Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Startaccu loskoppelen via min?

Startaccu loskoppelen via min? 16 aug 2019 21:04 #1073494

Mijn startaccu is 6Ah Lifepo4. Doet het geweldig.

Echter zit er ergens in mijn systeem een lekstroom van een paar mA. Nu ben ik geen koekje met de millimeter, maar ik kan nergens vinden waar die vandaan komt.

Ik ben een warhoofd. Ik zet meestal de accuschakelaar open bij het achterlaten van de bokt, maar ik vergeet het een enkele keer. In combinatie met een lange tijd tot ik weer aan boord ben geeft dat dan een lege accu.

Ik heb een dubbel contactslot geïnstalleerd en een 500A DC relais. De bedoeling is dat de accu losgekoppeld word indien niet op contact. De accu heeft geen enkele andere functie anders dan de motor starten en geen enkele verbinding met het boordnet. Ook is de alternator niet met het boordnet verbonden. Twee strikt gescheiden werelden, met uitzondering van een gedeelde massa.

Nu kan ik dat relais in serie met de accuschakelaar zetten, maar lay-out technisch is het vele malen praktischer om hem in de min kabel op te nemen.
Ik kan geen enkel bezwaar verzinnen. Zie ik iets over het hoofd?
Laatst bewerkt: 16 aug 2019 21:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 05:36 #1073549

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Waar da je de stroom vandaan halen om dat relais te bekrachtigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 07:51 #1073586

Een stroompje door een relaisspoel misschien??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 07:55 #1073589

Ja, relais in de min zetten kan prima, maar zoals gezegd: dat relais gaat meer verbruiken dan de rest van je installatie.
Gewoon nog even doorzoeken tot je dat stroompje boven water hebt.
Multimeter op de plaats van de shunt, en dan de afnemers stuk voor stuk afkoppelen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 08:01 #1073595

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
een 6 ah accu en dan een 500 a relais tussen? is dat niet een beetje overkill?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 08:02 #1073596

Paradijske,

Het is geen sugestie om een relais in de min te zetten, maar een vraag of er mogelijk een relais bekrachtigd blijft!

Het verlies wat Boarderbas noemt zit in de richting van wat een relais spoeltje gebruikt.


b100,
Mogelijk is dat relais bedoeld als hoofdschakelaar?
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 08:04 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 09:32 #1073643

Saeftinghe schreef :
Paradijske,

Het is geen sugestie om een relais in de min te zetten, maar een vraag of er mogelijk een relais bekrachtigd blijft!

Het verlies wat Boarderbas noemt zit in de richting van wat een relais spoeltje

Mijn antwoord ging ook helemaal niet over jouw relaisspoelstroompje. :-)

Trouwens, het kan echt van alles zijn.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 10:14 #1073663

Het contactslot is een industriële systeemschakelaar uit de panelenbouw. Dat is een frame waar je diverse knoppen en schakelaars op kan zetten en achterop los contacten kan klikken of schroeven. De ouwe garde in de machinefabriek waar ik werkte heeft een sleutelschakelaar en twee losse 16A NO contacten uit de rommelbak voor me gevist.



Het contactslot heeft dus twee geheel gescheiden en losse contacten. Eén is via de 500A relais spoel geschakeld (die dus inderdaard dan gezien mag worden als een automatische hoofdschakelaar), het tweede contact is gewoon het startcontact zoals dat origineel zat. Bij mijn yanmar is het contactslot gewoon een tweestandenschakelaar. Starten gaat met een startknop en loopt niet via het contactslot.

En ja, 500A is nodig. CCA van de accu is 360A , CCA van de startmotor is 340A. Zie draadje hier

Ik heb het geheel inmiddels even aangesloten volgens plan en het werkt perfect. Geen vonken, geen lekstroom..
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 10:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 18:05 #1073836

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1518
Volgens mij zie je niks over het hoofd en werkt je idee gewoon. Het bedoelde relais is een maakrelais, dus neemt alleen wat stroom wanneer bekrachtigd op contact. Motor zal dan lopen, dus over dat verbruik hoeft niemand zich zorgen te maken. En ja, ondanks dat de startaccu maar 6Ah is, zal de startstroom gewoon zo’n 100A - 200A zijn, dus die 500A relais is fijn. Fijne startaccu overigens, ik verbaas me altijd over de ruimbemeten startaccu’s in boten.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Laatst bewerkt: 17 aug 2019 18:06 door mystudio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 18:57 #1073856

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Waar haal je de stroom vandaan om dat grote relais/hoofdschakelaar te schakelen? Als dat je service accu is dan mag die dus nooit leeg zijn om de motor te kunnen starten. Als die stroom uit de startaccu zelf komt is er dus we tweede stroomkring en staat de startaccu dus nog steeds niet volledig los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 19:28 #1073869

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
pulsrelais

Maar een betere, en een echte oplossing, is het zoeken en vinden van de veroorzaker van je lekstroom.
Als het andere is symptoombestrijding.
Zeer populair tegenwoordig, maar lost in essentie niets op.

Dus zoek waar het fout gaat en los het op.
Veel beter dan al het andere.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 19:37 #1073875

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Tony2920 schreef :
pulsrelais

Maar een betere, en een echte oplossing, is het zoeken en vinden van de veroorzaker van je lekstroom.
Als het andere is symptoombestrijding.
Zeer populair tegenwoordig, maar lost in essentie niets op.

Dus zoek waar het fout gaat en los het op.
Veel beter dan al het andere.
Ben niet zo'ne enorme held met stroom, maar ook die puls moet toch ergens vandaan komen? Het relais staat bij loskoppelen immers in de stand waarin hij geen stroom doorgeeft. Of moet die puls uit condensatoren komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 19:56 #1073889

Tony2920 schreef :
pulsrelais

Maar een betere, en een echte oplossing, is het zoeken en vinden van de veroorzaker van je lekstroom.
Als het andere is symptoombestrijding.
Zeer populair tegenwoordig, maar lost in essentie niets op.

Dus zoek waar het fout gaat en los het op.
Veel beter dan al het andere.

+1
Zo moeilijk is die basiselektronica toch niet? Die stroom gaat ergens naar toe, dus steeds een kabeltje meer lostrekken...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 17 aug 2019 22:02 #1073931

Relaisbekrachtiging komt, zoals uitgebreid beschreven, gewoon van het tweede contact op het contactslot, uit de startaccu. Relaisstroom is dus geen enkel probleem.

Basiselectronica is heel simpel. Heel leuk, een lekstroom "even" vinden, maar als ik meet, meet ik (meestal) niets. Ik heb een keer een platte accu gehad, en heb toen een lekstroom gemeten. Daarna niet meer, en dus niet kunnen vinden.

Dus ja, het is enorme symptoombestrijding. Ik ben "heel aardig" onderlegd in electronica, maar ik vermoed dat het door roetafzetting of vocht ergens komt. We hebben het hier over een 32 jaar oude motor met een brokkelige, vieze kabelboom, die voor 80% op een volstrekt onbereikbare plek in de boot loopt en een hele kleine (vermoedelijke) lekstroom. Volgens mij eet dat relais geen brood maar beveiligt het wel tegen mijn probleem.

Ik ben er blij mee iig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 18 aug 2019 06:42 #1073966

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Heb je met een oude brokkelige kabelboom geen reële kans op meerdere en of nieuwe storingen en lekstromen ?.


lijkt mij dat dit vraagt om een nieuwe kabelboom en revisie electrische gedeelte, en tot die tijd even een relais er tussen om nog te kunnen varen.

kloteklus natuurlijk om dat te doen, want die oude is volstrekt onbereikbaar en moet dus blijven zitten en de nieuwe moet anders en bereikbaar gaan lopen.


geen idee of dat kan.

ze doen het met oude autoos ook, hele nieuwe kabelbomen maken



degeenboarderbas schreef :
Relaisbekrachtiging komt, zoals uitgebreid beschreven, gewoon van het tweede contact op het contactslot, uit de startaccu. Relaisstroom is dus geen enkel probleem.

Basiselectronica is heel simpel. Heel leuk, een lekstroom "even" vinden, maar als ik meet, meet ik (meestal) niets. Ik heb een keer een platte accu gehad, en heb toen een lekstroom gemeten. Daarna niet meer, en dus niet kunnen vinden.

Dus ja, het is enorme symptoombestrijding. Ik ben "heel aardig" onderlegd in electronica, maar ik vermoed dat het door roetafzetting of vocht ergens komt. We hebben het hier over een 32 jaar oude motor met een brokkelige, vieze kabelboom, die voor 80% op een volstrekt onbereikbare plek in de boot loopt en een hele kleine (vermoedelijke) lekstroom. Volgens mij eet dat relais geen brood maar beveiligt het wel tegen mijn probleem.

Ik ben er blij mee iig!
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 07:01 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 18 aug 2019 06:57 #1073972

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7420
boarderbas schreef :
Relaisbekrachtiging komt, zoals uitgebreid beschreven, gewoon van het tweede contact op het contactslot, uit de startaccu. Relaisstroom is dus geen enkel probleem.

Basiselectronica is heel simpel. Heel leuk, een lekstroom "even" vinden, maar als ik meet, meet ik (meestal) niets. Ik heb een keer een platte accu gehad, en heb toen een lekstroom gemeten. Daarna niet meer, en dus niet kunnen vinden.

Dus ja, het is enorme symptoombestrijding. Ik ben "heel aardig" onderlegd in electronica, maar ik vermoed dat het door roetafzetting of vocht ergens komt. We hebben het hier over een 32 jaar oude motor met een brokkelige, vieze kabelboom, die voor 80% op een volstrekt onbereikbare plek in de boot loopt en een hele kleine (vermoedelijke) lekstroom. Volgens mij eet dat relais geen brood maar beveiligt het wel tegen mijn probleem.

Ik ben er blij mee iig!

Als tijdelijke oplossing is het natuurlijk prima.
Echter dit soort tijdelijke oplossingen hebben de neiging om permanent te worden.

Een bedenkelijke kabelboom, voor een motor, op een schip.

Volgens mij weet je daarmee wel genoeg en hoef ik niks meer te zeggen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 18 aug 2019 19:55 #1074321

Ja, je kan het natuurlijk vreselijk overtrekken.

Zet jij de hoofdschakelaar uit als je vertrekt? Waarom? Is er iets mis dan? Waarom pak je dat dan niet aan?


Ik heb niks anders dan een automatische hoofdschakelaar. Blij mee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 18 aug 2019 21:11 #1074369

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Ik snap je schakeling, maar doordat je via je tweede contactslot je automatische hoofdschakelaar bedient is je accu dus nog niet compleet afgesloten. Weet niet of je intentie was om een aantal verbruikers af te koppelen of dat het de bedoeling was om de accu compleet af te koppelen zoals bij een handmatige hoofdschakelaar? Het eerste is op deze manier prima voor elkaar, het tweede natuurlijk niet.
Laatst bewerkt: 18 aug 2019 21:11 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 19 aug 2019 06:45 #1074408

Ik zou bij deze accu hem ook controleren op toegenomen zelfontlading, dat is het begin van het einde.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startaccu loskoppelen via min? 19 aug 2019 16:28 #1074687

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6909
boarderbas schreef :
Ja, je kan het natuurlijk vreselijk overtrekken.

Zet jij de hoofdschakelaar uit als je vertrekt? Waarom? Is er iets mis dan? Waarom pak je dat dan niet aan?


Ik heb niks anders dan een automatische hoofdschakelaar. Blij mee!

ik zet altijd de hoofdschakelaars uit, is niks aan de hand maar ik vind het gewoon een fijn idee.

automatische hoofdschakelaar is niks mis mee , er rijden tenslotte miljoenen autoos mee rond
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl