udo schreef :
Saeftinghe schreef :
Udo,
dat zijn normale waarden.
Omgekeerd, wanneer je bij laden naar de spanning kijkt zie je het omgekeerde, met ongeveer dezelfde waarden.
Om deze "miswijzing" te omzeilen, de voltmeter, met zo kort mogelijke eigen draden aan de accu polen verbinden.
Maar ook dan zullen er (kleinere) veranderingen te zien zijn.
Bij stroomafname zakt de spanning, bij toevoer stijgt de spanning.
Een lader die geen sensedraad heeft, meet op de eigen klem een wat hogere spanning dan de accu heeft.
Wanneer je dit weet is de informatie van de voltmeter goed genoeg om te weten wanneer je moet ingrijpen.
Mijn conclusie is dan dat de Voltage helemaal geen indicatie is van de toestand van de accu, 20% afwijking is volledig onbruikbaar. Dus alleen een goede ampere meter zoals de Victron bmc712 kan dan een indicatie geven van de status van de accu. Waar of niet waar?
Van allebei een beetje.
Ik heb een bmv712.
Regelmatig 'controleer' ik die door s'ochtends, zodra de zonnepanelen de nettostroom naar de accu op nul hebben gebracht, de spanning af te lezen.
Met behulp van een tabel bepaal ik vervolgens de ladingstoestand van de accu.
Deze vergelijk ik dan met wat de bmv aangeeft.
Meer als 5% wijkt dat tot nu toe niet af.
Dus ja, je kan de accuspanning gebruiken, als de stroom maar enige tijd nul is.