Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu's parallel schakelen

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 06:41 #1082633

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Ik wil 2 accu's parallel schakelen. het eerste schema vond ik via google, maar kan het 2de schema ook?



"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 06:42 #1082634

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
DavidS schreef :
Ik wil 2 accu's parallel schakelen. het eerste schema vond ik via google, maar kan het 2de schema ook?

Het eerste schema is naar mijn idee beter.

Helemaal als je de + kabel vanaf de eerste + pool (van de lader) even lang maakt als de - kabel vanaf de de laatste - pool (terug naar de lader).
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 06:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 06:45 #1082638

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Er is geen verschil tussen de schakelingen. Het is gebruikelijk dat de 'min draad' zwart is. Het maakt de stroom overigens niet uit wat de draadkleur is, maar bij het servicen van de installatie is het een stuk overzichtelijker.
Groeten, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 06:46 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 06:50 #1082642

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Mijn fout: het gaat niet over de kleur van de draad maar de aansluiting van de neg-draad. Mag die ook gewoon van de Neg pool van de eerste accu vertrekken terwijl hij op de eerste tekening van de neg pool van de 2de accu vertrekt.
Wat mijn bepoerkte kennis van electriciteit betreft moet het kunnen... of niet?

Ter verduidelijking heb ik nu de - draad in het groen gezet

"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 06:56 #1082648

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Bij mij zit van accu 1 de minpool aan de verbruikers en van accu 2 de pluspool aan de verbruikers.
Hierdoor heb je vanzelf gelijke lengte draden. (Bij mij zitten beide polen aan een kant van de accu maar staan ze "omgekeerd" naast elkaar.)
Advies van accuboer en mijn accu's zijn uit 2009....

Wel heb ik geconstateerd dat een accu meer water verbruikt dan de andere, dat is nieuw mogelijk is het bijna over met ze...

Het zijn gewone zwavelzunraccu's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 06:57 #1082653

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb begrepen dat het tweede schema het beste zou zijn. Ook is hier in het verleden al eens een topic over geweest heb ik gehoord.

Waarom schema 2 beter is, is mij een raadsel, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de argumenten.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 06:59 #1082655

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
DavidS schreef :
Mijn fout: het gaat niet over de kleur van de draad maar de aansluiting van de neg-draad. Mag die ook gewoon van de Neg pool van de eerste accu vertrekken terwijl hij op de eerste tekening van de neg pool van de 2de accu vertrekt.
Wat mijn bepoerkte kennis van electriciteit betreft moet het kunnen... of niet?

Het kan wel, natuurlijk. Maar als je het doet 'volgens Google' dan is de zaak qua inwendige weerstand in het circuit beter verdeeld. Anders gezegd: de stroom heeft door beide accu's dezelfde weg af te leggen. Dat is een betere garantie dat beide accu's in gelijke mate worden geladen dan de op de manier die je in je laatste pots laat zien.

Ik heb me dit ooit op deze manier laten uitleggen door WadnWind en ik heb het op mijn eigen boot ook zo aangesloten.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:06 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:04 #1082659

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Waterblok schreef :
Wel heb ik geconstateerd dat een accu meer water verbruikt dan de andere, dat is nieuw mogelijk is het bijna over met ze...

Bij mij gebeurde vorig jaar precies hetzelfde. De accu met het hoge waterverbruik is aan het einde van zijn levensduur. Mijn setje was 8 jaar oud.

Maar ja; de algemene overtuiging is dat je parallel geschakelde accu's tegelijktijd moet vervangen.

Die ene die bij mij nog goed was, staat nu werkeloos in het onderhuis, terwijl ik probeer hem in conditie te houden, door hem elke paar weken weer even onder de lader te zetten. In afwachting van een eventueel electrisch buitenboordmotortje voor de bijboot..
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:07 #1082663

Wanneer je dit met voldoende bemeten bekabeling uitvoert, is die weerstand dusdanig laag dat beide accu's dezelfde stromen te verwerken krijgen. Dan maakt het niet uit in de praktijk.

Je kunt ook met "busbars" werken waar je de terminals uit beide accu's verbruikers laat samenkomen. Je hebt dan de vrijheid de kabellengtes naar beide accu's gelijk te houden. Bovendien kan zo'n installatie overzichtelijker worden aangelegd.

De norm is dacht ik om niet meer dan 4 teminals op elkaar te monteren, maar liever doe je dat helemaal niet.

Ben net toevallig bezig te bedenken hoe ik het DC systeem ga renoveren en maak ook gebruik van deze "busbars":
zeilersforum.nl/index.php/foru...gen?start=25#1082474
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:07 #1082664

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Het maakt niet veel uit zolang de draden maar dik genoeg zijn. Dan is er ook weinig spanningsval (als je ze maar goed monteert met accupoolvet of silicone vet).
De schakeling volgens de eerste tekening balanceert de spanningsval. Het is beter de draden zo dik te maken (bij 85Ah is 16mm2 wel minimaal, als je 25mm2 kunt vinden is dat nog veel beter) dat er geen spanningsval optreedt, dan hoef je het ook niet te balanceren. Denk erom dat de juiste montage ook veel spanningsval kan voorkomen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:18 #1082676

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Peper schreef :
Het maakt niet veel uit zolang de draden maar dik genoeg zijn. Dan is er ook weinig spanningsval (als je ze maar goed monteert met accupoolvet of silicone vet).
De schakeling volgens de eerste tekening balanceert de spanningsval. Het is beter de draden zo dik te maken (bij 85Ah is 16mm2 wel minimaal, als je 25mm2 kunt vinden is dat nog veel beter) dat er geen spanningsval optreedt, dan hoef je het ook niet te balanceren. Denk erom dat de juiste montage ook veel spanningsval kan voorkomen.
Groeten, Peper.

En wat is er aan kabel nodig bij 200 Ah?

Ik heb zelf iets van 25 mm2, geloof ik.

En is het uiteindelijk niet het slimst om het één (balanceren) te doen en het ander (kabels van voldoende dikte gebruiken) niet te laten?
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:24 #1082678

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
en ik sluit mijn mppt lader gewoon op de + van de eerste accu en op de min-pool van de 2de?

Hier de blauwe lijnen

"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:24 #1082679

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
WadnWind heeft hier een heel mooi document over geschreven.
Bijlagen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:25 #1082681

Wadloper schreef :
En wat is er aan kabel nodig bij 200 Ah?

Ik heb zelf iets van 25 mm2, geloof ik.
Dat hangt niet van de capaciteit van de accubank af, maar de maximaal te verwachten stroom. Wanneer je op zo'n bank start geeft dit heel andere eissen dan wanneer er alleen en marifoon en een zonnepaneeltje aan hangt... Ook de laadstroom kan invloed hebben op de vereiste kabelgrootte.

Zie hier de schattingen die ik heb gemaakt om op basis van acceptabele spanningsval de kabeldiameters te bepalen door het systeem. De 25 mm2 die je noemt klink redelijk voor een accubank waar niet op gestart wordt. In mijn geval is de bekabeling vakbij de lichtaccu veel zweaarder vanwege de "cross-over" voorziening om er wel op te kunnen starten; ook de hydrauliek trekt een boel stroom...



Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:28 #1082683

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Sprokkie schreef :
WadnWind heeft hier een heel mooi document over geschreven.

verhelderend, dank je wel!
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:29 #1082684

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Wadloper:
Het hangt af van de hoogste stroom. Bij 0,1c laden (=20A) is 25mm2 heel mooi en inderdaad als je wilt balanceren (en je hebt de ruimte voor die kabels) dan hoef je dat echt niet te laten. Een bus bar is ook mooi!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:37 #1082688

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Nachtvlinder schreef :
Wadloper schreef :
En wat is er aan kabel nodig bij 200 Ah?

Ik heb zelf iets van 25 mm2, geloof ik.

Dat hangt niet van de capaciteit van de accubank af, maar de maximaal te verwachten stroom.

Dat kan ik helemaal volgen, maar Peper begon over kabeldikte in relatie tot een accucapaciteit van 85 Ah.
Wanneer je op zo'n bank start geeft dit heel andere eissen dan wanneer er alleen en marifoon en een zonnepaneeltje aan hangt... Ook de laadstroom kan invloed hebben op de vereiste kabelgrootte.

Starten doe ik met een aparte startaccu, die z'n eigen kabels heeft. Die heb ik niet zelf aangelegd, maar ik vermoed dat het ook 16 of 25 mm2 is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:41 #1082690

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Peper schreef :
@Wadloper:
Het hangt af van de hoogste stroom. Bij 0,1c laden (=20A) is 25mm2 heel mooi en inderdaad als je wilt balanceren (en je hebt de ruimte voor die kabels) dan hoef je dat echt niet te laten. Een bus bar is ook mooi!
Groeten, Peper.

De ruimte die voor de kabels nodig is lijkt me mede afhankelijk van de manier waarop de accu's ten opzichte van elkaar staan opgesteld.
20A laadstroom haal ik eigenlijk nooit. De zonnepanelen houden de service-accu's permanent boven de 80% lading en de motor start altijd bij de eerste poging, dus de startaccu zal daarna ook nooit met een hoog amperage worden geladen.

Ik heb met de huidige opstelling in de afgelopen jaren ook nooit problemen gehad. Het zal dus wel zo'n beetje goed zitten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:43 #1082693

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Sprokkie schreef :
WadnWind heeft hier een heel mooi document over geschreven.

Dat is inderdaad exact de uitleg waar ik in een eerdere pots op doelde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:46 #1082695

16 of 25 mm2 vind ik weinig om op te starten, maar blijkbaar gaat dit goed. Zullen ook korte stukjes zijn vermoedelijk?

Of ben ik nu gigantisch aan het overdimenioneren? Ik kom op 70 mm2, gebaseerd op 150A. die loopt nooit continue natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:48 #1082697

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
DavidS schreef :
en ik sluit mijn mppt lader gewoon op de + van de eerste accu en op de min-pool van de 2de?

Hier de blauwe lijnen


Als het aan mij ligt: ja.

Maar de oplossing van Nachtvlinder met busbars is natuurlijk ook elegant en overzichtelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:51 #1082701

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Nachtvlinder schreef :
16 of 25 mm2 vind ik weinig om op te starten, maar blijkbaar gaat dit goed. Zullen ook korte stukjes zijn vermoedelijk?

De startaccu staat bij mij min of meer naast de motor, onder een hondekooi. De kabels zijn niet veel langer dan 1 m., denk ik. Ik heb nooit aan de kabels gevoeld of ze warm werden terwijl ik startte (starttijd is daarvoor ook te kort, waarschijnlijk), maar de startmotor gaat met vol vermogen rond, volgens mij.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 07:52 #1082703

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Nachtvlinder schreef :

- - - - - - - - -8<- - - - - - - - -




- - - - - - - - -8<- - - - - - - - -

De hoofdschakelaars moeten aanstaan om de accu's te laden ?
Als ik van boord ga zetten we de hoofdschakelaars uit, hele schip spanningsloos behalve het geheugen van de radio, en de walstroom acculader.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 07:56 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 08:04 #1082712

Zie ander draadje; is uitvoerig besproken ;)
Laatst bewerkt: 12 sept 2019 08:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's parallel schakelen 12 sept 2019 08:38 #1082729

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
Nu moet ik alle posts doorlezen, jij kan beter in 3 zinnen jouw idee daar over even posten, dat scheelt mij een hoop tijd :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl