Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 13:42 #1282092

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7039
Ik was idd van plan om niet tot 100% te laden maar wat lager.
De controllers die ik doorgaf zijn alle in staat om dat individueel in te stellen.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 13:43 #1282094

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
Orange Sunset schreef :
3Noreen schreef :
ErikSnel schreef :
Nou, dan gaat die lader de accu weer bijladen. En schakelt weer af zodra het opgeladen is. Ik zie nog steeds het probleem niet.

Voor mij zijn er twee redenen om dat niet te doen.

1e De accu's vol bewaren is slecht voor ze. Mijn accu set koste ruim €1200,- mijn plan is er minstens 15 jaar mee te doen.
Dus niet volledig opgeladen opslaan is prima. Met een wat betere lader/MPPT controller zou je er ook voor kunnen kiezen dat je maar tot 80% oplaad. Hiermee wordt het aantal mogelijke cycles flink verhoogd, maar natuurlijk tegenover capaciteit. Maar als je er 15 jaar mee wilt doen het. overwegen waard.

Ik heb de indruk dat je mijn verhaal over de spanning waarop de balancers hun werk gaan doen niet begrepen hebt.
Hier op het forum zijn er al twee gebruikers die al gemeld hebben dat ze onbalans in hun accupakket hebben gekregen hierdoor.
De meest ideale manier van laden is zover doorladen dat de balancers hun werk kunnen doen zonder over de maximum spanning te komen en na het bereiken van de afslagspanning de accu's te ontladen tot 80%. Laat dat nu precies zijn wat wij over het algemeen doen als we aan boord verblijven. Overdag laden mijn zonnecellen de accu's vol en s'avonds gaan we elektrisch koken en de hele nacht blijft er van alles stroom trekken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 13:44 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 13:45 #1282095

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
ErikSnel schreef :
Ik was idd van plan om niet tot 100% te laden maar wat lager.
De controllers die ik doorgaf zijn alle in staat om dat individueel in te stellen.

Dat gaat niet werken. Zie mijn verhaal over werking balancers.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 13:45 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 14:11 #1282112

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3576
WADnWIND schreef :
Peper schreef :
WADnWIND schreef :
Daar was ik al bang voor: dit gaat weer een lang draadje worden uit eigen ZF werk...........

Als ik me er niet mee bemoei, scheelt dat een hoop ellenlange posts waarvan de inhoud al eens is geplaatst.
Groeten, Peper.

Sorry Han,

Zelfs zonder jou bijdrage lukt het de zelf benoemde ZF experts..... :laugh:

:cheer: :laugh: :lol: :woohoo:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 14:31 #1282117

3Noreen schreef :
ErikSnel schreef :
Ik was idd van plan om niet tot 100% te laden maar wat lager.
De controllers die ik doorgaf zijn alle in staat om dat individueel in te stellen.

Dat gaat niet werken. Zie mijn verhaal over werking balancers.

Ik ben er zeker mee eens dat de inbalans groter zal zijn als de deze manier van laden hanteert. Echter is dit volgens mij prima op te lossen door één keer in de zoveel tijd (bijv maand?) de accu (bijna) leegtrekken ivm memory effect en daarna naar 100% te laden zodat ze weer gebalanceerd worden. Dit is wat ook bij de meeste apparatuur op lithium accu's wordt geadviseerd. Te ver ontladen van een cel tijdens de langzaam oplopende onbalans door de maanden heen wordt door het BMS beveiligd (door bijv de load af te schakelen).

Onbalans zal vrijwel geen problemen veroorzaken tenzij de voltages van de cellen zeer ver uit elkaar gaan lopen (bijv voltage verschil groter dan tussen 80% en 100% SOC bij max 80% laden). Maar dan heb je mijn inziens eerder een probleem met je installatie waaronder een groot kwaliteit verschil tussen de cellen, waardoor een cel in de gevarenzone kan komen bij ontladen of laden.

Het kan wel zijn dat sommige balancer boardjes/BMSen misschien wat weinig balanceer capaciteit hebben waardoor het balanceren vrij lang kan duren bij die volledige laadcyclus. BMS zal ook netjes ervoor zorgen dat ook het laden wordt gestopt (=lader uitschakelen) zodat de cel die als eerste vol is ervoor zorgt dat het laden wordt gestopt en gebalanceerd kan worden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 14:33 #1282118

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
Ah, meneer gebruikt zeker ook zijn bumper om in te parkeren, de groepenkast om het licht uit te doen en het reddingsvlot om van boord te gaan?

Jij niet dan ? :laugh: maar ik koop geen bms die bedoeld is voor 18650 cellen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 15:41 #1282134

Compleet mislukt draadje weer :laugh: .

Iemand vraagt LFP advies voor leken en de z.g. techneuten gaan met elkaar de strijd aan over allerlei diepgaand technisch geneuzel :pinch: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 15:56 #1282137

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
Laatmaarwaaien schreef :
Compleet mislukt draadje weer :laugh: .

Iemand vraagt LFP advies voor leken en de z.g. techneuten gaan met elkaar de strijd aan over allerlei diepgaand technisch geneuzel :pinch: .

Nee hoor. Als je niet verder leest dan de tweede bijdrage in dit draadje die van boarderbas dan weet je voldoende. De rest zijn bijdragen van mensen die het moeilijker willen maken en menen dat je een aantal ongewenste eigenschappen van LiFePO4 accu's met veel dure toei kunt oplossen. Dat is echter maar heel beperkt zo. En dat laatste wordt dan fijntjes door anderen op gewezen.
Of lees de bijdragen van mensen die al jaren met deze accu's rondvaren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 15:59 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 16:01 #1282139

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Zo diepgaand vind ik het niet. Ik beschouw me ook zeker niet als een materiedeskundige en heb nooit anders beweerd. Wat wel uit de hand loopt loopt en best onbeschoft is dat we elkaar zg. techneut gaan noemen zonder daar een naam aan te plakken. Erg laf.

Als je niks wil weten van cel-balanceren, ondervoltage, bovenvoltage en temperatuurbeveiliging kan je beter een kant en klaar systeem kopen. Wil je toch instappen in een diy traject, is toch echt de minimale kennis die je tot je moet nemen.

Motor onderhoud doen we ook deels vaak zelf, impeller, olie vervagen, kleppen stellen, filters vervangen. Daar heb je geen expert voor nodig en kan makkelijk zelf. Je moet alleen wel de juiste olie vullen en daar gaat het over.

Als je een bms wilt aanschaffen kies dan wel de goede. Een bms voor 18650 cellen is dus gewoon niet geschikt voor prismatische cellen.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 16:09 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 16:21 #1282143

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27297
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :

Inmiddels is er bij mij in de haven twee keer bliksem inslag geweest terwijl Noreen aan de walstroom lag. Met veel schade als gevolg.

In welk verband tot LifePo accu's?

Kun je mij 1 goede reden geven dat ik, als zelf benoemde expert, jou hier antwoord op zou WILLEN geven ?

Maar voor de meelezers. Elektronica van lader en BMS kan heel slecht tegen een flinke inductie van een bliksem inslag op te steiger/aanliggende bootjes. Dus als je jou lader in de walstroom laat als je weg bent loop je een redelijke kans op schade.

Afgezien van het feit of je mijn leken antwoordt nog wel zou willen lezen? :huh:
Ik betwijfel of het enig verschil maakt of je stekker er nu wel of niet in zit. bliksemInductie heeft weinig met contact naar de wal te maken.

Maar laten we het op ZF ervaringsdeskundigen houden.....het draadje wordt lang.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 16:23 #1282144

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27297
Laatmaarwaaien schreef :
Compleet mislukt draadje weer :laugh: .

Iemand vraagt LFP advies voor leken en de z.g. techneuten gaan met elkaar de strijd aan over allerlei diepgaand technisch geneuzel :pinch: .

:woohoo:

Hoe voorspelbaar.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 16:30 #1282146

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :
WADnWIND schreef :
3Noreen schreef :

Inmiddels is er bij mij in de haven twee keer bliksem inslag geweest terwijl Noreen aan de walstroom lag. Met veel schade als gevolg.

In welk verband tot LifePo accu's?

Kun je mij 1 goede reden geven dat ik, als zelf benoemde expert, jou hier antwoord op zou WILLEN geven ?

Maar voor de meelezers. Elektronica van lader en BMS kan heel slecht tegen een flinke inductie van een bliksem inslag op te steiger/aanliggende bootjes. Dus als je jou lader in de walstroom laat als je weg bent loop je een redelijke kans op schade.

Afgezien van het feit of je mijn leken antwoordt nog wel zou willen lezen? :huh:
Ik betwijfel of het enig verschil maakt of je stekker er nu wel of niet in zit. bliksemInductie heeft weinig met contact naar de wal te maken.

Maar laten we het op ZF ervaringsdeskundigen houden.....het draadje wordt lang.

Bla Bla.
Het staat zelfs in mijn inboedel polis. Maar verzekeraars hebben natuurlijk zeer grote datasets van schades en hoe die ontstaan zijn.

Ga je op vakantie? Trek dan de stekkers van elektronische apparatuur uit het stopcontact.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 16:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 17:08 #1282162

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27297
3Noreen schreef :
Het staat zelfs in mijn inboedel polis. Maar verzekeraars hebben natuurlijk zeer grote datasets van schades en hoe die ontstaan zijn.

Ga je op vakantie? Trek dan de stekkers van elektronische apparatuur uit het stopcontact.

Ja, kwaad kan dat nooit, maar of je elektronica nog leeft aan boord na directe of indirecte inslag doet een stekker weinig aan.

Het stekker verhaal komt voort uit inductie via het lichtnet, daar doel jij op.

Hou maar op over verzekeringen en z.g. experts, we hebben soms er onze handen vol aan en kost veel tijd.
Komt voornamelijk omdat experts zich begeven buiten hun expertise als het om apparatuur en electronica gaat.

Na een (in)directe inslag kunnen de FETs van je BMS zomaar eens kaduuk zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 17:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 17:22 #1282166

nardus schreef :
Zo diepgaand vind ik het niet. Ik beschouw me ook zeker niet als een materiedeskundige en heb nooit anders beweerd. Wat wel uit de hand loopt loopt en best onbeschoft is dat we elkaar zg. techneut gaan noemen zonder daar een naam aan te plakken. Erg laf.

Als je niks wil weten van cel-balanceren, ondervoltage, bovenvoltage en temperatuurbeveiliging kan je beter een kant en klaar systeem kopen. Wil je toch instappen in een diy traject, is toch echt de minimale kennis die je tot je moet nemen.

Motor onderhoud doen we ook deels vaak zelf, impeller, olie vervagen, kleppen stellen, filters vervangen. Daar heb je geen expert voor nodig en kan makkelijk zelf. Je moet alleen wel de juiste olie vullen en daar gaat het over.

Als je een bms wilt aanschaffen kies dan wel de goede. Een bms voor 18650 cellen is dus gewoon niet geschikt voor prismatische cellen.

Ik ben er erg gelukkig mee! En zo ook duizenden anderen die dit kochten.

Deze oplossing was jarenlang de standaard, tot men er achter kwam dat fancy bmssen met app beter verkopen...
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 17:23 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 17:23 #1282167

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5175
ErikSnel schreef :
Voor zover ik weet gaan die laders niet uit van SOC bij aan of afslaan, maar van de spanning. Als de tijdens de lading de spanning boven een bepaalde waarde komt zou de lader af moeten slaan.

Laders die op die manier in te stellen zijn:

Epever MPPT Charge controler Tracer AN series
nl.aliexpress.com/item/3264233...4c8ab89577343c88f0de

Victron MPPT 150 I 35

SRNE MPPT
nl.aliexpress.com/item/4000134...02_,searchweb201603_


Dit zijn MPPT laders voor zonnepanelen, er zijn ook laders voor 220v en dynamo
Bedankt Erik, ik ga er eens naar kijken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 17:26 #1282168

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27297
veel lezen en zoeken is het wel te vinden, maar eigenlijk zijn er maar een paar randvoorwaarden aan LiFePo accu's

1 blijf onder de hoogst toegestane celspanning. (3,6V)
2 Voorkom ontladen onder de laagste toegestane celspanning (2,5V)
3 Niet doorladen als max spanning bereikt is (afschakelen)
4 niet laden onder 0-graden celcius
5 Cellen goed opsluiten onder mechanische druk
6 cel balancering in de gaten houden, handmatig periodiek of automatisch.
7 Goed passend afzekeren tegen sluiting of te hoge stromen.

Wie vult het aan?

Hoe iemand dat doet kan door diverse wegen te bewandelen, als je maar binnen de grenzen blijft.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 17:27 #1282169

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13649
Kansberekening voor beginners.

Er liggen 500 bootjes in de haven. Zonder dat we daar verder iets meer van weten. Hoe groot is de kans op een directe inslag. Juist ja 1 op 500.
Stel ik ben verbonden met de walstroom. Met mij 250 bootjes. De kans dat er bij een directe inslag via het net de bliksem een inductie over het net verspreid is 1:2.
De kans dat ik daar mee te maken krijg is 125 keer groter dan een directe inslag.

Gewoon middelbare school statistiek.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 17:34 #1282171

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
Ik ben er erg gelukkig mee! En zo ook duizenden anderen die dit kochten.
Zeker waar ,alleen waren dat 18650 eigenaars..
boarderbas schreef :
Deze oplossing was jarenlang de standaard, tot men er achter kwam dat fancy bmssen met app beter verkopen...

Nog steeds Bas, maar dan wel de boards die geschikt zijn voor prismatische cellen zoals 123 smart bms.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 18:08 #1282179

De antwoorden op mijn vorige opmerking samenvattend.
TS heeft DIY nooit genoemd, wellicht wil hij wel advies over een drop-in oplossing.
Dat alle z.g. ( :P ) techneuten gelijk allerlei DIY advies met soldeersels en dergelijke geven zegt meer over de techneuten dan de vraag. TS vraagt zelfs letterlijk “heren techneuten maak het niet te moeilijk” maar lezen blijkt zelfs te moeilijk: techniek, techniek, we draaien doorrrr...
Dat TS hier sinds zijn post lang terug en legio reacties niet meer gereageerd heeft maar wel online geweest is zegt ook genoeg over hoeveel het hem helpt.

Gewoon een reeds ontwikkelde 12.8 volt LFP batterij kopen, een LFP lader en eventueel een DC-Dc lader voor tussen je dynamo en dan ben je klaar. Niet lopen rommelen, kost een paar honderd euro meer maar geen risico, frustratie en weken aan arbeid.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 20:45 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 18:17 #1282182

nardus schreef :
boarderbas schreef :
Ik ben er erg gelukkig mee! En zo ook duizenden anderen die dit kochten.
Zeker waar ,alleen waren dat 18650 eigenaars..
boarderbas schreef :
Deze oplossing was jarenlang de standaard, tot men er achter kwam dat fancy bmssen met app beter verkopen...

Nog steeds Bas, maar dan wel de boards die geschikt zijn voor prismatische cellen zoals 123 smart bms.

Mispoes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 18:47 #1282187

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 681
Orange Sunset schreef :
Dus niet volledig opgeladen opslaan is prima. Met een wat betere lader/MPPT controller zou je er ook voor kunnen kiezen dat je maar tot 80% oplaad. Hiermee wordt het aantal mogelijke cycles flink verhoogd, maar natuurlijk tegenover verminderde capaciteit. Maar als je er 15 jaar mee wilt doen het wellicht overwegen waard. (80% is trouwens indicatief, er zijn onderzoeken naar gedaan en die zou ik raadplegen als je dit overweegt)

Hoezo wordt het aantal cycli verhoogd?
Stel je laat na het weekend je boot achter, zonnepaneel en MPPT-lader. De lader schakelt af als de accu vol is. Er is geen zelfontlading.
Dan neemt het aantal cycli toch niet toe?
Wel is de accu dan steeds vol. Maar is dat erg, als hij niet steeds bijgeladen wordt?
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 19:10 #1282194

  • perry2
  • perry2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 871
WADnWIND schreef :
veel lezen en zoeken is het wel te vinden, maar eigenlijk zijn er maar een paar randvoorwaarden aan LiFePo accu's

1 blijf onder de hoogst toegestane celspanning. (3,6V)
2 Voorkom ontladen onder de laagste toegestane celspanning (2,5V)
3 Niet doorladen als max spanning bereikt is (afschakelen)
4 niet laden onder 0-graden celcius
5 Cellen goed opsluiten onder mechanische druk
6 cel balancering in de gaten houden, handmatig periodiek of automatisch.
7 Goed passend afzekeren tegen sluiting of te hoge stromen.

Wie vult het aan?

Hoe iemand dat doet kan door diverse wegen te bewandelen, als je maar binnen de grenzen blijft.

Ik heb dit draadje een beetje doorgelezen en een paar dingen samengevat op: ZF-wiki. Niet alles is misschien 100% correct, maar het is wel 100% aanpasbaar.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 19:46 door perry2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 19:31 #1282204

taan schreef :
Orange Sunset schreef :
Dus niet volledig opgeladen opslaan is prima. Met een wat betere lader/MPPT controller zou je er ook voor kunnen kiezen dat je maar tot 80% oplaad. Hiermee wordt het aantal mogelijke cycles flink verhoogd, maar natuurlijk tegenover verminderde capaciteit. Maar als je er 15 jaar mee wilt doen het wellicht overwegen waard. (80% is trouwens indicatief, er zijn onderzoeken naar gedaan en die zou ik raadplegen als je dit overweegt)

Hoezo wordt het aantal cycli verhoogd?
Stel je laat na het weekend je boot achter, zonnepaneel en MPPT-lader. De lader schakelt af als de accu vol is. Er is geen zelfontlading.
Dan neemt het aantal cycli toch niet toe?
Wel is de accu dan steeds vol. Maar is dat erg, als hij niet steeds bijgeladen wordt?

Het aantal cycli gegeven door de fabrikanten is vaak gebaseerd op opladen tot 100% en ontladen tot 20%, dat is 1 cycle. Op 100% lading hebben de cellen echter de meeste ‘slijtage/stress’ door bijv warmteontwikkeling en verliezen daardoor wat capaciteit. Door de cellen minder ver op te laden (minder ver te ontladen) kun je een flink hoger aantal cycli halen, stukken hoger dan door fabrikant opgegeven.

De capaciteit van de cellen zal altijd teruglopen, alleen als je dus minder ver oplaad en minder ver ontlaadt, gaat dit langzamer.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 19:36 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 03:12 #1282254

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
3Noreen schreef :
FKZ schreef :
naar verwachting is de helft van de laadstroom veilig voor je dynamo. dus in 1 uur 40amp

Uit de wijze waarop je jouw antwoord formuleert maak ik op dat jij iets verwacht maar geen eigen ervaring. Klopt ? WaltB heeft ervaring in de praktijk. Die zou waardevolle info kunnen delen over opbrengsten in de praktijk. Ik neem aan dat mensen die hun dynamo overwegen aan te passen graag willen weten wat ze kunnen verwachten.
Maar als we even aannemen dat jou 40A goed zit. Dan levert een uur lang dieselen bij de accu die nu via de inkoopactie aangeschaft is 14% acculading op. Om de accu van leeg naar vol te krijgen moet de diesel 7 uur lopen.
Dus voor anker liggend stroom draaien wordt dan een langdurige bezigheid.
40A is wel een reele waarde voor een 80A dynamo. Alleen geef je met je berekening "de leek" een volkomen vertekend beeld. Het suggereert dat laden met een dynamo een uiterst inefficiente bezigheid is. Als je een andere laadmethode weet waarbij je geankerd met meer dan 40A kunt laden, dan hoor ik dat heel graag.

Ik denk dat als je geankerd de accu's helemaal leeg verbruikt en dan tot 100% gaat laden, je een slechte schipper bent.

Als je uitgaat van de worst-case situatie dat je bij regen of harde wind voor onbepaalde tijd ankert om beter zeilweer af te wachten ben je voor 100% afhankelijk van de dynamo.
Bij regen levert solar echt niet veel op. Als je je LFP accus laadt met een DC-DC converter moet de motor ook lopen, alleen veel langer, dubbel de tijd als je bijv. een 20A DC-DC converter hebt.

Waar je naar moet kijken is je gemiddeld gebruik per dag. Ook bij LFP geldt nog steeds dat wat je aan energie verbruikt ook weer bijgeladen moet worden, ook al krijg ik soms de indruk dat sommigen denken dat die wet niet meer geldt bij LiFePO4 accu's.

LiFePO4 accu's geven je wel meer flexibiliteit door de grotere buffer. Als je verbruik (stilliggend) 30Ahr per dag is onder bovenstaande omstandigheden , dan kun je beslissen elke dag 45min. te stroomdraaien of elke 2 dagen 1,5 uur of elke drie dagen iets meer dan 2 uur, enz. Is de weersverwachting voor over 2 dagen prachtig zonnig weer, kun je het laden uitstellen om zo meer van zonneenergie te profiteren.

Wil je echter wanneer het weer is verbeterd meteen weer gaan zeilen, dan zal het moeilijk zijn om met zonneenergie de "achterstand" van 2 dagen niet laden weer in te halen, omdat onder het zeilen zonnepanelen door de beweging en schaduw van zeilen en verstaging een sterk gereduceerde opbrengst hebben en je verbruik hoger zal zijn door auto pilot, navigatie apparatuur e.d.

Gebruik je de boot als drijvend vakantiehuisje en blijf je dagenlang bij mooi weer op dezelfde plek geankerd, dan zal het best mogelijk zijn dat als de boot niet te veel slingert en draait op tij en je je best doet om zo goed of zo kwaad de panelen te richten, je hele dagelijkse verbruik wordt bijgeladen met solar. In het mooie klimaat alhier op lat. 37S lukt dat wel heel makkelijk. Maar geloof het of niet, ook hier hebben we soms dagen slecht weer zonder zon. Daarom blij met de manier waarop de energievoorziening d.m.v. dynamo regelaar en solar op Ma Belle werkt.

Maarja, dat weten de doorgewinterde cruisers natuurlijk allemaal wel. Als dit niet een draadje voor leken zou zijn, zou ik de moeite ook niet genomen hebben met dit verhaal.

Persoonlijk vind ik 1,5 uur per 2 dagen stroomdraaien totaal niet bezwaarlijk. De motor is goed geisoleerd en vaak laten we ook de watermaker, die met een compressor op de motor werkt ook draaien. Dat levert in die 1,5 uur ook nog 120l helder drinkwater op.

Groet,
WAlt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 03:31 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 05:24 #1282259

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4739
Laatmaarwaaien schreef :
Compleet mislukt draadje weer :laugh: .

Iemand vraagt LFP advies voor leken en de z.g. techneuten gaan met elkaar de strijd aan over allerlei diepgaand technisch geneuzel :pinch: .

Eens, maar eerlijk gezegd lees ik daar overheen en weet inmiddels wie ik niet moet lezen en wie wel. WaltB kan ik zeer goed volgen.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.812 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl