Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LifeP04 voor leken

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:42 #1282653

Laatmaarwaaien schreef :
Als je de spanning die bedoelt is voor motor detectie te hoog in stelt kan de dynamo terwijl de motor loopt zijn vermogen niet kwijt en gaat de dynamo stuk.

Volgens mij niet: juist om deze reden is de startaccu altijd aangekoppeld: die belast de dynamo altijd wel wat. De DCDC converter mag je altijd uitzetten (handmatig of automatisch)
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 20:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:43 #1282655

Nachtvlinder schreef :
De diodebrug kan er ook uit: de dcdc charger zal nooit terugleveren naar de startaccu...

Wel betrekken van de startaccu als deze geintregreert is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:44 #1282656

Wat bedoel je met “geïntegreerd”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:46 #1282657

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Voor de leek zou ik de Lfp bank loslaten van de motor en dynamo ? Wordt echt te complex en roept nog meer technische discussies op ?

Dus aparte lipo bank voor alles behalve motor, doen we de dynamoversie later of in een ander draadje ?
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 20:52 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:50 #1282658

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
De diodebrug kan er ook uit: de dcdc charger zal nooit terugleveren naar de startaccu...

Dat is wel zo. Maar de tekst is een indicatie van de mogelijkheden. Je kun ook kiezen voor een simpelere DC-DC zonder motor detectie en de wal lader parallel aan de dynamo aansluiten. Dus aan de motor zijde van de diodebrug.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:53 #1282660

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
nardus schreef :
Voor de leek zou ik de Lfp bank loslaten van de motor en dynamo ? Wordt echt te complex en roept nog meer technische discussies op ?

De DC-DC lost een hoop problemen op voor een drop in replacement. Bestaande dynamo en walstroom lader kunnen in veel gevallen blijven werken zoals voorheen om de huisaccu te laden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 20:58 #1282661

Zeker. Dcdc converter heeft de functie van een diode (dus geen brug meer nodig), beschermt de dynamo tegen overbelasting, beheerst de laadstroom en geeft de flexibiliteit haar ingang te voeden met dynamo, mppt, ouderwetse (zelfs Gamma!) charger etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 21:04 #1282666

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16841
Wordt hier nu een mooi ei gelegd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 21:16 #1282671

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
3Noreen schreef :
nardus schreef :
Voor de leek zou ik de Lfp bank loslaten van de motor en dynamo ? Wordt echt te complex en roept nog meer technische discussies op ?

De DC-DC lost een hoop problemen op voor een drop in replacement. Bestaande dynamo en walstroom lader kunnen in veel gevallen blijven werken zoals voorheen om de huisaccu te laden.

Dat een dc-dc problemen oplost voor drop in replacement is een goede, maar is een drop in replacement wel iets voor de leek? Voor je het weet heb je het weer over diodes en stroom die van beide kanten komt.

Als leek kan je volgens mij beter de stroomkabel van je startaccu afhalen en deze op je lipo zetten. (Kabel naar verbruikers) zet er een bluesmart of mppt lader met lipo profiel op en klaar. Smart bms zodat je flexibel bent in waardes aanpassen die ik eerder vermelde.

Maar wie ben ik om te bepalen wat het beste is voor een leek :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 21:46 #1282679

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Onbalans opheffen door parallel schakelen van de cellen is op een boot zeer onpraktisch en regelmatig de cellen individueel met een klein ladertje tot 3.6V laden is dat evenmin. Je wilt tenslotte zeilen en niet constant met de accu's bezig zijn.

Zou je de cellen, als je voor lagere tijd (dagen, weken, maanden) niet aan boord bent, niet laadt of ontlaadt, parallel geschakeld kunnen achterlaten?

Ik stel mij een robuuste 10-pins socket voor, waar je een serie-plug (maakt een 12V 4S systeem) OF een parallel-plug (maakt een 3.2V 4P systeem) in kunt duwen. Met het insteken van die laatste worden de cellen parallel geschakeld en losgekoppeld van het boordnet. Dan hebben de cellen zeer lange tijd om te balanceren zonder enige electronica. Balanceren gebeurt bij elke SOC, altijd en continue.

Ik loop een beetje achter in dit draadje, want er zijn andere dingen waar ik mijn aandacht aan wijd, believe it or not.

Mijn gedachten zijn ook wel die richting opgegaan Nachtvlinder. Dat van die speciale plug vind ik wel een novel idea. Even goed uitwerken en meteen maar patent aanvragen, zou ik zeggen!
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 21:50 #1282680

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Volgens mij had ik dit al een keer gepost als eenvoudige installatie?

Onderdelen zijn natuurlijk vrij invulbaar maar geeft een goed en simpel overzicht van wat je zou kunnen doen , en het hoeven geen blauwe dozen te zijn








Of als dit te moeilijk is met losse cellen , hier een opzetje met ‘drop in’ van battleborn (zelf aanpassen naar behoefte)


www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 21:53 #1282681

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
holtere schreef :
Wordt hier nu een mooi ei gelegd?

Misschien wel een windei.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 22:06 #1282684

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Op verzoek via PB nog even herhaling van de link naar active cell balancer

Cheers,
Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 08 mei 2021 22:23 #1282686

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Helaas op het moment geen tijd meer om het moeras van dit draadje opnieuw door te waden en zin van onzin te scheiden, maar ik blijf erbij dat direkt laden door dynamo met (variabele) stroombegrenzer het eenvoudigst is. Als je een aparte startaccu wil houden, deze loskoppelen en rechtstreeks op startmotor zetten (verbinding tussen dynamo en startmotor verwijderen en startrelais wegdoen).

Het meest miezerige buck-boost convertertje van een tientje kan makkelijk de startaccu op peil houden. Setting op 14.2V. Gewoon als gebruiker op de LFP bank zetten. In no time is de startaccu bijgeladen, daarna geen stroomverbruik van betekenis.





Zelf schakel ik via mijn dynamo regelaar na starten (automatisch) eerst een paar minuten naar startaccu, dan naar LFP, maar met zo'n buck-boost dingetje gaat ook prima.

Cheers,Walt
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 04:20 #1282689

Ik heb 2 dc dc laders vanaf een lood accu. Standaard 40A wal lader op de lood accu. En ook de dynamo op de lood accu
1 x 20A 1 x 40A met de hand inschakelen, maar wel met onderspanning en dynamo temperatuur beveiliging
115 A dynamo.
280 ah LFP set met 200A Daly BMS.
Simpeler kan ik het niet maken.






Laatst bewerkt: 09 mei 2021 05:49 door Jeroenb61.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 08:04 #1282732

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 08:08 #1282735

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
nardus schreef :
Nachtvlinder schreef :
[Het uitzetten van de cellen vindt plaats tussen 90 en 100% SOC...?

Waar kan ik dat terugvinden, in de evespecsheets staat dat je bij 50% SOC het beste kan comprimeren. Dit rijmt niet met bovenstaande?

Al wat gevonden waar je dat kan vinden ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 09:06 #1282751

Zal hier nog verder induiken. Publicaties en white papers van fabrikanten vind ik daarbij meer waard dan meningen op het solar forum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 17:24 #1282849

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Update met beveiliging tegen onder en over spanning.


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 17:28 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 17:55 #1282863

Het wordt steeds duidelijker :)

Ik ben wel benieuwd hoe een MPPT zonne-regelaar met de DCDC-converter als belasting om zal gaan. Een accu sls belasting zal vrij “Ohms” zijn en ook wanneer er niet geladen wordt kan er een klemspanning gemeten worden.
Een DCDC converter is daarentegen een aktief apparaat dat “koud” zal zijn aan haar ingang totdat de (was het 9 Volt?) drempelspanning bereikt is. Daarboven wordt ie wakker, gaat stroom trekken (waardoor die spanning weer in kan zakken en bet ding weer uit schakelt) om te proberen de LPO bank van stroom te gaan voorzien.

Kan iemand bedenken of dit goed gaat? Hoe reageren MMPT en DCDC converter op elkaar!?

Als dit niet goed gaat, dan is het wellicht beter de MPPT voor de diodebrug aan te sluiten zodat deze altijd iets ziet datbop een accu lijkt?
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 17:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 18:16 #1282871

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
Het wordt steeds duidelijker :)

Ik ben wel benieuwd hoe een MPPT zonne-regelaar met de DCDC-converter als belasting om zal gaan. Een accu sls belasting zal vrij “Ohms” zijn en ook wanneer er niet geladen wordt kan er een klemspanning gemeten worden.
Een DCDC converter is daarentegen een aktief apparaat dat “koud” zal zijn aan haar ingang totdat de (was het 9 Volt?) drempelspanning bereikt is. Daarboven wordt ie wakker, gaat stroom trekken (waardoor die spanning weer in kan zakken en bet ding weer uit schakelt) om te proberen de LPO bank van stroom te gaan voorzien.

Kan iemand bedenken of dit goed gaat? Hoe reageren MMPT en DCDC converter op elkaar!?

Als dit niet goed gaat, dan is het wellicht beter de MPPT voor de diodebrug aan te sluiten zodat deze altijd iets ziet datbop een accu lijkt?

Het was voor leken bedoelt. Maar zelf heb ik een tijd niet een dc-dc gebruikt maar een Mppt samen met een 24v dynamo. Die laatste kan de dubbele hoeveelheid energie leveren bij de zelfde warmte ontwikkeling. Maar uiteindelijk vond ik het beter om de mppt in te zetten aan een zonnepaneel. Het hele gedoe met die diesel stond me niet aan. V snaar en lagers van de waterpomp vinden zoveel vermogen helemaal niet leuk.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 18:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 18:21 #1282874

Door de dcdc converter zal de dynamo nooit zwaarder dan 30A belast worden. Mijn vraag is heel simpel : of je deze dcdc converter met een mppt lader van energie kunt voorzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 18:24 #1282876

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
Door de dcdc converter zal de dynamo nooit zwaarder dan 30A belast worden. Mijn vraag is heel simpel : of je deze dcdc converter met een mppt lader van energie kunt voorzien.

Een mppt zet je natuurlijk rechtstreeks op de input bus.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 18:26 #1282878

Welke input-bus? Voor of achter de dcdc converter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LifeP04 voor leken 09 mei 2021 18:32 #1282880

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14996
Nachtvlinder schreef :
Welke input-bus? Voor of achter de dcdc converter?

Een mppt is toch niets anders dan een DC-DC met een variabel vermogen. Dus die zet je in plaats van de getekende met een vast vermogen. Als je meerdere hebt dan gaan ze parallel. En komt er voor het laad relais een bus waar je alle mppt's op aansluit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 09 mei 2021 18:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.824 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl