Hans V schreef :
PvO schreef :
FKZ schreef :
Volgens mij de meest low level oplossing is de start accu en dynamo los zien van de lifepo accu. Een setje startkabels voor als je start accu stuk is is dan een leuke back up. Stoom voor lifepo uit zonnecellen en specifieke lader. Dan heb je een drop in replacement. Tenzij je een hele dikke dynamo op je motorblok hebt zitten van 120amp zie ik het nut niet zo van die 20 amp die je in je accu stopt tijdens dat half uurtje motoren de haven of sluis uit. Dat doen toch alle zeilboten de motor zo kort mogelijk aan en dan genieten van de rust

En als je dan op je startaccu een inverter aansluit die aan gaat boven een bepaalde spanning, kan je via die inverter je lipo acculader gebruiken.
Lijkt me erg inefficiënt als je alle rendementsverliezen (> loodzuur accu laden > omzetten naar 230V > omzetten naar laadspanning) optelt. Je (loodzuur) startaccu gedeeltelijk leegtrekken lijkt me ook geen wenselijke situatie, of begrijp ik je suggestie niet goed? Als die inverter en de LFP lader een groot vermogen hebben is er nog steeds de kans dat je bij lopende motor je alternator overvraagt, tenzij deze is voorzien van een goede temperatuurgestuurde regeling (geen brute aan-uit beveiliging). Alles wat je aansluit op je startaccu hangt immers ook aan de alternator.
Een DC-DC converter/lader met relais en stroombegrenzing valt bij mij nog steeds in de categorie 'low level' (je voegt in feite alleen een slimme lader toe aan je bestaande setup) maar TS ervaart dat wellicht anders. Als je de kosten te hoog vindt laat je de laadoptie vanuit de alternator helemaal weg. Door de eigenschappen van LFP is alleen laden vanuit walstroom en/of zonnepanelen voor veel watersporters ook al afdoende.
Zo inefficiënt is het niet, je laad n
In principe rechtstreeks van je dynamo.
Zodra de spanning van je startaccu boven de 13,2V komt schakel je de inverter in.
Je startaccu is dan al (bijna) vol.
De stroom die aan de dynamo wordt ontrokken wordt begrenst door de capaciteit van de lader, niet door je loodaccus.
Mocht dit toch teveel gevraagd zijn voor je dynamo, daalt de spanning van je startaccu en schakelt de inverter weer uit.
Voordeel is dat je met toch al aanwezige apparatuur (lipo lader, inverter) je lipo accu's kan laden met een dedicated lader.
Nadeel is dat je misschien niet het maximale uit je dynamo haalt.
Geen oplossing voor situaties waar de dynamo de belangrijkste energie bron is, maar voor situaties waar er alleen incidenteel met de dynamo wordt geladen lijkt het mij vrij eenvoudige oplossing zonser risico voor dynamo of accu's.