Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 12:10 #1098832

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Het slagvolume van de stang van een (Raymarine) helmstokautomaat is ca. 70cc, dus telkens als hij naar buiten schuift wil hij twee borrelglaasjes aanhangend zeewater naar binnen slurpen. Om dit tegen te gaan hebben de ingenieurs van Raymarine een o-ring geinstalleerd, je weet wel die van de space shuttle. Dat ding zit een beetje verstopt maar als je hem eruit haalt dan zie je het probleem met o-ringen. In deze specifieke ringen (eigenlijk oil-seals, oliekeerringen) zit een veertje dat roest van zeewater, en het rubberen oppervlak schuurt helemaal stuk door opgedroogde zoutkristallen op de stang. De o-ringen hebben maten in inches, dus ik heb nieuwe besteld in de US. Lekker ingepakt in schroefasvet, en de stang ook, maar afdrogen na gebruik blijft wel slim denk ik, al is het alleen maar om het zout niet te laten kristalliseren. Heb je hem toch open is het ook slim om het ruitje en de rubberen toetsen goed af te smeren met sikaflex - tip hou de manchet die op de printplaat drukt vrij en ook de koppen van de schroeven waarmee de print is bevestigd, anders krijg je hem de volgende keer dat het ruitje is beslagen lastig open. Helemaal hermetisch dicht zal hij nooit zijn, want de schroefgaten zijn niet geseald. Dat is misschien maar beter ook, want de onderdruk is onvermijdelijk, en een naar onder gericht gat als weg van minste weerstand is te prefereren boven de genoemde o-ring. Vergelijk met een druppel die aan je neus hangt, die snuif je ook niet meer terug.

Ik overweeg nog om de print -en dan met name de SMD-onderdelen-kant- dik in een paar lagen lak te zetten maar daar heb ik geen ervaring mee. Lijkt me een beetje moeilijk los te bikken als een onderdeel vervangen moet worden. Is lijm uit een glue-gun een optie?

Enfin, dank voor het lezen, en veel succes met je aanschaf.


geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 14:03 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 12:43 #1098845

Ook hier is smeren met siliconenvet beter dan met schroefasvet.
Dat voorkomt ook gegarandeerd roesten van dat beruchte veertje.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 16:11 #1098889

Lijkt mij veel beter om ook een Goretexvent te plaatsen, geen drukverschil meer en mocht er vocht binnenkomen dan wordt het er ook weer uitgewerkt. Deze vents gebruiken wij bij al onze elektronica en werkt perfect.
Voordat wij deze techniek kenden gebruikten onze klanten co2 vulling in de gesloten kast en moesten zelfs de pcb's eerst gedroogd worden, nu is dat allemaal niet meer nodig.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 17:04 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 16:31 #1098894

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Even wat terminologie-politie uithangen:
De genoemde ring is een simmerring, ook wel genoemd oliekeerring.

en.wikipedia.org/wiki/Radial_shaft_seal

Een O-ring, is een ander ding: ronde rubbersnoer in een cirkel.

en.wikipedia.org/wiki/O-ring

De oliekeerringen zijn inderdaad gevoelig voor roest. Er zijn 2 mogelijkheden: het veertje vervangen door een passende o-ring, of er een kopen met een rvs veer.

Beide worden geleverd door brammer.nl Ook inchmaten.

Let wel op het materiaal. Niet alles is geschikt voor water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 17:07 #1098903

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Zeilprutser schreef :
Lijkt mij veel beter een Goretexvent te plaatsen, geen drukverschil meer en mocht er vocht binnenkomen dan wordt het er ook weer uitgewerkt. Deze vents gebruiken wij bij al onze elektronica en werkt perfect.
Voordat wij deze techniek kenden gebruikten onze klanten co2 vulling in de gesloten kast en moesten zelfs de pcb's eerst gedroogd worden, nu is dat allemaal niet meer nodig.

Ah, misschien is dat wel de bedoeling van het stickertje op de bodem, met een miniscuul gaatje eronder. Weer wat geleerd, ik had gedacht dat dat was om het geluid van het piepertje door te laten. Het punt is niet zozeer het rustig wegademen van waterdamp, maar meer het voorkomen van onderdruk. Ik betwijfel of een goretext vent iets in de orde van grootte van 70cc per paar secondes kan wegstouwen.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 17:31 #1098906

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Joop66 schreef :
Even wat terminologie-politie uithangen:
De genoemde ring is een simmerring, ook wel genoemd oliekeerring.

Had ik er al in staan B) . Maar ik had het bewust wat gepopulariseerd voor al degenen die in de stress schieten van technische termen en dan weer richting handenwrijvende leverancier gedreven worden.

Als jij nu een directe link naar precies de juiste simmerring met rvs veertje, en geschikt voor water, op die site toont ben je verexcuseerd :lol: . 3/4 inch as, 1 inch diameter, 1/8 inch hoogte. De verzendkosten van die amerikaanse site waren nl. best hoog.

EDIT: maar eigenlijk heb je 100% gelijk natuurlijk ;)
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 22:12 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 18:32 #1098923

ironman schreef :
Ik betwijfel of een goretext vent iets in de orde van grootte van 70cc per paar secondes kan wegstouwen.
Volgens de specs doet hij 450 ml / min (dp = 70 mbar)
De ST1000 zou echter volgens mijn berekeningen onbelast 37.5ml per seconde kunnen verplaatsen.
De Vent kan volgens de specs maar 7.5ml per seconde aan.
Ik denk echter dat het in de praktijk reuze zou meevallen de over/onderdruk neemt in ieder geval enorm af en wordt snel hersteld.
Er is echter ook een high flow type PMF100585 met 4000 ml / min (dp = 70 mbar) die haalt het makkelijk, alleen die kan ik niet leveren.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Preventief onderhoud Raymarine tiller pilot 06 nov 2019 22:44 #1098978

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Yellow Boat schreef :
Ook hier is smeren met siliconenvet beter dan met schroefasvet.
Dat voorkomt ook gegarandeerd roesten van dat beruchte veertje.

Ook jij schijnt gelijk te hebben want ik heb zojuist geleerd dat rubber aangetast kan worden door minerale olien. Wel jammer in mijn wereldje was schroefaslagervet het nieuwe WD40: sinds ik het heb gebruikte ik het overal voor. Maar ja het zit er nu al op. Had-ie maar geen oliekeerring moeten heten.
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl