Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 22 mei 2024 16:37 #1561328

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4017
Strippen een knik geven of dat de starheid verminderd is nog maar de vraag.
Het materiaal is dik genoeg om niet mee te geven.
Ik zie dat niet gebeuren.
De verandering wat ik kan toepassen zijn flexibele verbindingen met soepel montage aders.
AutoMarine Montage kabel in rood en zwart 6.0mm² .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 22 mei 2024 17:17 #1561339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Die knikken vormen een harmonica.

Afhankelijk van wat je elektrisch wil kan 6mm2 wel erg dun.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 09:00 #1561516

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Calidris schreef :
Die knikken vormen een harmonica.

Afhankelijk van wat je elektrisch wil kan 6mm2 wel erg dun.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heb je er een foto van Calidris?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 09:24 #1561525

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Seep schreef :
Calidris schreef :
Die knikken vormen een harmonica.

Afhankelijk van wat je elektrisch wil kan 6mm2 wel erg dun.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Heb je er een foto van Calidris?

Vrije Schets: 20x2mm = 40mm2



Het is een experimentele (luie) oplossing, maar 35mm2 kabels met ogen neemt wel heel veel extra ruimte in.

Voor een portabele set in karretje worden het wel 16mm2 kabels met ogen ivm de bewgingen in het veld.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 mei 2024 09:27 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 09:38 #1561528

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7926
Dat lijkt op de standaard te krijgen connectors met een boogje. Is daar nog een mening over? Die heb ik momenteel in een winkelmandje zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 12:25 #1561578

Die bestaan uit enkele dunne laagjes koper en zijn veel flexibeler dan star materiaal.

Balancing hoor je niet te zien gebeuren, want als het goed is is er niks te balanceren. Zoals al eerder hier voorgerekend in dit topic, gaan mijn passieve balancers ongeveer 3x per jaar enkele tientallen seconden aan, waarvan ik het meeste toeschrijf aan de tolerantie in de electronica.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 13:35 #1561590

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16545
Dat is een ideale situatie met mooi bij elkaar passende cellen ;)
Aan boord hebben we 4 cellen waarvan er een altijd achterblijft boven de 3.4 volt. Dan ontstaat er disbalans waardoor de printplaatjes hard aan het werk moeten en warm worden.
Nu, met het hier eerder beschreven DVCC systeem hoef ik nergens meer naar te kijken idd. De cellen blijven vlak bij elkaar in de buurt. Laadspanning hoeft niet boven de 13.6 Volt te komen om ze in no time vol te krijgen. Hogere voltages gaven bij ons juist problemen met disbalans.
Laatst bewerkt: 23 mei 2024 13:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 14:04 #1561595

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 14:43 #1561606

  • Seep
  • Seep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 83
Vrije Schets: 20x2mm = 40mm2



Dank je!

Het is een experimentele (luie) oplossing, maar 35mm2 kabels met ogen neemt wel heel veel extra ruimte in.

Klopt ik zocht daarom ook voor een andere oplossing

Voor een portabele set in karretje worden het wel 16mm2 kabels met ogen ivm de bewgingen in het veld.[/quote]
Laatst bewerkt: 23 mei 2024 14:43 door Seep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 17:33 #1561631

  • NielsvdB
  • NielsvdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Calidris schreef :
holtere schreef :
Met een paar tikjes op het scherm maak je er 13,3 van voor een langere rustperiode of om af te toppen/balanceren 13,6 Volt.

Wij doen aan boord het zelfde: als we voor de deur liggen op 13,42V en als we gaan varen naar 13,60V

Een simpele dc dc omvormer op 13,4 is dus voldoende aan je lifepo4 accu ? Victron Orion-Tr 12/12-9A (110W) isolated vanaf een andere 12volt bron?
Compromis 777 en opencpn op Android ablet met Quark Elec Wireless AIS Receiver met GPS + SeaTalk Converter

www.cwvanderbeek.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 17:50 #1561634

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16545
Volgens mij doet Peper dat ook min of meer zo en Calidris zover ik weet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 19:30 #1561645

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
NielsvdB schreef :

Een simpele dc dc omvormer op 13,4 is dus voldoende aan je lifepo4 accu ? Victron Orion-Tr 12/12-9A (110W) isolated vanaf een andere 12volt bron?

Dat is mijn onderhouds ladertje voor in de haven
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 19:51 #1561648

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16545
En wat voedt de 12 Volt bron, een gewone acculader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 20:24 #1561654

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
holtere schreef :
En wat voedt de 12 Volt bron, een gewone acculader?

230 VAC in de haven voor langer verblijf.
En anders DC-DC 20A vanuit de startaccu als de motor loopt.
En 180 Watt solar
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 23 mei 2024 20:28 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 20:46 #1561660

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16545
Voor de duidelijkheid:
Je hebt iets wat 230 Volt omzet naar 13,42 of 13,6 Volt?

Veel acculaders hebben wel een voedingstand maar die is niet regelbaar. Zo'n dcdc 12/12 omvormertje zou dan prima kunnen werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 20:57 #1561661

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
holtere schreef :
Voor de duidelijkheid:
Je hebt iets wat 230 Volt omzet naar 13,42 of 13,6 Volt?

Veel acculaders hebben wel een voedingstand maar die is niet regelbaar. Zo'n dcdc 12/12 omvormertje zou dan prima kunnen werken?

Het is nog ingewikkelder. Ik heb 230 AC naar 24V naar 4x 3,35VDC , per cel dus. Een soort power balancer van max 15A. Voor de langere verblijven in de haven. Totaal vermogen 120 Watt.
Er zijn nu 3 mensen op ZF die dat zo hebben bij mijn weten.

Voor het dagelijkse werk onder weg DC-DC 20A op de motor + 2x 90 watt solar met mppt aan de reling.

Voor nood acculader 230vac 13,4vdc 25A
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 23 mei 2024 21:52 #1561665

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1764
Calidris schreef :
costijn schreef :
Heb aardig wat gespit maar deze specifieke vraag nog niet kunnen vinden:
Kan ik als noodoplossing mijn LifePO4 accu opladen met een standaard lood accu lader als ik deze na de 'Bulk fase' uitschakel en de lader dus niet naar adsorptie fase laat gaan? Gedurende de Bulk fase is de spanning laag genoeg en zou dit goed moeten gaan of zie ik iets over het hoofd?
Dit is de lader: www.supercheapauto.com.au/p/ca...ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Dit is de LiFePO4: au.renogy.com/core-12v-24v-48v...n-phosphate-battery/

Voor nood gaat dat prima, zou wel even de spanning blijven monitoren. Ik weet niet wat jou BMS allemaal wel en niet regelt.
Ik heb voor bulk (nooit nodig) gewoon de loodacculader aangesloten en de hoogste spanning op 13,8 V ingesteld. Gaat prima.

In pricipe wel, maar met een moderne acculader zoals linked gaat dit niet werken omdat er overload protectie in zit. De lader denkt dat er kortsluiting is als je LFP probeert te laden. Eigen ervaring met lader ook van Supercheapauto. Met een ouderwetse lader met flinke trafo lukt het wel.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 23 mei 2024 21:53 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 24 mei 2024 05:20 #1561675

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1764
Philip schreef :
Dat lijkt op de standaard te krijgen connectors met een boogje. Is daar nog een mening over? Die heb ik momenteel in een winkelmandje zitten

Je kunt ook makkelijk je eigen connectors maken door 10mm koperen buis in bankschroef plat te maken. Plenty mm2. Boogje erin, gaatjes boren en Bob's your uncle.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 26 mei 2024 05:08 #1562125

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 202
Die busbars met een bocht op Ali of hier in DE zijn met gevlochten koper of dunne plaatjes.
Die van mij zijn met de hand te buigen en 1-2 mm uit te trekken, probeer dat eens met de massieve met een bocht en een unster.
Gaat vast het torque moment te boven.
Voor die paar euro op het geheel kan je niet lopen kutten.

lifepo.de/en/products/copper-c...exible-copper-levels



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 26 mei 2024 05:26 #1562126

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 202
Wat betreft balanceren met de Daly ben ik het nog aan het monitoren.
Ik heb nu nog een Mastervolt Smart lader die ik niet op LFP kan instellen.
Voor nood heb ik die met Hemelvaart (voor het eerst in 3 maanden) gebruikt en handmatig gemonitored.
Ik zag dat bij 14.0v dat er nog een krappe 1A liep en dat de hoogste 3,55v was en de laagste 3.32 bleef.
Dit is beide nog binnen de marges, maar zag de hoogste nog steeds oplopen terwijl de laagste (nog) niet mee omhoog kwam.
Nu is <1A natuurlijk erg weinig voor 460Ah.
Dit een uurtje (bedtijd ;) )aangekeken en verschil nagenoeg niet terug lopen.
Daarna lader weer uitgeschakeld. Binnenkort een victron multiplus en dan zullen we het nog eens in de gaten houden.
De Daly doet het balancer dus maar heel langzaam.
Als het een paar keer per seizoen werkt door het slachtoffer aan te laten, geen probleem. Maar ben nog niet overtuigd of ik een active balancer nodig heb.
Daly verkoopt deze los.

8x EVE 230Ah van voltacell, Daly 500A BMS (boegschroef)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 26 mei 2024 07:45 #1562141

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14572
Sjoerd02 schreef :
Wat betreft balanceren met de Daly ben ik het nog aan het monitoren.
Ik heb nu nog een Mastervolt Smart lader die ik niet op LFP kan instellen.
Voor nood heb ik die met Hemelvaart (voor het eerst in 3 maanden) gebruikt en handmatig gemonitored.
Ik zag dat bij 14.0v dat er nog een krappe 1A liep en dat de hoogste 3,55v was en de laagste 3.32 bleef.
Dit is beide nog binnen de marges, maar zag de hoogste nog steeds oplopen terwijl de laagste (nog) niet mee omhoog kwam.
Nu is <1A natuurlijk erg weinig voor 460Ah.
Dit een uurtje (bedtijd ;) )aangekeken en verschil nagenoeg niet terug lopen.
Daarna lader weer uitgeschakeld. Binnenkort een victron multiplus en dan zullen we het nog eens in de gaten houden.
De Daly doet het balancer dus maar heel langzaam.
Als het een paar keer per seizoen werkt door het slachtoffer aan te laten, geen probleem. Maar ben nog niet overtuigd of ik een active balancer nodig heb.
Daly verkoopt deze los.

8x EVE 230Ah van voltacell, Daly 500A BMS (boegschroef)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Waren de cellen bij het in gebruik nemen van de accu van te voren in ballans gebracht? Top of bottom balancing ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2024 05:35 #1562905

  • Sjoerd02
  • Sjoerd02's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 202
Ja, door Jason.
Was er bij toen hij ze van de "fabrieksmatige" balanceer apparaat haalde.
8 cellen uitgekozen uit een stuk of 30 die beste overeen kwamen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2024 10:08 #1562949

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Sjoerd02 schreef :
Die busbars met een bocht op Ali of hier in DE zijn met gevlochten koper of dunne plaatjes.
Die van mij zijn met de hand te buigen en 1-2 mm uit te trekken, probeer dat eens met de massieve met een bocht en een unster.
Gaat vast het torque moment te boven.
Voor die paar euro op het geheel kan je niet lopen kutten.

lifepo.de/en/products/copper-c...exible-copper-levels



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Top!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2024 10:10 #1562950

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28587
Sjoerd02 schreef :
Wat betreft balanceren met de Daly ben ik het nog aan het monitoren.
Ik heb nu nog een Mastervolt Smart lader die ik niet op LFP kan instellen.
Voor nood heb ik die met Hemelvaart (voor het eerst in 3 maanden) gebruikt en handmatig gemonitored.
Ik zag dat bij 14.0v dat er nog een krappe 1A liep en dat de hoogste 3,55v was en de laagste 3.32 bleef.
Dit is beide nog binnen de marges, maar zag de hoogste nog steeds oplopen terwijl de laagste (nog) niet mee omhoog kwam.
Nu is <1A natuurlijk erg weinig voor 460Ah.
Dit een uurtje (bedtijd ;) )aangekeken en verschil nagenoeg niet terug lopen.
Daarna lader weer uitgeschakeld. Binnenkort een victron multiplus en dan zullen we het nog eens in de gaten houden.
De Daly doet het balancer dus maar heel langzaam.
Als het een paar keer per seizoen werkt door het slachtoffer aan te laten, geen probleem. Maar ben nog niet overtuigd of ik een active balancer nodig heb.
Daly verkoopt deze los.

8x EVE 230Ah van voltacell, Daly 500A BMS (boegschroef)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ik weet niet hoe lang je nog niet overtuigd blijft van een actieve balancer? Ik ben alleen maar overtuigd van die dingen zoals Heltec en weer niet van een BMS.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 29 mei 2024 10:21 #1562952

@Sjoerd02 is het alleen voor de boegschroef of zijn het ook je huishoud accu's?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.908 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl