Misschien handig aan boord te leggen voor andere MD2020A gebruikers...
Vanwege de aanstaande herorganisatie van het electrische systeem, ben ik in de wiring en instrumentatie rondom deze motor gedoken. Grote wijzigingen daar ben ik niet van plan; alleen de wiring van/naar/tussen startmotor en alternator ga ik splitsen.
Voor mij geeft dit het inzicht dat nodig kan zijn wanneer er ooit een probleem opgelost moet worden. Met name hoe de verschillende alarmen werken en wanneer deze niet werken is voor mij duidelijk geworden.
Allereerst blijkt er een veelvoud te bestaan aan panel-opties (ik heb de meest karige, maar met toerenteller). Ook bestaan er twee grounding scheme's. Volgens de workshop manual werd de 2020A met een "1.5 pole" electrisch systeem geleverd, waar de B, C en D edities een "1-pole" systeem hebben. Bij het "1.5 pole" systeem is een extra earthing-relais geplaatst, dat alleen contact maakt met massa tijdens het voorgloeien en starten. Buiten deze events is de 0V/B- zwevend van massa.
Ik heb dit relais echter niet kunnen vinden. Misschien is het weggesloopt of heb ik een kruising tussen deze versies...
Hieronder (en attached als PDF) in kleurtjes aangegeven welke circuits wanneer aktief zijn:
Allemaal logisch, maar interessant is hoe het alarmpanel en buzzer werkt:
- Met de alarm-test druktoets wordt alleen de buzzer getest, niet de lampjes (oliedruk, laadalarm, koelwatertemperatuur)
- Als gloeilampje (5) kapot is, zal de alternator niet gaan laden, waardoor D+ niet op spanning komt en de buzzer nooit zal werken wanneer dat nodig is. Bij gebruik van een externe regelaar, waardoor D+ via een omweg spanning krijgt, is dit niet relevant
- Deze D+ voedt de positieve kant van de buzzer: als de alternator niet laadt, zal de buzzer niet zoemer indien er alarmen optreden
- Bij stilstand motor/als het contact wordt aangezet werkt de buzzer dus ook niet - daarom hoorde ik nooit een oliedruk- of laadalarm als ik de motor stop zette
- Uitvallen alternator zal nooit tot een hoorbaar alarm leiden
Verder blijkt er ook voorgegloeid te worden tijdens het starten zelf (dat is bewust ingebouwd en zal nuttig zijn denk ik).
Mocht de V-snaar breken, dan zal het daarop volgende koelwater alarm niet hoorbaar zijn. Bijbehorend lampje (3) zal wel oplichten...
Verder zijn oliedruk en temperatuur alarmen niet fail-safe: bij slechte verbinding wordt status "gezond" doorgegeven.
Niet zo handig allemaal; wel compact gebouwd zo...