Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 27 okt 2019 22:16 #1096481

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Afgelopen zaterdag meldde de sluiswachter van de sluis bij Amerongen dat onze AIS op zijn apparatuur een dubbele melding gaf. Eenmaal als Komeet, wat idd onze boot is. Maar ook als de Zaanstroom, een 90 meter lang binnenvaartschip. Dat laatste zou gebaseerd zijn op het ENI-nummer.

Nu had ik nog nooit van een ENI nummer gehoord maar inmiddels weet ik dat het een uniek nummer is dat elk kadaster geregistreerd schip heeft. Nu is Komeet niet geregistreerd en heeft het ook geen ENI nummer. Ik ben verder in de handleiding van mijn AIS, een Garmin AIS-600, gedoken. Maar die lijkt geen ENI nummer uit te zenden.

Ik vind het een vreemde situatie, ik zou bovendien strafbaar kunnen zijn mocht ik idd een foutief ENI nummer uitzenden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Overigens werd de melding bevestigd door de sluiswachter van Hagestijn.

We moesten overigens wel lachen toen de sluiswachter vertelde dat we op camera een stuk kleiner leken dan 90 meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 27 okt 2019 22:43 #1096489

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Ik zou contact opnemen met de leverancier van de AIS. Of heb je 'm tweedehands gekocht en staat er nog een oude registratie in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 27 okt 2019 22:45 #1096490

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
Zaanstroom, vaart onder Roemeense vlag

Komeet

Zou dus niet moeten kunnen, te meer daar jouw AIS inderdaad geen ENI uitzendt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 27 okt 2019 22:46 #1096491

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Dag Aswin,

Je moet je MMSI nummer controleren, dat kan je hier doen:

www.itu.int/mmsapp/ShipStation/list

MMSI invullen en kijken of jij er uit komt.

Er kunnen 2 dingen mis zijn;
- Of jij, of dat andere schip heeft een verkeerd MMSI nummer in zijn AIS geprogrammeerd.

- Of jij, of hij heeft geen geldige vergunning (meer)

Enkele jaren geleden, toen men weer moest betalen voor de vergunning, hebben veel mensen dit niet gedaan (2500 stuks).
1 1/2 jaar later zijn al deze vergunningen opgeheven en bestaan dus niet meer. De de callsigns en nummers die hier bij horen zijn opnieuw uitgegeven.

Serieuze zaak om uit te zoeken dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 okt 2019 22:47 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 27 okt 2019 23:02 #1096493

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
La Mavare schreef :
Zaanstroom, vaart onder Roemeense vlag

Komeet

Zou dus niet moeten kunnen, te meer daar jouw AIS inderdaad geen ENI uitzendt.


Er zijn 3 kometen bekend in de wereld, 2 daarvan in Nederland geregistreerd.
Er is één Zaanstroom onder NEDERLANDSE vlag geregistreerd! (PH4xxx)

Het kán zijn dat de Zaanstroom omgevlagd is en zijn radiovergunning vergeten heeft?

Kortom er klopt hier niet veel in het verhaal.

De Zaanstroom is onder zijn naam, beide MMSI nummers en callsigns niet te vinden op dit moment.
het laatst gezien op 19-9-2019 in de buurt van de zwarte zee.
Verkocht?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2019 00:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 27 okt 2019 23:44 #1096498

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik heb mijn MMSI nummer gecheckt op bovengenoemde site, dat verwijst naar mijn schip.
Ik heb het nummer ook vergeleken met een door Agentschap Telekom gemaakte registratiebrief, nummer in de AIS klopt, als ook de andere gegevens.

Welke instantie of welk register koppelt MMSI aan ENI? Als die er niet is, hoe wordt de koppeling dan gelegd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 00:42 #1096502

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Agentschap telecom is verantwoordelijk voor de vergunning en het MMSI nummer.
Het ENI nummer (= europanumer) moet de vergunninghouder zelf invoeren bij de vergunning aanvraag en is voor de vergunning niet verplicht.
Echter in de inland-AIS is het ENI nummer wél verplicht om uit te zenden.

Agent Telecom is dus niet verantwoordelijk voor het ENI nummer.
Het ENI nummer wordt uitgedeeld door IlnT ( ministerie van I-ellende).
Grote kans dat het bij Agentschap goed staat, maar op de websites blijft het waarschijnlijk eeuwig fout staan, tenzij je alle websites aanschrijft.
RWS moet zijn database mogelijk vernieuwen, ook daar kom je moeilijk uit.

Voor de Zaanstroom vindt ik:
244020737 (= nu HIDALGO)
De roepletters van de Zaanstroom blijken bij jou te horen (denk ik)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 okt 2019 07:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 07:32 #1096521

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8677
Wat een zootje: HIDALGO op MT
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 07:45 #1096526

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
La Mavare schreef :
Wat een zootje: HIDALGO op MT

Wel een mooi zeilgebied .

Zo te lezen heeft TS alles correct gedaan, maar loopt het fout bij de verantwoordelijke overheid.
Als jij dergelijke fouten maakt riskeer je op zijn minst een fikse boete, maar als de overheid dergelijke fouten maakt, waar jij de dupe van kan worden, dan is het zeer de vraag of diezelfde overheid jou schade zal vergoeden. ( Denk maar niet )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 07:52 #1096530

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
La Mavare schreef :
Wat een zootje: HIDALGO op MT

Er zijn er 6 van.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 08:19 #1096537

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Is een nieuw MMSI/call nummer aanvragen niet eenvoudiger??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 10:14 #1096569

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Huijp schreef :
Is een nieuw MMSI/call nummer aanvragen niet eenvoudiger??

En wie betaald de herprogrammeer kosten van AIS, marifoon en portofoon?

Met de kans dat je een al eerder uitgegeven numer krijgt met dezelfde perikelen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 11:42 #1096609

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18148
Mij lijkt dat Aswin alles helemaal correct heeft aangevraagd en uitgevoerd. Hij kan aantonen dat het MMSI nummer bij zijn boot hoort en dat zijn AIS correct is geprogrammeerd. Een Class-B AIS kan geen Europanummer uitzenden, zijn boot heeft geen Europanummer en hij kan het zelf ook niet koppelen aan zijn MMSI. Wat zou hem dan te verwijten zijn?

De fout zit dus blijkbaar ergens in een database die (uitgezonden) MMSI nummers koppelt met een (opgeslagen) tabel met ENI nummers. Ik zal er eens navraag naar doen bij gelegenheid hoe dit werkt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 13:16 #1096619

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De sluiswachter gebruikt dus ook internet rommel, ipv een deugdelijke AIS bron.
Voorval snel vergeten, je hebt geen AIS inland class A AIS als het goed is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 14:10 #1096631

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Hoe vaak maak je niet mee dat, omwille van de oplossing met een kleine investering een probleem eenvoudig verdwijnt?
Ook al is de hele wereld verwijtbaar behalve jijzelf?
Ik vrees nl dat dit met bureaucratische regelgeving tussen partijen oeverloos gaat duren. Of niet wordt opgelost!

Het kan natuurlijk ook zijn dat er hier feitelijk geen ernstig probleem bestaat. Behalve een brugwachter in verwarring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 14:18 #1096634

2 personen in verwarring dan , want de sluiswachter Hagenstein had hetzelfde, zo lees ik
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 okt 2019 14:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 14:30 #1096636

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29180
Aswin heeft helemaal niets verkeerds gedaan en zijn spullen op orde.

Echter voor je de onzin van internet weg krijgt kan jaren duren en het is niet de 1e keer.

offtopic
5 jaar geleden speelde ik met walstations en AIS AtoN's, ik zocht een Nederlandse reeks uit die nog lang niet in gebruik was. Het experiment heeft 1 dag geduurd.
Nu, 5-6 jaar later vindt je nog steeds AtoN's op de Noordzee die onze bedrijfsnaam dragen en uit gezonden worden door de kustwacht.
Internet plakt de verouderde, volledig achterhaalde informatie gewoon aan dit nummer vast.

:(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 15:29 #1096651

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Vlag eens een boot om, geheid dat er van die bijdehandjes komen dat het zooitje nog met oude naam zichtbaar is op internet.

Ja, ja dat is internet, op een echte AIS klopt het allemaal wel, met een beetje geluk is de ellende van MT met een paar weken aangepast als het class A boten zijn, maar andere, pfff, dan ben je wat internet betreft gewoon de klos, foute info, blijft foute info.
Op transponder info ( details)drukken helpt dan wel dan komt de juiste info wel bovenwater


Wat TS betreft, als je zeker bent van je eigen gegevens, dan kaats je de bal gewoon terug, waar komt uw info vandaan brug/ sluiswachter.

Het is jammer dat deze site niet meer alle mogelijkheden geeft die het voorheen wel liet zien in de free version, dan kan je alle werkelijk uitgezonden details van de transponder zien,
Bij een class A inland bv zowel de ENI als ERI code en het type AIS, class A, class B of inland class A

vtslite.siitech.com/VTSLite/lo...vtslite%2fAView.aspx

Ik zoek nog een vervanger hiervoor.
Laatst bewerkt: 28 okt 2019 15:40 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerd geidentificeerd op basis van ENI nummer 28 okt 2019 19:14 #1096689

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Vandaag heb ik met Agentschap Telecom gesproken. Mijn registratie staat goed, zonder Europanummer. Er is in hun systeem ook geen dubbele melding van mijn call sign en MMSI nummer. Daarmee lijkt alles voor mij in orde en heb ik aan mijn zorgplicht voldaan. Ik laat het rusten tot we in het voorjaar weer terug gaan, dan zal ik bij de sluis nog eens vragen hoe ze me zien.

Dank iedereen voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl