Welkom op dit forum Chysbert
Wat betreft de boiler, het begint bij het elimineren van mogelijke storingsbronnen.
Het begint met wat nu eigenlijk het probleem is: een aardfout of een overbelasting.
Waarschijnlijk is jouw automaat aan boord een 'aardlekautomaat', dus een combinatie van een aardlekschakelaar en een zekeringsautomaat. Het feit dat het probleem zich pas na enige tijd voordoet geeft aan dat het waarschijnlijk geen aardfout is. Die zou direct de aardlek laten trippen. Ik zou niet direct een oorzaak kunnen aanwijzen waardoor er vertraagd een aardfout ontstaat, maar helemaal onmogelijk is het niet natuurlijk. Heb je alle bekabeling en aansluitingen op de boiler al gecontroleerd op vuil, scheurtjes, beschadigde isolatie, correcte aansluiting op de boiler?
De kans is dus groter dat de maximale stroomsterkte van de automaat aan boord wordt overschreden. Je kan daarvoor eens checken hoe zwaar (hoeveel Ampère) je automaat is. Is de zekering van de haven minder zwaar dan wat je aan boord hebt is het niet waarschijnlijk dat dit het probleem is. Dat zou immers de automaat van de haven eerder trippen. Met een stroomtang zou je eens de opgenomen stroom kunnen vaststellen (wel meten over één ader, dus je zult iets in de kabels moeten doen om deze vrij te leggen). Bij een vermogen dat significant groter is dan het nominale vermogen is waarschijnlijk het element in de boiler deels kortgesloten. Vervangen hiervan is echter goed mogelijk.