Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 15:58 #1239298

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Wat hier naar mijn idee wordt vergeten, is dat de meeste bootjes dagen achter een niet gebruikt worden, maar dat een MPPT zonnepaneel lader (in ieder geval die van Victron) iedere dag eerst naar de absorptie spanning laden. In de hieronder genoemde situatie worden de accu's dus iedere dag naar 100% geladen (14,4V) om vervolgens te zakken naar 13,5V o.i.d.

Dit lijkt mij met LiFePo accu's een ongewenste situatie.
Voor weekend gebruik van de boot, zou je m.i. een systeem willen dat de accu's laad tot 100% en zich dan uitschakelt tot de ladingstoestand is gedaald tot bijvoorbeeld 60 of 70%.

Voor boten die continu gebruikt worden speelt dit natuurlijk niet, omdat de accu's daar iedere nacht worden ontladen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 16:33 #1239306

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
De "gewone" intelligente loodaccu laders, laden éénmalig tot V-boost en stappen dan terug naar V-float.
Daar zit 0,8 volt verschil in. Dus van 14,4 naar 13,6 en blijft daar ook zolang de 230V er op blijft.
Op zich prima toch? je kan ook 14,3 en 13,5 instellen.

De over over-intelligente laders herhalen deze cyclus eens per zoveel dagen en is dus eigenlijk teveel van het goede,
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 16:35 #1239308

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
De "gewone" intelligente loodaccu laders, laden éénmalig tot V-boost en stappen dan terug naar V-float.
Daar zit 0,8 volt verschil in. Dus van 14,4 naar 13,6 en blijft daar ook zolang de 230V er op blijft.
Op zich prima toch? je kan ook 14,3 en 13,5 instellen.

De over over-intelligente laders herhalen deze cyclus eens per zoveel dagen en is dus eigenlijk teveel van het goede,
De 'gewone' acculaders wel inderdaad, maar zonnepaneel lader begin elke dag weer opnieuw. (althans wel mijn victrons.)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 16:41 #1239312

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
De "gewone" intelligente loodaccu laders, laden éénmalig tot V-boost en stappen dan terug naar V-float.
Daar zit 0,8 volt verschil in. Dus van 14,4 naar 13,6 en blijft daar ook zolang de 230V er op blijft.
Op zich prima toch? je kan ook 14,3 en 13,5 instellen.

De over over-intelligente laders herhalen deze cyclus eens per zoveel dagen en is dus eigenlijk teveel van het goede,
De 'gewone' acculaders wel inderdaad, maar zonnepaneel lader begin elke dag weer opnieuw. (althans wel mijn victrons.)

maar dat geeft toch helemaal niet ? iedere dag tussen 13 en 13.1v laden houd de lifepo4 bank netjes op een veilige SoC

zelfs iedere dag tot 14.2v laden (zonder absorptie , dus niet blijven doorladen bij bereiken van het voltage !) geeft volgens mij weinig problemen , als je je lifepo4 bank maar niet 100% vol geladen houd (dus iedere dag tot 3.6-3.65v per cel en geen verbruik)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 16:42 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 16:48 #1239314

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
ReneK schreef :

zelfs iedere dag tot 14.2v laden (zonder absorptie , dus niet blijven doorladen bij bereiken van het voltage !) geeft volgens mij weinig problemen , als je je lifepo4 bank maar niet 100% vol geladen houd (dus iedere dag tot 3.6-3.65v per cel en geen verbruik)

Daar verschillen dus volgens mij de meningen over.
Als het inderdaad geen probleem is om je accu iedere dag tot 14,2V te laden, ook niet als ze verder niet worden ontladen, is de oplossing vrij eenvoudig. Gewoon je laders goed instellen.
Maar dit betekend dan wel dat bij 'weekend' gebruik (of minder) je accu's feitelijk continu op 100% (of 95%) SOC worden gehouden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 18:28 #1239340

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
PvO schreef :
ReneK schreef :

zelfs iedere dag tot 14.2v laden (zonder absorptie , dus niet blijven doorladen bij bereiken van het voltage !) geeft volgens mij weinig problemen , als je je lifepo4 bank maar niet 100% vol geladen houd (dus iedere dag tot 3.6-3.65v per cel en geen verbruik)

Daar verschillen dus volgens mij de meningen over.
Als het inderdaad geen probleem is om je accu iedere dag tot 14,2V te laden, ook niet als ze verder niet worden ontladen, is de oplossing vrij eenvoudig. Gewoon je laders goed instellen.
Maar dit betekend dan wel dat bij 'weekend' gebruik (of minder) je accu's feitelijk continu op 100% (of 95%) SOC worden gehouden.

Het is een afweging tussen gemak en levensduur. Redelijk of helemaal vol tijdens langere afwezigheid zal de levensduur van LFP verkorten, maar sommige schippers nemen dit voor lief omdat de LFP in hun ogen dan nog steeds meer dan lang genoeg mee gaat en soms zelfs hun periode van bootbezit overleeft.

Zelf denk ik dat er wat voor deze pragmatische benadering is te zeggen, zeker als je milieu en klimaat buiten beschouwing laat.

Aan boord van Saila laat ik de LFP bank op zo’n 60-70% SOC achter en schakelen we bij het verlaten van de boot de MPPT handmatig over naar de AGM startaccu. Voornaamste reden is dat onze (loodzuur) startaccu vanwege zelfontlading en de standby stroom van onze DC-DC lader die onderhoudslading vanuit de panelen wèl goed kan gebruiken tijdens onze afwezigheid. Samen met de extra duurzaamheid (minder afval en uitstoot bij accufabrieken en containerschepen) wegen de voordelen voor mij op tegen de kleine moeite (als je dit onderdeel maakt van je routine).

Deze handmatige omschakeling heeft bij vergeten of vergissen geen ingrijpende gevolgen voor de stroomvoorziening aan boord en houdt de installatie redelijk simpel. Als we aan boord zijn kunnen we de LFP bank zonder laderinstellingen te hoeven wijzigen gewoon weer volladen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 24 dec 2020 20:36 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 18:52 #1239342

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
PvO schreef :

Daar verschillen dus volgens mij de meningen over.
Als het inderdaad geen probleem is om je accu iedere dag tot 14,2V te laden, ook niet als ze verder niet worden ontladen, is de oplossing vrij eenvoudig. Gewoon je laders goed instellen.
Maar dit betekend dan wel dat bij 'weekend' gebruik (of minder) je accu's feitelijk continu op 100% (of 95%) SOC worden gehouden.

wacht even , we hebben het hier over 2 dingen

1) bij regelmatig gebruik instellen op bulk 14.2 en float 13.5 , dan cycle'd je bank tussen 90 en 100% , hij wordt dus *niet* konstant op 100% gehouden door constante lading

2) bij (winter)stalling of lange tijd niet gebruiken , bulk op 13.2 en float op 13v , dan cycle je tussen de 30-50%

ik laat bij stalling ook niet op 14.2 en 13.5v staan , maar omdat wij constante gebruikers aan hebben staan cycled de bank als we geankerd liggen tussen de 14.2 en 13.5v , dus tussen 'vol' (wat ook niet helemaal vol is maar rond de 97/98%) en 90/95%

als wij langere tijd van boord gaan (even een maandje wat anders doen) gaan de bulk en float naar 13.2 en 13v
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 20:40 #1239363

ReneK schreef :
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
De "gewone" intelligente loodaccu laders, laden éénmalig tot V-boost en stappen dan terug naar V-float.
Daar zit 0,8 volt verschil in. Dus van 14,4 naar 13,6 en blijft daar ook zolang de 230V er op blijft.
Op zich prima toch? je kan ook 14,3 en 13,5 instellen.

De over over-intelligente laders herhalen deze cyclus eens per zoveel dagen en is dus eigenlijk teveel van het goede,
De 'gewone' acculaders wel inderdaad, maar zonnepaneel lader begin elke dag weer opnieuw. (althans wel mijn victrons.)

maar dat geeft toch helemaal niet ? iedere dag tussen 13 en 13.1v laden houd de lifepo4 bank netjes op een veilige SoC

zelfs iedere dag tot 14.2v laden (zonder absorptie , dus niet blijven doorladen bij bereiken van het voltage !) geeft volgens mij weinig problemen , als je je lifepo4 bank maar niet 100% vol geladen houd (dus iedere dag tot 3.6-3.65v per cel en geen verbruik)

Dit is dus precies wat mijn BMS leverancier (Electrodacus) aangeeft. Geen probleem met het dagelijks door de zon laden naar 3.65 V/cel en daarna afslaan. Slijtage aan de cellen zou meer komen door het gebruik (kW in en kW uit), eventueel gecombineerd met een te hoge laadspanning. Dit is gebaseerd op een continu gebruik van de cellen , 24/7/365.
Aldus zou in jachtjes het niet nodig zijn om steeds de cellen naar 30%SOC te brengen, hooguit tijdens de winterstalling van een aantal maanden.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 20:43 #1239365

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ce est parti schreef :
ReneK schreef :
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
De "gewone" intelligente loodaccu laders, laden éénmalig tot V-boost en stappen dan terug naar V-float.
Daar zit 0,8 volt verschil in. Dus van 14,4 naar 13,6 en blijft daar ook zolang de 230V er op blijft.
Op zich prima toch? je kan ook 14,3 en 13,5 instellen.

De over over-intelligente laders herhalen deze cyclus eens per zoveel dagen en is dus eigenlijk teveel van het goede,
De 'gewone' acculaders wel inderdaad, maar zonnepaneel lader begin elke dag weer opnieuw. (althans wel mijn victrons.)

maar dat geeft toch helemaal niet ? iedere dag tussen 13 en 13.1v laden houd de lifepo4 bank netjes op een veilige SoC

zelfs iedere dag tot 14.2v laden (zonder absorptie , dus niet blijven doorladen bij bereiken van het voltage !) geeft volgens mij weinig problemen , als je je lifepo4 bank maar niet 100% vol geladen houd (dus iedere dag tot 3.6-3.65v per cel en geen verbruik)

Dit is dus precies wat mijn BMS leverancier (Electrodacus) aangeeft. Geen probleem met het dagelijks door de zon laden naar 3.65 V/cel en daarna afslaan. Slijtage aan de cellen zou meer komen door het gebruik (kW in en kW uit), eventueel gecombineerd met een te hoge laadspanning. Dit is gebaseerd op een continu gebruik van de cellen , 24/7/365.
Aldus zou in jachtjes het niet nodig zijn om steeds de cellen naar 30%SOC te brengen, hooguit tijdens de winterstalling van een aantal maanden.
Dat zou het leven een stuk eenvoudiger maken.
Ik heb altijd wel wat laag verbruik.
Dus helemaal afschakelen zoals Hans doet, is voor mij geen optie.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 24 dec 2020 20:52 #1239367

Feitelijk heb ik de installatie zoals TS heeft getekend aan het begin van dit draadje. Idd lekker eenvoudig. Eerste jaar ervaring is prima (moest alleen een andere DC/DC omvormer kiezen) maar laden/ontladen van de cellen loopt perfect. Ben benieuwd naar de lange termijn. Ben van plan om 1x per jaar een capaciteitsmeting te doen om zo een beeld te krijgen van de levensduur.
Dufour 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 09:31 #1239625

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Even voor de mede techneuten. Een van de grootste problemen bij Lithium accu's is het laden met de dynamo. Dit is op te lossen door een andere regelaar te nemen, of een extra DC-DC converter.
Maar als je nu eens een kleine DC-DC boost converter maakt die je aansluit op de D+ van de dynamo. En de uitgangspanning van de converter laat je dan varieren met de dynamo temperatuur/laadstroom/accuspanning(BMS). Dan 'ziet' de interne regelaar een hogere 'accu' spanning en gaat terug regelen.
E.a. is een redelijk simpel stukje elektronika, en je hoeft niets aan de dynamo zelf te veranderen. Is dit het ei van Columbus, of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 09:35 #1239627

Vergeet niet dat lifepo geen zelf ontlading heeft. Dus als er geen verbruikers op zitten kan/moet de lader er gewoon af.
Omdenken!!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 10:18 #1239636

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
Bij het handhaven van een eind laadspanning van 13,6V per 4 cellen, heb je alleen nog de zorg de spanning gelijk over de cellen te verdelen (balanceren). Bij een volle cel wordt de laadstroom 0A als er 3,4V als eind laadspanning per cel wordt gebruikt.
Geen laadstroom == geen overladen.
Dit vraagt geen andere regeling dan het beheersen van de laadspanning via de DC DC converter.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 11:29 #1239661

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Peper schreef :
Bij het handhaven van een eind laadspanning van 13,6V per 4 cellen, heb je alleen nog de zorg de spanning gelijk over de cellen te verdelen (balanceren). Bij een volle cel wordt de laadstroom 0A als er 3,4V als eind laadspanning per cel wordt gebruikt.
Geen laadstroom == geen overladen.
Dit vraagt geen andere regeling dan het beheersen van de laadspanning via de DC DC converter.
Groeten, Peper.

Die mening was ik ook toegedaan. Het los halen van een lader is dan ook niet echt zinvol. Wel natuurlijk in acht genomen dat je niet boven de 13,6V uitkomt (of 4x 3,6).
In dat geval is een gewone intelligente loodaccu lader met 14,4 / 13,6V prima.
1x piek bereiken en dan in rust. iets terugdraaien kan ook nog.

@ peper
Jij gebruikt die meanwell 3,4V DC-DC, ik gebruik een meanwell acculader.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 11:33 #1239664

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
rooiedirk schreef :
Maar als je nu eens een kleine DC-DC boost converter maakt die je aansluit op de D+ van de dynamo. En de uitgangspanning van de converter laat je dan varieren met de dynamo temperatuur/laadstroom/accuspanning(BMS). Dan 'ziet' de interne regelaar een hogere 'accu' spanning en gaat terug regelen.
Doet de Nordkyn VCR-200 niet zoiets?

Deze dus

HansV noemt deze wel eens.
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Laatst bewerkt: 26 dec 2020 11:44 door agvisser. Reden: Link wil niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 11:48 #1239668

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3649
WADnWIND schreef :
Die mening was ik ook toegedaan. Het los halen van een lader is dan ook niet echt zinvol. Wel natuurlijk in acht genomen dat je niet boven de 13,6V uitkomt (of 4x 3,6). [= meer dan 13,6! geeft dus overladen!]
In dat geval is een gewone intelligente loodaccu lader met 14,4 / 13,6V prima.
1x piek bereiken en dan in rust. iets terugdraaien kan ook nog.
[Ga je naar 14,4V dan ben je bezig met overladen (celspanning > 3,45V) Dit is dan float charge voor loodaccu's, maar 'overcharge' voor LFP cellen. De lading in de cel neemt niet meer toe en de stroom die er loopt wordt omgezet in warmte. Daarmee maak je de cel langzaam kapot. LFP acculaders vragen geen inteligentie, gewoon een strikte eind laadspanning.]

@ peper
Jij gebruikt die meanwell 3,4V DC-DC, ik gebruik een meanwell acculader.
De meanwell AC/DC converters staan onbelast op 3,42V als hoogste spanning.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 13:36 #1239691

mijn opmerking was meer om aan te geven dat de floatstand geen zin heeft. Na het aftoppen zal de lifepo niet meer zakken in spanning. En maar aannemen dat de lader de spanning niet omlaag trekt in de floatstand (met een hogere accuspanning).

Voor het fysiek afschakelen van de lader van de batterij is nog steeds maar weinig animo hier, blijkbaar. Ik doe dat wel op de Tapas.
Spanning is in een half jaar hooguit tweehonderdste volt gezakt.

Overigens die hieronder aangegeven 3,42 Volt als "hoogste spanning" . Is dat wel constant en stabiel? Wordt dat ingesteld met een driekwart slag instelpotje (verloop?) ? En wat gebeurt er bij een hogere of lagere omgevingstemperatuur? Ik zou toch minimaal een tiende volt per cel onder de maximum spanning gaan zitten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 15:42 #1239718

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
Peper schreef :
WADnWIND schreef :
Die mening was ik ook toegedaan. Het los halen van een lader is dan ook niet echt zinvol. Wel natuurlijk in acht genomen dat je niet boven de 13,6V uitkomt (of 4x 3,6). [= meer dan 13,6! geeft dus overladen!]
In dat geval is een gewone intelligente loodaccu lader met 14,4 / 13,6V prima.
1x piek bereiken en dan in rust. iets terugdraaien kan ook nog.
[Ga je naar 14,4V dan ben je bezig met overladen (celspanning > 3,45V) Dit is dan float charge voor loodaccu's, maar 'overcharge' voor LFP cellen. De lading in de cel neemt niet meer toe en de stroom die er loopt wordt omgezet in warmte. Daarmee maak je de cel langzaam kapot. LFP acculaders vragen geen inteligentie, gewoon een strikte eind laadspanning.]

@ peper
Jij gebruikt die meanwell 3,4V DC-DC, ik gebruik een meanwell acculader.
De meanwell AC/DC converters staan onbelast op 3,42V als hoogste spanning.

Ik schreef foutief 4x 3,6V, maar moest zijn 4x 3,4, excuus. Blijkt in jouw geval zelfs 4x 3,42 te zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 dec 2020 17:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 15:44 #1239720

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
roozeboos schreef :
mijn opmerking was meer om aan te geven dat de floatstand geen zin heeft. Na het aftoppen zal de lifepo niet meer zakken in spanning. En maar aannemen dat de lader de spanning niet omlaag trekt in de floatstand (met een hogere accuspanning).

Voor het fysiek afschakelen van de lader van de batterij is nog steeds maar weinig animo hier, blijkbaar. Ik doe dat wel op de Tapas.
Spanning is in een half jaar hooguit tweehonderdste volt gezakt.

Overigens die hieronder aangegeven 3,42 Volt als "hoogste spanning" . Is dat wel constant en stabiel? Wordt dat ingesteld met een driekwart slag instelpotje (verloop?) ? En wat gebeurt er bij een hogere of lagere omgevingstemperatuur? Ik zou toch minimaal een tiende volt per cel onder de maximum spanning gaan zitten.

In dat geval kan je ook kiezen om een lagere spanning rond de 13,6 volt in te stellen als bulk/boost charge. Dan overlaad je nooit, lijkt mij redelijk veilig. Eenmaal die spanning bereikt zal de lader dus niet meer laden.

Daarna kan je overwegen om óf jaarlijks de cellen te meten en individueel te balanceren als dat noodzakelijk lijkt? Of voor vertrek de cellen met een klein ladertje op te toppen, als dat al nodig blijkt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 dec 2020 15:46 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 26 dec 2020 16:52 #1239746

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
agvisser schreef :
rooiedirk schreef :
Maar als je nu eens een kleine DC-DC boost converter maakt die je aansluit op de D+ van de dynamo. En de uitgangspanning van de converter laat je dan varieren met de dynamo temperatuur/laadstroom/accuspanning(BMS). Dan 'ziet' de interne regelaar een hogere 'accu' spanning en gaat terug regelen.
Doet de Nordkyn VCR-200 niet zoiets?

Deze dus

HansV noemt deze wel eens.

Dat idee is inderdaad uitgewerkt door Eric Bretscher van Nordkyn Design in een externe alternator regulator - acculader waardoor er niets aan de dynamo zelf veranderd hoeft te worden.

De Nordkyn regulator was voor mij zeker een overweging geweest bij onze overstap op LFP als (de voorloper van) de VRC-200 al op de markt was geweest.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 26 dec 2020 17:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 28 dec 2020 15:44 #1240184

  • K-NO
  • K-NO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
roozeboos schreef :
Voor het fysiek afschakelen van de lader van de batterij is nog steeds maar weinig animo hier, blijkbaar. Ik doe dat wel op de Tapas.

Zal wel komen omdat bijvoorbeeld ik niet in de buurt van de boot woon. Na een weekeindje zeilen is de accu 'leeg' en als ik de week daarop weer op pad ga heb ik graag dat hij wee 'vol' is. Tussendoor kan ik niet even heen en weer om dingen in of uit te schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mei 2021 05:59 #1290694

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29330
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 31 mei 2021 06:00 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mei 2021 07:25 #1290724

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15014
Je CE goed gekeurde en veel te dure marifoon en AIS krijgt stroom van goedkope ali shit. :laugh: Prima allemaal maar een beetje komisch is het wel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mei 2021 07:45 #1290738

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ongenuanceerde domme bewering.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap van AGM naar LiFePo accu, lowlevel manier 31 mei 2021 07:48 #1290740

Is dat nu echt wel zo? Ik denk dat 3Noreen wel een punt heeft hoor. :huh:

Maar goed, dat is een hele andere discussie. Het is slechts een kwestie van tijd tot dat ook in het algemeen duidelijk wordt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl