Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonnepanelen, accu's en een omvormer

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 21 nov 2019 12:55 #1102724

Ik ben bezig mijn varend woonschip (oud beurtscheepje) energie neutraal te maken.

Momenteel heb ik:

2x 250 ah 12v (staan in serie)
2x 100watt zonnepaneel met 24v regelaar (dit blijft 24V)
1x phoenix inverter 24/3000
1x phoenix 24/30 charger
1x 10kw generator van Geko

Nu wil ik 1400 watt aan zonnepanelen op het achterdek hebben, dit past perfect op een RVS frame waar nu een tentdoek overheen zit. De bedoeling is om terug te leveren aan het net als ik niet vaar (terugdraaiende meter).

Ik zit te denken aan een Mastevolt Soladin 1500, dit apparaat wordt normaal gesproken op het 230V net aangesloten en zet zijn vermogen dan op het net. Zoals ik het begrijp moet er al een spanning aanwezig zijn voor de Soladin om te werken (anders blijft er spanning op het net als je de hoofdschakelaar uitzet)

Mijn vraag:

Kan mijn phoenix inverter deze ingang spanning leveren als ik niet met de walstroom verbonden ben? (dit apparaat is parallel schakelbaar) en blaast de Soladin de inverter vervolgens niet op? Want als ik aan het varen ben kan ik niet altijd het volle vermogen kwijt.
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 21 nov 2019 13:16 #1102729

Zo'n vraag zou ik altijd eerst aan Mastervolt zelf stellen. Tenslotte zijn dat de experts .
Alleen vrees ik dat je een omvormer die zonder spanning vanaf het electriciteitsnet toch stroom blijft leveren niet mag aansluiten op het net vanwege de al genoemde risico's die daaraan zitten.
Dan zou je wat moeten verzinnen om die benodigde spanning met een andere separate omvormer van je accu's te halen.In feite doe je dan hetzelfde als bij het stroomnet maar of dat ook werkelijk zal functioneren weet ik ook niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 21 nov 2019 13:37 #1102730

Hmmm ik denk dat het wellicht toch het makkelijkst is om er een 1400W zonnepaneel-->24 volt-->Accu's tussen te zetten dan een apparaat dat direct van de zonnepanelen naar 230 gaat.

Het enige probleem is dat als ik niet aan boord ben er potentieel 1400watt verspild wordt...
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Laatst bewerkt: 21 nov 2019 13:37 door Starnakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 21 nov 2019 15:25 #1102760

Dat eerste zal in ieder geval wel flink goedkoper zijn .
Die voor mijn in totaal 2350 watt zonnepanelen thuis kostte al dik €650 en daarbij kwamen nog de optimizers ( soort MPPT regelaars per paneel )van €50 per stuk.Die laatsten dienen ervoor om t zorgen dat , als zoals bij mij sommige panelen in de schaduw komen die niet de opbrengst van de anderen beinvloeden .
Kwestie dus van rekenen of regelmatig terugleveren opweegt tegen de meerkosten.
Die 1400 Watt van jou kan in een heel jaar ongeveer 1250 KWh opleveren . Als je bijv. maar de helft van de tijd teruglevert dus maar 625KWh wat hooguit iets van 625*0,2= €125 per jaar opleveren.
Ben je dus best wel een paar jaar bezig die duurdere omvormer teru te verdienen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 22 nov 2019 07:31 #1102868

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Starnakel,

Ik ben van mastervolt solar spullen niet onder de indruk.
Google maar eens op Soladin en hoeveel klachten en storingen er zijn.
Ik heb (helaas ) een soladin en die stoort vreselijk veel op radio en kortegolf, bizar gewoon. het toestel kan vrijwel niet aan CE voldoen.
Ik heb voor o9nze 2 andere installaties gekozen voor SMA Sunnyboy en werkt perfect en 0% storing!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 22 nov 2019 09:20 #1102896

Ik heb een Solaredge en die voldoet in ieder geval prima . Ook het feit dat hij zijn gegevens via mijn experiabox verstuurd naar mijn monitor op hun website geeft geen storingen.
Ad
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 09:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 22 nov 2019 11:00 #1102911

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Gaaf plan. Ik zou juist proberen 'off grid' te blijven. Dat betekent dus investeren in opslagcapaciteit. Er zijn volgens mij best wel wat voorbeelden te vinden. Bijvoorbeeld de autarkische 'geWoonboot' die al een paar jaar in Amsterdam ligt. Of het Youtube kanaal van Delos die toevallig net een serie over hun stroomsysteem hebben gemaakt. Zij zijn niet 100% autarkisch, maar dat ligt meer aan hun buitensporig hoge verbruik vermoed ik.

gewoonboot.nl/over-ons/
www.youtube.com/channel/UCvLc83k5o11EIF1lEo0VmuQ
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 23 nov 2019 08:27 #1103106

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ik heb al eens een soortgelijk systeem aangelegd en in bedrijf gesteld. Wel een stukje groter (18Kwp zonnepanelen, 55Kva generator in een 3 fase systeem met 6 inverters van 5Kva)

Wat je wilt kan heel goed, MAAR:

Ten eerste NIET met losse lader en omvormer die je nu hebt. (reden zal zo duidelijk worden)
Je generator moet het liefst van een mechanische frequentieregeling zijn voorzien (geen inverter dus)
De omvormer van de zonnepanelen moet geschikt zijn voor active power control op basis van de netfrequentie.

De omvormer van de zonnepanelen stel je zo in dat bij een verhoogde netfrequentie het geleverde vermogen afneemt. Bijvoorbeeld bij een frequentie <50.3Hz = 100% afbouwend naar 51Hz = 0%. Belangrijk is om vast te houden aan 51Hz = 0% anders mag je het systeem niet aan het elektriciteitsnet (en dus aan de walstroom) hangen!

Je lader/omvormer combinatie (ik heb zelf ervaring met victron Multiplus en Quattro) moet minimaal even zwaar zijn als het maximale vermogen wat de zonnepanelen kunnen leveren. In dit geval dus 1500Watt. Deze stel je zo in dat er op de uitgang zonnepanelen zitten aangesloten. In de geavanceerde instellingen kan je nog helemaal instellen wat er moet gebeuren als er een tekort of overschot is aan zonneenergie. Je kan bijvoorbeeld als je met tamelijk lege accus terug komt aan de walstroom ervoor kiezen deze niet met walstroom te laden, maar pas te laten laden als er een overschot is aan zonneenergie. Voordat je dan begint met terugleveren zal de Multiplus eerst je accus gaan laden.

Mocht je in een situatie komen dat je niet aan de walstroom ligt en er teveel zonneopbrengst is (accus vol en geen of weinig verbruik) dan zal de multiplus de uitgangsfrequentie gaan verhogen. Zodoende zal de zonnepaneel inverter vermogen afbouwen net zo lang tot er een balans ontstaat.

Als je op je generator draait moet je voorkomen dat je zonnepanelen je generator gaan aandrijven. Daarbij is het makkelijkst als je generator mechanisch geregeld is, dat geeft uit zichzelf namelijk al de eigenschap dat een onbelaste generator iets harder gaat draaien. Is je generator niet mechanisch geregeld dan zal je bij de leverancier na moeten gaan wat een goede oplossing is. Zorg er in elk geval voor dat je nooit backfeed vanaf de panelen op je generator zet!

Informeer goed naar de zonnepaneel inverter voordat je er een aanschaft. Een hoop merken staan dit soort aanpassingen (frequentie regeling) niet zomaar toe, omdat je in dezelfde instellingen bijvoorbeeld ook kan instellen dat de inverter gaat leveren zonder dat er spanning vanaf het net zichtbaar is. In zo'n geval voldoet de omvormer niet meer aan de eisen om op het nederlandse energienet aangesloten te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 23 nov 2019 11:10 #1103175

Starnakel,

Het systeem wat jij voor ogen hebt (24 volt, accu's, zonnepanelen, generatorsetje, walstroom met teruglevering) is goed werkend in gebruik bij een klant van mij, die op een varende klipper woont.
Het heeft wel wat voeten in aarde gehad voordat alle componenten elkaar op de juiste manier begrepen.
Als je wilt kan ik je met hem in contact brengen.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 24 nov 2019 20:37 #1103592

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Het moet kunnen, een inverter die aan het net teruglevert moet ook bestand zijn tegen een netspannings uitval en daarme stand alone kunnen draaien.
als dat zo is kun je de accu's opladen via de charger. Dit hangt allemaal af van de mogelijkheden van de inverter.

PS ik lees net dat net inverters stoppen als het net onderbroken wordt, in dat geval moet de energie van de zonnepanelen naar de accus geleid worden, bij overschot is dat jammer maar helaas.
zelf overweeg ik om voor een grote accucapaciteit te gaan en ervoor zorgen dat ze niet altijd vol zijn zodat de zonne-energie er nog bij kan. Ik zou eerder dan ook investeren in een windmolen erbij zodat je in de winter ook wat energie hebt.
Laatst bewerkt: 24 nov 2019 20:53 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepanelen, accu's en een omvormer 25 nov 2019 18:18 #1103794

Zoals ik het lees is het goed mogelijk om het systeem zo te maken dat de panelen terugleveren als ik niet aan boord ben, maar ik denk dat het systeem te gecompliceerd en te duur gaat worden om er echt voordeel uit te halen. Wat ik beter kan doen is rond de 660 watt (2x een groot paneel) op het dak gooien met een mooie 24 volt controller die het vermogen in de accu's stopt. Mijn motief om mijn woonschip energie neutraal te maken is overigens meer uit milieuoogpunt dat uit een economisch oogpunt (en om voorbereid te zijn om de klimaat apocalyps...)

Volgens mijn berekeningen ben ik dan +- vanaf april energie neutraal en de donkere wintermaanden kan ik dan of met de walstroom of met mijn generator overbruggen. Al mijn diesel systemen (Klockner Deutz 6AM517 uit 1959, de Dietrich kachel en Geko genset (kubota) draaien allemaal op blauwe diesel. (GTL, maar dan van afval gemaakt in NL)

Bedankt voor de uitgebreide reacties!
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl