Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lichtaccus laden niet meer

Lichtaccus laden niet meer 06 apr 2020 13:15 #1143769

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Philip schreef :
Het ding uit je link is dat niet, dat is een simpel relais, Geen Cyrix. Dat werkt dus niet zomaar hetzelfde.

Maar wel jaren heel doeltreffend, en als na 10 jaar het ordinaire relais versleten is, koop je gewoon een nieuwe.
Toch?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 06 apr 2020 14:56 #1143810

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Die nieuwe kopen, dat heb ik ook gedaan.
Ook de nummering van de contacten is universeel (voor zover ik dat kan beoordelen). Vandaar snap ik dus in het geheel niet hoe het nu dus is aangesloten.

De Victron aansluiten is eenvoudig en de benodigde dikkere bedrading al in huis. Ik probeer alleen wel te snappen hoe het zat en wat daar de reden van kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 06 apr 2020 15:45 #1143841

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
het originele laad relais hadden nr.85 aangesloten op de D+ van de dynamo en dus niet die drukknop voor starthulp.
Als de nr.85 op de D+ zit, komt het relais in als de motor loopt en verbind beide accu's door als één accu. Beide worden dan geladen.
Als de motor stopt, valt de spanning op de D+ van de dynamo wel en valt het relais weer af en zijn de accu's weer gescheiden.

Tot op heden is er niks mis met dat systeem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 apr 2020 15:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 06:11 #1144400

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Dat had ik inderdaad ook bedacht, dat een stuurstroom de relais dan wel zou sluiten. Echter, 85 zit op de - van de lichtaccu (dus de - van de startaccu) en de 86 op een +. en dat is volgens mij precies niet goed.

Zou het dan zo simpel zijn dat deze 2 aansluitingen (per ongeluk) gewoon zijn omgedraaid, die 85 en 86?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 06:50 #1144408

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
SanderH schreef :
Dat had ik inderdaad ook bedacht, dat een stuurstroom de relais dan wel zou sluiten. Echter, 85 zit op de - van de lichtaccu (dus de - van de startaccu) en de 86 op een +. en dat is volgens mij precies niet goed.

Zou het dan zo simpel zijn dat deze 2 aansluitingen (per ongeluk) gewoon zijn omgedraaid, die 85 en 86?

Ja, je hebt gelijk, 85 = min (-) en 86 = +. Dit is alleen van belang als er een z.g. blusdiode in het relais zit. Houdt dat dus maar aan. Ik kan mijn vorige post niet meer wijzigen :(

Als er geen blusdiode in zit, is het gewoon een enkele relaisspoel en maakt de polariteit niet uit.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 08:35 #1144446

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Als je hulp nodig hebt... ik lig op g57.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 08:52 #1144457

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
ok duidelijk...Dank je wel.

Ik knip alles gewoon los en sluit het netjes aan conform Victron schema's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 10:05 #1144500

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
WADnWIND schreef :

Tot op heden is er niks mis met dat systeem.

Sterker nog, een eenvoudig relais is vaak te prefereren boven de Victron Cyrix.
Die Cyrix is een zgn VSR (voltage sensitive relay). De accus worden parallel geschakeld bij een bepaald voltage (meestal van start accu, bijv 13.5V en weer losgekoppeld wanneer het voltage zakt naar een bepaald niveau (bijv 12.5). Als de verbruiksaccus diep ontladen zijn zakt het voltage soms onmiddellijk naar dat niveau na parallel schakelen, het relais opent, voltage stijgt weer bijna onmiddellijk naar 13.5, relais sluit en de cycle herhaalt zich. Dat probleem heb je niet bij een simpel laadrelais dat gestuurd wordt door D+. Dus altijd parallel wanneer de dynamo Laadt. Er zijn wel slimmere VSRs met delay.
Ik begrijp overigens niet waarom iedereen hier alle laadrelais Cyrix noemt. Is toch alleen de Victron productnaam?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 13:32 #1144565

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
37South schreef :
WADnWIND schreef :

Tot op heden is er niks mis met dat systeem.

Sterker nog, een eenvoudig relais is vaak te prefereren boven de Victron Cyrix.
Die Cyrix is een zgn VSR (voltage sensitive relay). De accus worden parallel geschakeld bij een bepaald voltage (meestal van start accu, bijv 13.5V en weer losgekoppeld wanneer het voltage zakt naar een bepaald niveau (bijv 12.5). Als de verbruiksaccus diep ontladen zijn zakt het voltage soms onmiddellijk naar dat niveau na parallel schakelen, het relais opent, voltage stijgt weer bijna onmiddellijk naar 13.5, relais sluit en de cycle herhaalt zich. Dat probleem heb je niet bij een simpel laadrelais dat gestuurd wordt door D+. Dus altijd parallel wanneer de dynamo Laadt. Er zijn wel slimmere VSRs met delay.
Ik begrijp overigens niet waarom iedereen hier alle laadrelais Cyrix noemt. Is toch alleen de Victron productnaam?

+1
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 17:15 #1144643

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
SanderH schreef :

Er zitten wel meer oplossingen in de bekabeling waar ik de achtergrond niet van weet. Hoe het nu is aangesloten kan ik, met mijn beperkt e-kennis, niet begrijpen.

Dat is een uitstekende reden om het er uit te slopen, of er een serieuze studie van te maken :side:

Ben dat met zo’n beetje mijn hele schip aan het doen. Veel rotzooi en rommel tegen gekomen, waarvan ik blij ben dat het er nu uit is, of blij ben dat ik nu snap hoe dat zit (en het één en ander meer naar mijn hand te hebben gezet) ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 08 apr 2020 20:56 #1144713

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Jazeker, sinds ik een boot heb al veel geleerd over technieken die ik niet eerder tegen was gekomen. Vader van een timmerman veel met hout gewerkt, maar niets met stroom, motoren of staal.
Ik probeer hetzelfde te doen. Vaak lukt het, soms niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 14 apr 2020 15:43 #1146816

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Wie heeft er in de buurt van Hilversum of Lelystad een tang te leen om kabelschoenen aan te persen? Het gaat om Klauke persogen om de nieuwe Victron diodebrug netjes te monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 14 apr 2020 18:34 #1146900

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3013
Nooit zo over nagedacht omdat op mijn eigen schip de accus niet standaard parallel staan bij het laden (kunnen alleen met de handmatige keuzeschakelaar parallel gezet worden) maar vraag me in de setting met zo'n Cyrix (of equivalent) wel dit af:

Als je lichtaccus erg ontladen zijn, en je zet deze parallel met een volle startaccu: dan gaat er toch een hele hoge stroom lopen tussen je licht- en startbank en wordt je startaccu heel snel ontladen ? Of is daar iets op voorzien in zo'n systeem ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 14 apr 2020 18:57 #1146909

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
SanderH schreef :
Wie heeft er in de buurt van Hilversum of Lelystad een tang te leen om kabelschoenen aan te persen? Het gaat om Klauke persogen om de nieuwe Victron diodebrug netjes te monteren.

Zie PB B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 14 apr 2020 20:07 #1146949

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
holrobert schreef :
Nooit zo over nagedacht omdat op mijn eigen schip de accus niet standaard parallel staan bij het laden (kunnen alleen met de handmatige keuzeschakelaar parallel gezet worden) maar vraag me in de setting met zo'n Cyrix (of equivalent) wel dit af:

Als je lichtaccus erg ontladen zijn, en je zet deze parallel met een volle startaccu: dan gaat er toch een hele hoge stroom lopen tussen je licht- en startbank en wordt je startaccu heel snel ontladen ? Of is daar iets op voorzien in zo'n systeem ?
Valt wel mee hoor, zodra je een accu gaat ontladen, zakt de spanning al heel snel onder de 13V, en dan schakelt het relais af.
De laadstroom moet/zal dus altijd van de dynamo komen.

Als mijn lichtaccu erg leeg is, gaat na het starten van de motor bij stationair toerental het relais staan pendelen.
De dynamo levert op dat moment te weinig vermogen.
In voorkomende gevallen geef ik dan na het starten wat meer gas zodat het relais wel in blijft.
Na een minuutje of wat is de laadstroom zover gedaald dat ik weer terug kan naar stationair toerental.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 14 apr 2020 20:11 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 15 apr 2020 09:37 #1147096

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
WADnWIND schreef :
Philip schreef :
Het ding uit je link is dat niet, dat is een simpel relais, Geen Cyrix. Dat werkt dus niet zomaar hetzelfde.

Maar wel jaren heel doeltreffend, en als na 10 jaar het ordinaire relais versleten is, koop je gewoon een nieuwe.
Toch?
Waar. Maar als je het dan zelf niet goed genoeg in de gaten houdt, kan het kapotte relais je ook een (of meerdere) accu's kosten.

Ik ben zelf meer van het scheidingsdiode/FET-kamp en niet van het relais-kamp ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 15 apr 2020 14:34 #1147189

Philip,
Met je eens, een (FET) diode brug heeft geen mechanica en contactpunten, die kunnen inbranden, en is helemaal zelfregelend.

De startaccu wordt te weinig gebruikt om door de generator op peil gehouden te worden. Er is een heel klein beetje ontlading door een lampje dat wel eens vergeten wordt uit te schakelen, ook blijft het contact wel eens veel te lang aan staan na stoppen motor, het piept maar heel even na stoppen.

Om die reden heb ik tussen start en huishoud accu´s een forse diode staan, die wel of niet in bedrijf kan zijn.
Onlangs kwam dat toch goed van pas, lampje en contact waren veel te lang aan blijven staan. Heel moeizaam starten.
Diode ingeschakeld, 5A uit de huishoud accu, die in absorptie stond.
Na redelijk korte tijd, een paar uur meen ik, 2A stroom.
Er kon weer gestart worden.
Die diode in bedrijf gelaten houdt de startaccu tegen de 13V, één Volt lager dan de huishoud accu.
Stroom op dit moment 0,3A.
Wordt dus bij langdurig geen motorgebruik netjes op peil gehouden, zonder overladen te worden.
En ik kan het lampje in de motorruimte gebruiken zonder te hoeven opletten dat dit z´n stroom uit de startaccu haalt.

Bij een buurschip met zeer weinig motorgebruik, ook geplaatst.
Daar heb ik er voor de zekerheid maar een zekering automaatje van 8A bij gezet, de man heeft geen idee van elektra. Zijn moeizaam startende motor kon wel eens te veel stroom vragen en de diode vernielen.
Ik heb geen zin om dan telkens die diode te moeten vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 15 apr 2020 14:53 #1147201

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Ik heb het nu mezelf zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Althans, dat was de bedoeling. Nu ga ik het zo inbouwen met de diodebrug, maar wellicht in de toekomst gebruik ik wel wat anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 15 apr 2020 18:32 #1147283

Ik heb de keuze gemaakt de systemen te scheiden. Het komt bij mij zeer zelden voor dat ik de stroom uit de dynamo nodig heb. Te weinig voor moeilijk gedoe.

Ik heb een 6Ah startaccu (lithium) en bijna 3kwh aan Lithiums als service. Mijn motor kan ik handstarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 15 apr 2020 20:14 #1147362

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
boarderbas schreef :
Ik heb de keuze gemaakt de systemen te scheiden. Het komt bij mij zeer zelden voor dat ik de stroom uit de dynamo nodig heb. Te weinig voor moeilijk gedoe.
Hier hetzelfde maar dan met lood accu's.
Ik denk dat het koppelen van beide systemen voor een groot deel van de zeilers niet nodig is.
Als eerste is het vermogen wat je laad met korte motor stukjes verwaarloosbaar.
Ten tweede, zodra je weer walstroom tot je beschikking hebt laad een beetje acculader de accus veel beter en sneller dan de dynamo.

Als je dan ook nog zonnepanelen hebt, heb je zelfs die lader vaak niet nodig.
Afgelopen weekend 4 dagen voor anker gelegen, toen ik weer terug in de haven was, waren de accu's net zo vol als op het moment van mijn vertrek.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 15 apr 2020 20:14 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 16 apr 2020 05:50 #1147434

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29173
Ja jou zonnepanelen, dat hoeft niet de specifieke situatie te zijn van T.S.

En als je dan eens geen zonnepanelen hebt en je wilt een paar dagen voor anker, dan is elke mogelijkheid tot laden welkom!
Ongeacht wat de bron is, een lood accu heeft altijd honger.

En in deze tijd kan het best wel eens voorkomen dat je de haven niet in mag of kan.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 apr 2020 05:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 16 apr 2020 06:21 #1147440

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Zonnepanelen heb ik niet en gaan er vooralsnog niet komen. Ook wil ik op termijn langere trips maken dan op het Ijselmeer. Het bijladen van de lichtaccuaccus is dan wel handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 16 apr 2020 06:48 #1147448

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
SanderH schreef :
Zonnepanelen heb ik niet en gaan er vooralsnog niet komen. Ook wil ik op termijn langere trips maken dan op het Ijselmeer. Het bijladen van de lichtaccuaccus is dan wel handig.

Mijn ervaring is dat je van het laden van je lichtaccu's met een standaard dynamo niet te veel moet voorstellen.
Bij een ver ontladen accu duurt het uren voordat ze weer een beetje vol zijn.
Als je meerdere dagen 'off grid' bent en je wilt je accu's met je motor bijladen zal dat in de praktijk betekenen dat je ze gaat laden als de SOC rond de 60% zit en stopt met laden rond de 85%.
Dit is prima voor een keertje, maar als je dit gedurende langere tijd doet sloop je je accu's.

Het hangt er dus maar vanaf wat je vaar profiel wordt. Betekend langere tochten dat je 1 of 2 dagen doorvaart waarna je weer aan de walstroom kan, dan kan je prima die periode overbruggen met zo nu en dan stroom draaien.

Voor ons betekend langere tochten dat we soms wel twee weken geen walaansluiting zien, dan worden zonnepanelen toch wel erg nuttig.

Overigens kan ik nog steeds wel met de motor laden, daarvoor heb ik een cyrix relais tussen beide systemen gemonteerd, maar die staat eigenlijk, d.m.v. een schakelaar in de min draad, altijd uitgeschakeld.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lichtaccus laden niet meer 27 mei 2020 12:08 #1165475

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Interessante opmerking/advies.

Voorlopig houd ik het bij dagtochten en wellicht in nabije toekomst een nachtje doorvaren.
Echter wil ik wel de mogelijkheid hebben stroom te kunnen draaien als dat nodig is.

Ik weet zo ook nog niet waar ik een zonnepaneeltje kwijt kan zonder dat het in de weg zit, maar wel voldoende bijlaad. Ik heb heel weinig bergruimte aan boord, dus zit niet te wachten op afneembare paneeltjes etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl