Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 18:41 #1282885

Als die mppt een lifepo profiel heeft kan dat ja, als je deze uitschakelt voor je naar huis gaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 18:47 #1282891

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13461
Nachtvlinder schreef :
Als die mppt een lifepo profiel heeft kan dat ja, als je deze uitschakelt voor je naar huis gaat...

Ja je dc-dc of mppt moeten inderdaad een LiFePO4 profiel hebben. Dat uitschakelen is een heel andere kwestie. Waar de geleerden nog niet over uit zijn. (ik wel)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 20:57 #1282944

  • agvisser
  • agvisser's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
3Noreen schreef :

Dat uitschakelen is een heel andere kwestie. Waar de geleerden nog niet over uit zijn. (ik wel)

Hou je de mppt aan als de in het LFP-profiel gekozen absorptiespanning bereikt is? Of wordt de mppt dan uitgezet cq losgekoppeld van de LFP?
www.agvisser.nl (maritiem antiquariaat)
www.pintails-curlews.nl (over Rossiter schepen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 03:27 #1282961

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Nog even voor de zgn leken. (Een rot woord eigenlijk).

LiFePO4 profile? Wat een gezeur! Een kreet die fabrikanten hebben geintroduceerd om hun bestaande dozen (soms tegen meerprijs) "LiFePO4 geschikt" te maken. Een LiFePO4 accu laden is de makkelijkst te laden accu ever.

Niets meer dan: BULK LADEN -> STOP bij 14V. Sluit de lader af

Dan is je accu 95% vol.

Af en toe iets verder doorladen tot 14.4 (cell 3.6) en dan 10 minuten of zo daarop houden. (In battery-speak "absorptie" periode oftewel CV). Dit is bij LFP alleen nodig om een balancer even de tijd te geven.

Met het volgende zeer eenvoudige schakelingetje met SSR, dat iedereen kan maken zonder te solderen maak je elke MPPT solar controller geschikt om je LiFePO4 accu te laden. Niks "LiFePO4 profile".

Ook te gebruiken bij "domme" walstroomladers zonder kortsluit beveiliging. Eigenlijk bij elke DC stroombron.

Als je een MPPT lader hebt met vaste absorptie periode (soms een uur of meer, geweldig om je LiFePO4 accu te over-laden), kan je dit schakelingetje er ook achter zetten. Maar als je zonodig een LFP profile wilt gebruiken, doe dan jezelf en je accu een dienst en check eerst de tijdsduur van absorptie. Zet dit er evt. achter als beveiliging.

Ik ben zgn. LFP profiles tegengekomen met setting voor 2 uur absorptie. Wat een crap!


Destijds heb ik met dit schakelingetje voor testen vele malen met een 20A DC supply de LiFePO4 accu's in mijn garage veilig, unattended opgeladen. Ook in mijn campertje met 160A solar en een simpele maar goed werkende PWM solar controller met vaste instellingen voor lood-zuur.

Instellen op "relais open" bij 14V, "relais close" (opnieuw laden starten) 13.3V en Bob's your uncle!

Groet, WAlt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 04:15 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 04:46 #1282963

Mooi! Dan mag een (wat voor type/profiel dan ook...) mppt of walstroomlader dus permanent aangesloten blijven! De BMS bewaking die 3Noreen al heeft getekend beveiligt de boel nog eens extra, mocht deze schakeling falen.

Mooie oplossing om geen nieuwe laders te hoeven kopen als je van lood naar lifepo gaat! Doe even een linkje nog naar het printje? Misschien wil 3Noreen het opnemen in zijn schema. Trouwens: moet de daar getekende dcdc converter ook niet lopen via deze schakeling? Kan geen kwaad toch en geeftcdeze extra beveiliging?
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 04:54 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 05:25 #1282967

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
nl.aliexpress.com/item/4000828...02_,searchweb201603_

Alleen had ik niet uit de beschrijving begrepen dat je een hysterese kan instellen, dat zou dus wel mooi zijn.

Ik wilde inderdaad al gaan bouwen.

Alleen is de vraag nu weer: Heb je wel een MPPT regelaar nodig?
Sterker nog: heb je wel een regelaar nodig met deze oplossing?
Je zou op deze wijze ook je solar panelen met ene scotky diode (low drop) direct op je accu's kunnen zetten.

In het kader van KISS?
Dan maar wat minder opbrengst.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 05:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 06:22 #1282981

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16290
Iemand heeft me ingefluisterd dat een BMV accumonitor datzelfde kan.
Die heb je wellicht aan boord!


Laatst bewerkt: 10 mei 2021 06:27 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 06:43 #1282985

Inderdaad!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 06:43 #1282986

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
En zou zo een 'domme' goedkopere DC-DC omvormer niet ook voldoen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 07:29 #1282999

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
@W&W inderdaad geen regulator nodig. Bulkladen is altijd ongereguleerd, met de stroomkraan helemaal open. Maar... er is altijd een maar. Als je af en toe het eind voltage wilt vasthouden (korte absorption) voor balancing, dan heb je V-regulation nodig. Dat kan het simpelste PWM regelaartje van AliE voor je doen. Een goede active balancer met capacitors (zie eerdere link) is ook aan te bevelen, maar dat staat los van die BULK-STOP methode.

@ Philip. Ja natuurlijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 07:41 #1283003

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13461
Inderdaad een LiFePO4 laadprofiel moet zoals WaltB schrijft niet meer zijn dan eerst een bulk lading tot 14,1-14,4 Volt om bij het bereiken van deze spanning vrij direct om te schakelen naar een float spanning van minder dan 13,4 volt.

Omdat ik op gebied van elektronica hardware een leek ben koop ik mijn AIS,marifoon,laders,mppt's enz bij betrouwbare adressen binnen Europa. Te vaak hebben hier de experts gewaarschuwd voor chinese troep. Dus dat doe ik dan maar braaf. Dat is de prijs die ik betaal voor slecht op dat gebied geïnformeerd te zijn. Omdat het tekeningetje wat ik gemaakt heb vooral bedoeld is voor de leek laat ik even de onderdelen van een EU bron.
Ik zal het schema aanpassen aan de voorstellen van Nachtvlinder.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 07:42 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 07:42 #1283005

Let op: goede kans dat die goedkope zooi van ali en consorten, die ik hjer steevast voorbij zie komen, niet betrouwbaar is hoor.

- Wat gebeurt er als tie stuk gaat? (overladen?, brand)
- Trekt ie de accu ook weer leeg bij einde laden? (onderladen?)
-EMI , stoort ie de andere apparatuur?
etc.

Omdat het zo goedkoop is zit er geen enkel component in om problemen te voorkomen. Denk dus niet dat het allemaal goed ontworpen is, dat kan niet voor die prijzen.

Maar zelf weten natuurlijk. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 07:45 #1283010

Bij die Victron BMV kun je (optie 15 hierboven) een off-delay tussen 0-500 min instellen. Je kunt die optie dan toch gebruiken, altijd of alleen wanneer je wilt top-balancen en je nog even in absorption wilt blijven?
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 07:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 07:50 #1283015

WaltB schreef :
@W&W inderdaad geen regulator nodig. Bulkladen is altijd ongereguleerd, met de stroomkraan helemaal open. Maar... er is altijd een maar. Als je af en toe het eind voltage wilt vasthouden (korte absorption) voor balancing, dan heb je V-regulation nodig. Dat kan het simpelste PWM regelaartje van AliE voor je doen. Een goede active balancer met capacitors (zie eerdere link) is ook aan te bevelen, maar dat staat los van die BULK-STOP methode.

@ Philip. Ja natuurlijk.

Die korte absobtion voor balancing moet je niet doen met CV, maar met CC, maar dan wel een kleine current!
CV garandeert namelijk niet dat je stroom kleiner is dan de balancing stroom van je balancers.

Daarom zijn de acculaders van ev-power ook op deze manier te regelen, twee speciale schakeldraden, een om van CC hoog naar CC laag te schakelen, en een om af te schakelen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 07:55 #1283020

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
Inderdaad een LiFePO4 laadprofiel moet zoals WaltB schrijft niet meer zijn dan eerst een bulk lading tot 14,1-14,4 Volt om bij het bereiken van deze spanning vrij direct om te schakelen naar een float spanning van minder dan 13,4 volt.

Omdat ik op gebied van elektronica hardware een leek ben koop ik mijn AIS,marifoon,laders,mppt's enz bij betrouwbare adressen binnen Europa. Te vaak hebben hier de experts gewaarschuwd voor chinese troep. Dus dat doe ik dan maar braaf. Dat is de prijs die ik betaal voor slecht op dat gebied geïnformeerd te zijn. Omdat het tekeningetje wat ik gemaakt heb vooral bedoeld is voor de leek laat ik even de onderdelen van een EU bron.
Ik zal het schema aanpassen aan de voorstellen van Nachtvlinder.

Dat terugschakelen naar float < 13.4 bij LFP staat gelijk aan laden helemaal stoppen en is uit de nood geboren, omdat bestaande laders/regulators worden gebruikt, die oorspronkelijk voor lood-zuur zijn ontworpen, waarbij je wel float stage wilt hebben.


Bij 220V laders kun je nog beter een SSR voor AC gebruiken om de hele lader uit te zetten, maar het principe blijft gelijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:00 #1283023

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16290
moet je niet doen met CV, maar met CC,
een SSR voor AC gebruiken

Jongens.....houd het in lekentaal ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:11 #1283025

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13461
Aanpassingen





De gekozen BMS board is echt bedoeld als bescherming in de zelfde zin als een stroom zekering. Als deze BMS in werking treed, wat als alles goed gaat nooit gebeurt, dan moet je na het oplossen van het probleem de BMS handmatig resetten.
De BMS is niet bedoelt voor regeling in normaal gebruik.
Ik heb verder gekozen voor een activeren door een draad die contact maakt met ground. Doet die dat niet gaat het systeem uit. Dus als de bedrading los gaat schakelt het systeem zichzelf uit. (safety by design)
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 08:14 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:22 #1283028

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
It Paradyske schreef :
WaltB schreef :
@W&W inderdaad geen regulator nodig. Bulkladen is altijd ongereguleerd, met de stroomkraan helemaal open. Maar... er is altijd een maar. Als je af en toe het eind voltage wilt vasthouden (korte absorption) voor balancing, dan heb je V-regulation nodig. Dat kan het simpelste PWM regelaartje van AliE voor je doen. Een goede active balancer met capacitors (zie eerdere link) is ook aan te bevelen, maar dat staat los van die BULK-STOP methode.

@ Philip. Ja natuurlijk.

Die korte absobtion voor balancing moet je niet doen met CV, maar met CC, maar dan wel een kleine current!
CV garandeert namelijk niet dat je stroom kleiner is dan de balancing stroom van je balancers.

Daarom zijn de acculaders van ev-power ook op deze manier te regelen, twee speciale schakeldraden, een om van CC hoog naar CC laag te schakelen, en een om af te schakelen.

Een eerste voorwaarde is CV, want zelfs bij lage stroom kan het voltage van cellen een vlucht nemen. Maar bij overschakelen van CC naar CV van de eindspanning loopt er toch al een lage stroom. In mijn eigen regulator doe ik in die fase het volgende: CV met begrenzing van stroom (laag) en monitoring van stroom tot een minimum is bereikt waarbij nog geen over-charging plaatsvindt. Wordt die grens bereikt, dan stoppen. Dat is ook te zien in de trace die ik laatst ergens in een draadje hier op ZF heb laten zien. De meeste laders stoppen domweg bij een percentage van de accu capaciteit (5%) of na een ingestelde tijd (vaak te lang). Hoe lager de eind spanning (absorption punt), hoe langer dat mag zijn. 3.6V en lange absorption betekent zeker over-charging.

Maar dit is allang geen leken verhaal meer.

Groet Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:23 #1283030

holtere schreef :
moet je niet doen met CV, maar met CC,
een SSR voor AC gebruiken

Jongens.....houd het in lekentaal ;)

Sorry!

In lekentaal: in bulk mode wordt met maximale stroom geladen, voor balanceren wil je echter met een kleine stroom laden (kleiner dan de balancer kan wegdissiperen). Op die manier wordt die ene cel niet meer geladen, en de rest wel.
Als alle cellen zo ver zijn dat de balancers gaan aanspreken, dan moet het laden worden gestopt.

Dat doen de laders van ev-power dan ook (laders in combinatie met de 123-BMS)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:27 #1283033

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13461
It Paradyske schreef :
Als alle cellen zo ver zijn dat de balancers gaan aanspreken, dan moet het laden worden gestopt.

Dan doen die balancers toch niets in de zin van energie balans tussen de cellen ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:27 #1283036

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
holtere schreef :
moet je niet doen met CV, maar met CC,
een SSR voor AC gebruiken

Jongens.....houd het in lekentaal ;)

Ja, mee eens.

SSR = solid state relais (electronisch relais)
CV = Constant Voltage oftewel laden met gelijkblijvende spanning.
CC = Constant Current, oftewel laden met gelijkblijvende of begrensde stroom.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:35 #1283037

3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
Als alle cellen zo ver zijn dat de balancers gaan aanspreken, dan moet het laden worden gestopt.

Dan doen die balancers toch niets in de zin van energie balans tussen de cellen ?

Jawel, ze stoppen het laden van die ene cel, zodat alle cellen uiteindelijk naar het zelfde niveau worden geladen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:35 #1283038

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
@It Paradyske. Ik ga uit van active balancing, dus niet dissiperen.

Trouwens, dat dissiperen gebeurt met zulke kleine stroompjes dat de 3.5V sowieso overschreden wordt en de BMS de boel voortijdig stopt en vele laadcycles nodig zijn, als je ooit balans verkrijgt op die manier. EV power geeft dit zelf ook toe. Het werkt alleen bij uiterst kleine cell verschillen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 10 mei 2021 08:51 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:47 #1283043

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13461
It Paradyske schreef :
3Noreen schreef :
It Paradyske schreef :
Als alle cellen zo ver zijn dat de balancers gaan aanspreken, dan moet het laden worden gestopt.

Dan doen die balancers toch niets in de zin van energie balans tussen de cellen ?

Jawel, ze stoppen het laden van die ene cel, zodat alle cellen uiteindelijk naar het zelfde niveau worden geladen.

Dan begrijp ik niet wat je bedoelt met stoppen met laden door de 123 BMS. Er moet dan toch nog een laadstroom lopen voor de overige cellen ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 10 mei 2021 08:53 #1283045

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13461
WaltB schreef :
3Noreen schreef :
Inderdaad een LiFePO4 laadprofiel moet zoals WaltB schrijft niet meer zijn dan eerst een bulk lading tot 14,1-14,4 Volt om bij het bereiken van deze spanning vrij direct om te schakelen naar een float spanning van minder dan 13,4 volt.

Omdat ik op gebied van elektronica hardware een leek ben koop ik mijn AIS,marifoon,laders,mppt's enz bij betrouwbare adressen binnen Europa. Te vaak hebben hier de experts gewaarschuwd voor chinese troep. Dus dat doe ik dan maar braaf. Dat is de prijs die ik betaal voor slecht op dat gebied geïnformeerd te zijn. Omdat het tekeningetje wat ik gemaakt heb vooral bedoeld is voor de leek laat ik even de onderdelen van een EU bron.
Ik zal het schema aanpassen aan de voorstellen van Nachtvlinder.

Dat terugschakelen naar float < 13.4 bij LFP staat gelijk aan laden helemaal stoppen en is uit de nood geboren, omdat bestaande laders/regulators worden gebruikt, die oorspronkelijk voor lood-zuur zijn ontworpen, waarbij je wel float stage wilt hebben.


Bij 220V laders kun je nog beter een SSR voor AC gebruiken om de hele lader uit te zetten, maar het principe blijft gelijk.

Doordat mijn float spanning op 13,3 volt staat gebruik ik de rest van de dag een behoorlijk deel van de opbrengst van mijn panelen. Pas als het donker wordt komt alle stroom uit de accu. Helemaal voorkomen dat je een stuk van de accu al ontlaad na het bereiken van de float stadium kun en wil je niet voorkomen maar als de accuspanning eenmaal onder de 13,3 is gezakt gaan de panelen weer leveren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.723 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl