Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: B&G apparatuur, oud en nieuw combineren

B&G apparatuur, oud en nieuw combineren 11 nov 2019 21:15 #1100274

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Onze oude B&G ACP2 stuurautomaat lijkt een eigen leven te leiden, het display, de roerstandindicator en het kompas zijn goed maar de ACP2 verwerkt signalen en setup instellingen niet goed en dit resulteert in allerlei foutmeldingen en een niet werkende AP.
De andere netwerkinstrumenten (log, diepte en wind)zijn verder nog prima.
Ik overweeg een nieuwe B&G AP te kopen (NAC-3 core pack) met een Triton2 display. Aangezien B&G tegenwoordig alles met NMEA 2000 doet lijkt het me dat ik tussen de NMEA 0183 instrumenten en de NMEA 2000 AP een koppeling moet maken (bv een Actisense oid).
Is dit de juiste oplossing of mis ik iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G apparatuur, oud en nieuw combineren 11 nov 2019 23:12 #1100307

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Koppeling is niet strikt noodzakelijk. De NMEA2000 AP kan ook prima zelfstandig sturen, maar een bestaand kompas gebruiken is helaas niet mogelijk. De hoofdreden om een converter te gebruiken is om gebruik makend van NMEA 0183 navigatie gegevens in GPS mode (track mode) te kunnen sturen naar een waypoint of langs een route met meerdere waypoints. Het hangt ervan af wat je verder gebruikt voor navigatie (charplotter, PC). Zelf zou ik eerst proberen vervanging te vinden voor de ACP2 controller. Er staat een op Ebay to koop.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 11 nov 2019 23:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G apparatuur, oud en nieuw combineren 12 nov 2019 07:39 #1100329

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
RobertO heeft me met ongeveer hetzelfde issue geholpen! Super goed uitgelegd en hele rustige correcte gast! bij mij een actisense voor de wind , speed , log naar de plotter en een Yachtdesign dingetje voor de AIS koppeling, werkt prima (nu) maar de 'eigen leven' toestanden zijn me niet vreemd. Het bizarre is dat die dingen kennelijk écht niet kapot gaan en na dat ze hun eigen ding gedaan hebben , gewoon ook weer doen wat er gevraagd wordt. Dat maakt de beslissing extra moeilijk en voorlopig heeft niemand me kunnen overtuigen van 'andere en betere' merken ( Raymarine, NKE ...)
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G apparatuur, oud en nieuw combineren 12 nov 2019 11:09 #1100401

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Uit het manual van de ACP2 blijkt dat ie een snelheid nodig heeft om überhaupt te kunnen werken, hetzij van een log, een GPS of manual. Deze setting moet je invoeren via de setup en dan gaat het dus ergens goed mis en begint ie te piepen en komt er een error 18 op het scherm.
Als een NAC-3 als stand alone AP kan functioneren (met zn eigen kompas) is dat veel handiger.
Koppeling met bv wind en GPS maakt het idd mogelijk om op de AP een relatieve windhoek te sturen danwel om mbv een GPS, track te sturen.
we gaan eerst nog maar eens verder testen met de ACP2, er is nog genoeg tijd om te beslissen over iets nieuws.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

B&G apparatuur, oud en nieuw combineren 10 dec 2019 12:33 #1107890

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
hier nog wat achtergrond voor je www.oppedijk.com/bandg/autopilot
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl