Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Accu 13,3 V? En dood als een pier?

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 09:46 #1105347

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Raar, mijn (VMF calcium 71 Ah) accu gaf na opladen een voltage aan van 13,3 V?
Dat is meer dan gebruikelijk toch?
Getest met een lampje van 10W (0,85A).

10 uur ‘s avonds aangezet, ‘s ochtends 10,52 V (herstelt tot 10,76 na uitzetten lampje. Dat is dood?
Want hij had op die 10 W (12 uur branden is 8Ah) moeiteloos vele dagen moeten draaien.

Heeft opladen met modus regeneratie nog zin?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 10:34 #1105367

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
FAL schreef :
Raar, mijn (VMF calcium 71 Ah) accu gaf na opladen een voltage aan van 13,3 V?
Dat is meer dan gebruikelijk toch?

Dat hangt er vanaf. Als je de meting direct na het opladen hebt gedaan (zeg binnen een half uur) dan zegt die waarde niet zo veel. Een accu is waarschijnlijk nog in goede conditie als ie 24 uur na het eind van het laadproces en zonder belasting nog een spanning van 12,7 - 12,8 V heeft.
Getest met een lampje van 10W (0,85A).

10 uur ‘s avonds aangezet, ‘s ochtends 10,52 V (herstelt tot 10,76 na uitzetten lampje. Dat is dood?
Want hij had op die 10 W (12 uur branden is 8Ah) moeiteloos vele dagen moeten draaien.

Heeft opladen met modus regeneratie nog zin?

Ik denk dat het wat de accu betreft einde verhaal is.
Laatst bewerkt: 01 dec 2019 10:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 10:39 #1105370

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
FAL schreef :
Raar, mijn (VMF calcium 71 Ah) accu gaf na opladen een voltage aan van 13,3 V?
Dat is meer dan gebruikelijk toch?
Getest met een lampje van 10W (0,85A).

10 uur ‘s avonds aangezet, ‘s ochtends 10,52 V (herstelt tot 10,76 na uitzetten lampje. Dat is dood?
Want hij had op die 10 W (12 uur branden is 8Ah) moeiteloos vele dagen moeten draaien.

Heeft opladen met modus regeneratie nog zin?
Als een loodaccu een spanning heeft van 10,5V is hij leeg.
Je zou dus kunnen zeggen dat de capaciteit van je accu is teruggelopen van 71Ah naar 8Ah.
Als je de mogelijkheid heb om te laden met regeneratie kan je dit natuurlijk altijd proberen.
Maar ik zou er niet teveel (niets) van verwachten.
Heeft de accu langere tijd in (gedeeltelijke) ontladen toestand gestaan?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 11:10 #1105388

Wadloper schreef :
.........................
Ik denk dat het wat de accu betreft einde verhaal is.

Yep. 1 cel kortgesloten. Koop maar een nieuwe.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 11:29 #1105394

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
Berghout-2 schreef :
Wadloper schreef :
.........................
Ik denk dat het wat de accu betreft einde verhaal is.

Yep. 1 cel kortgesloten. Koop maar een nieuwe.
Wim.

Dat kan, maar zonder te weten hoe de spanning is na opladen en 12Hr rust is dat niet zeker.
Is al eerder gemeld, de spanning aan de polen van de accu is maar een indicate van de laadtoestand nadat de accu een rustperiode heeft gehad van 12 tot 24 hr.
( pas dan is het zuur voldoende gemengd in de accu, daarvoor is het goed mogelijk dat er zich dicht tegen de platen een hogere concentratie zuur zit als verder van de platen. )
Dan krijg je wel die hoge spanning, maar is de accu nog lang net vol.

Hoe lang had die accu op lader gestaan ? Normaal moet je rekenen dat een accu in ongeveer 12H geladen dient te worden. Bij moderne laders misschien iets minder, maar dan krijg je een indicatie zodra de lading afgelopen is.

De spanning aan de polen na die rustperiode hoort 12,7 tot 12,8 te zijn.
Als die spanning er is, is er geen cel kortgesloten.
Kan nog wel zijn dat de platen gesulfateerd zijn, waardoor je capaciteit sterk verminderd is.

Ten laatste, hoe oud is de accu in kwestie, ( of beter hoeveel laad ontlaad-cycly heeft deze al meegemaakt? ) ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 01 dec 2019 11:31 door Tony2920. Reden: typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 12:53 #1105423

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Leeftijd accu helaas onbekend. 2016 de boot gekocht. Datum niet gemarkeerd op de accus.
Ik heb twee van deze accus, hebben parallel gestaan. Als het goed is niet leeg gestaan, of slechts kortstondig.
Wel 1 keer deze zomer problemen met koeling gehad.
Ik heb hier thuis een goede CTEK lader waar hij hele nacht op heeft gestaan. Ik doe nu een poging met “recondition” als laatste poging. Zal hem dan ook ff 12 of 24 uur laten staan, maar ik vermoed inderdaad dood.
Andere parallele accu ook maar testen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 13:47 #1105429

Als deze "dood"is vrees ik voro die andere want dan zal die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook overleden zijn.
Installeer liever een zonnepaneeltje , niet zozeer alleen om altijd genoeg capaciteit te hebben maar vooral ook omdat zo je accu's altijd optimaal gevuld blijven as je langere tijd niet aan boord en dus nooit voro een lege komt te staan als je wilt varen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 01 dec 2019 15:27 #1105453

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Uh ja, ik heb ook een zonnepaneeltje, 100 W. En met 2x 71Ah service accu hoor ik dus niet zo snel een lege accu te hebben.. misschien gewoon ouderdom..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 03 dec 2019 21:37 #1106114

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Yellowboat schreef:
Als deze "dood"is vrees ik voor die andere want dan zal die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook overleden zijn.

Ja, inmiddels getest (lampje 0,8 A) en die ander zakt ook na een aantal uur al terug naar 10,5V. Ook dood dus. Dat is dus een nadeeltje van parallele accu’s :( Dat verklaart wel wat rare verschijnselen afgelopen zomer met ontladen en laden.

Gekke is dat de accus’s zich in rust snel herstellen naar 12,5V. Wat is dat voor raar verschijnsel???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 03 dec 2019 21:41 #1106115

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
FAL schreef :
Yellowboat schreef:
Als deze "dood"is vrees ik voor die andere want dan zal die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook overleden zijn.

Ja, inmiddels getest (lampje 0,8 A) en die ander zakt ook na een aantal uur al terug naar 10,5V. Ook dood dus. Dat is dus een nadeeltje van parallele accu’s :( Dat verklaart wel wat rare verschijnselen afgelopen zomer met ontladen en laden.

Gekke is dat de accus’s zich in rust snel herstellen naar 12,5V. Wat is dat voor raar verschijnsel???
Hoge interne weerstand, sterk afgenomen capaciteit.
Gewoon op.
2 nieuwe halen en weer verder.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 03 dec 2019 21:55 #1106123

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
PvO schreef :
FAL schreef :
Yellowboat schreef:
Als deze "dood"is vrees ik voor die andere want dan zal die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ook overleden zijn.

Ja, inmiddels getest (lampje 0,8 A) en die ander zakt ook na een aantal uur al terug naar 10,5V. Ook dood dus. Dat is dus een nadeeltje van parallele accu’s :( Dat verklaart wel wat rare verschijnselen afgelopen zomer met ontladen en laden.

Gekke is dat de accus’s zich in rust snel herstellen naar 12,5V. Wat is dat voor raar verschijnsel???
Hoge interne weerstand, sterk afgenomen capaciteit.
Gewoon op.
2 nieuwe halen en weer verder.

Vermoedelijk sterke sulfatering van je platen in de accu.
Een sulfaatlaag werkt als een isolatie, waardoor dat deel van de accuplaat niet meer in contact staat met het accuzuur. Met als gevolg een kleinere capaciteit.
Desulfatering kan helpen om een grotere oppervlakte terug aan het laden en ontladen deel te laten nemen. Is helaas geen permanente oplossing, geeft tijdelijk een vergrote capaciteit, maar niet gelijk aan de originele capaciteit.

Als je accu's niet oud zijn, loont het misschien de moeite om eens na te kijken wat de oorzaak van het sulfateren is geweest, om de volgende accu's een langer leven te laten hebben.

accu informatie

accu werking
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 03 dec 2019 22:06 door Tony2920. Reden: bijvoegen links
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 03 dec 2019 22:32 #1106133

Ja, inmiddels getest (lampje 0,8 A) en die ander zakt ook na een aantal uur al terug naar 10,5V. Ook dood dus. Dat is dus een nadeeltje van parallele accu’s :( Dat verklaart wel wat rare verschijnselen afgelopen zomer met ontladen en laden.

Gekke is dat de accus’s zich in rust snel herstellen naar 12,5V. Wat is dat voor raar verschijnsel???


Die rare verschijnselen is een teken dat er iets mis is.
Bij het eerste rare verschijnsel accu´s losnemen en één per één controleren, dan kun je de slechte herkennen en tijdig verwijderen.

Het is ALTIJD één enkele cel die het eerst de geest geeft, wanneer je dat op tijd ontdekt kunnen de parallel accu´s nog wel even meegaan, niet echt lang.
Wanneer je linkerschoen versleten is zal je rechter niet meer als nieuw zijn.
Dat gaat ook voor accu´s op.

Dat snelle herstellen en weer snel leeg zijn is een teken dat het einde nabij is.

Heel goed voor een lange levensduur is om OVERCAPACITEIT te nemen, zowel van accu als panelen.
Is wel even een aanschaf, maar de besparing komt later door de lange levensduur!
En een goed fabrikaat accu te kiezen.

Het lukt me redelijk om de accu´s niet verder dan tot 12,3V te ontladen, de laatste set is 12 jaar geworden, de voorlaatste 11 jaar en daarvoor weet ik niet meer.

Mijn verbruik is ongeveer 1kWh per dag, waarbij zo veel als mogelijk direct van de panelen betrokken wordt.
Accu capaciteit 400Ah, paneelcapaciteit 400Wp. Panelen zeer goed richtbaar, is uiterst belangrijk!!
En zo veel mogelijk in serie! Bij een licht sterkte van 4V per paneel heb je bij 4 panelen in serie al 16V en wordt er uren langer geladen!

Nu in december is dat een klein beetje overcapaciteit, in de zomer is dat 100% overcapaciteit.
Dit in een zeer zonnig klimaat.
Laatst bewerkt: 03 dec 2019 22:34 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 03 dec 2019 22:44 #1106136

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Reconditioning heeft niet gewerkt, dus ik breng ze inderdaad naar de oudijzerboer en koop 1 nieuwe grotere.
Leeftijd onbekend, dus weet eigenlijk ook niet of ik ze goed of slecht behandeld heb.
Ga iets kopen van 140 of 180 Ah ofzo.
Nog tips qua merk? VMF Marine?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 03 dec 2019 22:54 #1106142

Exide.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 03 dec 2019 23:00 #1106143

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Saeftinge, zag later je reactie.
Tja, helaas zijn jouw goede tips nog moeilijk toepasbaar op mijn boot (slechts 28 foot).
Ik heb een 70W paneel neergelegd op een relatief slechte plek: voor het garageluik en dus onder de giek. Enig ander nog aan te schaffen paneel kan daarmee dus niet lekker in serie staan.
Ik overdenk nog om als extraatje een klein (30W ofzo) paneeltje op de hekstoel te gaan plaatsen (parallel, maar wel richtbaar).
Mijn huidig verbruik is iets van 20-25 Ah per etmaal, maar gaat nog wel stijgen met de aanschaf van ais en bijv helmstok stuurautomaat.
Maar met een 140-180 Ah semitractie (in plaats van twee gewone 71 Ah, niet semitractie accus) denk ik wel flink de goede kant op te gaan toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 04 dec 2019 07:59 #1106176

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
FAL schreef :
Reconditioning heeft niet gewerkt, dus ik breng ze inderdaad naar de oudijzerboer en koop 1 nieuwe grotere.
Leeftijd onbekend, dus weet eigenlijk ook niet of ik ze goed of slecht behandeld heb.
Ga iets kopen van 140 of 180 Ah ofzo.
Nog tips qua merk? VMF Marine?

Kijk even wat het meeste oplevert,
accu inleveren bij aanschaf nieuwe, of accu afleveren bij oudijzerboer.
Vragen staat vrij en misschien krijg je een betere prijs door ze bij de accuboer in te leveren, je weet maar nooit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 04 dec 2019 12:50 #1106260

Fal,
hierbij een foto van hoe panelen aan de hekstoel te plaatsen.
De boot zal ongeveer die 28 voet zijn.
Dit is een 30Wp paneeltje, alleen om de zelfontlading tegen te gaan gedurende lange afwezigheid.

Goed te zien is de ophanging uit overal verkrijgbare delen. Kabel dóór de ophanging.
Het paneel kan binnen of buiten de bootomtrek gesteld worden, geen ruimteverlies in de kuip bij zeilen geen grotere omvang in een box.

Meerdere kleine panelen in twee hoeklijntjes leggen maakt er één groter paneel van, dan kunnen ze zowel in serie als parallel geschakeld worden!
Er zouden er twee of drie aan elkaar gezet kunnen worden.
Aan beide zijden van de hekstoel 2 50Wp paneeltjes geven dan 200Wp, naar keuze serie of parallel.

Een 100/15 Victron kan dan alle schakelingen aan.
je hebt overcapaciteit bij zon, gebruik direct uit paneel en niet via de 60% van de accu.

Wanneer je dan ook wat overcapaciteit van de accu neemt, zodat ze niet onder de, pakweg 12,2V komen, dan hebben die ook een lange levensduur.

Meerdere accu´s parallel is niet verkeerd. Wanneer je vreemde verschijnselen ziet, de accu´s los genomen controleren, de slechtste losgekoppeld laten en je kunt nog even voort op de andere, dus wat tijd om naar de winkel te gaan.








Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 04 dec 2019 14:23 #1106280

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Tony 2920 schreef:
Vragen staat vrij en misschien krijg je een betere prijs door ze bij de accuboer in te leveren, je weet maar nooit.

Goed idee, de korting of loodprijs kan best behoorlijk zijn..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 04 dec 2019 15:32 #1106301

Het zou wel eens tegen kunnen vallen.
Een kapotte accu is imemrs meestal deels of geheel ontladen en dan is veel van het lood omgezet in loodsulfaat en daar zuleln ze wel niet voor betalen.
En vroeger was de bak van een accu ook van lood maar tegenwoordig altijd van kunststof. Alleen de roosters waar de loodpasta aan de positive plaat ( bij volle accu) of de loodsulfaatpastaaan de negatieve plaat ( bij lege accu) zit zijn nog van lood . En ook aan die loodoxide heeft een oud metaal handelaar niet zoveel. Dat kan wel weer in lood omgezet worden maar dat is ook niet zo makkelijk. Billiton in Arnhem deed dat vroegen bijv.
Het gewicht wordt dus vooral veroorzaakt door loodsulfaat , loodoxide en het zwavelzuur wat immers ook een soortelijk gewicht heeft van bijna 1,3 .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 04 dec 2019 17:50 #1106338

Goede ervaringen met AGM accu's bij Accu Flevoland. Geen aandelen
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 04 dec 2019 17:56 #1106341

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12563
jammer Ad

even een link van een Recycle klant van mij (nee, geen aandelen);
www.hollandrecycling.nl/accu

Oude accu prijs
U ontvangt de allerbeste accu prijzen per kg. De huidige prijs is € 0,58 per kilo (zie ook het totale overzicht van de opbrengsten schroot en oude metalen met o.a. de actuele oude Accu Prijzen per kilo). De afgelopen jaren verrasten we veel autogarages, autosloperijen én particulieren met onze aantrekkelijke kiloprijs voor met name kapotte en versleten auto lood accu’s. Onze inzameling nam explosief toe, zodat we door de schaalgrootte niet alleen een veel betere opbrengst (accu lood prijs) kunnen bieden dan de concurrenten, maar blijvend in 2019 de beste prijzen garanderen en ons zo blijvend kunnen onderscheiden van andere accu recycling bedrijven.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 04 dec 2019 17:57 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 04 dec 2019 18:08 #1106345

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Ja, accuutje van 10 kg levert dan zo nog 12,- op. Dat is mooi meegenomen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu 13,3 V? En dood als een pier? 05 dec 2019 22:07 #1106771

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 815
Saeftinghe schreef:
Fal,
hierbij een foto van hoe panelen aan de hekstoel te plaat

Ja dank, ik wil inderdaad zoiets uitdokteren, liefst ook als verwijderbaar zonnepaneel..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl