Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Minder schakelaars, meer zekeringen

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 05:16 #1082601

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Geinig.
Ik heb precies zo'n thermostaatje gekocht om m'n afsluiters te verwarmen zodra deze het vriespunt benaderen. Was een tip van Sprokkie.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 05:34 #1082612

37south schreef :
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
PvO schreef :
WADnWIND schreef :
Het niet afzekeren van een startmotor is ook zo'n hardnekkige fabel! Een startmotor verbruikt in ons soort bootjes niet meer dan 150-250A en is dus prima te zekeren. Grotere motoren zoals een DAF 575 (100PK) doet ongeveer 150-300A.
Ik heb gewoon een 160A mespatroon.
Uit nieuwsgierigheid, heb je de karakteristiek van het mespatroon vergeleken met het kortsluitvermogen van de accu?
M.a.w. is je accu instaat om voldoende lang een stroom te leveren die het mesptroon doet smelten?

Optima 1000 CCA?

Voor sommige mensen is het en vak.... :whistle:
CCA is wat anders dan kortsluitvermogen.
En in het geval de optima bij kortsluiting max 1000A levert, hoop ik dat hij dat een paar seconde volhoud, want anders blijft je zekering gewoon heel.

Ps kortsluit en selectiviteits berekeningen zijn onderdeel van mijn vak....

Een vraag voor de sluitingdeskundigen: Ik heb nooit een zekering gehad in accu verbinding startmotor/alternator. Ik probeer te bedenken wat voor soort sluiting dat in de praktijk zou kunnen zijn, met stroom groot genoeg om zo’n zware zekering te doen smelten. Wikkelingen startmotor tijdens starten? Zodra je de startknop loslaat sluit de solenoid de stroom af. En smelten die niet door voor de zekering de geest geeft? Als de motor loopt is de startmotor buiten bedrijf. Bij falen van de alternator dan misschien ((wikkelingen stator)? Falen van alternator is doorgaans niet in het stator-gedeelte. Dan resteert nog sluiting door lostrillen van moer B+ verbinding van startmotor of alternator die dan sluiting met gnd zou kunnen maken. Zal vonken maar zal ook slechte verbinding zijn met stroom < zekering waarde. Of externe oorzaak zoals losgeraakte massa draad die sluiting maakt met B+ aansluiting? Erg theoretisch en zal waarschijnlijk ook slechts vonken (brandgevaar) of doorsmelten voor zekering. Dus wat is nu de daadwerkele bescherming tegen brandschade die zo’n zekering biedt?

Overigens gaat bij ons de hoofdschakelaar voor motor circuit altijd uit zodra we zijn geankerd.

Ja, hier een sluitingsdeskundige:
Die kabel kan doorschavielen tegen het motorblok.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 05:41 #1082615

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
It Paradyske schreef :

Ja, hier een sluitingsdeskundige:
Die kabel kan doorschavielen tegen het motorblok.[/quote]

Een installatiekwestie. Kabels nooit de motor laten raken en waar nodig van mantels voorzien. Beneteau doet dit standaard.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 05:55 #1082618

Zijn alle sluitingen in kabels dan geen installatie kwestie!? Bij normaal gebruik horen zekeringen niet aan te spreken, zijn voor dit soort onvoorziene situaties bedoeld. Kan geen kwaad in elk geval lijkt mij; is een extra barriere.

Even wat anders: de kabel van de dynamo naar diodesplitter; moet die nog gezekerd worden? in de huidige opzet zijn alleen de accu's als gevaarlijke energiebron beschouwd, onder de aanname dat de laders "self-limiting devices" zijn. Geldt dat ook voor deze 60A dynamo? Deze kabel kan continue 70A aan, zelfs bij een isolatiemantel met slechts 60 grC rating. Die zal het overleven. Echter als de dynamo zo heet wordt dat een laagje vettig stof daarop kan ontbranden, moet dit apparaat wellicht dan ook beschermd worden?

Dan wijk ik wel af van het adagium "een zekering beschermt de bekabeling, niet de apparatuur"...
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:17 #1082674

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ja in feite allemaal installatiekwestie, maar hoever wil je gaan met zekeringen? Bij sluiting van grote stromen krijg je toch wel vonken, voor de zekering doorslaat en elke zekering betekent ook weer 2 aansluitingen.

V.w.b waarschuwing bij (te) heet worden van de alternator, kijk een paar postjes terug (vorige pagina).
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:27 #1082682

Ja check - regelaar heeft temperatuurcompensatie, maar die kan ook defect raken en de maximale velstroom geven. Maar niet doen dus?

Of een dikke kabel bij hoge kortsluitstroom zich eeredr vastlast dan een dunne kabel met lagere kortsluitstroom weet ik niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:42 #1082691

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
De regelaar heeft temp compensatie voor temp van accu, ik bedoel de onafhankelijke bewaking op de alternator met alarm of automatische veldtroom cut-off. Speelt ook bij jouw installatie, want je hebt ook een externe smart regulator, die de alternator erg warm kan laten worden bij bulk laden.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:49 #1082698

.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:51 #1082700

37south schreef :
It Paradyske schreef :

Ja, hier een sluitingsdeskundige:
Die kabel kan doorschavielen tegen het motorblok.

Een installatiekwestie. Kabels nooit de motor laten raken en waar nodig van mantels voorzien. Beneteau doet dit standaard.

Oh, dus zekeringen zijn sowieso volstrekt overbodig?! Dank voor de tip, zal ze allemaal verwijderen!

Vraagje: Hoe sluit ik dan die kabel aan op de motor als ie hem niet mag raken?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:51 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:51 #1082702

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
@ nachtvlinder: Juist, dat bedoel ik.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:55 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:54 #1082705

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
It Paradyske schreef :
37south schreef :
It Paradyske schreef :

Ja, hier een sluitingsdeskundige:
Die kabel kan doorschavielen tegen het motorblok.

Een installatiekwestie. Kabels nooit de motor laten raken en waar nodig van mantels voorzien. Beneteau doet dit standaard.

Oh, dus zekeringen zijn sowieso volstrekt overbodig?! Dank voor de tip, zal ze allemaal verwijderen!

Vraagje: Hoe sluit ik dan die kabel aan op de motor als ie hem niet mag raken?

Ja, zeker doen grapjas.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 07:58 #1082708

37south schreef :
De regelaar heeft temp compensatie voor temp van accu, ik bedoel de onafhankelijke bewaking op de alternator met alarm of automatische veldtroom cut-off. Speelt ook bij jouw installatie, want je hebt ook een externe smart regulator, die de alternator erg warm kan laten worden bij bulk laden.

Voorkomen van het event is idd beter dan de gevolgen minimaliseren!

Zou een fysieke temperatuurbeveiliging die de veldstroom afschakelt dan niet eenvoudiger en robuuster zijn? Deze thermoswitches zijn tientjeswerk; er bestaan ook NC uitvoeringen met verschillende ranges...
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 08:06 #1082713

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Zou in pricipe ook kunnen, maar een praktisch probleem is hoe op de alternator aan te brengen op de goede plek (diodes heatsink). Zelf vind ik het wel aardig ook de temperatuur van het lcd tje te kunnen aflezen om te zien hoe het gedrag/verloop is.

Oh, en ook flexibele hysteresis instelling.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 08:10 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 08:17 #1082721



Waar meet jij nu precies? Dat getapte boutje drukt het koper ergens tegenaan, tegen de heatsink van de diodes zeg je? Wat zou je beschouwen als alarmwaarde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 08:27 #1082725

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Ja, de negatieve heatsink (-D). Dichter bij diodes kan niet. Oppassen, want bij +D zou je sluiting maken.
95C is bij een niet hot-rated alternator een goede alarmwaarde. Hysteresis proefondervindelijk vaststellen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 09:09 #1082749

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Misschien ook alvast een reserve waterpomp in de bakskist leggen voor als de lagers en afdichtingen ervan het geweld van de alternator niet blijken aan te kunnen ?


dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 10:40 #1082778

Ach, in de praktijk is de (turbo)laadstroom een minuut of 10 rond 20A, om daarna binnen een half uur richting 10A te gaan. Laden van loodaccu’s is vreselijk inefficient en traag; zonder extrene regelaar nog veel trager...

Die 60A zal alleen bij een groot defect gehaald worden, tot ie zichzelf vernietigd.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 10:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 11:54 #1082807

Nachtvlinder,

Afgelopen winter een paar weken zeer zwaar bewolkt geweest.
De motor moest gestart om te laden.
Ik wacht daarmee niet tot het laatste moment, dus niet echt lege accu´s.

De laadstroom was toch 40A uit een 60A generator naar 400Ah accu´s.
Dat duurde toch bijna een uur.
De Accu´s bepaalden de maximale stroom, die 10% van de capaciteit. (BIJ 14,2v)

De 3 accu´s hebben elk een even lange laaddraad vanaf de diode brug.
Daar ook de stromen per accu gemeten.
De totaalstroom werd niet netjes verdeeld in drie gelijke stromen.
De stroom per accu veranderde constant een beetje. terwijl de som wel gelijk bleef.
Dit schrijf ik toe aan de chemie die in de accu´s plaatsvindt en niet altijd even snel is.

Dit vertelt mij dat, wanneer je niet aan het uiterste minimum van de draad diameter zit het weinig uitmaakt met hoe de aansluitingen precies op de accu zitten.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 15:03 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 12 sept 2019 18:14 #1082920

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
It Paradyske schreef :
37south schreef :
It Paradyske schreef :

Ja, hier een sluitingsdeskundige:
Die kabel kan doorschavielen tegen het motorblok.

Een installatiekwestie. Kabels nooit de motor laten raken en waar nodig van mantels voorzien. Beneteau doet dit standaard.

Oh, dus zekeringen zijn sowieso volstrekt overbodig?! Dank voor de tip, zal ze allemaal verwijderen!

Vraagje: Hoe sluit ik dan die kabel aan op de motor als ie hem niet mag raken?

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 13 sept 2019 01:04 #1083015

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :
Misschien ook alvast een reserve waterpomp in de bakskist leggen voor als de lagers en afdichtingen ervan het geweld van de alternator niet blijken aan te kunnen ?
Als dat een probleem is, dan is het toch makkelijk genoeg om 2 extra pulleys aan te brengen om de alternator een eigen 2-belt aandrijving te geven. Is goedkoper dan een nieuwe waterpomp. Dit adviseren de fabrikanten van smart alternator regulators trouwens ook. Het is false economy om eerst een hoop geld uit te geven aan grote accus, smart regulators enz. en dan te besparen op het belangrijkste component dat de energie moet verschaffen. Beter nog, breng een aparte 2e alternator aan. Op mijn vorige boot met VP MD22:


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Minder schakelaars, meer zekeringen 13 sept 2019 03:46 #1083018

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
37south schreef :
Als dat een probleem is, dan is het toch makkelijk genoeg om 2 extra pulleys aan te brengen om de alternator een eigen 2-belt aandrijving te geven. Is goedkoper dan een nieuwe waterpomp. Dit adviseren de fabrikanten van smart alternator regulators trouwens ook. Het is false economy om eerst een hoop geld uit te geven aan grote accus, smart regulators enz. en dan te besparen op het belangrijkste component dat de energie moet verschaffen. Beter nog, breng een aparte 2e alternator aan.

Mee eens. Voor het duurzaam opwekken van een behoorlijke hoeveelheid stroom, >20A, met een alternator is een maatwerk oplossing met aparte v-snaren, koeling, regelaar en thermische beveiliging nodig en voldoet een standaard alternator op de manier geinstalleert zoals bij de meeste motoren en zoals bij TS niet. Met alleen met een regelaar en thermische beveiliging ben je er nog niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Minder schakelaars, meer zekeringen 13 sept 2019 13:08 #1083196

37south schreef :
Nooit service en start accus parallel kunnen schakelen. Bij defecte accu (kortsluiting) wil je niet de goede accus ook vernielen. Wel een emergency switch, maar als "change-over", dus in tijd van nood service accus om the kunnen starten of start accu als service bron (met minimale verbruikers). Dit volgens het volgende principe:



Alleen keys voor A en B, zodat om C te kunnen sluiten je ofwel een key uit A, ofwel uit B moet halen,
zodat A, B en C nooit gelijktijdig gesloten kunnen zijn en parallel schakelen dus onmogelijk is.


@37South: Wat een simpel maar goed idee! Dat ik daar niet zelf aan heb gedacht...
Om deze wijze blijven de service- en startaccu netjes gescheiden maar kun je met de noodschakelaar wel de serviceaccu's gebruiken om de motor te starten. Top idee!
Ga dit ook zo aanleggen.
Laatst bewerkt: 13 sept 2019 13:14 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Minder schakelaars, meer zekeringen 13 sept 2019 16:22 #1083247

Zeker! Met een echt “interlocking systeem” zoals dat ook in de industrie gebruikt wordt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Minder schakelaars, meer zekeringen 14 sept 2019 03:28 #1083337

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Jollenbaas schreef :
37south schreef :

Alleen keys voor A en B, zodat om C te kunnen sluiten je ofwel een key uit A, ofwel uit B moet halen,
zodat A, B en C nooit gelijktijdig gesloten kunnen zijn en parallel schakelen dus onmogelijk is.


@37South: Wat een simpel maar goed idee! Dat ik daar niet zelf aan heb gedacht...
Om deze wijze blijven de service- en startaccu netjes gescheiden maar kun je met de noodschakelaar wel de serviceaccu's gebruiken om de motor te starten. Top idee!
Ga dit ook zo aanleggen.

Dank je, leuk om te horen. Je zegt het ook zo te gaan aanleggen, misschien heb je dan nog iets aan het volgende, als je dat niet al zelf bedacht hebt:
Gebruik koperen of messing strips om de schakelaars met elkaar te verbinden. Gaten in boren op de juiste afstand. Werkt handiger dan korte stukjes kabel, is robuuster, minder crimp-fittings en schakelaars kunnen dichter bij elkaar geplaatst worden.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Minder schakelaars, meer zekeringen 14 sept 2019 09:07 #1083375

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
37south schreef :
Jollenbaas schreef :
37south schreef :

Alleen keys voor A en B, zodat om C te kunnen sluiten je ofwel een key uit A, ofwel uit B moet halen,
zodat A, B en C nooit gelijktijdig gesloten kunnen zijn en parallel schakelen dus onmogelijk is.


@37South: Wat een simpel maar goed idee! Dat ik daar niet zelf aan heb gedacht...
Om deze wijze blijven de service- en startaccu netjes gescheiden maar kun je met de noodschakelaar wel de serviceaccu's gebruiken om de motor te starten. Top idee!
Ga dit ook zo aanleggen.

Dank je, leuk om te horen. Je zegt het ook zo te gaan aanleggen, misschien heb je dan nog iets aan het volgende, als je dat niet al zelf bedacht hebt:
Gebruik koperen of messing strips om de schakelaars met elkaar te verbinden. Gaten in boren op de juiste afstand. Werkt handiger dan korte stukjes kabel, is robuuster, minder crimp-fittings en schakelaars kunnen dichter bij elkaar geplaatst worden.

Is dat niet waar een busbar voor is uitgevonden?

Voor de verschillende "nood" scenario's heb ik trouwens gewoon een dikke startkabel aan boord liggen. Mijn accu compartiment is gemakkelijk te bereiken, dat is wel een voorwaarde.
Laatst bewerkt: 14 sept 2019 09:13 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl