moet die anders de kompasrichting zien?
Of heeft dat deng een GPS kompas maar dat denk ik niet wabt die geeft niet de kompaskoers maar de koers over grod en dat is bij stroom niet hetzelfde.
De andere zaken die er in zitten zoals die versnellings en verandering van richting sensoren ( abusievelijk vaak Gyro genoemd) worden niet door metalen beinvloed.
En v.w.b. die kiel, als die verder dan ca, een meter er vandaan zit merkt een fluxgate dat niet meer.
Kun je trouwens heel amkkelijk etsten met een simpel handkompasje want dat reageert vrijwel hetzelfde.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 13:38 #1071601

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Nachtvlinder schreef :
ilCigno schreef :
De EV1 is inderdaad veel minder plaatsgevoelig dan de oude fluxgate sensoren.

Waarom is dat eigenlijk; weet iemand dat?

Ik kan het enigszins beredeneren: de fluxgate kompassen zijn gebaseerd op een mechanische ophanging van de spoelen die het aardmagnetisch veld 'voelen'. Deze spoelen moeten zo horizontaal mogelijk hangen. Om de versnellingen van de boot, die van invloed zijn op deze cardanische ophanging als gevolg van rollen, stampen en gieren zo klein mogelijk (en dus de meet fouten zo klein mogelijk) te houden is plaatsing in het midden van het schip en zo laag mogelijk wenselijk.

De EV1 daarentegen heeft geen mechanische onderdelen, alles is solid state. En omdat hij niet alleen sensoren voor het aardmagnetisch veld, maar ook 3-assige versnellingssensoren heeft, kan hij iedere hoekfout als gevolg van bewegingen softwarematig compenseren. De plaatsing in de boot is daardoor niet meer van belang, zolang hij maar uitgelijnd is op de scheepsas (anders krijg je een foutieve heading) en het aardmagnetisch veld in de buurt van de EV1 niet al te veel verstoord wordt (al compenseert hij wel voor eventuele deviatie).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 12 aug 2019 13:41 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 14:09 #1071614

Klinkt aannemelijk, dankje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 15:19 #1071642

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Fortura schreef :
En waar zou men de EV-1 sensor plaatsen wanneer het om een stalen schip gaat?

Momenteel zit mijn fluxgate op een RVS antennepaal aan bakboord achterop het schip, waardoor deze waarschijnlijk continu de plank nét mis slaat met bijsturen.
Zou een EV-1 net onder giek dan een mogelijkheid zijn of toch ook onder de kajuittafel?

Ik geloof dat er in de handleiding staat dat je op stalen boten het ding buiten kan monteren, bv met een beugel op de mast.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 15:26 #1071647

ilCigno schreef :
[(al compenseert hij wel voor eventuele deviatie).

Voor een niet aan verandering onderhevige deviate wel maar of hij echt dat ook kan voor het varieéren van een deviatie door bijv. een kiel waarvan immers de hoek t.o.v. het aardmagnetisch veld verandert , afhankelijk van die hellingshoek waag ik te betwijfelen.
Hetzelfde heb je ook bij een diviatietabel voor een normaal kompas waarvoor je , als je het perfect wilt , ook lijsten voor verschillende hellingshoeken moet amken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 15:35 #1071653

Ik heb vanmiddag contact gehad met Raymarine NL en zij geven aan dat de sensor prima onder het gangboord geplaatst kan worden, liefst zo laag mogelijk. Op de middellijn is niet noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 15:52 #1071661

Waarom zou het niet onder gangboordhoogte mogen? Die van mij is zelfs beneden waterlijnhoogte gemonteerd!

Verder leidt “niet noodzakelijk” meestal niet tot een optimum...
Laatst bewerkt: 12 aug 2019 15:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 12 aug 2019 17:46 #1071716

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Ik heb bij raymarine op boot Düsseldorf gevraagd of een ev-1 op mijn stalen schip ging werken als een fluxgate het niet red.(afwijking te groot om te compenseren)
Antwoord: ik zou het niet proberen, de afwijking zal waarschijnlijk ook te groot zijn.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 24 apr 2023 17:45 #1475110

  • SY-PoW
  • SY-PoW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Goedendag!

Pik deze weer op, met betrekking tot de EV-1 sensor op een stalen boot. Enige ervaring met deze sensor op een stalen boot en een montering bovendeks, net boven het (stalen) kajuitdak. Zou de sensor graag onder de buiskap tegen de "meterkast" monteren maar niet zeker of de sensor de eventuele invloed van het staal compenseert? De handleiding noemt alleen montage op 1m afstand van (sterke) elektriciteit.

zie foto voor de locatie, montage of voor de kast of aan de zijkant op bijgeleverde bracket met juist orientatie en level. Backbone, meters en GPS komen ook in deze kast.





Tips/ervaringen zijn welkom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 24 apr 2023 18:40 #1475129

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18133
Zelf geen ervaring met stalen boten, maar ik zie de EV1 op stalen boten ook wel eens achterop de RVS radarpaal of zonnepanelen-arch zitten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 25 apr 2023 07:04 #1475196

  • SY-PoW
  • SY-PoW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Radarpaal heb ik maar wil ik vanaf, aangezien de radar niet meer werkt en voorlopig niet vervangen wordt. En een arch zal er nooit komen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:plaats EV-1 sensor Raymarine autopilot 25 apr 2023 09:13 #1475231

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Bij mij (stalen Gouwzee Snoopy 33) zit de EV sensor op de zeerailing (rvs316), BB achter.
Na de auto calibratie (meen 270 graden bij minimaal 3 knopen) geeft hij de afwijking aan, was bij mij net binnen de marge (vrij hoog, bijna 40 graden).
Werkt als een sprookje, op 1 graad nauwkeurig. Omdat de AIS ook op het STNG netwerk staat blijft ook bij stilliggend schip de AIS koers correct aangegeven.
Volgens manual blijft het kompas voortdurend calibreren, in de buurt van sterk storende magnetische invloeden buitenaf kan dit uitgezet worden.
Ik heb de indruk dat de EV sensor primair op zijn versnellingssensoren werkt, en de fluxgate als achtergrondinformatie gebruikt.
Op de werf hadden ze een EV in een Barkas motorboot gemonteerd voor de stuurautomaat, gewoon binnen het staal in de stuurstand binnen, die werkte ook goed.
Overigens was mijn eerste stuurautomaat de Autohelm 3000, stuurcomputertje met fluxgate erin gewoon tegen het stalen kuipschot gemonteerd. Gaf geen koersdisplay maar stuurde of de boot op rails liep.
De latere Raymarine (alles in het klokje, fluxgate achterop paal) deed het lang zo goed niet.
Nu dus EV met ACU200 en liniair drive: super tevreden: werkt goed onder alle omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl