Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 16:50 #1282560

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
Overigens wil ik jullie niet 'wegsturen' voor zover ik dat überhaupt kan, maar ik heb ook maar een MAVO dilpomaatje.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 17:01 #1282563

nardus schreef :
boarderbas schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
roozeboos schreef :
Actief balanceren lijkt me nogal onnodig complex. En duur?
En via condensatoren heb je ook veel verlies hoor. Maar goed, misschien iets voor een ander draadje

Ja afhankelijk van de ESR. Maar het verlies in de passieve weerstanden dan?
Toegeven dat weerstanden niet verouderen zoals elko's.

Misschien moet je even uitrekenen hoeveel verlies er daadwerkelijk in die weerstanden zit. Bij een 12 volt systeem is 1,7A 22 watt. Hoe lang gaat het balanceren duren ?

Al regelmatig hier over geschreven. Op 1 cyclus is het secondenwerk. Lastig te bepalen omdat het bijna geheel in de ruis wegvalt. Mijn balancers gaan altijd wel een halve minuut of zo aan, maar dat is letterlijk ruis / verschillen binnen de tolerantie die de ene balancer nét eerder triggert dan de ander.

De reden om balancers met hoge stroom te kiezen is dat je een zwaar versleten packmet veel onbalans nog kan blijven gebruiken. Zolang de balanceerstroom hoger is als de laadstroom zal de cel niet overladen worden en de beveiliging niet ingrijpen.

Als ik naar jouw balancers kijk gaan deze vanaf 3.6v aan het werk. Paar pagina's terug ging jouw bms af bij 4x3.65v Ben ik echt benieuwd hoe je daartussen je lader heb afgesteld. Lijkt me erg krap, zelf te krap imho ?

Een lader die niet 0.2V precies is zou ik niet hoeven!!

Maar ik heb het niet zo op je toon Nardus ik heb in dit draadje gepoogd het simpel te houden met advies welke in de praktijk nubal 6 jaar goed werkt, maar ga je niet verder plezieren met whatever je hier te halen hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 18:02 #1282578

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 681
WaltB schreef :
Beste leek,
...
Het is allemaal niet zo moeilijk, maar hoe dan ook zijn er toch wat DIY skills voor nodig om LiFePO4 te installeren, anders moet je er niet aan beginnen. Een doos met een soort bouwpakket en stap voor stap instrukties bestaat hiervoor niet. Kan ook niet, want elke boot is anders.

...

De belangrijkste funkties zijn bescherming tegen over- en onder-voltage.

...

Veel zinvoller is het om een waarschuwing te krijgen door een luide zoemer, wanneer de spanning tot een kritisch niveau is gezakt. Dan kun je zelf beslissen welke gebruikers je uitzet en/of je de motor start om bij te laden.

Dit kun je bereiken met een paar eenvoudige onderdeeltjes, die je (zonder solderen) aan elkaar knoopt. Hoe te knopen en in te stellen kan ik ook nog wel vertellen, als daar interesse voor bestaat:

Voor bewaking van LiFePO4 spanning: 2 x Voltage Relay

Voor monitoring van cellen: Set kalibreerbare volt metertjes

Voor bewaking temperatuur: Temperatuur-switch (thermostat)

Een BMS apparaat (als enkele unit) reageert op de spanning van individuele cellen. Met het bovenstaande kan dat niet. Daarom is het belangrijk dat de cellen zoveel mogelijk gebalanceerd blijven en er geen grote Voltage verschillen ontstaan. Investering in een goede active balancer is daarom zeker de moeite waard:

Voor gelijk houden van cell-voltage: Cell balancer Niet het goedkoopst, maar een goed product.

...

Als er verschillen zijn tussen de cellen, dan is die vaak geleidelijk opgebouwd. De balancer probeert verschillen op te heffen, maar het is nuttig om van tijd tot tijd, na een aantal laad/ontlaad cycles aan het einde van het laden even the controleren op de 4 voltmetertjes of de voltages nog dicht bij elkaar liggen.
...

Mijn interesse is wel gewekt.
Zou je kunnen laten zien hoe je een en ander aan elkaar verbindt en instelt?
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 18:09 #1282579

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Kock1964 schreef :
3Noreen, Nachtvlinder, It Paradyske, Roozeboos en Nardus. Is het een idee dat we voor jullie een EXPERT draadje opzetten?

Ik spreek niet alleen namens mijzelf dat er veel respect is voor jullie kennis, maar jullie gaan te snel voor leken. Zodra jullie beginnen met het delen van jullie kennis lees je dat jullie gewoon net wat verder zijn. Ik als leek, begrijp het dan niet meer.

René

Sorry Rene, is echt niet de bedoeling. Volgens mij kom ik ook pas net kijken, maar heb door de groupbuy hier en daar wat opgepakt door info op te zoeken. Daarbij ook een foute bms gekocht die niet paste bij mn cellen. Daar probeer ik anderen voor te behoeden. Ik probeer me echt te behouden tot wat ik zeker weet en probeer dat te delen zdat ieder daar wat aan heeft. Dus ook de leken.

Op het forum is een discussie snel geboren en ik heb veel geleerd van oudere lfp discusssies waarvan ik ook niks snapte, maar gaande weg steek je wel wat op. Ik houd wat in als jullie wat meer vragen ? Is dat een mooie middenweg wellicht ?

@bas: niet mijn bedoeling om een toon te zetten, ik wil graag weten hoe jouw config is, ik merk dat je heel zuinig bent met je info en soms expres eromheen draai, wellicht geeft dat wat vrijving. No hard feelings verder.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 18:16 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 18:12 #1282581

Kock1964 schreef :
3Noreen, Nachtvlinder, It Paradyske, Roozeboos en Nardus. Is het een idee dat we voor jullie een EXPERT draadje opzetten?

Ik spreek niet alleen namens mijzelf dat er veel respect is voor jullie kennis, maar jullie gaan te snel voor leken. Zodra jullie beginnen met het delen van jullie kennis lees je dat jullie gewoon net wat verder zijn. Ik als leek, begrijp het dan niet meer.

René

Ik ben geen expert maar kwam dit tegen als aandachtspunt. Het gaat hier voornamelijk over de elektrische kant van de zaak, maar het is denk ik wel goed om naar de mechanische kant te kijken, indien dit relevant is.

Los daarvan is een “LiFePO draadje voor leken” onmogelijk naar mijn mening, net zoals een draadje “inspuitpomp afstellen voor beginners” dat is. Ten eerste is het complex, ten tweede is er geen consensus over wat te doen. Zie ook holtere’s vastgelopen draadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 18:30 #1282587

Mijn situatie:130A LFP, had 2x110 service dus bij half ontladen 110 ampère capaciteit. Met de 130 LFP nu dus nog een stuk meer capaciteit bij 95% ontladen.



Startaccu aangehouden welke als buffer werkt voor de dynamo met de Argofet laadstroomverdeler die ik al had.
In het motorruim zat ook de tweede loodaccu van de servicebank, die is nu mooi weg en ik ben van 64 kilo aan accu gewicht naar nog geen 18 kilo gegaan.



En natuurlijk een andere lader. Had er een met meerdere uitgangen, ben gegaan naar met 1 uitgang want de startaccu wordt toch direct met de dynamo bijgeladen. Vandaar dat er enkele losse kabels hangen met tape, die moeten nog een keer weg.



Ik heb dus enkel een lader en batterij hoeven aanschaffen. De batterij is volledig beschermd tegen over-ontladen, overladen, overspanning en een te hoge temperatuur. Bluetooth in de accu, dus met een app zie ik laad of ontlaad stroom, temperatuur, lading en dergelijke, ook de lader en BMV accumonitor zijn met de Victron app te monitoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:11 #1282597

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Even een tintelende bijdrage. Een opzet van een drop in replacement. Zonder toegevoegde functionaliteit. Dus net als bij de loodaccu die het vervangt kun je nog steeds de diep ontladen als je "iets" te lang stroom laat trekken en overladen als je lader stuk gaat.
Mocht er een consensus over een BMS in de meest simpele form wil ik die er nog wel bij tekenen.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:16 #1282600

Da’s mooi eenvoudig. Waarom moet die dcdc converter galvanisch gescheiden zijn? In het schema heb je beide minnen doorverbonden. Die Orion is er ook in een niet gescheiden versie...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:25 #1282606

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Nachtvlinder schreef :
Da’s mooi eenvoudig. Waarom moet die dcdc converter galvanisch gescheiden zijn? In het schema heb je beide minnen doorverbonden. Die Orion is er ook in een niet gescheiden versie...

Elke DC-DC met een LiFePO4 laadprofiel voldoet. Dit plaatje had ik snel op het net te pakken. Aansluiting wordt niet wezenlijk anders.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 19:26 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:27 #1282607

Ok!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:31 #1282611

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Beter zo ?

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:36 #1282613

Ja hoor, geïsoleerd hoeft dus niet.

Een bestaande (niet lifepo) walstroomlader of solar regelaar kan op de startaccu blijven toch?
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 19:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:43 #1282617

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Volgens mij kan de hele boel rond de motor en start accu blijven zitten. Inclusief diode brug.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:48 #1282619

Precies. Die DCDC charger zou je kunnen zien als een soort firewall en beschermt de lifepo tegen laders met reguliere laadprofielen.
Als iemand geen behoefte heeft aan supersnel laden, kan diegene het gedeelte “naar walstroomlader” weglaten.
Zowel dynamo, mppt regelaar als bestaande walstroomlader voeden dan parallel de dcdc converter. Klopt die denkwijze?
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 19:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 19:58 #1282624

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ziet er prima uit.
Die bms consensus gaat er niet komen ben ik bang.

Ik ben ervoor dat een bms je pack op alle punten beveiligd van de waarde die je leverancier opgeeft, dus onder en boven-stroom/spanning en temperatuur. Vooral dat laatste blijkt discussiepunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:04 #1282627



Zo ziet dat er in praktijk uit. Ene kant de kabel naar start accu, andere kant naar licht accu en dan een Orion dc-dc ertussen. En voor geval start accu leeg is een schakelaar om licht en start accu’s te koppelen.

Had eerst de dynamo omgebouwd naar een slimmere maar dan wordt de start accu onvoldoende doorgeladen. Nu een max van 30 amp ipv 60. Compromissen…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:11 #1282628

Super die dc-dc lader, denk dat ik er ook eens een ga aanschaffen als ik door mijn huidige kluslijst geworsteld ben.

Bedenk wel dat als je bijvoorbeeld een 30A DC-DC in een systeem met start accu en lfp hebt en stationair draaiend je dynamo maar 20 ampère levert, hij die ontbrekende 10 ampere uit je startaccu trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:12 #1282631

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Nachtvlinder schreef :
Precies. Die DCDC charger zou je kunnen zien als een soort firewall en beschermt de lifepo tegen laders met reguliere laadprofielen.
Als iemand geen behoefte heeft aan supersnel laden, kan diegene het gedeelte “naar walstroomlader” weglaten.
Zowel dynamo, mppt regelaar als bestaande walstroomlader voeden dan parallel de dcdc converter. Klopt die denkwijze?

Heel slim ! Zolang de aanwezigheid van de DC-DC niet voorkomt dat de lader als de start accu vol is omschakelt naar float. Of gewoon een hele domme 13,8 volt lader met een redelijk vermogen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 20:13 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:17 #1282633

3Noreen schreef :
Volgens mij kan de hele boel rond de motor en start accu blijven zitten. Inclusief diode brug.



Klein detail, maar je hebt de min van de dynamo aan de output van de DC-DC omvormer aangesloten en de min van accubank etc aan de input. Dat gaat niet werken ;)

Maar voor indicatie van hoe je gaat aansluiten genoeg.

Aan deze installatie kun je eenvoudig een BMS toevoegen die de DC-DC omvormer en de niet getekende walstroomlader kan uitschakelen (en een eventuele MPPT omvormer). Die input zit reeds op de Orion.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:18 #1282634

Laatmaarwaaien schreef :
Bedenk wel dat als je bijvoorbeeld een 30A DC-DC in een systeem met start accu en lfp hebt en stationair draaiend je dynamo maar 20 ampère levert, hij die ontbrekende 10 ampere uit je startaccu trekt.

Hiervoor kun je (“draaidetectie”) een spanningsconditie programmeren waarboven de dcdc charger mag starten. Het lijkt erop dat dit ding speciaal voor deze toepassing is ontwikkeld :)

www.victronenergy.nl/upload/do...DC-DC-Charger-NL.pdf
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 20:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:28 #1282640

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
Aanpassingen


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 20:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:32 #1282642

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Eh klein detail...een cyrix gaat niet werken in dit geval.
Die schakelt niet als er niet op beide zijde een spanning staat.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:38 #1282646

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13397
PvO schreef :
Eh klein detail...een cyrix gaat niet werken in dit geval.
Die schakelt niet als er niet op beide zijde een spanning staat.

Aangepast. Goede opmerking.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:38 #1282647

Nachtvlinder schreef :
Laatmaarwaaien schreef :
Bedenk wel dat als je bijvoorbeeld een 30A DC-DC in een systeem met start accu en lfp hebt en stationair draaiend je dynamo maar 20 ampère levert, hij die ontbrekende 10 ampere uit je startaccu trekt.

Hiervoor kun je (“draaidetectie”) een spanningsconditie programmeren waarboven de dcdc charger mag starten. Het lijkt erop dat dit ding speciaal voor deze toepassing is ontwikkeld :)

www.victronenergy.nl/upload/do...DC-DC-Charger-NL.pdf

Volgens mij ligt dat wat anders, de orion detecteert of de motor loopt aan de hand van een spanning, die spanning kan je instellen. Waar andere dat deden aan de hand van motor trillingen en dus vlakbij de motor geplaatst moesten worden, dat is dus een voordeel van de orion.
Als je de spanning die bedoelt is voor motor detectie te hoog in stelt kan de dynamo terwijl de motor loopt zijn vermogen niet kwijt en gaat de dynamo stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:39 #1282648

De diodebrug kan er ook uit: de dcdc charger zal nooit terugleveren naar de startaccu...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.988 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl