Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: betrouwbaarheid Raymarine autopilot

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 17:05 #1100486

Heb je de , toegegeven nogal uitgebreide handleiding meerdere malen goed bestudeerd?
dan zou je eigenlijk op alle vragen antwoord moeten krijgen.
Welk type heb je eigenlijk want die ST6002 is alleen de bedieningsunit en doet zelf eigenlijk niets . De benaming van het hele ding staat op de stuurcomputer. Dat is een wat grotere grijze kast die ergens binnen gemonteerd zit en met een kabel verbonden is met die ST6002. Kan o.a. de S1 , de SPX5 en de SPX10 zijn .
Ikzelf heb bijv. de al 11 jaar oude S1 met eveneens een St6002 bedieningsunit.
Alle handleidingen zijn hier wel te vinden: www.raymarine.nl/view/index-id=10125.html of de oudere hier: raymarine.app.box.com/s/nwf2s5ha9xrltggghogu
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2019 17:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 17:07 #1100488

“Betrouwbaarheid” betekent meer of het apparaat consistent doet wat ie moet doen en of ie dat blijft doen!

Jij beschrijft meer een performance issue. AP dien je in bedrijf te stellen (sea trails). Hier een aardig artikel daar over:
www.yachtingworld.com/yachts-a...best-autopilot-60038
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 17:51 #1100504

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Het kan ook dat je teveel zeil hebt staan en/of de boot niet goed hebben getrimd.
Even van de automaat en sturen met hand om te voelen hoe de trim is en hoe het roer voelt is een goede controle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 18:03 #1100512

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
je moet hem eens opnieuw calibreren, on-shore en off-shore. in de handleiding staat hoe. Off shore houd dat in dat je ondermeer een patroon moet varen. het kan ook zijn dat je balanced kompass instrumentje niet meer goed werkt, even loshalen en schoon maken. ik heb mee gemaakt dat iemand een doos gereedschap erbij had gezet enzo het kompass van streek raakte

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 18:11 #1100519

Idd. Sommige AP’s hebben daar een automatisch testprogramma voor zelfs. Dit geeft (in mijn ervaring) behoorlijke settings om mee te beginnen. Ruime wind met golven is het lastigst ( net als wanneer je zelf stuurt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 18:14 #1100522

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
het beste met rustig weer, klopt, ook ruim water kunnen nemen, je moet wat bochten en cirkels kunnen maken, en alles op de motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 18:24 #1100527

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Loop ook even alle aansluitingen na. Zitten alle draadjes goed vast en nergens een brakke doorverbinding met bijvoorbeeld kroonsteentjes?

Je fluxgate kompas is zeer gevoelig voor storingen van “buitenaf”, zoals je telefoon, lader, metalen objecten. Kijk daar ook goed naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 18:53 #1100543

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Bedankt voor alle tips alvast. Ik ga me er deze winter eens in verdiepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 18:58 #1100545

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Solo naar engeland? Probeer een langs de kust omhoog -of omlaag met 15/20 knopen wind op de ap. In het slechtste geval moet je 4 uur zelf sturen voor je bij een haven bent. Krijg je ook een idee wat je de limieten van het apparaat zijn. Oudere stuurwielautomaten houden het meestal slecht uit bij ruime wind en flinke golven, maar dat ligt per schip helemaal anders.
Laatst bewerkt: 12 nov 2019 18:59 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 20:33 #1100559

Yellow Boat schreef :
Welk type heb je eigenlijk want die ST6002 is alleen de bedieningsunit en doet zelf eigenlijk niets . De benaming van het hele ding staat op de stuurcomputer. Dat is een wat grotere grijze kast die ergens binnen gemonteerd zit en met een kabel verbonden is met die ST6002. Kan o.a. de S1 , de SPX5 en de SPX10 zijn .

Dat is niet helemaal juist.
De ST6002 van de eerste generaties heeft geen externe stuurcomputer maar doet alles helemaal zelf.
Er zit alleen een fluxgate aan (5 draadjes), en de motor en eventueel de clutch van de stuurmotor.
Stuurt nog best heel aardig is mijn ervaring, hoewel natuurlijk minder dan een met computer (EVO!)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 20:56 #1100564

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Mijn dit jaar gesneuveld Autohelm heeft het 30 jaar prima gedaan.
Ook paar keer solo naar Engeland.
Waarschijnlijk niet meer reparabel en zal ik toch een veel betere stuurautomaat krijgen bij vernieuwing.
En een legere portemonnee....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 12 nov 2019 21:04 #1100569

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
Welk type heb je eigenlijk want die ST6002 is alleen de bedieningsunit en doet zelf eigenlijk niets . De benaming van het hele ding staat op de stuurcomputer. Dat is een wat grotere grijze kast die ergens binnen gemonteerd zit en met een kabel verbonden is met die ST6002. Kan o.a. de S1 , de SPX5 en de SPX10 zijn .

Dat is niet helemaal juist.
De ST6002 van de eerste generaties heeft geen externe stuurcomputer maar doet alles helemaal zelf.
Er zit alleen een fluxgate aan (5 draadjes), en de motor en eventueel de clutch van de stuurmotor.
Stuurt nog best heel aardig is mijn ervaring, hoewel natuurlijk minder dan een met computer (EVO!)

Lijkt me sterk.

De ST6002 heeft alleen aansluitingen voor seatlak en nmea. Geen versteroer elektronica, of sensoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 13 nov 2019 08:50 #1100631

Joop66 schreef :
Lijkt me sterk.

De ST6002 heeft alleen aansluitingen voor seatlak en nmea.

De oudere versies (in de manual Control Head genoemd zonder typenr) zien er zo uit:



"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 13 nov 2019 10:56 #1100674

Bij mij was dit de st4000+
Ik heb nu een 6002 en ziet er aan de voorzijde identiek uit. Achterzijde seatalk en nmea
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 13 nov 2019 12:24 #1100690

Baasklusje schreef :
Joop66 schreef :
Lijkt me sterk.

De ST6002 heeft alleen aansluitingen voor seatlak en nmea.

De oudere versies (in de manual Control Head genoemd zonder typenr) zien er zo uit:




Dat klopt; zit er bij mijn bootje ook zo in (met fluxgate en verbinding naar de drive)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 13 nov 2019 13:25 #1100708

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Zijn er nog instellingen die grote invloed kunnen hebben op de autopilot ? Rudder gain, Response, ... ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 13 nov 2019 13:47 #1100713

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1787
HCA schreef :
Zijn er nog instellingen die grote invloed kunnen hebben op de autlopilot ? Rudder gain, Response, ... ?

Ik heb een S1 unit met helmstok bediening jaren gebruikt.

Ruddergain is belangrijk, maar kun je met "proefrondje" goed afstellen zodat hij niet "over" stuurt of te weinig. Bepaalt de hoek van je roer bij een koerswending. Doe je eenmalig.

Response level is het enige waar ik iets mee deed. Hoogste level houdt de boot zo exact mogelijk op koerslijn, maar geeft soms erg onrustige autopilot en gebruikt veel stroom. Is wel fijn als je bv in een smal kanaal of haventoegang met veel golven en/of stroom vaart. Ook als je bv solo een spi wilt zetten, gijpen of weghalen.
Hij springt vlgs mij in hoogste level als je hem aanzet (?)
Met 1 of 2 levels lager stuurt het soms een stuk fijner en rustiger onder het zeilen met minder stroomverbruik. Hij reageert en corrigeert dan trager, zodat je wel meer slingert, maar "natuurlijker" zeilt.
Alles ligt natuurlijk aan je boottype en trim.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 13 nov 2019 14:05 #1100719

Staat volgens mij niet standaard in het hoogste level, maar in het midden als ik mij niet vergis.
Laatst bewerkt: 13 nov 2019 14:05 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 13 nov 2019 15:48 #1100746

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 661
Klopt, bij mij op standje 5 van 9.
Laatst bewerkt: 13 nov 2019 15:48 door Yep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 14 nov 2019 10:02 #1100919

  • sterlet
  • sterlet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Kijk of er electrische leidingen in de beurt van de fluxgate lopen. Ik had een probleem met onvoorspelbare koersafwijkingen. De oorzaak was dat een leiding (in dit geval de stroomverzorging van de autopilot zelf) op ca. 10cm van de fluxgate was verlegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 14 nov 2019 10:05 #1100922

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Meestal zet ik m op 3 tenzij er een reden is om netter te sturen. Een kanaal bijvoorbeeld. Of kort in een haven uitgang.

Wat je niet wilt, zeker met wat zeegang, dat hij tegen de golven gaat vechten. Dat kost eindeloos stroom, en levert niks op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 14 nov 2019 10:54 #1100936

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
HCA schreef :
Zijn er nog instellingen die grote invloed kunnen hebben op de autopilot ? Rudder gain, Response, ... ?

Ja. Heel veel.

Het stappenplan volgens mij, is als volgt:
1: uitvissen welke coursecomputer er ergens in je boot verstopt zit. Dit kan een S1 zijn, of een SPX-5.
2: Daarvan de installation- en user manual opsnorren.
3: Die goed lezen.
4: Tijdens een proefvaart met rustig weer een keer opnieuw het compass calibreren, en een self-calibration laten uitvoeren.
5: In de "dealer-setup" vind je alle parameters. Die allemaal opschrijven, en per keer kleine veranderingen aanbrengen. Let op: hiermee kun je de AP ook onstabiel maken! Onstabiel betekent in dit kader dat hij overcorrigeert, en dat blijft doen, tot uiteindelijk de roeruitslag bereikt is. Met een goede set parameters, is het een geweldige vriend.

Wat ook nog flink kan helpen is het installeren van een roerstandsensor. het werkt ook wel zonder, maar dan moet de AP de roerstand steeds gokken. Met roerstandsensor weet de AP waar het roer staat. Scheelt stukken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 14 nov 2019 12:41 #1100957

JA op standje 5 wordt je gestoord van het vele sturen, dan blijft ie bezig..
Ik zet m soms zelfs op 1 of 2.

Wel een keer mee de mist in gegaan.
In een plotselinge bui wilde ik reven, dus op standje auto. (solo)
Maar omdat de AP in een te trage stand stond kon hij de boot niet op koers houden, zo bleek tijdens het reven. de boot naar halve wind, fok bak, boot plat. Hoop gedoe.
Kwam niet bij me op om de AP in standje 5 te zetten...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 14 nov 2019 12:52 #1100960

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
Kwam niet bij me op om de AP in standje 5 te zetten...

Je bent ook geen 20 meer ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

betrouwbaarheid Raymarine autopilot 14 nov 2019 20:52 #1101078

  • Yep
  • Yep's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 661
Op rivieren, meren en kanalen vaar ik meestal op 7.
En op zee standje 5.
Maar het betreft hier dan ook een motorjacht.
Sorry.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl