Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:01 #1281529

Naar aanleiding van mijn eigen vraag over deze accu's dit topic gestart.
Met mij zullen en zijn er mede leden die er net als ik geen bal van snappen hoe dit allemaal werkt.
Heren techneuten maak het niet te moeilijk.
Laten we beginnen met 4 cellen van 3,2 volt per stuk geloof ik, en wat gaan we vervolgens doen en wat hebben we nodig.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 07:02 door Midnight Blues.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:21 #1281542

Daarvan zet je er 4 in serie om een 12V boordnet te voeden.

Je moet een daar voor geschikte lader gebruiken en die lader moet afslaan als de batterij vol is. Doorladen gaat de cel van kapot.

Je moet er rekening mee houden dat we allerlei eigenaardigheidjes van loodaccu's zijn gaan "misbruiken"

-Je dynamo verwacht dat je loodaccu de stroom wel beperkt door de interne weerstand en schrikt zich het klababber als er een lifepo achter hangt (met vrijwel géén interne weerstand)
->De simpelste oplossing is een DCDC lader tussen je startaccu en de lifepo. Voor specificaties en discussies, zie andere draadjes

-De cellen kunnen door hele kleine verschillen op de lange duur een verschil in lading krijgen (onbalans). Bij loodaccu's zijn we gewend dat de spanning sterk oploopt bij het laden en er voor zorgt dat volle cellen dus minder snel laden, die balanceert zo zichzelf.
->Je kunt periodiek de cellen parallel zetten en met een voeding parallel laden
->Je kunt een passief balanceer printplaatje opnemen per cel (€5,-)
->Omdat het zo vréselijk interessante materie is is er héél véél techniek voor te koop, maar reken je dan tot de hobbyisten. Nodig is het niet.

LiFePo is wat duurder dan een loodaccu, daarom wil je hem waarschijnlijk graag beschermen. Daarom wil je een overlaad en diepontlaadbeveiliging opnemen. Vanwege de mogelijke onbalans doe je dat het liefst op celniveau. Daarvoor kun je een BMS aanschaffen. Daar is de wereld in te koop. Van 2 tientjes tot honderden euro's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:25 #1281545

Voor leken zijn kant en klare oplossingen beschikbaar bij Victron bijv:

www.victronenergy.nl/upload/do...0-Orion-Tr-smart.pdf

Dit is een systeemvoorbeeld met 2 LiFePo4 accu’s, lood start accu, zonnepanelen etc. Wat je niet nodig hebt bijv zonnepanelen, dan kun je dat stuk weg knippen uit het schema.

Maar zoals al aangegeven, is het maken van een accu misschien wel het simpelst. Echter zijn de Victron accu’s wat slimmer dan deze zelf gemaakte en bevatten bijv al een stukje BMS geïntegreerd die dan met de echte BMS communiceren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 07:28 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:31 #1281547

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29123
Daar was ik al bang voor: dit gaat weer een lang draadje worden uit eigen ZF werk...........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:36 #1281551

  • Effies
  • Effies's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
Zo simpel als boarderbas het uitlegd heb ik het dus. Enige aanvulling die ik nog kan geven is dat mijn dc/dc lader met 13,6V laadt en met een max van ca 8A. Ook heb ik nog een kleine loodaccu om de motor te starten en de dynamo niet te laten schrikken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:41 #1281553

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Het is heel moeilijk om het simpel te houden :woohoo:

Maar dit zijn de twee beste/duidelijkste pagina's die ik gevonden heb.

marinehowto.com/lifepo4-batteries-on-boats/

svsoggypaws.com/electricalsystems.htm#lifepo4
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:45 #1281555

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Effies schreef :
Zo simpel als boarderbas het uitlegd heb ik het dus. Enige aanvulling die ik nog kan geven is dat mijn dc/dc lader met 13,6V laadt en met een max van ca 8A. Ook heb ik nog een kleine loodaccu om de motor te starten en de dynamo niet te laten schrikken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Na vele omzwervingen, vallen, opstaan en meten ben ik tot de slotsom gekomen dat wat Bas voorstelt de KISS oplossing is. En zo is het nu bij mij aan boord ook.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 07:48 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 07:45 #1281556

  • Effies
  • Effies's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 103
Sluiten maar :)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 08:06 #1281566

Orange Sunset schreef :
Voor leken zijn kant en klare oplossingen beschikbaar bij Victron bijv:

www.victronenergy.nl/upload/do...0-Orion-Tr-smart.pdf

Dit is een systeemvoorbeeld met 2 LiFePo4 accu’s, lood start accu, zonnepanelen etc. Wat je niet nodig hebt bijv zonnepanelen, dan kun je dat stuk weg knippen uit het schema.

Maar zoals al aangegeven, is het maken van een accu misschien wel het simpelst. Echter zijn de Victron accu’s wat slimmer dan deze zelf gemaakte en bevatten bijv al een stukje BMS geïntegreerd die dan met de echte BMS communiceren.

Om even mijn eigen post te verduidelijken. Hieronder het plaatje van Victron kort uitgelegd, welk deel voor wat bedoeld is:


  • Grijs: standaard installatie op meeste boten (220v + lader voor Loodaccu’s (in plaatje zeer lichte lader alleen voor startaccu gebruikt)
  • Groen / Oranje: LifePo4 specifieke installatie puur om stroom te distribueren en LiFePo4 via walstroom te laden.
  • Oranje: Dit deel is wat je vraagt, maar er komt zoals je ziet in de rest van het groene deel nog wat meer bij kijken om het netjes en veilig naast je startaccu en alternator draaiende te krijgen.
  • Blauw: toevoeging als je de LiFePo4 accu’s wilt laden via de alternator van de motor
  • Geel: toevoeging als je LiFePo4 wilt laden via zonnepanelen, in de afgebeelde opzet kun je hier niet de startaccu mee laden
  • Rood: toevoeging als je 220v apparatuur vanuit je LiFePo4 accu’s wilt poweren, dus een inverter.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 08:09 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 08:33 #1281574

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Mooie duidelijke afbeelding.

Wij zijn net bezig met een ombouw naar LiFePo4. We hebben één van de video's van Will Prowse gevolgd. Zoek maar eens op LiFePo4 DIY en dan video's.

Er komt idd meer bij kijken dan je denkt, Bas legt dat duidelijk uit. Je walstroomlader moet geschikt zijn voor LifePo4 en moet een andere zijn dan de lader voor je (loodzuur) startaccu. Daarnaast een Smart DC Dc lader als je ook op de dynamo wil laden. Neem er even de tijd voor.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 08:42 #1281578

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Zover was ik gekomen m.b.v. een ander draadje:
Het is nog een schetsje en niet de goedkoopste manier waarschijnlijk.
Er is niet veel bespaard op onderdelen en luxe uitgevoerd maar een aantal zaken waren al aan boord:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 08:51 #1281585

holtere schreef :
Zover was ik gekomen m.b.v. een ander draadje:
Het is nog een schetsje en niet de goedkoopste manier waarschijnlijk.
Er is niet veel bespaard op onderdelen en luxe uitgevoerd maar een aantal zaken waren al aan boord:


Dit lijkt heel veel op het Victron plaatje. Mist natuurlijk alleen nog even de BMS, die is niet ingetekend maar wel nodig om de charge/discharge relais te bedienen. En het detailniveau van aansluiten, maar dat is deels productspecifiek.

In het Victron plaatje is de Battery Protect het "discharge relais" en de Cyrix LI 230 de "charge relais".

Het Victron plaatje gaat over een systeem zonder VE.Bus en kan dus gecombineerd of gewisseld worden met varianten van andere fabrikanten. Het BMS zou je bijv kunnen uitwisselen door een ander met een LOAD en CHARGE disconnect signaal en deze aansluiten aan zo'n battery protect en cyrix. Dat deze BMS dan een zelfbouw accu in de gaten houdt en eventueel balanced is prima en zou moeten werken met de rest van het plaatje.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 08:59 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 08:58 #1281591

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
holtere schreef :
De toei er omheen kost een veelvoud van wat de accu kost en is ook niet nodig. Houdt het simpel. (KISS)
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 09:03 #1281594

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
De BMS is inderdaad niet ingetekend maar is er wel :)
De toei eromheen is al aanwezig behalve BMS met een set (load en unload) relais en Orion Smart. De orion valt met 160,- nog mee maar de BMS is met de relais samen 400,- dus inderdaad duur.
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 09:05 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 09:26 #1281604

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Bijna iedereen zet zonder er verder bij na te denken een loodaccu in zijn boot. Hoezo een BMS ? Hoewel ik bijna zeker weet dat met een accubewaking de gemiddelde levensduur van loodaccu's met minstens 30% zal toenemen.
Op het moment kost een LiFePO4 accu nauwelijks meer dan een loodaccu. Dus waarom die accubewaking die meer kost dan de accu zelf ?
En als je dat dan wilt waarom uitgerust met alle toeters en bellen. Koop zo iets. Kost een derde en doet in de basis het zelfde. Maar nodig is het niet. Tenzij je graag op je telefoon naar je accu wilt kijken. Maar ik persoonlijk kijk liever naar andere zaken. :kiss:
Vier stuks van deze en je bent klaar.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 09:28 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 11:23 #1281650

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
mijn simple config:

4cellen (280ah)
1bms (smartQucc80a) (balancen+ over -of ontladen+ temp bewaking)
mpptlader om de cellen te laden met panelen of dc adapter.

Dus:
4cellen: 380eu
bms : 43eu
1mppt :100eu
laptoplader :20eu

Geen connectie met de motor houd het veeeeeel simpeler. kijk maar naar de plaatjes hierboven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 13:37 #1281713

Als je geen techneut maar leek bent moet je ook niet aan zelfbouw beginnen imho.
Er zijn prima kant en klare oplossingen en die worden steeds voordeliger, kan in combinatie met loodzuur startaccu vaak zonder DC-DC lader.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 13:48 #1281719

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7067
Daar ben ik dan wel benieuwd naar, die kant en klare oplossingen en zeker als ze betaalbaar zijn. Wat ik zie is allerlei verschillende apparaatjes die elk een aparte functie vervullen en die je aan elkaar moet puzzelen om het geheel te laten werken.
Ik zou blij worden van 1 doos waar alles in gaat en uitkomt en die ook nog betaalbaar is:
Laadbronnen:
- dynamo
- 220v
- zonnepaneel
In/Outputs
- LFP accu
- startaccu
- 12v gebruikers
- eventueel 220v via omvormer

Voor campers is er zoiets voor loodaccu's wel, ze noemen dat in die wereld een 'electroblock', maar voor LFP systemen zie ik het nog niet.
En bij boten is zo'n systeem gek genoeg voor loodaccu's ook erg ongewoon en voor LFP bestaat het helemaal niet...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 13:49 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 13:51 #1281721

@3Noreen

Een BMS is NOODZAKELIJK.

Je kan niet zomaar wat accu's in serie zetten en dan zo opladen.

Door interne verschillen driften ze snel uit elkaar en heb je cellen die je overlaadt en cellen die je onderlaadt.

De MBS zorgt voor de correcte verdeling van de lading en individuele lading per cel.

Zonder BMS is je pack zeer snel voor de vuilbak.

Ik zou je een stukje van mijn cursus over LiPo batterijen kunnen sturen... :-)

DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 13:54 #1281724

De Balancer waarnaar je verwijst is trouwens voor pruts mini LiFePo-tjes, niet voor 200 Ah cellen....
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 13:54 #1281725

@ eriksnel Ik doel op LFP batterijen met BMS, balancing, beveiliging en bluetooth erin.
Ga daar zelf niet mee lopen knutselen als je niet weet wat je doet, het gaat om hoge energiedichtheden en kan onveilig zijn en stuk gaan als je het niet goed doet.
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 13:55 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 13:59 #1281727

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7067
Ah dan begrijp ik je. Maar ik hoop dat de lezer ook begrijpt dat het met een LFP met ingebouwde balancering nog niet klaar is. Als je die op je dynamo aansluit gaat het waarschijnlijk goed fout.
En dat bedoel ik, je zou een kastje of kast willen waarmee al die componenten in goede samenwerking ingebouwd zijn. Voor loodaccu's bestaat dat dus, maar dan wel voor campers, voor boten (nog) niet.
Of ik heb het toevallig nog nooit gezien...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 14:16 #1281733

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
digitalrubbish schreef :

Ik zou je een stukje van mijn cursus over LiPo batterijen kunnen sturen... :-)

DR

daar ben ik wel benieuwd naar , kun je dat naar me toe sturen ?
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 14:26 #1281736

digitalrubbish schreef :
@3Noreen

Een BMS is NOODZAKELIJK.

Je kan niet zomaar wat accu's in serie zetten en dan zo opladen.

Door interne verschillen driften ze snel uit elkaar en heb je cellen die je overlaadt en cellen die je onderlaadt.

De MBS zorgt voor de correcte verdeling van de lading en individuele lading per cel.

Zonder BMS is je pack zeer snel voor de vuilbak.

Ik zou je een stukje van mijn cursus over LiPo batterijen kunnen sturen... :-)

DR

Ik vrees dat je niet de geschiktste bent om hier over te oreren.

Hoewel de term "BMS" geen goede definitie kent, is het een per oplossing verschillend samenraapsel van functies en beveiligingen. Er zijn genoeg BMS-en zonder balancering. Stellen dat dit noodzakelijk is, helpt de trant van dit draadje niet.

Een BMS is volstrekt onnoodzakelijk, gezien de velen die het zonder doen, zie mijn 1e post. Een BMS kan een praktische overweging zijn.

Ik vind het erg vervelend dat een liFePo4 draadje voor leken om zeep geholpen word door geroep als "noodzakelijk" en "goed fout" zonder enige inhoudelijke onderlegger.

LiFePo4 is heel simpel

Het zijn de orerenden hier die het lastig laten lijken.

Mijn eigen setup:
-4 cellen, elk een balanceerbordje
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes
-LiFePo4 lader

Iedereen kan het in elkaar zetten en heel gelukkig mee worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 14:38 #1281739

Je snapte hem niet. Balancering is noodzakelijk, of je dat nu "BMS" noemt of niet maakt niet uit.

Maar jij stelde het in je post alsof het 4 cellen aaneen knopen is en klaar. Niet dus.

Nu schrijf je zelf dat je per cel een balanceerbordje hebt. Dat was mijn punt.


DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.676 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl