Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 07 aug 2024 18:29 #1576605

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Woody130 schreef :
Maar hoe zit het nou met die bewering van die campermeneer, dat een lfp niet onder de 80% mag komen? Volgens mij is dat onzin. Zou eerder op loodaccu's slaan

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hij schrijft het niet erg eenduidig maar bedoelt te zeggen: niet meer dan 80% gebruiken, dus niet verder gaan dan 20% vol. Dat komt prima overheen met adviezen elders.
En nu we het toch over percentages hebben: ontlaadt een LiFePO4-accu liever niet geheel (red: 100%), maar tot 80%. Een volledig ontladen LiFePO4-accu ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 aug 2024 08:25 #1576754

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29162
Tot 20% laden of ontladen tot maximaal 20% ladingstoestand....?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 aug 2024 14:00 #1576812

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3647
Deze verwarring is het gevolg van het hanteren van twee aanduidingen voor de ladingstoestand van Li-ion cellen.
SoC (state of charge) in % waarbij een SoC van 0% betekent dat de cel in de eerste laadfase is terecht gekomen (open klemspanning < 1,5V en dalend).
DoD (depth of discharge) in % waarbij een DoD van 0% betekent dat de cel maximaal is geladen. De doorsnee accubezitter gaat hierdoor 'geheel de teil in', omdat 100% SoC gelijk is aan 0% DoD maar 100% DoD voor LFP cellen gelijk is aan het percentage SoC bij de overgang van de eerste naar de tweede laadfase. Het is veilig om 100% DoD te stellen bij 20% SoC, of 1,5V per cel ('open klemspanning' of onbelaste celspanning). Vraag eens aan de leverancier van het BMS van je accubank onder welke celspanning van een cel 'de stekker van de hele string eruit wordt getrokken'. Om dit te doen moet je van elke cel in de accubank de spanning monitoren en moet het ontladen van de accu worden gestopt. Let wel één cel bepaalt of de accu 'leeg is'.
De meeste fabrikanten geven 2,5V als laagste celspanning op. Dat zou 10V voor een 4-cellen accubank betekenen. Zo eenvoudig is het niet... Bij 3 cellen van 3V (= 9V aan accuspanning) en 1 cel van 1V heb je nog 10V aan accuspanning, maar ben je wel bezig 1 cel in de eerste laadfase te brengen. Een BMS dat de accubank bewaakt, moet bewaken per cel en niet de hele accubank.
De SoC curve begint vanaf 2,9V per cel vlak te lopen. Wil je niet in de problemen komen dan schakel je alle verbruikers van je 12V accubank af bij 11,6V. Moet je dan echt nog de marifoon gebruiken, dan gebruik je een 'override' voor alleen de marifoon. Hozen moet je dan echt met de hand gaan doen.
De minimale spanning voor een cel wordt door de fabrikant vaak wel aangegeven, maar zal per merk kunnen verschillen. Een cel van 100Ah bereikt het 100% DoD punt als er 100Ah is afgegeven. Je hoopt dan dat er nog iets van 1,5V aan klemspanning is overgebleven, anders is de cel in de eerste laadfase terecht gekomen en is het niet waarschijnlijk dat je de cel aan boord nog initieel kunt laden! Je moet dan opnieuw de initiële laadprocedure doorlopen en dat vraagt meestal een netaansluiting met 230VAC en een flinke transformator met een dito gelijkrichter.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 sept 2024 16:50 #1585012

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Ik vraag mij af of mijn Lifeppo4 bij en onder de nul graden kunnen overwinteren in de boot.
Deze blijft deze winter in het water.
Is er kans op schade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 sept 2024 16:54 #1585014

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
dehler schreef :
Ik vraag mij af of mijn Lifeppo4 bij en onder de nul graden kunnen overwinteren in de boot.
Deze blijft deze winter in het water.
Is er kans op schade?

De afgelopen 9 jaar heeft mijn LiFePO4 aan boord in het water overwinterd. Uiteraard niet laden en ontladen onder nul. Gewoon passief. Wel met een droger aan boord om het vocht tegen te gaan. Je wilt geen condens.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 sept 2024 18:39 #1585028

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 661
Zover mij bekend mag er wel ONTladen worden onder nul.
Laden mag wel, maar in ZEER beperkte mate.

Er wordt gesproken over 0,1C en minder naarmate het nog kouder wordt.
Wat is 0,1C? Bij een 100 Ah LFP is dit 10 ampère.
Voor temperaturen onder -14°C wordt gesproken over 0,05C (5 ampère).
Laatst bewerkt: 12 sept 2024 18:45 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 12 sept 2024 18:42 #1585029

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29162
3Noreen schreef :
dehler schreef :
Ik vraag mij af of mijn Lifeppo4 bij en onder de nul graden kunnen overwinteren in de boot.
Deze blijft deze winter in het water.
Is er kans op schade?

De afgelopen 9 jaar heeft mijn LiFePO4 aan boord in het water overwinterd. Uiteraard niet laden en ontladen onder nul. Gewoon passief. Wel met een droger aan boord om het vocht tegen te gaan. Je wilt geen condens.

Zo dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 sept 2024 11:55 #1585108

Calidris schreef :
Tot 20% laden of ontladen tot maximaal 20% ladingstoestand....?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Max 80% ontladen zodat min 20% SoC over blijft is wat de heer bedoelt. Maar je kunt prima lager gaan hoor, vooral als je de cycles neemt tov lood en de impact van dieper ontladen tov lood.

De cycles van die EVE batterijen met degradatie tot 70% capaciteit te nemen zit je in volledig vol tot volledig leeg tussen de ≥3500 cycles?

Bij de test die EVE doet ontladen ze een 3.2V cell tot 2.5V met 1C @25ºC. Dat resteert vrijwel zeker in <3% SoC. Laden ook met 1C.

Dat is bij een 1kWh accu zo'n 3500kWh gebruik (even degradatie eruit gelaten). Dat is bijna ons volledige stroomverbruik van het huishouden in 1 jaar. Onze accu is zo'n 7,5kWh. Volgens specificaties zou dat voldoende zijn om ons volledige huis ~5 jaar van stroom te voorzien via de accupack waar daarna nog zo'n 70% capaciteit van rest. Dit is met 1C.

Ons verbruik over een jaar is gemiddeld 0,57kWh/uur. Dat is bij onze 608Ah@12V accu dan 47Ah en dus 0,08C. Dan zal de accu ook wat meer cycles halen.

Maar Lithium is lastig (maar wel mogelijk?) werkend te krijgen bij volledig leeg. Echter kan dit alleen gebeuren als er geen BMS aanwezig is of wel een BMS maar verkeerd geconfigureerd en dus niet ingrijpt, of verkeerd is aangesloten waardoor de stroomverbruikers niet worden afgekoppeld en de accu volledig leeg getrokken wordt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 sept 2024 12:21 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 sept 2024 17:01 #1585141

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Bedankt voorde info en ze blijven van de winter in de boot.
3Noreen, Calidris en Yep bedankt voor de reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 sept 2024 19:54 #1585167

  • Bert6
  • Bert6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Mag ik als leek in dit leken draadje wat vragen. Ik heb nu lood accu's die vnl door een zonnepaneel worden geladen. De accu's worden telkens na gebruik volledig geladen. Telkens als ik vetrek zijn de accus max vol en kan ik het ook achter anker volhouden zonder heel diep te ontladen. Als ik lifepo4 zou hebben zou ik volgens mij bij 75% soc oid moeten stoppen met laden omdat die langer op 100 % niet fijn zouden vinden. Dan mag ik als ik wegga wel doorladen naar 100 % maar dat is best lastig met het zonnepaneel. Als ik dat zo bekijk is dat toch een verlies van een deel het voordeel van lifepo4 tov lood zijnde het grotere bruikbare bereik?

Bij mij ligt de boot meestal in de box en af en toe ga ik een weekend of paar dagen weg. In de box wordt alles lekker opgeladen door het paneel.

Ik hoop iets te gaan leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 13 sept 2024 20:44 #1585170

Je mag rustig tot 100% doorladen hoor. Alleen sommige hier willen de maximale aantal laadcycles uit de cellen halen. Zoals ik hier zei haal je met die EVE cellen 3800 cycles tot 70% capaciteit overblijft en dat is met de cellen “mishandelen” en dus van 100% tot bijna 0% te ontladen.

Als je vergelijkt met AGM deep cycle accu’s, dan hebben ze het vaak over tot 80% ontladen dat dan prima is, maar specificaties zeggen dan bijv dat de accus met 50% ontladen slechts ~600 cycles halen. Met 80% ontlading zullen het aantal haalbare cycles bij AGM deep cycle accu’s dan ook minder zijn dan 600, maar minder erg dan bij niet-deep cycle accu’s.

Maw met LiFePo4 “mishandelen” haal je er zo’n 6 keer zo veel cycles uit dan een AGM deep cycle accu die slechts voor max 50% wordt ontladen.

Het is natuurlijk de vraag of de specificaties in praktijk haalbaar zijn, maar dat geldt ook voor AGM.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 sept 2024 20:49 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.930 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl