Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Parallel geschakelde accu's en temperatuur

Parallel geschakelde accu's en temperatuur 23 sept 2019 18:49 #1086339

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Hallo allemaal,


Tja, wat bedoel ik hier?

Dehler heeft bij het ontwerp en de bouw van de Dehler 31 (bouwjaar 1992) de start en service accu achter de motor geplaatst, net achter waar de schroefas door de romp naar buiten gaat.
Ik heb een 2de service accu geplaatst in een ruimte direct daarnaast aan bakboord zijde. Dus de twee accu's staan eigelijk direct naast elkaar met een houten wandje daartussen.

OK, maar wat is nu het punt? Ik ontdekte deze zomer, na installatie van accu monitoren van C-Tek die niet alleen de Voltage meten maar ook de temperatuur in de ruimte van de accu's dat de ruimte direct achter de motor behoorlijk in temperatuur oploopt wanneer de motor wordt gebruikt. (Yanmar2GM20) Dat betekent dat de temperatuur gemakkelijk 10 graden C. hoger kan liggen dan de ruimte daarnaast. Natuurlijk zal dit erg afhankelijk zijn hoe veel ik de motor gebruiik. Als ik alleen de haven in en uit ga op de motor denk ik dat ik me niet zoveel zorgen moet maken, maar dit jaar Juli was er zo weinig wind dat ik 10 uur moest motoren om op tijd thuis te kunnen komen.

Temperatuur heeft invloed op accu's. Als een in een ruimte staat die veel warmer is dan de ruimte waar de andere accu in staat dan heb ik dus een situatie waarin de ene accu een ander gedrag heeft dan de andere.

Ik neem aan dat bij weinig motor gebruik er niet zoveel te vrezen valt maar toch overweeg ik om de service accu achter de motor te verplaatsen naar de koelere ruimte zodat beide parallel geschakelde accu's in precies dezefde omstandigheden verkeren.

Wat zijn jullie gedachten hier over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's en temperatuur 23 sept 2019 19:01 #1086342

Victron vindt dit:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's en temperatuur 23 sept 2019 19:22 #1086356

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Koeler is beter.
Daarnaast moet de laadspanning voor elke graad temperatuur stijging met 24mV afnemen.
Met 20graden als 'nul punt.
Is een accu 10graden warmer dan de andere, dan moet die dus met 0,24V lagere spanning worden geladen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's en temperatuur 23 sept 2019 19:33 #1086362

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
dat bevestigd mijn zorgen, dus beter de service accu uit de ruimte achter de motor verwijderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's en temperatuur 23 sept 2019 20:55 #1086398

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Ja ik denk ook dat het verstandig is om 2 parallel geschakelde accu's zo mogelijk op dezelfde temperatuur te houden.
Het verschil in temperatuur dat meer dan 10 graden bedraagt zal een verschil in werking geven, en bij parallel geschakelde accu's wil je dat juist zo veel mogelijk vermeiden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's en temperatuur 24 sept 2019 06:37 #1086444

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8041
Temperatuur maakt verschrikkelijk veel uit voor de levensduur van accu's. Voor mij reden genoeg om ook de startaccu uit de motorruimte te halen.


Nu kan je deze waarden met een korrel zout nemen want ook al gaat bij elk tochtje de temperatuur omhoog, het gemiddelde zal nog steeds best laag zijn omdat je de boot niet elke dag gebruikt. Echter een langere tijd op zeg 40-60 graden kan nooit goed zijn voor die dingen. En de motorruimte blijft nog een tijdje warm als je de motor hebt uitgezet.

Ik heb dus ook de start accu onder de kajuit bank gemonteerd. Betekende wel dikke (50mm^2) en dus dure kabels trekken onder de vloer maar het doet veel voor de gemoedsrust :)


Als je toch de boel zo wil laten staan: zet dan de nieuwe accu in de warme kant en de oude aan de koude kant. Dan zullen ze op den duur 'even oud' worden ;)
Laatst bewerkt: 24 sept 2019 06:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parallel geschakelde accu's en temperatuur 24 sept 2019 07:25 #1086454

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Philip schreef :
Temperatuur maakt verschrikkelijk veel uit voor de levensduur van accu's. Voor mij reden genoeg om ook de startaccu uit de motorruimte te halen.


Nu kan je deze waarden met een korrel zout nemen want ook al gaat bij elk tochtje de temperatuur omhoog, het gemiddelde zal nog steeds best laag zijn omdat je de boot niet elke dag gebruikt. Echter een langere tijd op zeg 40-60 graden kan nooit goed zijn voor die dingen. En de motorruimte blijft nog een tijdje warm als je de motor hebt uitgezet.

Ik heb dus ook de start accu onder de kajuit bank gemonteerd. Betekende wel dikke (50mm^2) en dus dure kabels trekken onder de vloer maar het doet veel voor de gemoedsrust :)


Als je toch de boel zo wil laten staan: zet dan de nieuwe accu in de warme kant en de oude aan de koude kant. Dan zullen ze op den duur 'even oud' worden ;)


De start accu was na 4 jaar niet meer in een goede conditie, dus dat zegt een hoop.
De service accu's zijn het duurste (meer capaciteit per accu) en die gaan nu 100% weg uit de motor ruimte.
Voor de start accu moet ik nog een oplossing verzinnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl