Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 14:39 #1281740

digitalrubbish schreef :
Een BMS is NOODZAKELIJK.

Je kan niet zomaar wat accu's in serie zetten en dan zo opladen.

Door interne verschillen driften ze snel uit elkaar en heb je cellen die je overlaadt en cellen die je onderlaadt.


DR

Natuurlijk wel het sjiekste, maar noodzakelijk niet. Doe het nu al ruim 5 jaar zonder, een beetje op de manier die 3noreen beschrijft. Netjes de cellen gelijk geladen en daarna in gebruik genomen. Heb per cel zo'n balancerprintje uit de link van noreen zitten waarbij er iets van 2 ampere wordt afgetopt mocht een cel onverhoopt te hoog komen. En een battery protect voor bewaken van de ondergrens. Na een paar seizoenen plug/play/forget was er wat onbalans tussen cellen ontstaan maar zeker niet nog niet hinderlijk, laat staan catastrofaal. Zo heel snel gaat het dus ook weer niet mis. Laatste test op capaciteit toonde aan dat de cellen nog volledig op orde zijn. Het zijn dan ook wel gele winstons en dat is wel bewezen kwaliteit. Om de onbalans op te lossen heb ik een actieve balancer toegevoegd en sindsdien staan de cellen perfect gelijk (kost een tientje). Daarmee zijn de balancerprintjes van het begin overbodig, maar ach, ze zitten er.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 14:40 #1281741

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
LiFePo4 is heel simpel

Het zijn de orerenden hier die het lastig laten lijken.

Mijn eigen setup:
-4 cellen, elk een balanceerbordje
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes
-LiFePo4 lader

Iedereen kan het in elkaar zetten en heel gelukkig mee worden.


jeetje wat simpel, nog steeds geen post met een simpele uitleg, hetzij je in de buidel tast en een kant en klare oplossing koopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 14:44 #1281744

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
digitalrubbish schreef :
@3Noreen

Een BMS is NOODZAKELIJK.

Je kan niet zomaar wat accu's in serie zetten en dan zo opladen.

Door interne verschillen driften ze snel uit elkaar en heb je cellen die je overlaadt en cellen die je onderlaadt.

De MBS zorgt voor de correcte verdeling van de lading en individuele lading per cel.

Zonder BMS is je pack zeer snel voor de vuilbak.

Ik zou je een stukje van mijn cursus over LiPo batterijen kunnen sturen... :-)

DR

Sorry deze bla bla ga ik niet op in.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 14:49 #1281747

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
heb het al lang gezien dat lifepo4 verhaal is voor hobbyisten net zoals de framboos.
de leken moeten flink meer betalen en kopen een kant en klare oplossing
er komt hier op het zf ook niets uit voor leken zoals wordt gevraagd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 15:01 #1281753

BobG schreef :
LiFePo4 is heel simpel

Het zijn de orerenden hier die het lastig laten lijken.

Mijn eigen setup:
-4 cellen, elk een balanceerbordje
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes
-LiFePo4 lader

Iedereen kan het in elkaar zetten en heel gelukkig mee worden.


jeetje wat simpel, nog steeds geen post met een simpele uitleg, hetzij je in de buidel tast en een kant en klare oplossing koopt.

Bob, klop het jeukpoeder uit je slip en leg even uit wat je bedoelt. Mensen doen hun best hier een simpele oplossing aan te reiken.

Beveiligingsprintje

Balancer board

Ingewikkelder dan + en - en ingang/uitgang worden de aansluitingen niet. Daar kom je ook als niet-hobbyist uit.
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 19:10 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 15:01 #1281754

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
BobG schreef :
heb het al lang gezien dat lifepo4 verhaal is voor hobbyisten net zoals de framboos.
de leken moeten flink meer betalen en kopen een kant en klare oplossing
er komt hier op het zf ook niets uit voor leken zoals wordt gevraagd

Het blijkt keer op keer weer hier op ZF dat mensen in 2-3 jaar hun lood accu's om zeep brengen. Misschien word wel 20% van de loodaccu's op die manier mishandeld. Ik hoor in mijn omgeving ook dat mensen in 1-2 jaar de accu van hun mobieltje zappen. Kortom je kunt stellen dat accu's van alle types meer dan gemiddelde aandacht vragen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 15:07 #1281757

  • qdwx
  • qdwx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
ReneK schreef :
digitalrubbish schreef :

Ik zou je een stukje van mijn cursus over LiPo batterijen kunnen sturen... :-)

DR

daar ben ik wel benieuwd naar , kun je dat naar me toe sturen ?

Ik eigenlijk ook wel, mocht je een kopij kunnen missen mag je dat steeds sturen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 15:23 #1281761

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
3Noreen schreef :
Bijna iedereen zet zonder er verder bij na te denken een loodaccu in zijn boot. Hoezo een BMS ? Hoewel ik bijna zeker weet dat met een accubewaking de gemiddelde levensduur van loodaccu's met minstens 30% zal toenemen.
Op het moment kost een LiFePO4 accu nauwelijks meer dan een loodaccu. Dus waarom die accubewaking die meer kost dan de accu zelf ?
En als je dat dan wilt waarom uitgerust met alle toeters en bellen. Koop zo iets. Kost een derde en doet in de basis het zelfde. Maar nodig is het niet. Tenzij je graag op je telefoon naar je accu wilt kijken. Maar ik persoonlijk kijk liever naar andere zaken. :kiss:
Vier stuks van deze en je bent klaar.

Op zich heb je wel een punt, maar er zijn volgens mij een aantal verschillen tussen lood en lifepo4 die een bms rechtvaardigen.

Een lood accu balanceert zich zelf, lifepo4 niet, hier moet je dus iets mee.
Dat kan zo nu en dan handmatig balanceren zijn, een balanceert printje, of een bms met balanceer functie.

Als een lood accu overlaadt, verkort je hooguit de levensduur, een lifepo4 accu gaat direct stuk, althans dat heb ik me laten vertellen.
Hiertegen beveiligen lijkt mij verstandig.

Tegen te ver ontladen kunnen beide accu typen niet goed tegen, maar een lood accu wordt over het algemeen gebruikt in het bovenste SOC gebied.
Een lifepo4 accu daarentegen kan bijna voor de volle 100% worden ontladen.
De kans op een diepe ontlading lijkt mij hierdoor toe te nemen.
Ook hier lijkt mij beveiligen verstandig.

Maar de grootste uitdaging met het gebruik van een lifepo4 accu in een zeilboot toepassing is volgens mij om het laden te stoppen zodra de accu vol is. De meest gangbare apparatuur aan boord van onze boten heeft deze optie naar mijn weten niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 15:24 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 15:32 #1281764

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
[
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes

En wat doet dat dan beveiligen ? Te hoge Stroom, te hoge voltage , te hoge temperatuur, diefstal ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 15:44 #1281771

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27138
Bert65 schreef :
Mooie duidelijke afbeelding.

Kom nou zeg, je ziet er geen moer op? Wel leuke kleurtjes, maar technisch van geen waarde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 15:55 #1281779

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
PvO schreef :
3Noreen schreef :
Bijna iedereen zet zonder er verder bij na te denken een loodaccu in zijn boot. Hoezo een BMS ? Hoewel ik bijna zeker weet dat met een accubewaking de gemiddelde levensduur van loodaccu's met minstens 30% zal toenemen.
Op het moment kost een LiFePO4 accu nauwelijks meer dan een loodaccu. Dus waarom die accubewaking die meer kost dan de accu zelf ?
En als je dat dan wilt waarom uitgerust met alle toeters en bellen. Koop zo iets. Kost een derde en doet in de basis het zelfde. Maar nodig is het niet. Tenzij je graag op je telefoon naar je accu wilt kijken. Maar ik persoonlijk kijk liever naar andere zaken. :kiss:
Vier stuks van deze en je bent klaar.

Op zich heb je wel een punt, maar er zijn volgens mij een aantal verschillen tussen lood en lifepo4 die een bms rechtvaardigen.

Een lood accu balanceert zich zelf, lifepo4 niet, hier moet je dus iets mee.
Dat kan zo nu en dan handmatig balanceren zijn, een balanceert printje, of een bms met balanceer functie.

Als een lood accu overlaadt, verkort je hooguit de levensduur, een lifepo4 accu gaat direct stuk, althans dat heb ik me laten vertellen.
Hiertegen beveiligen lijkt mij verstandig.

Tegen te ver ontladen kunnen beide accu typen niet goed tegen, maar een lood accu wordt over het algemeen gebruikt in het bovenste SOC gebied.
Een lifepo4 accu daarentegen kan bijna voor de volle 100% worden ontladen.
De kans op een diepe ontlading lijkt mij hierdoor toe te nemen.
Ook hier lijkt mij beveiligen verstandig.

Maar de grootste uitdaging met het gebruik van een lifepo4 accu in een zeilboot toepassing is volgens mij om het laden te stoppen zodra de accu vol is. De meest gangbare apparatuur aan boord van onze boten heeft deze optie naar mijn weten niet.

Lood overlijd bijna altijd doordat het ding een paar weekjes half opgeladen achter gelaten wordt. Doe dat een keer of drie en het is einde oefening. Daar heeft LiFePO4 geen last weer van.
Alle accu's kunnen makkelijk stuk. En dat doen ze ook in de praktijk ook.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 15:56 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 17:33 #1281819

nardus schreef :
boarderbas schreef :
[
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes

En wat doet dat dan beveiligen ? Te hoge Stroom, te hoge voltage , te hoge temperatuur, diefstal ?

Niets staat je in de weg de spec te lezen hoor!

Over/onderlaadbeveiliging op cel- en pack niveau, kortsluitbeveiliging en een heel erg klein beetje balanceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 17:36 #1281821

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
simpel, bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 19:00 #1281850

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
nardus schreef :
boarderbas schreef :
[
-1 Simpel beveiligingsprintje van 2 tientjes

En wat doet dat dan beveiligen ? Te hoge Stroom, te hoge voltage , te hoge temperatuur, diefstal ?

Niets staat je in de weg de spec te lezen hoor!

Over/onderlaadbeveiliging op cel- en pack niveau, kortsluitbeveiliging en een heel erg klein beetje balanceren.

ik heb de link die pas later aan bod komt bekeken en daarin een pdf gevonden die meer vragen oproept dan beantwoord. Is er meer docu over deze simpele beveiliging ?

Afgaande op de pdf is het alleen een balancer, die standaard op de meeste bms-en reeds zit. Over onder en bovenspanningbeveiliging kan ik niks vinden, lijkt me ook niet dat dat op die boordjes zit ? net als stroombeveiliging.. wellicht is er meer zoals 123 bms waarbij ook een centerunit zit die geclaimde zaken wel regeld ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 19:10 #1281854

Niet helemaal wakker nardus? Daarom heet de link ook "balancer board". Dat is inderdaad het balancerboardje en dus NIET het beveiligingsboardje. Daarvoor klik je op de link "Beveiligingsprintje".

Misschien moeten we de term "leek" even definiëren ;)
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 19:11 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 19:31 #1281868

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ok duidelijk, maar je kan eerst op een soldeercursus om alleen dat balanceboard te monteren met een summiere beschrijving hoe dat zou moeten. Niet echt simpel voor de leek..

nou heb je het al zo vaak over dat beveiligings board gehad maar nooit enige referentie van merk,type of documentatie gezien,
alleen een verkoop link dat ie 35eu kost.

Wellicht moeten we de term simpel even definiëren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 20:54 #1281902

Gelukkig verkopen ze het balancerboard ook met schroefterminals.

Verder super ingewikkeld aansluiten met plus en min... :dry:

De kloeke klikker ziet bij de link vannhet boardje ook een link naar het datablad.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 06:08 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 21:44 #1281915

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
boarderbas schreef :
Gelukkig verkopen ze het balancerboard ook met schroefterminals.

De kloeke klikker ziet bij de link vannhet boardje ook een link naar het datablad.

Wellicht, maar wederom geef je daar ook geen link van trollie.
Bij discription staat alleen related products, en bij details niks?

Wellicht mis ik iets, maar Hoe kan je iets promoten Zonder naam of link en waar niks over te vinden is. Die balancerboards : geen normale handleiding te vinden, dat protectionboard, geen specs of manual hoe dat ding aan te sluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 06 mei 2021 22:12 #1281917

Heb je de link al eens op een pc geopend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 04:26 #1281925

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Beste leek,
Het is allemaal niet zo moeilijk, maar hoe dan ook zijn er toch wat DIY skills voor nodig om LiFePO4 te installeren, anders moet je er niet aan beginnen. Een doos met een soort bouwpakket en stap voor stap instrukties bestaat hiervoor niet. Kan ook niet, want elke boot is anders.

Vergeet al die ingewikkelde maar wel indrukwekkende schema's van oom Vic maar. Die zijn er vooral op gericht zoveel mogelijk dure spullen door je strot te duwen.

BMS = Battery Management System. Vaak wordt hier over gesproken alsof het een enkel apparaat is, maar dat hoeft beslist niet. De funkties kunnen ook verdeeld zijn. Het is hier al vaker genoemd.

De belangrijkste funkties zijn bescherming tegen over- en onder-voltage.

De meeste goedkopere BMS modellen, oftewel "beschermings-boardjes" sluiten de laadstroom af bij over-voltage en sluiten alle gebruikers af bij onder-voltage. Dat mag dan misschien OK zijn voor andere toepassingen, maar op een boot wil je toch zeker niet dat alle verlichting en navigatie electronica in het holst van de nacht onverwacht uitschakelt. Dus een BMS (als unit) is niet nodig.

Veel zinvoller is het om een waarschuwing te krijgen door een luide zoemer, wanneer de spanning tot een kritisch niveau is gezakt. Dan kun je zelf beslissen welke gebruikers je uitzet en/of je de motor start om bij te laden.

Dit kun je bereiken met een paar eenvoudige onderdeeltjes, die je (zonder solderen) aan elkaar knoopt. Hoe te knopen en in te stellen kan ik ook nog wel vertellen, als daar interesse voor bestaat:

Voor bewaking van LiFePO4 spanning: 2 x Voltage Relay

Voor monitoring van cellen: Set kalibreerbare volt metertjes

Voor bewaking temperatuur: Temperatuur-switch (thermostat)

Een BMS apparaat (als enkele unit) reageert op de spanning van individuele cellen. Met het bovenstaande kan dat niet. Daarom is het belangrijk dat de cellen zoveel mogelijk gebalanceerd blijven en er geen grote Voltage verschillen ontstaan. Investering in een goede active balancer is daarom zeker de moeite waard:

Voor gelijk houden van cell-voltage: Cell balancer Niet het goedkoopst, maar een goed product.

Lees vooral de USA customer reviews hiervan op Amazon.

Als er verschillen zijn tussen de cellen, dan is die vaak geleidelijk opgebouwd. De balancer probeert verschillen op te heffen, maar het is nuttig om van tijd tot tijd, na een aantal laad/ontlaad cycles aan het einde van het laden even the controleren op de 4 voltmetertjes of de voltages nog dicht bij elkaar liggen.

Aangenomen dat er al een manier aanwezig is om te laden, is meer echt niet nodig.

Ik ben een groot voorstander van zo weinig mogelijk electronica voor energievoorziening en het beheer daarvan. Geen DC-DC omzetters of andere apparatuur uit de winkel van oom Vic. Daarom rechtstreeks laden met de dynamo, de beste en eenvoudigste elektrische energie generator aan boord. LiFePO4 accu's worden daarmee het meest optimaal geladen. Er is wel is een kleine ingreep voor nodig om de dynamo niet te overbelasten. De ingreep houdt in dat de dynamo in feite simpeler wordt en zelfs minder storingsgevoelig. Vaak heel makkelijk zelf te doen (Bij Bosch vooral), maar als je dat niet wilt of kunt, kan elke auto/boot electricien dat doen in een half uurtje. Ik heb er eerder op het ZF over geschreven, maar wil best nog wel herhalen. Als je die richting op wil, dan heb je ook nog een onderdeeltje van een tientje nodig. Helaas is er in deze kring vaak weerstand omdat de dynamo "niet standaard" zou worden. Dat vind ik kolder. Die aanpassing (rechtstreekse toegang tot veld-spoel) is wel bekend en wordt al vele jaren gedaan voor andere dan LiFePO4 toepassingen.

Groet,
Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 05:00 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 05:44 #1281927

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4679
Nou Walt, ik wil je complimenteren met je uitleg. Ik begin het al iets meer te snappen.
Dat onderdeel van de dynamo, wat doet dat precies, of mis ik iets?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 06:04 #1281931

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Dank je René. Het is niet een onderdeel voor de dynamo, maar een ding dat je erop aansluit om de veldstroom te regelen: Een rheostat.
Kijk maar eens naar dit eenvoudige plaatje:





Zelf heb ik een volledige regelaar gemaakt om zo optimaal mogelijk te laden met sensors voor stroom, spanning, temperatuur en toerental, maar met zo'n simpele rheostat kun je ook goed rechtstreeks laden. Een oude methode trouwens, vroeger veel toegepast voor grote loodzuur batterijen die sterk ontladen zijn.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 06:19 #1281932

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
WaltB schreef :
Dank je René. Het is niet een onderdeel voor de dynamo, maar een ding dat je erop aansluit om de veldstroom te regelen: Een rheostat.
Kijk maar eens naar dit eenvoudige plaatje:





Zelf heb ik een volledige regelaar gemaakt om zo optimaal mogelijk te laden met sensors voor stroom, spanning, temperatuur en toerental, maar met zo'n simpele rheostat kun je ook goed rechtstreeks laden. Een oude methode trouwens, vroeger veel toegepast voor grote loodzuur batterijen die sterk ontladen zijn.

Als iemand zo iets heeft met een gemiddelde bosch 80A dynamo. Hoeveel opbrengst zou hij dan kunnen verwachten als de diesel een uurtje loopt ? Als de LiFePO4 nog niet vol is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 06:21 #1281936

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Hm... ik wordt niet vrolijk van al dat heen en weer gegoochel met argumenten.

Het wordt tijd voor een ZF LFP commissie die het officiele ZF KISS LEKEN LFP SYSTEEM ontwerp buiten het forum gaat ontwikkelen en de resultaten daarvan consensus publiceert.

Dus alle argumentatie pro en contra gezellig onder de pet en het gezamelijk resultaat mag een gouden ei worden genoemd.
De magische doos die alles regelt met de bijbehorende collectief geaccepteerde motivatie.
Wat een rust...

Een toch raak ik steeds meer geinteresseerd, ik weet dat mijn eigen accu er binnen niet al te lange tijd uit moet maar door al het heen en weer geOH raak ik steeds meer ontmoedigd om deze posts te lezen...
Erg jammer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 06:22 #1281937

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
naar verwachting is de helft van de laadstroom veilig voor je dynamo. dus in 1 uur 40amp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.816 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl