Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 06:36 #1281939

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
HPV schreef :
Hm... ik wordt niet vrolijk van al dat heen en weer gegoochel met argumenten.

Het wordt tijd voor een ZF LFP commissie die het officiele ZF KISS LEKEN LFP SYSTEEM ontwerp buiten het forum gaat ontwikkelen en de resultaten daarvan consensus publiceert.

Dus alle argumentatie pro en contra gezellig onder de pet en het gezamelijk resultaat mag een gouden ei worden genoemd.
De magische doos die alles regelt met de bijbehorende collectief geaccepteerde motivatie.
Wat een rust...

Een toch raak ik steeds meer geinteresseerd, ik weet dat mijn eigen accu er binnen niet al te lange tijd uit moet maar door al het heen en weer geOH raak ik steeds meer ontmoedigd om deze posts te lezen...
Erg jammer..

Het meest KISS diy is 4 cellen kopen en daar een daly BMS opzetten (geen lading via dynamo) rest kan je zo aansluiten en bij een hoge of lage soc word ea uitgeschakeld. Wil je niet in het donker zitten bij 100% SOC dan stel je je lader in op 3.5 per cel. Grijpt je BMS in voor je lader stopt dan het je minimaal 0.15V onbalans. Een Battery Protect afgestelt op 11.8 volt. Grijpt je BMS in voor de BP dan heb je ook onbalans. Niks meer niks minder. Tot 100 amp zijn die blackbox BMS prima betaalbaar zie onderstaande link. Niet mijn keuze maar als je iets zoek wat beveiliging bied en makkelijk te installeren is dan is dit een volgens de Youtube gemeenschap goede keus. Wil je meer word het moeilijker en vaak duurder als kant en klaar oplossingen of meer DIY en dus niet voor de leek.

Wil je niks aan je laadinstellingen veranderen dan ga je hybride.

daly 100amp 4S 12 BMS lifepo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 06:37 #1281940

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
WADnWIND schreef :
Daar was ik al bang voor: dit gaat weer een lang draadje worden uit eigen ZF werk...........

Als ik me er niet mee bemoei, scheelt dat een hoop ellenlange posts waarvan de inhoud al eens is geplaatst.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 06:48 #1281947

Top!

Hier een plaatje van mijn install:



Op de cellen liggen de balancerboardjes met dubbelzijdig tape geplakt, op het schot het beveiligingsprintje, een shunt en een zekering. Meer is het niet.




S = Shunt van accumonitor
B = Balancerboardje
P = Beveiligingsprintje
A = Aardpunt
Z = Zekering

Het geel gemarkeerde deel heeft er niets mee te maken (omvormer en instrumenten)
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 06:55 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 07:00 #1281950

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
FKZ schreef :
naar verwachting is de helft van de laadstroom veilig voor je dynamo. dus in 1 uur 40amp

Uit de wijze waarop je jouw antwoord formuleert maak ik op dat jij iets verwacht maar geen eigen ervaring. Klopt ? WaltB heeft ervaring in de praktijk. Die zou waardevolle info kunnen delen over opbrengsten in de praktijk. Ik neem aan dat mensen die hun dynamo overwegen aan te passen graag willen weten wat ze kunnen verwachten.
Maar als we even aannemen dat jou 40A goed zit. Dan levert een uur lang dieselen bij de accu die nu via de inkoopactie aangeschaft is 14% acculading op. Om de accu van leeg naar vol te krijgen moet de diesel 7 uur lopen.
Dus voor anker liggend stroom draaien wordt dan een langdurige bezigheid.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 07:20 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 07:40 #1281967

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Hier ook een geintereseerde leek die een simpele opstelling ook wel ziet zitten. Wat noob samenvattingen om te kijken of ik het bij het juiste eind heb:

Als ik het goed begrijp, grijpt dat beveiligingprintje in als de accu's onderladen (te leeg) en overladen (te vol of te hoge laadspanning) dreigen te worden. Maar dan slaat ie af en zit je in de donker dus beter blijf je daar uit de buurt. Je normale (AC) lader stel je zo in dat ie die status niet bereikt. Hoeveel stroom er continue gebruikt of geladen kan worden haal je uit de specs van dat printje (16A bij die van Bas maar ik zie ook een variant met 30A en een heel scala bij oa. Daly). Starten over zo'n printje (of een flinke omvormer) is dus niet zo handig? Dan moet je een flinke (en dus dure) nemen of kan dat buiten de beveiligingprint om? Ik hou graag een back-up voor de startaccu.

In tegenstelling tot loodaccu, wordt onbalans tussen de cellen niet zelf weggepoetst.
Die balancer bordjes halen onbalans weg. Met een klein stroompje (1,7A zie ik in de specs van Bas' bordje) maar dat kleine stroompje is in tegensteling tot wat DigtialRubish zegt niet erg, onbalans weg halen mag blijkbaar even duren en kan nog een poos napruttelen na het laden? Sommige beveiligingprintjes zoals de genoemde Daly hebben balanceer functie ingebouwd.
Onbalans kan je eventueel ook weg halen door om de zoveel tijd (1 keer per seizoen?) de cellen los te koppenen en afzondelijk te laden tot dezelfde spanning schrijven sommige gebruikers.

Klopt deze samenvatting-door-en-voor-leken zo'n beetje?

Nog enkele vragen:

Kan dat laden met een gewone ouderwetse (maar wel qua spanningen volledig instelbare) Victron lader? Gebruik je de bulk-absorbation-float standen of ga je als een soort voeding met constante spanning laden? Stel je dan af op de max V zoals aangegeven in de specsheet van de batterij in kwestie of iets daar onder? Of toch beter inruilen op een specifieke Lifepo4 lader? Bij mij is de absorbtion tijd vast op 4 uur en niet instelbaar, ik zie dat veel specifieke Lifepo4 laders 2 uur hanteren.

Ik wil perse wel met de alternator laden (mijn bootje ziet zelden walstroom) maar dan lijkt me zo'n Smart DC-DC ding een best goede en enigzins betaalbare oplossing voor. Met een dikke 125A dynamo zou ik het zonde vinden om die totaal niet te gebruiken, al haal ik er maar 30A uit of zo.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 07:50 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 07:50 #1281972

Ik zie op al die foto's van die vreselijk dunne draadjes :)

Heeft er iemand hier eigenlijk een idee wat bij 80A de stroomdichtheid is in dergelijk draadje ?

DR
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 07:52 #1281973

Waar komt jouw 80A vandaan? Waarom geen 100, 200..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 07:52 #1281974

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
digitalrubbish schreef :
Ik zie op al die foto's van die vreselijk dunne draadjes :)

Heeft er iemand hier eigenlijk een idee wat bij 80A de stroomdichtheid is in dergelijk draadje ?
Als ik de draadjes volg op Bas' foto, zie ik dat alleen de balanceer stroompjes (1,7A) en meetingen door de dunne draadjes gaan. De nominale stroom gaat door de dikke .
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 07:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 07:53 #1281976

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ja Philip, dat klopt. Bas heeft 2 apparaten die normaal in spatwaterdichte 1bms zitten.
Ik ben nog geen bms tegengekomen die niet balanced.
Verder zie ik geen recovery gegevens van de print nadat hij in bescherming slaat en de stroom afsluit. Verder zit er ook geen temperatuurbescherming op wat weer wel veel bms-en zit.

Je lader stel je idd op je bms. je wilt immers niet dat je bms "tripped" als ie bijna vol is.

16a is wel heel weinig voor aan boord. maar dat kan. wellicht heeft hij niet meer nodig. Echter hetzelfde printje van 100a is dik over de 100eu. daar koop je een hele mooie bms voor met meer bescherming, bt connectie zodat je kan zien wat er gebeurt op celniveau.

Edit:ik zou wel eens een close-up willen zien van hoe dat printje is aangesloten.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 07:56 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 07:54 #1281977

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
Philip schreef :
In tegenstelling tot loodaccu, wordt onbalans tussen de cellen niet zelf weggepoetst.
Die balancer bordjes halen onbalans weg. Met een klein stroompje (1,7A zie ik in de specs van Bas' bordje) maar dat kleine stroompje is in tegensteling tot wat DigtialRubish zegt niet erg, onbalans weg halen mag blijkbaar even duren en kan ook na het laden?

Klopt deze samenvatting-door-en-voor-leken zo'n beetje?

Dit juist. Met die verstande dat het balancer bordje pas iets gaat doen bij 3,60V = 14,4 volt voor 4 cellen. Dat betekend dus dat je de laadspanning tenminste zo hoog moet instellen dat één of meerdere, (max 3) iets gaan doen als er onbalans tussen de cellen is. In mijn installatie beginnen de balancers bij 3,55V en is de maximum laadspanning op 14,1 volt ingesteld. De lader gaat ook uit bij het bereiken van die spanning. Het is zaak een paar keer per jaar ook deze laadspanning spanning te bereiken. Anders heb je niets aan die bordjes.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 08:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:00 #1281978

digitalrubbish schreef :
Ik zie op al die foto's van die vreselijk dunne draadjes :)

Heeft er iemand hier eigenlijk een idee wat bij 80A de stroomdichtheid is in dergelijk draadje ?

DR

Mijn boordnet word gevoed vanuit een 16A beveiligingsprint. De 6mm2 waar alles mee aangesloten zit is ruim voldoende. De distributie naar het schakelpaneel (3 meter) is 16mm2.

Voor de signaaldraadjes is dun prima.

Bedenk dat het beveiligingsprintje alleen je portemonnee beveiligd. Mijn omvormer zit bijvoorbeeld áchter het printje aangesloten. Die kan de boel dus leegtrekken als ik die onbeheerd achter laat en aan laat staan. Ik gebruik de "remote" aansluiting om de omvormer mee uit te schakelen als ik de hoofdschakelaar omzet. Het is dus aan mijzelf om in de gaten te houden dat de omvormer de boel niet leegtrekt.

Een boegschroef of starmotor hóeft natuurlijk niet door zo'n printje heen. Dat zijn kortstondige acties waarbij je snel genoeg in de gaten hebt dat je je accu leeggetrokken hebt. Zon'n printje is er voor je gemoedsrust zodat je niet per ongeluk een keer op je boot aankomt en blijkt dat je accu gesloopt is door een sluipverbruiker, of door een defecte lader.

Verder kan je makkelijk een schakelaar toevoegen om de print te overbruggen in geval van nood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:01 #1281980

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
nardus schreef :
Verder zit er ook geen temperatuurbescherming op wat weer wel veel bms-en zit.

Veel balancer bordje van BMS-en zit ook de temperatuur sensor op. Dat betekend dat als het bordje gaat werken als passieve balancer hij warm word en dus de temperatuur uitlezing verstoort en je er niets meer aan hebt. Het enige nut van de temperatuur sensor is dat je niet gaat laden als het vriest. Alleen nuttig dus voor mensen die in de winter doorvaren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:02 #1281982

Het kan dus veel simpeler. Ik heb een kant en klare LFP batterij erin met BMS, BT en goede beveiligingen.
De start accu is nog loodzuur en tussen de dynamo en de LFP + start zit een argofet laadstroomverdeler welke er al in zat.
De loodzuur batterij werkt nu als buffer waardoor de dynamo niet kapot gaat.
Ik heb wel een schakelaar tussen de dynamo en LFP batterij gezet want anders laat ik deze steeds vol achter door het op de motor varen naar de haven na het zeilen en zoals we weten is een LFP vol achterlaten niet gunstig.
Eigenlijk kan ik het in de praktijk altijd prima af met de walstroom 30A IP22 lader van Victron en hoef ik de schakelaar van de dynamo nooit op de LFP te schakelen. Ik heb ook een AC schakelaar tussen de lader en zet hem bij 80% LFP lading uit, die hoef ik na een dag varen maar even aan te zetten. Dit scheelt ook weer diesel en vermogen van je motor tijdens het varen. Eigenlijk is de dynamo voor de LFP enkel voor als ik langere trips ga varen of we lang voor anker gaan. Vergt wat discipline maar dat ben ik al gewend van mijn EV, langere trip of ankeren vol laden op walstroom en dynamo erop, verder niet.
Mijn investering was dus enkel de kant en klare drop in LFP batterij en een lader die geschikt is voor Lithium.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 08:06 door Laatmaarwaaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:04 #1281983

Laden bij LiFePo4 is altijd een bewuste actie. Je laat ze nooit aan de lading. Dus vriesbeveiliging is een gimmick.

Als je zo nodig een zonnepaneel wilt, kun je die in de winter beter afkoppelen bij het winterklaar maken van je boot. LiFePo4 heeft geen zelfontlading, dus helemaal niet nodig in de winter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:06 #1281984

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
boarderbas schreef :
Laden bij LiFePo4 is altijd een bewuste actie. Je laat ze nooit aan de lading. Dus vriesbeveiliging is een gimmick.

Als je zo nodig een zonnepaneel wilt, kun je die in de winter beter afkoppelen bij het winterklaar maken van je boot. LiFePo4 heeft geen zelfontlading, dus helemaal niet nodig in de winter.

Mijn zonnepanelen gaan er altijd af als we de boot achter laten in de haven. Dus ook in de zomer.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:07 #1281986

Nou vooruit, mijn setup is echt de simpelste hoor:

14 banken in serie, elk 4 parallel.
Iedere bank een draadloos monitor en top balancing bordje. Alle spanningen en temperaturen op de multiview, mooi op een rijtje

1kWh lader. met een walspanning schakelaar.
schakelaar op aan: laden. Schakelaar uit: niet laden. (Geen zelfontlading)

Heb een losse ladertjes om een bank zonodig bij te spijkeren.

Ik weet het, niet geautomatiseerd en beveiligd allemaal, maar wel simpel. Het laatste stuk aftoppen duurt erg lang, dus afschakelen is niet zo kritisch

nb: ik heb dus geen diesel & alternator aan boord.... :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:13 #1281990

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
3Noreen schreef :
nardus schreef :
Verder zit er ook geen temperatuurbescherming op wat weer wel veel bms-en zit.

Veel balancer bordje van BMS-en zit ook de temperatuur sensor op. Dat betekend dat als het bordje gaat werken als passieve balancer hij warm word en dus de temperatuur uitlezing verstoort en je er niets meer aan hebt. Het enige nut van de temperatuur sensor is dat je niet gaat laden als het vriest. Alleen nuttig dus voor mensen die in de winter doorvaren.

Dat is niet juist, een losse sensor tussen(edit: op/naast) je batterijen zorgt niet alleen voor vostbescherming maar zetten de stroom ook uit als je batterijen te warm worden.

Verder kan vorstbescherming ook nuttig zijn voor omdat binnen het zeilseizoen het ook soms vriest.
Volgens mij had ik een paar weken terug nog een sneeuwpop in de tuin. Ja, je kan naar de boot om je lader af te koppelen als het vriest maar je kan ook een simpele bms kopen die vorst (en hitte) bescherming afvangt.
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 09:35 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:16 #1281991

bij Lifepo: Lader uitzetten bij van boord. Er is geen zelfontlading.
Moet je natuurlijk wel alle apparatuur uitzetten. AIS ook.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:17 #1281992

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
roozeboos schreef :
bij Lifepo: Lader uitzetten bij van boord. Er is geen zelfontlading.
Moet je natuurlijk wel alle apparatuur uitzetten. AIS ook.

Victron laders met LFP profiel doen dit automatisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:22 #1281994

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
nardus schreef :
3Noreen schreef :
nardus schreef :
Verder zit er ook geen temperatuurbescherming op wat weer wel veel bms-en zit.

Veel balancer bordje van BMS-en zit ook de temperatuur sensor op. Dat betekend dat als het bordje gaat werken als passieve balancer hij warm word en dus de temperatuur uitlezing verstoort en je er niets meer aan hebt. Het enige nut van de temperatuur sensor is dat je niet gaat laden als het vriest. Alleen nuttig dus voor mensen die in de winter doorvaren.

Dat is niet juist, een losse sensor tussen je batterijen zorgt niet alleen voor vostbescherming maar zetten de stroom ook uit als je batterijen te warm worden.

Verder kan vorstbescherming ook nuttig zijn voor omdat binnen het zeilseizoen het ook soms vriest.
Volgens mij had ik een paar weken terug nog een sneeuwpop in de tuin. Ja, je kan naar de boot om je lader af te koppelen als het vriest maar je kan ook een simpele bms kopen die vorst (en hitte) bescherming afvangt.

Lees je mijn bijdrage wel ? De temperatuur sensor zit vaak op het balancer bordje.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:26 #1281997

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
nardus schreef :
roozeboos schreef :
bij Lifepo: Lader uitzetten bij van boord. Er is geen zelfontlading.
Moet je natuurlijk wel alle apparatuur uitzetten. AIS ook.

Victron laders met LFP profiel doen dit automatisch.

Laden zonder dat je zelf aan boord bent moet ik net als boarderbas afraden. Zeker met een door een leek samengesteld systeem.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 08:41 #1282003

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Beste Noreen en Bas,

Die losse prints zal prima werken maar simpel te maken is het niet, ik zie flink wat soldeerwerk naast wat onbeschermde prints en kabels. Ik zou zoiets in een kastje doen.
Verder heb ik geen gegevens wat dat protectieboard doet als ie tript. Hoe en wanneer deze weer aangaat zie ik niet terug in de specsheet. Daarnaast heeft ie geen temperatuurbeveiliging, veel oudere bms hebben dat ook niet. Aan boord blijven lost dit niet op : als bij discharge je bank te warm wordt heb je dat niet door als je in de kuip zit. Vorstbeveiliging lijkt een discussiepunt te zijn, voor mij niet.

@noreen: een balanceprint met temperatuurbeveiliging doet alleen zichzelf beschermen en niet de batterijen toch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:00 #1282010

Bij ontladen te warm? Ik denk zomaar dat je dat wel merkt hoor... :blink:

De BMS temperatuur beveilging is normaal gesproken om te voorkomen dat je de cellen gaat laden onder nul.
En als ze te heet zijn, beter ook niet laden natuurlijk. Dus beschermen van de cellen, niet van het printplaatje
De sensor moet dus ook goed aan de cel vast zitten.

vwb de open printplaatjes, dat ben ik met je eens. Dat moet je niet willen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 07 mei 2021 09:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:11 #1282011

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
roozeboos schreef :
Bij ontladen te warm? Ik denk zomaar dat je dat wel merkt hoor... :blink:

De BMS temperatuur beveilging is normaal gesproken om te voorkomen dat je de cellen gaat laden onder nul.
En als ze te heet zijn, beter ook niet laden natuurlijk. Dus beschermen van de cellen, niet van het printplaatje
De sensor moet dus ook goed aan de cel vast zitten.

vwb de open printplaatjes, dat ben ik met je eens. Dat moet je niet willen.

Over de tempbeveiliging ben je het ook eens ;) dus niet alleen vorst..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 07 mei 2021 09:12 #1282013

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ik denk dat het goed is te melden, voor de leek ;) , dat een groot aantal van de bovenstaande oplossingen uitgaan van 'beheert' laden en ontladen.
Niks mis mee natuurlijk, maar persoonlijk zou ik graag een installatie hebben die ook onbeheerd veilig kan laden en ontladen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.856 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl