Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stuurautomaat ervaringen gezocht.

Stuurautomaat ervaringen gezocht. 22 aug 2019 20:18 #1075941

Ik vaar al even rond met een oude autohelm 6000 pré Seatalk met een type 2 lineair drive. Zonder vaantje, zonder roerstand meting.

Dus op zoek naar wat nieuw omdat ik wel gebruik wil maken van de mooie nieuwe 9-assige sensoren, maar zeker ook van bv sturen op windrichting of route volgens waypoints. Er staan veel onderwerpen over stuurautomaten maar over de nieuwe series met de 9-assige sensoren is de info erg eenzijdig ( lees Raymarine )

Mijn configuratie:

Furuno GP32 GPS
Furuno Radar
Furuno NX300
Tacktick Windset met 1 wind display en de handheld.

Na wat pielen communiceert dit met elkaar via NMEA0183.

De tacktick zijn nu mijn Kuip instrumenten en daar zie ik alles op. Van wind tot koers snelheid maar ook het actieve waypoint, cross track error etc.

De stuurautomaat staat volledig los van dit alles en kan alleen op koers middels de fluxgate.

Zoekende kom ik mede via de site en adviezen van Jefa ( mogelijk toekomstige nieuwe drive) uit op types als:

Raymarine Ev-400
B&G/Simrad NAC3 met bv de triton2 of AP44

Naast deze beide zag ik pok de Garmin staan. Nu lijkt het type bij Jefa op de site verouderd ( nog fluxgate) en is er inmiddels een GHP 20 Reactor met eveneens de 9-assige ECU.

Qua mogelijkheden zie ik in de gebruikershandleidingen niet echt verschillen waarvan ik als leek zeg “daarom moet ik A of B”. B&G zit meer tactisch in en dat hoeft niet perse. Ik toer en heb geen race ambities.

Over Raymarine is veel te vinden. Daar maak ik me enkel “zorgen” over de connectie van mijn NMEA naar Seatalk NG. Ik twijvel of ik, met het oog op toekomstige toevoegingen, niet liever een NMEA2K netwerk heb en vraag me af of deze beide afgezien van stekkers echt compatibel zijn. Volgens de verkopende partij (kan alle 3 leveren). Is de Nederlandse support in orde. Wieherft ervaringen met de Seatalk NG en third party plotters en GPS en?

B&G/Simrad is onder de streep wat duurder. Maar dan wel NMEA2K. Ik kan er minder van vinden qua ervaringen. De leveranciers heeft meer moeite met support. Er is geen Nederlandse B&G support.
Heeft iemand een NAC met Triton 2 of AP44 hoe is dat bevallen?

De laatste in mijn rij is de Garmin. Financieel zeer interessant. Maar ik kan er letterlijk niets over vinden. Leverancier heeft qua support vergelijkbare ervaring als bij Raymarine. De Nederlandse support reageert adequaat aldus leverancier.
Heeft iemand ervaring met een Garmin stuurautomaat? Liefst de reactor serie met de GHP 20?

Ik snap dat dit uit kan nodigen tot bashen maar ik hoop dat we kunnen houden op echte eigen ervaringen.

Alvast bedankt

Mark
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat ervaringen gezocht. 22 aug 2019 20:26 #1075947

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ik heb een raymarine evo die op track/waypoint kan varen.
Deze info krijgt de ap van wingps(pc) via een nmea0183/st multiplexer(roosmux) wat vervolgens door een st<>stng converter weer wordt doorgegeven aan de ap.
Werkt perfect.

Eventueel kan de ap op de windvaan varen.
Deze windset zit in het st netwerk.
Dit werkt wat minder, maar dat komt waarschijnlijk doordat de windset een rotavecta is, deze is niet heel nauwkeurig.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat ervaringen gezocht. 22 aug 2019 20:30 #1075950

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Over de div stuurcomputers kan veel gezegd worden, maar er is geen reden om je type2 drive aan de wilgen te hangen. Die past op elke computer met voldoende output.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat ervaringen gezocht. 23 aug 2019 02:45 #1076011

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
De drive unit zou ik (nog) niet vervangen. Kan altijd nog, maar zal niet gauw nodig zijn.
Als je voor B&G/Simrad N2K kiest is de minimaal nodige uitbreiding van je oude systeem:

- Basic N2K network (backbone and spur cables voor het onderstaande)
- stuurcomputer
- roerstand meter
- Precision 9 kompas
- AP Head instrument.

Als je meteen naar een B&G chartplotter zou gaan is geen head instrument nodig omdat AP besturing rechtstreeks door de plotter kan. Zo niet dan is Triton een goed idee omdat het een multi-purpose instrument is.

Als je de GP32 wilt blijven gebruiken is een 0183-N2K converter nodig. Een Simrad AT10 is adequaat.
Wil je naast compass- en track-mode ook in wind-mode kunnen sturen, dan heb je 2 NMEA0183 talkers die naar N2K moeten worden omgezet, dat betekent ook een 0183 multiplexer.

Mijn eigen electronica-netwerk bestaat uit een mix van verschillende generatie instrumenten met veel backups en redundancy. AP is B&G N2K, bestaande uit AC12, Precision9, SD10 drive. Verder Zeus plotter, Triton with OP10, B&G ZG100 GPS en AT10 voor koppeling met het 0183 deel.
De AP bevalt me erg goed.

De nieuwe AP technology is natuurlijk geweldig, maar oudere generatie Simrad met fluxgate en Gyro doet er nauwelijks voor onder. Op mijn vorige boot had ik een G-pilot met 3380 head instrument geinstalleerd als vervanging van RM ST6000+. Geweldig en hemelsbreed verschil met oude RM. Als je niet erg trend-gevoelig bent zou ik zeker een NMEA0183 AP overwegen, maakt het allemaal eenvoudiger met je huidige apparatuur te integreren, maar 0183 keuze voor pleziervaart is beperkt vandaag de dag.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 aug 2019 02:57 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stuurautomaat ervaringen gezocht. 23 aug 2019 12:13 #1076113

De drive wil ik inderdaad voorlopig niet vervangen. Maar ik wil wel dat de nieuwe AP past bij een eventuele nieuwe drive.

Hoe toekomstbestendig zijn concreters? Want die kunnen alleen dat vertalen wat ze kennen. Dus als iemand nieuwe zinnen maakt. Hoe gaat dat dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stuurautomaat ervaringen gezocht. 23 aug 2019 12:31 #1076117

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Compatibiliteit AP computer - drive is zelden een probleem en je zult grote vrijheid hebben bij de keuze van een toekomstige vervanging van de oude RM drive.

Het tweede deel van je vraag begrijp ik niet. Bedoel je met concreters converters?
Zo ja, de omzetting van 0183 zinnen naar N2K pgns voor track mode steering is goed gedefinieerd en ook daar zijn geen toekomstige problemen te verwachten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Stuurautomaat ervaringen gezocht. 23 aug 2019 12:41 #1076121

Ik wil inderdaad mijn GP 32 behouden en blijven gebruiken. Een plotter staat nog niet op de wensenlijst. Ik experimenteer met OpenCPN maar wil daar niet van “afhankelijk zijn”.

Ik realiseer me dat ik wel N2K aan boord heb. De AIS heeft N2K en multiplexed ook mijn windset, welke ook een groot aantal NMEA gegevens van de GPS doorzet zit aan de AIS. De AIS op zijn beurt aan OpenCPN. Ik zie daar alle data voorbij komen in het NMEA debug venster. Volgens de handleiding geeft de N2K connectie van de AIS deze zelfde data.
Dit zou dus al een overgangspunt van NMEA0183 naar N2K kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat ervaringen gezocht. 23 aug 2019 12:49 #1076122

37south schreef :
bedoel je met concreters converters?

Ja dat dus de concreters tussen de verschillende protocollen dat bedoel ik inderdaad. Ik kan me namelijk voorstellen dat en over N2K en of STng ook gegevens gaan buiten de standaard. Een B&G bedieningsscherm zal toch geen Garmin stuurautomaat kunnen bedienen. Toch loopt de communicatie tussen beide in beide gevallen via N2K.

Dus hoe standaard is de standaard en hoe goed gaan converters daar mee om? Hoe goed kan ik dan uiteindelijk met GPS of Plotter A, stuurautomaat B van de benodigde data voorzien? Of timmeren met toenemende functionaliteit de fabrikanten dit mixen van merken steeds verder dicht?

Trouwens bedankt voor het delen van jullie configuraties. Dat zegt al wat over bovenstaand thema.
Ik ben wel benieuwd naar meer voorbeelden.


Mark
Laatst bewerkt: 23 aug 2019 12:55 door markjoostveen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat ervaringen gezocht. 23 aug 2019 21:56 #1076284

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Twee dingen onderscheiden:

1. “Besturing” van de AP met nav data bestaande uit standaard 0183 NMEA zinnen of N2K pgns om naar een waypoint of langs een route te kunnen sturen (track mode of GPS mode genoemd). Ook met winddata voor vane mode.

Hier zijn de vershillende fabrikaten compatibel en je kunt zo bijv een RM plotter een B&G AP laten aansturen, wanneer je op de RM een actief waypoint of route hebt (navigation mode).
Voorbeelden hiervan in overvloed.

2. Vervanging van een AP head instrument door een plotter of universeel instrument. Hiervoor worden proprietry commands gebruikt die merk-gebonden zijn, bijv.
om de “mode” in te stellen (compass, GPS of wind) en om in auto mode koerscorrecties te kunnen maken (<< en >>), funkties die anders alleen op het head instrument beschkbaar zijn.
Dus geen voorbeelden van gemixte merken en geen “converters” beschikbaar..

Een 0183 naar N2K converter voorziet dus in omzetting van standaard 0183 zinnen naar N2K voor besturing zoals onder 1 hierboven.
Op deze manier zou je dus ook met een oude GPS zoals je GP32 met een N2K AP naar een op de 32 gedefinieerd waypoint kunnen sturen, ook als je helemaal geen plotter hebt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 aug 2019 22:02 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat ervaringen gezocht. 24 aug 2019 08:14 #1076329

Ik heb op mijn 32 voetertje sinds 1 week een nieuwe RM EV100 voor stuurwiel in gebruik. Ik heb de "oude" stuurwielaandrijving ST4000MK laten zitten.

De NMEA 0183 van mijn Garmin 128 GPS wordt omgezet naar Seatalk gndoor een Actisense.

Werkt naar tevredenheid en de EV100 stuurt veel beter dan de oude Smartpilot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl