Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 05:37 #1282265

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Iedereen mag geloven wat hij wil. Dat staat voorop. Maar ik meet graag. Gewoon concreet wat er bij mij aan boord gebeurt. Het volgende is een overzicht van opbrengsten van mijn zonnepanelen tijdens onze tocht vorig jaar.




Gemiddeld per dag dus 1,436 kWh. Dat is dus zowel de opbrengst van de panelen als ons verbruik. Als er in de laatste kolom een 0 staat hebben we meer verbruikt dan de panelen hebben opgebracht. Immers de regelaar is niet in float gekomen.
Zou ik deze 1,436 per dag met een dynamo die 40A opbrengt hebben willen genereren dan had het dieseltje elke dag twee uur en drie kwartier moeten stroom draaien. Daar zou ik niet erg blij van worden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 05:38 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 05:49 #1282266

Kock1964 schreef :
Laatmaarwaaien schreef :
Compleet mislukt draadje weer :laugh: .

Iemand vraagt LFP advies voor leken en de z.g. techneuten gaan met elkaar de strijd aan over allerlei diepgaand technisch geneuzel :pinch: .

Eens, maar eerlijk gezegd lees ik daar overheen en weet inmiddels wie ik niet moet lezen en wie wel. WaltB kan ik zeer goed volgen.

René

Zo is het. Het draadje is aardig geslaagd voor mij. Als de tussen de regels door leest staat er genoeg info voor de leek in... ik heb respect voor leden die foto’s van de installatie tonen, dat levert vaak snoeiharde kritiek op (vaak goedbedoeld), maar daar moet je wel tegen kunnen.... echter helpen juist de foto’s en beschrijving om een goed beeld te krijgen hoe je iets kúnt doen. Dank daarvoor.

Ook zijn de experts nuttig die wijzen op veiligheid...je wordt er soms moe van, maar net als met gas in de boot kan je niet vaak genoeg waarschuwen. Beter een keer teveel dan te weinig...

Wat ook geldt: de overstap van lood naar lifepo4 is best positief. Echter, de extreme hoeveelheid cycli die lifepo4 kan maken is voor mij als leek niet noodzakelijk. Als ik een heel eenvoudig systeem kan maken, en dan de helft of driekwart van de cycles overhou, is het ook prima. Net als teruggang in capaciteit. Simpel systeem, maar na 5 jaar nog 75% van de 280 ah capaciteit? Lijkt me prima! Heb nu 2x 75ah accu (1x boord en 1x licht).
De truc is om het zo op te zetten dat het veilig is en blijft. En dat je de accu niet in 1 jaar sloopt...
De super-meest optimale opstelling is voor de leek (nog) niet zo belangrijk...
Voor mij is de autonomie in een weekend varen het belangrijkst. Geen zorgen meer tijdens dat weekend over stroom. Ook dat geeft een vrij gevoel..


Voor mij is het makkelijkst (denk ik) 1 loodaccu behouden (start), en licht ooit vervangen door lifepo4. Tussen die 2 een dc-dc lader. En een bescherming tegen onderspanning. Misschien een simpel systeem om e.e.a. te “balanceren”. (Maar daar zal ik me in verdiepen als ik het echt ga installeren, techniek gaat heel snel, over een half jaar of jaar zijn er weer andere systemen denk ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 06:00 #1282268

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
@3Noreen
Dan heb je erg mooi weer gehad en waarschijnlijk veel stilgelegen.
Ik ben er erg benieuwd naar hoe je tabel er uitgezien zou hebben als het veel had geregend in die periode.
Wat doe je in dat geval? Hopen dat de zon weer gaat schijnen? Of toch maar even een haven in om aan walstroom te hangen?

Deze informatie zegt ook maar weinig als je niet de capaciteit en plaatsing van zonnepanelen erbij vermeldt.

Bovendien gaat het om een cat, met veel meer mogelijkheden voor panelen. Mijn boot is een 35V monohull met 2 100W rigid panelen op de bimini en 1 flexibel op de spray dodger (doet veel minder). Meer panelen zouden me in de weg zitten onder het zeilen.

Maar zoals ik al zei, ook voor ons voorziet solar bij mooi weer volledig in de energie behoefte.

WAlt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 06:07 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 06:35 #1282270

WaltB schreef :
@3Noreen
Dan heb je erg mooi weer gehad en waarschijnlijk veel stilgelegen.
Ik ben er erg benieuwd naar hoe je tabel er uitgezien zou hebben als het veel had geregend in die periode.
Wat doe je in dat geval? Hopen dat de zon weer gaat schijnen? Of toch maar even een haven in om aan walstroom te hangen?

Deze informatie zegt ook maar weinig als je niet de capaciteit en plaatsing van zonnepanelen erbij vermeldt.

Bovendien gaat het om een cat, met veel meer mogelijkheden voor panelen. Mijn boot is een 35V monohull met 2 100W rigid panelen op de bimini en 1 flexibel op de spray dodger (doet veel minder). Meer panelen zouden me in de weg zitten onder het zeilen.

Maar zoals ik al zei, ook voor ons voorziet solar bij mooi weer volledig in de energie behoefte.

WAlt

't Is zelfs een trimararan, dus nog 50% extra! :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 06:39 #1282271

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Van al drie jaar op rij hou ik tussen pinksteren en eind augustus deze gegevens bij. Ook al meerdere malen heb ik deze hier op ZF gepost. Suggesties over erg mooi weer gehad en waarschijnlijk veel stilgelegen laat ik geheel aan de schrijver er van. In de 9 zomermaanden waar ik gegevens van heb om ik op een gemiddelde opbrengst van vast op het dek geplakte overloopbare panelen van ±3,5x gemonteerd watt piek. Dat betekend dat een 100Wp paneel gemiddeld 3,5x100= 350Wh opbrengt. Om mijn 1400 Wh op te brengen heb ik 400Wh gemonteerd. Dat zou je met 1 modern paneel wat op daken van huizen gebruikt word dus op kunnen brengen. Als je die 1690 x 1046mm op een bimini kwijt kunt. Verder heb ik geen cat maar een trimaran. Drie relatief smalle rompen met netten daar tussen. Op die netten kan ik geen panelen kwijt. Een bimini gaat ook echt niet gebeuren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 06:55 #1282273

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Laten we de discussie wat breder trekken. Anderhalf uur diesel laden per dag komt overeen met een zonnepaneel van 225Wp. Het is een keuze die iedereen kan maken. Ik zie meer in een milieu vriendelijker oplossing.
In het kader van een discussie over LiFePO4. Deze accu's zijn uitermate geschikt om gecombineerd te worden met zonnestroom.
Voor mij de meest waardevolle van deze draad is wel dat we nu een reëel vergelijk hebben tussen dynamo aanpassen en dan stroom dieselen en een zonnepaneel installeren.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 07:01 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 07:43 #1282288

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
perry2 schreef :
WADnWIND schreef :
veel lezen en zoeken is het wel te vinden, maar eigenlijk zijn er maar een paar randvoorwaarden aan LiFePo accu's

1 blijf onder de hoogst toegestane celspanning. (3,6V)
2 Voorkom ontladen onder de laagste toegestane celspanning (2,5V)
3 Niet doorladen als max spanning bereikt is (afschakelen)
4 niet laden onder 0-graden celcius
5 Cellen goed opsluiten onder mechanische druk
6 cel balancering in de gaten houden, handmatig periodiek of automatisch.
7 Goed passend afzekeren tegen sluiting of te hoge stromen.

Wie vult het aan?

Hoe iemand dat doet kan door diverse wegen te bewandelen, als je maar binnen de grenzen blijft.

Ik heb dit draadje een beetje doorgelezen en een paar dingen samengevat op: ZF-wiki. Niet alles is misschien 100% correct, maar het is wel 100% aanpasbaar.

Dit zijn de waarden die ik 2 pagina's terug stelde voor "onze" prismatische LiFePo4's Echter zijn er meerdere types LiFePo4 batterijen met andere specs waardoor je een andere bms moet hebben wil je binnen de grenzen blijven.
Ik heb specsheets gezien van cilindrische 18650 cellen die een ldv (hoogst toegestane spanning)hadden van 4.2 volt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 07:45 #1282291

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
René, ik voel me gevleid, bedankt!

In dit draadje veel gepraat over BMSen en cell balancing, waar leken weinig aan hebben.

Daarom doe ik er nog maar een schepje bovenop, in een poging om een paar dingetjes heel misschien voor leken een beetje duidelijker te maken. Ik beschouw mezelf niet als authoriteit op dit gebied, maar heb wel lang met LiFePO4 accu's, laders en dynamo's gexperimenteerd en heb mijn eigen multi-stage laadregelaar voor de dynamo gemaakt.

Ten overvloede nog maar even: LFP accu's bestaan uit cellen, die parallel of in serie geschakeld kunnen zijn. Parallel geschakeld wordt de capaciteit vergroot bijv. 2 100Ahr cellen geven parallel 200Ahr.
In serie geschakelde cellen geven een hoger voltage, bijv. 4x 3.2V cellen in serie (standaard LifePO4) maakt 12.8V. Dit laatste is dus goed geschikt als accu op een boot met 12V boordnet..
Combinaties van parallel en in serie geschakelde cellen zijn ook mogelijk, bijv. 4 paren parallelle 100Ahr cellen in serie geschakeld geeft een 200Ahr accu van 12.8V.

Onbalans van cellen. Waarom is dit niet wenselijk?
Onbalans kan optreden tussen in serie geschakelde cellen of cell-paren. 1 of meerdere cellen kunnen een afwijkende lading hebben van andere. Dat manifesteert zich vrnl. tijdens het in serie laden wanneer de cellen bijna vol zijn. Omdat bijv. 1 cell de max. cellspanning van 3.6V heeft bereikt terwijl andere achterblijven en nog maar een spanning van 3.4V hebben. Als je doorlaadt tot die lage cellen 3.6V vertonen, over-laadt je die ene uitschieter, die misschien wel op 4V terecht kan komen. Dat is slecht voor die cell en reduceert de levensduur. Als je stopt met laden wanneer 1 cell 3.6V bereikt zijn de andere niet 100% geladen.

Velen beweren dat het wel los loopt met die onbalans als je de cellen om te beginnen eerst allemaal parallel schakeld. Na verloop van tijd (dagen) komen ze allemaal op dezelfde lading. Een andere manier is om de cellen individueel te laden tot 3.6V.

Dat het niet altijd losloopt met onbalans heb in aan den lijve ervaren. Na 1,5 jaar was er een flinke onbalans ontstaan tussen in het begin perfect gelijke nieuwe cellen van gerenommeerd fabrikaat. Reden was incomplete en onregelmatige laad-ontlaad cycli tussen 20 en 90% SOC (state of charge). Op een boot is dat bijna onvermijdelijk. Als de LFP accu op bijv. 35% SOC is gezakt en de zon gaat schijnen wordt al weer met laden begonnen en als de avond valt en de accu op 75% SOC staat wordt door verlichting, koelkast e.d. weer ontladen. Hoe meer capaciteit, hoe onvollediger de cycli zijn.

Onbalans opheffen door parallel schakelen van de cellen is op een boot zeer onpraktisch en regelmatig de cellen individueel met een klein ladertje tot 3.6V laden is dat evenmin. Je wilt tenslotte zeilen en niet constant met de accu's bezig zijn.

Daarom zijn BMSen (als unit) met een balance functie uitgevoerd, die theoretisch bij elke laad/ontlaad cycle kleine verschillen tussen de cellen zou moeten wegwerken. Op een boot komt daar door de laad/ontlaad karakteristiek heel weinig van terecht. In feite is die BMS balans-funktie van de BMS nutteloos.

Daar heb je dus al sowieso geen BMS voor nodig en voor de overblijvende funkties al evenmin, zoals al eerder betoogd. Maar ook dat wil ik nog wel verduidelijken

Wat gebeurt er nou eigenlijk? Als je de cellen in serie tot 100% probeert te laden en er is onbalans, dan zal het BMS wanneer 1 van de cellen 3.6V bereikt, de lader (voor alle cellen in serie) loskoppelen om die cel te sparen. De tijd tussen bereiken van 3.5V en 3.6 is maar zeer kort, een paar minuten. De balance funktie heeft dan maar heel kort de tijd gehad om iets te doen en de balans stroom is maar klein, misschien 50mA, dus de onbalans is verre van opgeheven.

De lader is dus gestopt en het accu voltage gaat omlaag. Als er geen gebruikers zijn lijken alle cellen na een uurtje weer gelijk, bijv. 3.5V Als er wel gebruikers zijn loopt het voltage heel langzaam verder terug. Op een bepaald V-niveau schakelt de BMS weer in en het hele verhaal begint opnieuw. Ik wil beslist niet zo'n BMS op mijn boot.

Dan de zgn. "shunt balancers", erg geliefd bij ZFers, zo blijkt. Ik weet niet waarom. In feite zijn het geen balancers maar "kortsluiters" met weerstanden, die bij bereiken van een bepaald voltage, bijv. 3.5V energie van individuele cellen opbranden, zodat de cellen gelijk blijven. Dat gaat ook maar met heel kleine stroompjes en dezelfde situatie treedt op als met de BMS balancer: Ze krijgen onvoldoende tijd om erg nuttig te zijn en er zijn vele laad cycli tot 100% nodig om onbalans weg te werken, voor zover dat ooit gebeurt. Bij cell uitschieters naar 3.6V schakelt de BMS ook hierbij de lader af.

Vervolgens "active balancers". Het principe hierbij is dat energie van "hoge cellen" via wordt overgeheveld naar "lage cellen". Er wordt niet gewacht tot een bepaald voltage is bereikt, maar er wordt constant gekeken naar onderlinge verschillen tussen cellen. Deze active balancers zijn ook beschikbaar als kleine PCBtjes. Ze werken op zich wel goed. Er zijn 3 ledjes aanwezig die aangeven tussen welke cellen energie wordt overgebracht. Maar ze beginnen pas te werken bij een verschil van 0.1V en stoppen bij 30mV verschil. Maximale stroom is 1.4A. Al een stap beter dan shunt balancers, maar bij testen vond ik ze toch nog te langzaam.

Active balancers met capacitors zijn beter, maar er is wel kaf onder het koren.
Energie wordt overgebracht van hoge naar lage cellen via capacitors. De maximale balans stroom is 5A. Ik heb eerder een link naar Amazon gegeven van een goed product maar denk dat maar weinig naar gekeken is. Je kunt van reviews denken wat je wilt, maar toch maar een paar quotes hieronder.

Genoeg woorden voor nu, doe ermee wat je wilt.

Groet,
Walt

Customer Review

John Grandle

5.0 out of 5 stars It works and you probably need one if your reading this.
Reviewed in the United States on January 6, 2021
Verified Purchase
I run one of these on a 4s lifepo4 pack built with some sketchy eve lf280 cells I got from a questionable seller on ebay. I am using these high capacity cells to replace a lead acid bank that I had in my overlanding teardrop, so longevity between charges is incredibly important to me. The BMS I use is the illustrious JBD or xiaoxing 120a 4s unit that Overkill Solar sells, and it's built-in balancing circuit just struggles with these bigger cells. Resistive balancing of extra large capacity cells requires a tad more resistance than these smaller BMSs come with. That said, I don't think my lf280 cells are legit, high quality cells, because no matter what I do, they will not remain balanced. This device allows me to actually get the full 280ah advertised capacity from my cells, whereas before I was doing good to get 240ish, since I'd inevitably hit a low cell cutoff since one or more cells was never fully charging. I've been properly impressed.

Long story, not quite as short, I just bought 4 more sketchy cells from yet another sketchy vendor that also won't balance (yes, I started by top balancing to 3.6v, as preached by Will Prowse and his forum... No, large, low quality, "grade b" cells are not going to remain balanced without some help), so here I find myself buying a second active balancer for my new pack.

If I built a third pack, guess what - I'll start my pack build with one of these balancers right off the bat because they just work. If the balancer doesn't balance my third pack cause the cells are already keeping in balance, then it's just an insurance policy. It's nice to find a product that does exactly what it advertises.



Karl Jensen

5.0 out of 5 stars Wow, something that actually works!
Reviewed in the United States on April 25, 2021
Verified Purchase
Well, dang! Surprise! It works!
Heavy 60 amp charging a 280ah and the puny balance resistors in the Overkill 120 BMS just don’t have the umph and time to fix an imbalance. And it’ll just get worse each time.
Enter the Heltec= problem solved! The delta is now only 2mv (.002 volt difference)!



Cory Bodiker

5.0 out of 5 stars AAA
Reviewed in the United States on February 2, 2021
Verified Purchase
Works great not like the other ones on here. Highly recommend for unmatched cells.


Gerald D. Zuber II

5.0 out of 5 stars Finally a balancer that works
Reviewed in the United States on October 27, 2020
I have tried more "balancers" then I want to admit. This one actually works as advertised. It works pretty quickly also. Most balancers are just draining the higher voltage banks and dumping power in the form of heat with a small resistor. This one uses the capacitors to actually take power from the higher voltage banks and put that power into the lower voltage banks. I just wish these were not so expensive.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 07:49 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 08:03 #1282298

Onbalans opheffen door parallel schakelen van de cellen is op een boot zeer onpraktisch en regelmatig de cellen individueel met een klein ladertje tot 3.6V laden is dat evenmin. Je wilt tenslotte zeilen en niet constant met de accu's bezig zijn.

Zou je de cellen, als je voor lagere tijd (dagen, weken, maanden) niet aan boord bent, niet laadt of ontlaadt, parallel geschakeld kunnen achterlaten?

Ik stel mij een robuuste 10-pins socket voor, waar je een serie-plug (maakt een 12V 4S systeem) OF een parallel-plug (maakt een 3.2V 4P systeem) in kunt duwen. Met het insteken van die laatste worden de cellen parallel geschakeld en losgekoppeld van het boordnet. Dan hebben de cellen zeer lange tijd om te balanceren zonder enige electronica. Balanceren gebeurt bij elke SOC, altijd en continue.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 08:14 #1282303

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Het is, misschien complex maar een prima systeem wat WaltB voorstelt als je maar zeer zelden aan de SOC van de spanning komt waarop de passieve balancers gaan werken. Voor mij zelf echter dat ik in bijvoorbeeld het door mij geposte bovenstaande lijstje 22 keer van de 29 cycli wél tot de vereiste voltage kom.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 08:17 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 08:23 #1282305

Mijn hersenspinsel is geen aanval op WaltB’s idee maar een los daarvan staand idee. Het voorkomt de noodzaak voor een balancer. Heeft iemand daar wel eens over nagedacht? Als je van boord gaat koppel je je LFP accu’s toch af. In plaats van alleen de 4S plug eruit te trekken stop je de 4P terug. Je krijgt een zeer effectieve en robuuste balancing die altijd en bij elke SOC werkt en geen enkele electronica bevat.

Kom je weer aan boord dan stop je de 4S plug er in en start je met een 100% gebalanceerd systeem.

Als je aan boord woont en je accu 100% van de tijd in gebruik is, werkt dit niet. Maar dat gaat op heel ZF mss over 5 personen...
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 08:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 08:54 #1282329

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
3Noreen schreef :
Het is, misschien complex maar een prima systeem wat WaltB voorstelt als je maar zeer zelden aan de SOC van de spanning komt waarop de passieve balancers gaan werken. Voor mij zelf echter dat ik in bijvoorbeeld het door mij geposte bovenstaande lijstje 22 keer van de 29 cycli wél tot de vereiste voltage kom.

Als het goed op elkaar afgesteld is kom je een aardig eind.
Ik ben redelijk gecharmeerd geraakt de victron lfp profiel. Deze lijkt goed rekening te houden waar walt voor waarschuwd . De lader laad tot 14.2v pas als de spanning onder 13.5v is gaat hij weer laden. De shuntbalancers doen hun werk vanaf 13.5v wat inhoud dat alleen het laatste stukje gebalancend wordt. En dit werkt ook in mijn proefopstelling zo netjes. Zet ik de lader iets hoger van 4.2 naar 4.4 trip ik de bms omdat er 1 cell wat hoger liep. Op 14.2 heb ik dit nog niet gezien(sofar)

Zoals ik het nu heb staan lijkt het echt goed te werken. Dus 14.2 laden (victron lfp) en bms balancebbij 13.5v.
Ik heb zo 3 hele laadcycli waarin er tijdens het ontladen Gemonitord wordt op celniveau. Al tijdens het ontladen zie ik een onbalans ontstaan van 0.01% naar 0.2% op zn laagst. Bij het opladen zie ik cell3 als eerste bij 3.5 en die mag een fet gaan warmstoken totdat de rest bij is op 14.2v en de lader afslaat.
Resultaat van het laden is 0.005v verschil. Lijkt me niks mis mee toch, geen instellingen die elkaar tegenwerken. Volgens mij heeft noreen daarin ook een evenwicht.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 08:54 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 08:54 #1282330

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Nachtvlinder schreef :
Balanceren gebeurt bij elke SOC, altijd en continue.

Dit is geheel nieuwe info voor mij. Is dit zo. Heb je een bron.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 08:55 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 09:05 #1282335

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
nardus schreef :
3Noreen schreef :
Het is, misschien complex maar een prima systeem wat WaltB voorstelt als je maar zeer zelden aan de SOC van de spanning komt waarop de passieve balancers gaan werken. Voor mij zelf echter dat ik in bijvoorbeeld het door mij geposte bovenstaande lijstje 22 keer van de 29 cycli wél tot de vereiste voltage kom.

Als het goed op elkaar afgesteld is kom je een aardig eind.
Ik ben redelijk gecharmeerd geraakt de victron lfp profiel. Deze lijkt goed rekening te houden waar walt voor waarschuwd . De lader laad tot 14.2v pas als de spanning onder 13.5v is gaat hij weer laden. De shuntbalancers doen hun werk vanaf 13.5v wat inhoud dat alleen het laatste stukje gebalancend wordt. En dit werkt ook in mijn proefopstelling zo netjes. Zet ik de lader iets hoger van 4.2 naar 4.4 trip ik de bms omdat er 1 cell wat hoger liep. Op 14.2 heb ik dit nog niet gezien(sofar)

Zoals ik het nu heb staan lijkt het echt goed te werken. Dus 14.2 laden (victron lfp) en bms balancebbij 13.5v.
Ik heb zo 3 hele laadcycli waarin er tijdens het ontladen Gemonitord wordt op celniveau. Al tijdens het ontladen zie ik een onbalans ontstaan van 0.01% naar 0.2% op zn laagst. Bij het opladen zie ik cell3 als eerste bij 3.5 en die mag een fet gaan warmstoken totdat de rest bij is op 14.2v en de lader afslaat.
Resultaat van het laden is 0.005v verschil. Lijkt me niks mis mee toch, geen instellingen die elkaar tegenwerken. Volgens mij heeft noreen daarin ook een evenwicht.

Dit komt overeen met mijn ervaringen. Omdat ik geprobeerd heb een zo laag mogelijke eind spanning te hebben ben ik vrij lang bezig geweest om uit te zoeken waar de op de laaggrafiek de spanning snel begint op te lopen. Vervolgens ook gemeten hoeveel ik dan nog af zit van 100% SOC. Bij mijn cellen blijkt dat de spanning bij het laden snel begint op te lopen tussen de 3,53 - 3,54 volt. Op dat moment zitten ze nog zo'n 2% af van 100% SOC. Dat is dus de reden dat ik mijn passieve balancers afgesteld heb op 3,55 volt.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 09:05 #1282336

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Batterijen parallel schakelen en zo balancen schijnt nogal wat tijd in te nemen. Vooral bij kleinere configuraties zoals 4 lijkt het amper effect te hebben. Pas na maanden zouden ze een evenwicht hebben.
Ik heb zelf 4 cellen parallel geladen naar 14.6v tot er geen stroom meer liep, lader eraf en op serie gezet, balance indicator erop : 0.2% (niet heel goed) 1 week laten op parallel laten staan omdat ik geen balancer had. Bleef gewoon 0.2%. Wellicht langer had geholpen, ik heb het niet voortgezet igg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 09:09 #1282338

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
nardus schreef :
balance indicator erop : 0.2% (niet heel goed)

Wat is een balance indicator ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 09:48 #1282358

3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Balanceren gebeurt bij elke SOC, altijd en continue.

Dit is geheel nieuwe info voor mij. Is dit zo. Heb je een bron.

Bijvoorbeeld: liionbms.com/php/wp_parallel_balance.php

Dit is ook een veel gebruikte methode om los van elkaar op de werkbank geladen cellen te bewaren tot het daadwerkelijk in elkaar schroeven tot een accupakket. Als je ze tijdelijk parallel verbindt weet je zeker dat er vereffeningsstromen blijven lopen tot elke cel dezelfde SOC heeft bereikt. “Unattended” dus zonder risico van overladen.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 09:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 09:49 #1282359

Tja er is al veel gezegd, en helemaal eens worden we het toch niet, maar laat ik ook mijn 2 centen in het hoenderhok gooien.

Situatie:
Voortstuwingsbank: 32 x 160 Ah Winstons in een 2P16S configuratie.
Per 2P cellen: seriële batterijmonitor (meet spanning en temperatuur) en geeft dat serieel door naar de volgende cel, zodat aan het eind van de 16 monitors er een riedel komt met de spanningen en temperaturen van alle cellen. Belangrijk, want komt iets verderop.
Per 2P ook een balancer board van EV-Power.eu 3.6V, 1.7A

Een 1P4S 90Ah, ook Winstons, bank als serviceaccu, voor instrumenten, kachel en verlichting. De huishoudbank dus. Ook hier de 3.6V 1.7A balancers.

Ik heb geen problemen met een dynamo, die heb ik namelijk niet.

Wel met laders, 2 x 500W (10A, 54.nog iets volt, ook van ev-power) die zijn al een paar keer stuk geweest, maar da's een ander verhaal. De laders zijn speciaal voor LFP varianten.

Die laders hebben, heel belangrijk! een mogelijkheid om de stroom flink terug te schroeven, namelijk naar 1A per lader.
Waarom is dat belangrijk, nou, als je wil top-balanceren dan moet je dat niet met 20A doen, maar met een stroom die door de balancers kan worden weggedissipeerd.

De celmonitoren monitoren dus continu de spanning en temperatuur, als een van de cellen de 3.6 bereikt, en de balancer dus gaat werken, dan schakelt een microcontroller de laadstroom terug naar de lage waarde, en worden de rest van de cellen heel rustig, het laatste stukje doorgeladen. Zitten ze allemaal in de 3.6V + range dan is de balancing klaar, en schakelt de microcontroller de laders af.

Niet direct voor leken, maar wel belangrijk dus als je die topbalancering doet.

De huishoudbank zit aan wat zonnepaneeltjes, weet niet precies hoeveel, 50-60W ongeveer.
Daar zit een (niet MPPT)regelaar op die bij 13.6 stopt. De huishoudbank kan worden geladen met 60W vanuit de motorbank. Eigenlijk doe ik dat alleen in het voorjaar een keer om ook daar te topbalanceren, dan hou ik het met de multimeter in de gaten.

Kortom: per cel monitoren, en voor topbalanceren terugschakelen naar lage stroom, die kleiner is dan je balanceerbordjes kunnen dissiperen.

Wil je ook met de dynamo kunnen laden, dan is naar mijn mening de juiste oplossing een intelligente dynamo, die z'n eigen temperatuur bewaakt, en waarbij de laadstroom naar de accu's kan worden geregeld. Die dynamo zal dan ook een terugkoppeling van de celmonitoring moeten krijgen.

Nou had ik een BMS er op (60A of 80A of zoiets) ook met een paar mA balanceermogelijkheid, maar ik verdacht die er van dat ie juist onbalans veroorzaakte want na deze winter was daar flink onbalans. Dus die heb ik er uit gemikt. Ik hou zelf wel in de gaten of ie niet te laag gaat.

Deze winter ook een victron BM712 met bluetooth er bij gezet, die gaat piepen als er een bank te hoog of te laag is. Eigenlijk is dat het enige alarm, en hou ik het vooral zelf in de gaten. Is dat voor leken? Kweenie, wel simpel.

Oh ja, voor de fun en het op afstand monitoren, stuur ik het via LoRa naar het WWW. Maar dat is niet voor leken.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 09:49 #1282360

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
nardus schreef :
Batterijen parallel schakelen en zo balancen schijnt nogal wat tijd in te nemen. Vooral bij kleinere configuraties zoals 4 lijkt het amper effect te hebben. Pas na maanden zouden ze een evenwicht hebben.
Volgens mij valt die tijd best mee. Ik doe dat zo al jaren met mijn accu's (afdankertjes uit de noodstroomvoorziening van een groot bedrijf). Deze bestaan uit 3 cellen per bak. Ik heb er 4 dus is het een kwestie van 2 keer 6 cellen in serie parallel.
Elk najaar zet ik ze alle 12 parallel en met dat sleutelwerk ben ik een klein uurtje mee bezig.
Na een paar dagen kijk ik of de spanning van de cellen gelijk is, zet ze weer in de 12 V configuratie en laad ze op.
Klaar voor de winter.
Wel eens nagedacht over een serie/parallel schakelaar maar dat is nogal een klus gezien het feit dat ik alles uit één accu doe (280 Ah) en die schakelaar dan ook de startstroom aan moet kunnen.

Nog even vermelden dat deze accu's een jaar of drie in dat bedrijf hebben gestaan, vervolgens vier bij mij in de schuur en nu alweer een jaar of vijf in de boot. Eind dit seizoen maar eens meten hoeveel capaciteit ze nog hebben. Die zal wel wat teruggelopen zijn al ben ik daar nog niet tegenaan gelopen.
Toch niet slecht voor een paar krijgertjes.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 10:00 #1282371

Laatmaarwaaien,
Schrijft een paar mooie dingen.
Waarom reageer ik niet?
Ik lees en lees en zie door de bomen het bos niet meer.
Ik ben zeker geen klojo met 2 linker handen en heb ooit mijn elektro technische studie afgerond. Maar das lang geleden.
Deze materie is dus geheel nieuw voor mij.
Waarom zit ik te denken aan Lupo accu's?
Ik mag graag een paar dagen ergens liggen zonder waLstroom.
Nu we een nieuwe (andere) boot hebben met is een grote koelkast met een vries vakje en door zoon de nodige gebruikers hebben, zoek ik naar de mogelijkheid om voldoende energie aan boord te hebben.
De Lupo accu's lijken mij daarom beter dan een grote (of meerdere) zware lood accu's.
Maar mannen maak het nu eens duidelijker
We beginnen met de 4 accu's van Ali (link)
Dan een bms(link)
Dan 4? balancers (link)
220 volt lader(link)
Simpel schema om dit spul aan te sluiten en niet die geweldige schema's die ik hier voorbij heb zien
komen.
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 10:02 #1282374

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
WaltB schreef :
Active balancers met capacitors zijn beter, maar er is wel kaf onder het koren.
Energie wordt overgebracht van hoge naar lage cellen via capacitors. De maximale balans stroom is 5A. Ik heb eerder een link naar Amazon gegeven van een goed product maar denk dat maar weinig naar gekeken is.

Die zijn inderdaad interessant, ik heb daar wel naar gekeken. Alleen ben ik benieuwd of ze storing geven op SSB radio? Gezien het feit dat het choppers zijn met blokgolven.
Voor de meesten is dat helemaal geen probleem en lijken ze, naar jouw beschrijving, effectief.
Voor de wel SSB bezitters, kan het wellicht problemen geven. Ik denk gewapend met ferrietklemmen dat je wellicht een eind komt?

Ironie is dat ik 40 jaar geleden dergelijke ladingpompen maakte om accu's te laden voor brandmeldsystemen op grote schepen. (die werken nu nog).
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 10:13 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 10:09 #1282377

Actief balanceren lijkt me nogal onnodig complex. En duur?
En via condensatoren heb je ook veel verlies hoor. Maar goed, misschien iets voor een ander draadje
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 10:11 #1282379

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Nachtvlinder schreef :
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
Balanceren gebeurt bij elke SOC, altijd en continue.

Dit is geheel nieuwe info voor mij. Is dit zo. Heb je een bron.

Bijvoorbeeld: liionbms.com/php/wp_parallel_balance.php

Dit is ook een veel gebruikte methode om los van elkaar op de werkbank geladen cellen te bewaren tot het daadwerkelijk in elkaar schroeven tot een accupakket. Als je ze tijdelijk parallel verbindt weet je zeker dat er vereffeningsstromen blijven lopen tot elke cel dezelfde SOC heeft bereikt. “Unattended” dus zonder risico van overladen.

Er is dus een verschil, volgens de link, tussen Pre-balancing method en Best pre-balancing method. Jammer dat die site geen technische uitleg geeft waarom de ene methode beter is dan de andere.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 10:14 #1282381

Daar ben ik ook benieuwd naar: hoe verschilt de balancering van “passief parallel geschakelde cellen” tov wanneer datzelfde parallelle pakket geladen wordt en er dus tegelijkertijd geladen en gebalanceerd wordt?
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 10:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 10:15 #1282382

@ Roozeboos en WnW
Weer totaal of topic.
Dit is voor leken is het voor jullie te moeilijk om ons, ik die dit niet voor mij alleen, maar na opmerkingen in een ander topic, om nu eens gewoon antwoord te geven? (Dit is richting jullie niet kwaad bedoeld, want jullie hebben mij ook wel goed geholpen met andere dingen)
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.950 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl