Nachtvlinder schreef :
37south schreef :
Tussen accus en isolatieschakelaars alleen maar dikke kabels, niets anders, zodat accus ook werkelijk geisoleerd kunnen worden. Uitgezonderd de shunt in de min naar de service accus en een rechtstreekse gezekerde verbinding van solar naar service accus (zowel plus als min). Bij verlaten van de boot de isolatieschakelaars uit. Alleen solar nog maar verbonden voor trickle charge. Schakelaar bij solar regulator zodat verbinding met accus toch uitgeschakeld kan worden bij werk aan de accus.
Welk risico wordt hiermee verlaagd? Dit bedrijf (Pacific Yacht Systems), die toch wel de indruk wekt te weten wat ze doen, legt in deze presentatie uit wat de noodzaak van het hebben van een unswitched distribution is. Is dit dan "fout", of bestaan er verschillende stijlen/gewoontes? Zegt de CE of andere norm hier iets over eigenlijk?
Zie onderstaande presentatie vanaf 23m30...
Als ik de meneer in de video een 'conceptual' diagram zie presenteren waarin de alternator altijd live op de service accu's is aangesloten via een zekering, dan kan ik zo iemand niet echt serieus nemen.
Een zeer grote zekering? En als die doorbrandt is de alternator ook vernield. Om te rillen.
Hij doet wel heel gewichtig en zal bij zijn publiek best wel overtuigend overkomen.
De benaming "battery isolation switch" beschrijft exact de funktie.
Bij "unswitched DC distribution" heb je te allen tijde "hot" wires door de boot lopen, iets dat ik wil vermijden als de boot onbeheerd op de mooring ligt, o.a. ivm potentiele lekstroompjes. Ook als ik bij een onverhoopte storing aan het elektrische systeem moet werken of meten, wil ik zeker zijn dat er geen live draden zijn.
In het diagram uit de video betreft de 'unswitched DC distribution' laad apparaten. Nu heb ik zelf geen walstroomlader (boot op swing mooring) maar zelfs toen ik mijn boot nog in een marina had zou ik nooit de walstroomlader bij afwezigheid aanlaten. Er zijn mij diverse gevallen bekend waar door een defecte lader de accu's waren drooggegast.
Je hoeft niet bang te zijn voor afschakelen van de accu's van de solar of walstroomlader. Dat kunnen ze hebben. Alleen moet je dat niet doen bij de alternator laadstroom. Als de battery isolation switch op een plek zit waar je bijv. door stoten deze per ongeluk zou kunnen uitschakelen, bouw er dan een mooi beschermkastje omheen.
Voor wat het waard is, op mijn boot heb ik het volgende gedaan.
220W aan solar panels, waarvan 1 60W paneeltje apart op een PWM ladertje is aangesloten, de plus rechtstreeks via zekering naar de accu-kant van de house bank switch en de min aan de accu-kant van de min isolator switch. Een alarm systeempje met SIM kaart staat op de "load" uitgang van de solar charger om de interne backup battery vol te houden.Het enkele paneeltje is ruimschoots voldoende om de service accus vol te houden (13.6V trickle). De start accu heeft dat helemaal niet nodig want langer dan een maand ben ik nooit van de boot weg.
Laden door 85A alternator via een Ample Power smart charger.
Ik zie dat je in jouw schema de sense wire van de shunt via een zekering en de DC bus bar hebt lopen. Waarom? Er kan op de sense wire nooit meer dat 100 millivolts staan van de shunt spanningsval. Kan rechtstreeks naar charge regulator.