nardus schreef :
boarderbas schreef :
nardus schreef :
boarderbas schreef :
[
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes
En wat doet dat dan beveiligen ? Te hoge Stroom, te hoge voltage , te hoge temperatuur, diefstal ?
Niets staat je in de weg de spec te lezen hoor!
Over/onderlaadbeveiliging op cel- en pack niveau, kortsluitbeveiliging en een heel erg klein beetje balanceren.
Ok,eindelijk de
specsheet gelezen en tot de conclusie dat
deze pcm niet geschikt is voor prismatische cellen zoals wij die aan boord hebben.
Opsomming:
1: Geen laadbeveiliging op packniveau alleen op celniveau.
Ten eerste behoort dit uit je lader te komen. De overlaadbeveiliging grijpt op zijn laatst in bij 4x 3,9V. Het is een beveiliging, géén dagelijks te gebruiken laadbegrenzer. Dat is voor vrijwel alle LiFePo4 cellen "binnen spec" voor een beveiliging.
Als verrassing kan ik melden dat hij netjes bij 4x 3,65 afslaat. De datasheet is niet de beste, maar gezien je die liever geloofd dan duizenden gebruikers...
nardus schreef :
2: te hoge overchargeprotection van 3.9v(!) Specs van prismatic cells zijn max 3.65v
Het is een beveiliging, geen dagelijks te gebruiken begrenzer. Je balancers zorgen voor balans, je lader sluit op het juiste ogenblik af. Het nut van dit board is dat het je batterij beschermd tegen bijv. een kapotte lader. Een cel kan prima een keer naar 3,9V gaan in een foutsituatie.
nardus schreef :
3: deze pcm is 16a, bij 200w stopt ie ermee. (Hoeveel w was jouw omvormer?)
Zie mijn eerdere post. Mijn omvormer zit niet achter het board. Op de site zijn talloze boards te koop met verschillende belastingen. Op Ali nog meer. Ook moet je goed lezen dat het 16A continue is.
nardus schreef :
4: geen release voltage gegevens, dus de module moet je helemaal loshalen om te resetten na trip.
Een heftige conclusie! Klopt niet.
nardus schreef :
Verder onderzoekje bracht mij erop dat deze dingen voornamelijk gebruikt worden voor 18650 cellen welke in tegenstelling tot prismatische cellen wel tot 4.2v geladen mogen worden.
Daarnaast blijf ik erbij dat een moderne bms je accu moet beschermen en binnen alle specs moet houden en wat balanceert bij het laden. Deze regels omzeilen door aan boord te blijven tijdens laden en in de winter afkoppelen dekken de lading niet.
Pittige mening voor een leek!
Dat is een persoonlijke wens en maakt het voor een leek niet gemakkelijker. Ik ben van mening dat onder de 0 graden er niks aan je LiFePo4 moet hangen en ik gooi dan ook een pool los. In het seizoen kan ik gewoon onbeheerd laden.