Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: leeftijd acculader

leeftijd acculader 11 okt 2019 10:22 #1091722

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ik heb aan boord een Mastervolt 12/25 3 fasen smartlader. Deze is bijna 20 jaar oud. Hij werkt nog prima, maar ik verwacht in de komende periode mijn accu's te gaan vervangen. De vraag is dan, of ik ook maar beter de lader kan vervangen. Ik laad er 3 gel accu's van in totaal 280ah en één agm accu van 80ah mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 11:33 #1091752

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Moeilijke vraag.De lader kan nog wel jaren mee gaan of volgende week in elkaar storten.
Misschien is het handig om een eenvoudig kleine lader als backup te hebben voor onderweg dan kan de originele lader nog even blijven zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 11:52 #1091757

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7808
Vraag: Waarom zou je hem willen vervangen?

Ik heb ook een oude lader, 30A Victron in mijn geval. Maar juist van dat ding zijn van de verschillende fasen de voltages in te stellen. En daarmee juist prima geschikt voor Gel, AGM en zelfs Lithium accu's. Dat ding gaat er pas uit als hij te klein is (qua capaciteit) of kapot gaat. Is daar sprake van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 12:46 #1091769

Even openmaken en kijken over niet te veel corrosie te zien is. Zo niet, lekker nog jaren mee laden.


Maar als er bij mijzelf dit soort vragen opkomen weet ik dat ik eigenlijk gewoon lekker een nieuwe wil kopen. Geldt niet alleen voor acculaders maar ook bijvoorbeeld voor telefoons en auto's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 12:48 #1091771

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Philip schreef :
Vraag: Waarom zou je hem willen vervangen?

Is daar sprake van?

Nee zeker niet. Maar ik kreeg dat advies van een zaak waar ik informeerde naar nieuwe accus's. Men zei dat de gemiddelde levensduur van deze lader ligt tussen 7 en 12 jaar en dat de mijne dus al stokoud is. Maar vooral wil ik straks niet het risico lopen dat mijn nieuwe accu's zouden lijden onder een lader die eigenlijk niet meer goed functioneert. En ik kan dat er aan de buitenkant niet vanaf zien. Meer een kwestie dus van beter safe dan sorry.

Dat geldt overigens ook voor de accu's. De huidige Victron gel accu's zijn meer dan 10 jaar oud en doen het nog steeds. Spanning blijft ook na een paar weken onaangeroerd te zijn op 12,6 volt Maar ja ik wil straks niet achter het anker constateren dat er geen prik meer in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 12:52 #1091775

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
keeszeiler schreef :
Even openmaken en kijken over niet te veel corrosie te zien is. Zo niet, lekker nog jaren mee laden.


Maar als er bij mijzelf dit soort vragen opkomen weet ik dat ik eigenlijk gewoon lekker een nieuwe wil kopen. Geldt niet alleen voor acculaders maar ook bijvoorbeeld voor telefoons en auto's

Maar dat geldt voor mij niet hoor Kees. Als het niet nodig is zou ik het zeker niet doen. Maar als ik langer weg en onderweg ben, wil ik gewoon geen trammelant. Dat zou voor mij de reden zijn een en ander te vervangen. Onderweg ben je ook veel duurder uit, want dan ben je afhankelijk van wat er voorhanden is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 13:02 #1091780

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7808
martinw schreef :
Nee zeker niet. Maar ik kreeg dat advies van een zaak waar ik informeerde naar nieuwe accus's. Men zei dat de gemiddelde levensduur van deze lader ligt tussen 7 en 12 jaar en dat de mijne dus al stokoud is. Maar vooral wil ik straks niet het risico lopen dat mijn nieuwe accu's zouden lijden onder een lader die eigenlijk niet meer goed functioneert. En ik kan dat er aan de buitenkant niet vanaf zien. Meer een kwestie dus van beter safe dan sorry.
Zolang je laad voltages netjes blijven, kan je laders de accu's niet slopen. Als ik elk apparaat het na x jaar zou kunnen opgeven, zou gaan vervangen, was ik allang failliet.

Accu laders is volgens mij niet echt een slijtage onderdeel dat sowieso stuk gaat na x uur. iets dat je van accu's misschien nog wel zou kunnen zeggen (maar ook die vervang ik pas als ze stuk zijn).

Maar als jij je daar zekerder door voelt, niet nalaten. Dat is ook wat waard. Gooi je oude lader alleen niet weg maar zet hem in de verkoop rubriek hier ;)
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 13:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 13:05 #1091784

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16281
Voorop gezet dat ie van binnen netjes is heb je met een nieuwe net zoveel kans op falen lijkt me. Goede electronica kan heeeel lang mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 15:07 #1091825

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik zou zeggen: meet er eens wat aan. Accu half leeg trekken, lader er op en een uurtje volgen wat er gebeurt. Liefst niet alleen spannnig, maar ook vermogen volgen. Dan krijg je een aardig beeld wat de lader doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 15:36 #1091842

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Goede electronica kan jaren mee, een van de onderdelen die wel eens last heeft van veroudering zijn de electrolitische condensatoren. Die hebben, afhankelijk van de kwaliteit, een beperkte levensduur.
Meestal zie je het pas als ze al een beetje sleet hebben, dat ze bol gaan staan. Dat is een indicator dat hun beste tijd er opzit, en dat ze vervangen moeten worden.
Helaas is dat vervangen meestal duurder dan een nieuwe lader. En je krijgt erna geen garantie dat de lader het weer lang zal doen.
20 jaar goed gewerkt, dan kan het een goed idee zijn om aan vervanging te denken.
Beste raad, laat hem eens nakijken door een bekwame technieker.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 16:21 #1091853

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Iets dat het goed doet en goed werkt vervangen? Alleen als ik geld teveel zou hebben.
Bijna overal kan je aan vervangend materiaal komen of laten opsturen als het je onderweg gebeurt.
Als je staat voor een grotere reis is het eventueel te overwegen om nieuwe accus te plaatsen, Maar dat zie je meestal wel van te voren aankomen.
Als je maar je torretje kunt starten!
Een lader? dan lig je toch voor de wal? Wat kan je gebeuren?
Toch doen? geef mij hem maar dan gebruik ik hem wel als backup systeem.....IDEE?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 16:50 #1091858

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
bteaux schreef :
Een lader? dan lig je toch voor de wal? Wat kan je gebeuren?
Toch doen? geef mij hem maar dan gebruik ik hem wel als backup systeem.....IDEE?

Ik zou hem ook niet bij het grof vuil zetten, want wellicht kan ik iemand er dan nog een plezier mee doen. Eigenlijk zeggen de meesten als hij het nog doet, lekker ermee doorgaan. Alleen Tony plaatst er gezien de ouderdom wel wat vraagtekens bij.
Maar nogmaals ik stelde die vraag met de achterliggende vraag, kan ik met een oude lader nieuw te plaatsen accu's niet mollen(overladen o.i.d) Nou heb ik een goede accumonitor dus voorlopig blijf ik het er nog wel een tijdje mee doen.
Dank voor alle reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 17:02 #1091861

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 461
De electronica uit de jaren 90 is veel duurzamer dan de huidige. Vergelijk dit maar eens met keukenapparatuur of televisies. De huidige vervangingsperiode is 6-8 jaar terwijl dat voorheen makkelijk 15 jaar was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 17:07 #1091864

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
bteaux schreef :
Iets dat het goed doet en goed werkt vervangen? Alleen als ik geld teveel zou hebben.
Bijna overal kan je aan vervangend materiaal komen of laten opsturen als het je onderweg gebeurt.
Als je staat voor een grotere reis is het eventueel te overwegen om nieuwe accus te plaatsen, Maar dat zie je meestal wel van te voren aankomen.
Als je maar je torretje kunt starten!
Een lader? dan lig je toch voor de wal? Wat kan je gebeuren?
Toch doen? geef mij hem maar dan gebruik ik hem wel als backup systeem.....IDEE?

Dat schrijf ik toch niet, denken aan vervanging is niet onmiddelijk vervangen.
Laten nakijken door een bekwame technieker die je kan vertellen of het toestel nog in orde is, of dat er mogelijk problemen zitten aan te komen.
Rekening houden dat je op termijn wel een nieuwe zou moeten aanschaffen is ook niet verkeerd.
Kun je nu al rondkijken welke eventueel als vervanger in aanmerking komt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 18:08 #1091886

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
martinw schreef :
Philip schreef :
Vraag: Waarom zou je hem willen vervangen?

Is daar sprake van?

Nee zeker niet. Maar ik kreeg dat advies van een zaak waar ik informeerde naar nieuwe accus's. Men zei dat de gemiddelde levensduur van deze lader ligt tussen 7 en 12 jaar en dat de mijne dus al stokoud is. Maar vooral wil ik straks niet het risico lopen dat mijn nieuwe accu's zouden lijden onder een lader die eigenlijk niet meer goed functioneert. En ik kan dat er aan de buitenkant niet vanaf zien. Meer een kwestie dus van beter safe dan sorry.

Dat geldt overigens ook voor de accu's. De huidige Victron gel accu's zijn meer dan 10 jaar oud en doen het nog steeds. Spanning blijft ook na een paar weken onaangeroerd te zijn op 12,6 volt Maar ja ik wil straks niet achter het anker constateren dat er geen prik meer in zit.

De Victron lader/omvormer bij mij aan boord heb ik in 1989 geïnstalleerd.... Doet het prima!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 18:19 #1091888

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Waterblok schreef :
De Victron lader/omvormer bij mij aan boord heb ik in 1989 geïnstalleerd.... Doet het prima!

Die zou ik toch écht niet meer willen gebruiken. Ik ben blij dat we van die potsierlijke zware troep af zijn. Rendement rond de 30%. Ik zal wat van die zooi gerepareerd hebben.

Met de huidige switched mode techniek en rendementen rond de 85-95% is wel een uitkomst.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 11 okt 2019 18:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 18:57 #1091905

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
WADnWIND schreef :
Ik zal wat van die zooi gerepareerd hebben.

Met de huidige switched mode techniek en rendementen rond de 85-95% is wel een uitkomst.

Zou je het dan ook niet moeten willen repareren?...... :whistle:
Als het naar tevredenheid werkt, zeg ik, afblijven!
Afval zat!

Trouwens, electronica aan boord is vragen om problemen. Geef toe dat het handig is, ik als ouwe l*l heb zelfs nog een sleeplog in een lade liggen, gebruik hem gelukkig niet, heb zelfs een stuk of vier van dat GPS-spul/ plotter enz......Maar ook gewone zeekaarten!
Ik zal ze niet graag in de kost willen hebben die mayday roepen als die rommel niet meer werkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 21:40 #1091938

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Accu's zijn aan slijtage onderhevig vanwege de chemische processen die zich daar in afspelen. Dus moet je die zo nu en dan vervangen, net als in je auto. Dat geldt niet voor acculaders, je koopt toch ook geen nieuwe auto als je accu is versleten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 11 okt 2019 23:06 #1091951

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Pas vervangen als 'ie kapot is. Er is al afval genoeg.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 12 okt 2019 04:51 #1091955

ilCigno schreef :
Pas vervangen als 'ie kapot is. Er is al afval genoeg.
Repareren als 'ie kapot is. Er is al afval genoeg.
Waardeer het, repareer het. (Sire)
Of ga er mee naar een repaircafé.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 12 okt 2019 05:49 #1091957

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
zapp schreef :
je koopt toch ook geen nieuwe auto als je accu is versleten.

Maar ik vervang wel preventief de koolborstels van de dynamo. Na 150 k kilometer kan dat geen kwaad.

Mijn nieuwe acculader van victron stoort wel op de fm van de radio. Deed de oude, waar een dikke travo inzat, niet.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 12 okt 2019 10:28 #1092034

Nieuw en modern is lang niet altijd garantie op verbetering en vooruitgang !! Ik heb dan liever ouder en degelijk ( lees betrouwbaar ) dan mijn geld in een ander zn portemonnee omdat het zogenaamd nieuw verbeterd en turbo nasa aproved is.
Maar de commercie verdiend ook weinig aan mij, heb nog een Sony trinitron staan die prima werkt. Ook zon voorbeeld van degelijke electronica. Niks geen smart zooi die na updates warempel anders functioneren dan voorheen of bepaalde zaken gewoon niet meer uitvoeren.
Kort om wat werkt, werkt en laten werken tot het stopt wel normaal onderhoud uitvoeren natuurlijk. Daarna is het vroeg genoeg om te bezien wat er beter is repareren of nieuw. Zo sta ik er in. :) mijn boot is van 1978 en de motor uit 1972 ik ben niet van het is afgeschreven en over de datum laten we maar weg gooien en nieuw kopen, daar ligt jammer genoeg al te veel ballast van op de hele wereld.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Laatst bewerkt: 12 okt 2019 10:29 door Freetime1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 12 okt 2019 18:06 #1092175

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
It Paradyske schreef :
ilCigno schreef :
Pas vervangen als 'ie kapot is. Er is al afval genoeg.
Repareren als 'ie kapot is. Er is al afval genoeg.
Waardeer het, repareer het. (Sire)
Of ga er mee naar een repaircafé.

De meest belachelijke campagne van Sire, ik nomineer die campagne voor de loden leeuw.

Repareren is zo ouderwets en in middels vanuit het kosten plaatje allang voltooid verleden tijd, te duur, slechte verkrijgbaarheid onderdelen en te duur.

Alleen als de aanschafprijs in schril contrast staat tegen over de kostprijs is er nog een boterham mee te verdienen, phones bv, dat zijn nog de enige reparateurs die te vinden zijn.

ex bruingoed reparateur (20 jaar geleden toen werd het al te duur )
Laatst bewerkt: 12 okt 2019 18:13 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 12 okt 2019 18:46 #1092184

Ach 2 jaar geleden nog zelf de waterpomp van de 8 jaar oude wasmachine vervangen. €35,- en klaar. Het probleem is meestal het maakloon, niet de prijs van de onderdelen. Merk/type specifieke printplaten daargelaten. Componenten op een printplaatje wisselen doe ik ook nog wel. Maar sommige apparatuur verouderd gewoon erg snel, acculaders over het algemeen maar langzaam.

Vwb laders, begin dit jaar heb ik een werkende 41 jaar oude lader op mijn boot vervangen door een nieuwe Mastervolt. Reden: ik vertrouwde het laadmechanisme niet (geen pwm of 3 traps), een enorme grote losse koelunit, trok accus leeg bij niet laden, roestig, en had een nieuwe AGM accu waardoor de voltages net iets anders zouden moeten.

Bij zo’n ‘recente’ lader zoals TS heeft, zou ik kijken of de nieuwe accu’s goed ondersteunt (bijv AGM, LiFePo4) worden, zoniet dan vervangen. Dit vooral ivm verlengen levensduur van de accu door laadstrategieën.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

leeftijd acculader 12 okt 2019 19:05 #1092188

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6052
henkvd schreef :
De meest belachelijke campagne van Sire, ik nomineer die campagne voor de loden leeuw.

Repareren is zo ouderwets en in middels vanuit het kosten plaatje allang voltooid verleden tijd, te duur, slechte verkrijgbaarheid onderdelen en te duur.

Alleen als de aanschafprijs in schril contrast staat tegen over de kostprijs is er nog een boterham mee te verdienen, phones bv, dat zijn nog de enige reparateurs die te vinden zijn.

ex bruingoed reparateur (20 jaar geleden toen werd het al te duur )

Ik lees voornamelijk: kostenplaatje, te duur en te duur. Zo komen we niet tot minder afval natuurlijk...laat staan een beter milieu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl