Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Overstap naar LiFePO4

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 21:41 #1122356

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Bert65 schreef :
Is het geen probleem dat de cellen zo dicht op elkaar zitten? In een ander filmpje van hem laat hij een type zien dat door de opbouw automatisch ruimte tussen de cellen laat, dat werd door hem wel als een voordeel gezien. Is met een paar afstandhouders wel op te lossen, denk ik.

Bij vlakke (prismatic) cellen (dus niet opgebouwd uit cilindrische cellen) wordt het aangeraden om de cellen tegen elkaar te klemmen met stijve platen aan de buitenkant. Van de (uitstekende) Nordkyn Design website:

The cells must be installed securely in such a way that no movement is possible in relation with each other, or it will stress the terminals and link plates. Prismatic cells should also be clamped together between compression plates as the application of a modest amount of pressure helps with preventing electrode delamination, even more so in the presence of shocks and vibrations as found on marine vessels. It also helps with preventing the internals of the cells from shifting in case of violent shock, which can lead to internal cell short-circuits. Clamping is a common warranty condition from manufacturers. Strapping the cells together is simply not good enough for that matter.

The bank must also be installed in such a way that it can’t shift and nothing can come and short-circuit the cell terminals. This can involve fitting a cover over the cells.


Lichte compressie van de cellen voorkomt ook het opbollen bij (te) warm worden/overladen. Waar ontoereikende ondersteuning van prismatische cellen toe kan leiden kwam ook deze eigenaar van de eerste generatie LFP accu's van Mastervolt achter...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 jan 2020 22:13 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 28 jan 2020 22:25 #1122370

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Goed dat je dat nog meldt, Hans. Ik heb hier nog een stuk gereedschap liggen waar je sterke rvs stroppen mee kunt maken. Daar kan ik de cellen mooi mee aan elkaar fixeren. Om spanningen tussen de terminals door krimp en uitzetting te compenseren heb ik koperen busbars van GWL gebruikt. Die zijn bedoeld voor Winston prismatische cellen en bestaan uit meerdere dunne laagjes.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 29 jan 2020 08:03 #1122398

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
We zijn alweer bij pag 7, gaat lekker zo! veel meningen en tips om over na te denken.
Het is nuttig voor mij en ben aan het overwegen om in elk geval voor de 12V batterij te gaan voor de passieve versie, wil wel graag kiezen voor een beveiligde balancer.
Idee is om het balanceren PWM te sturen met een dutycycle van 50%, gemiddeld 1A maar bij een foutsituatie zou het 2A worden, een zekering van 1A zou zijn werk moeten doen.
Dan het meten van de celspanningen, dat kan via spanningsdelers en een AD converter. Ik denk aan een MUX die de verschillende cellen afscant, in rust worden de cellen dan niet belast.
Andere optie...
een kleine microcontroller op elke cel die de celspanning en temperatuur meet en via een ADUMxxx serieel doorgeeft aan een hoofdprocessor.
wellicht is er voor de het doorgeven van data nog iets slimmers te bedenken.
Dan komen we weer op de 123 BMS schakeling uit denk ik.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de Roos variant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 29 jan 2020 09:57 #1122418

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
@Eclips:
Ik zal het kort houden. 'echt?' Ja echt. :woohoo:
Tussen de aluminium cellen kun je 'radiator' vinnen van 1 á 2mm plaatsen om de warmte af te voeren. Heel dun siliconenvet op die panelen smeren om een goed thermisch contact te maken met de cellen en om de buiten het pakket stekende delen van de vinnen te beschermen tegen corrosie.
Ja, of niet met van die hoge stromen laden, natuurlijk, dan worden ze ook niet warm.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 29 jan 2020 12:00 #1122442

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Peper schreef :
Ja, of niet met van die hoge stromen laden, natuurlijk, dan worden ze ook niet warm.

Dat lijkt me voor alle cellen veruit de beste benadering. :lol:
Heb je er ook het langst plezier van.

Isolatietape gebruiken om de cellen bij elkaar te houden is aan boord van een zeiljacht in ieder geval géén goed idee.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 29 jan 2020 14:53 #1122477

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Ha Ha, dank je wel. Ik waardeer de antwoorden van Peper ook wel. Ik ben weer wat wijzer. Ik heb een 50wp paneel (draaibaar, op de hekstoel) van Victron en een 75/10 laadregelaar (zonder bluetooth) van Victron. Dit zit (nu nog) op een 65 AH AGM accu van Varta. Die nog helemaal goed is. Gebruik is instrumenten (drie keer Raymarine) s'avonds drie telefoons opladen, verlichting en natuurlijk een zuinig koelkastje. Dat gaat nu nog prima, maar ik ben bezig met een elektromotortje op het roerblad van 55 lbs (dat is dus al snel 500 watt) als tertiaire aandrijving (secundaire aandrijving is een Yamaha 8pk bbm)om de box in en uit te manoeuvreren. Die zal dus niet veel langer dan 10 minuten draaien per dag. Ik weet niet of het dan nog goed gaat met die relatief kleine accu. Als dat niet zo is ga ik zeker over op LifePo4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 29 jan 2020 16:46 #1122504

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Bert65 schreef :
Dat gaat nu nog prima, maar ik ben bezig met een elektromotortje op het roerblad van 55 lbs (dat is dus al snel 500 watt) als tertiaire aandrijving (secundaire aandrijving is een Yamaha 8pk bbm)om de box in en uit te manoeuvreren. Die zal dus niet veel langer dan 10 minuten draaien per dag. Ik weet niet of het dan nog goed gaat met die relatief kleine accu. Als dat niet zo is ga ik zeker over op LifePo4.

Mooi plan. Als je 's avonds niet aan de walstroom gaat en meerdere dagen vaart wordt de dagopbrengst van je zonnepaneel mogelijk de beperkende factor. Een LFP accu laat zich weliswaar makkelijk laden (vrijwel geen verlies) maar je kunt uiteraard niet meer energie opslaan dan er per dag beschikbaar komt. Maar die afweging heb je wellicht al gemaakt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 29 jan 2020 18:46 #1122555

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Hallo Hans, bedankt voor je antwoord.

Ja, daar had ik idd al over nagedacht. Maar ik heb op dit moment nog geen enkel idee hoe veel de elektromotor gaat gebruiken en hoe vaak ik hem ga gebruiken. Ik probeer het eerst met wat ik al heb. Het is ook een beetje een low budget / no budget experiment, tientjeswerk tot nu toe. Dat wordt met een Lithium accu wel anders.

En ik heb hele wijze raad van Peper gekregen over de motor op het roerblad; zorg dat je het ook weer makkelijk kan verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 30 jan 2020 12:23 #1122734

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 652
Ratman schreef :
Andere optie...
een kleine microcontroller op elke cel die de celspanning en temperatuur meet en via een ADUMxxx serieel doorgeeft aan een hoofdprocessor.
wellicht is er voor de het doorgeven van data nog iets slimmers te bedenken.
Dan komen we weer op de 123 BMS schakeling uit denk ik.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de Roos variant.

Die ADUM dingen gebruiken zo maar een paar mA per stuk. Dat is afhankelijk van de andere componenten al gauw de meest slurpende component.
Ik kwam deze nog tegen, geen ervaring mee, maar wel een idee om telkens van +3.3 naar -3.3 logica te gaan en telkens 1 cel naar beneden te stappen. Als je dan genoegen neemt met een (voldoende) langzame I2C bus kun je een orde grootte aan stroomverbruik besparen.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 14:48 #1124263

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Hans V schreef :
Bert65 schreef :
Is het geen probleem dat de cellen zo dicht op elkaar zitten? In een ander filmpje van hem laat hij een type zien dat door de opbouw automatisch ruimte tussen de cellen laat, dat werd door hem wel als een voordeel gezien. Is met een paar afstandhouders wel op te lossen, denk ik.

Bij vlakke (prismatic) cellen (dus niet opgebouwd uit cilindrische cellen) wordt het aangeraden om de cellen tegen elkaar te klemmen met stijve platen aan de buitenkant. Van de (uitstekende) Nordkyn Design website:

The cells must be installed securely in such a way that no movement is possible in relation with each other, or it will stress the terminals and link plates. Prismatic cells should also be clamped together between compression plates as the application of a modest amount of pressure helps with preventing electrode delamination, even more so in the presence of shocks and vibrations as found on marine vessels. It also helps with preventing the internals of the cells from shifting in case of violent shock, which can lead to internal cell short-circuits. Clamping is a common warranty condition from manufacturers. Strapping the cells together is simply not good enough for that matter.

The bank must also be installed in such a way that it can’t shift and nothing can come and short-circuit the cell terminals. This can involve fitting a cover over the cells.


Lichte compressie van de cellen voorkomt ook het opbollen bij (te) warm worden/overladen. Waar ontoereikende ondersteuning van prismatische cellen toe kan leiden kwam ook deze eigenaar van de eerste generatie LFP accu's van Mastervolt achter...

Volgens mij heeft dat alleen betrekking op cellen / accu's die met grote stromen ge- en ontladen worden, waarbij de temperatuur flink stijgt. Ik stuitte zojuist op een facebookpost van iemand die met tywraps, tape en een 3-D geprint deksel zijn Winston-cellen had geassembleerd. Met enthousiaste goedkeuring van GWL.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 14:49 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 15:43 #1124279

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Eclips schreef :
Volgens mij heeft dat alleen betrekking op cellen / accu's die met grote stromen ge- en ontladen worden, waarbij de temperatuur flink stijgt.

Dat opzwellen treedt alleen bij hogere stromen en warmte ontwikkeling op ja.

Maar de lichte compressie helpt ook bij het ondersteunen van de cellen bij gewone mechanische belasting. Vroeger dacht men dat je LFP cellen in alle standen en op alle plekken kon monteren (ook voorin een stampend schip), maar daar is men toch wat van teruggekomen. Net als het gebruik van grote (>200Ah) LFP cellen op jachten.

Maar het staat iedereen natuurlijk geheel vrij om het eigen inzicht te volgen. ;)
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 16:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 15:52 #1124281

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
In mijn geval waarbij voor de 12V accu 12 cellen worden gebruikt is het ook nog een puzzel hoe de polen met elkaar te verbinden. Had eerst het idee om een plaat te nemen van koper die op de cellen wordt gebout. Dat heeft als nadeel dat de polen hard aan elkaar verbonden zijn waarbij mogelijke mechanische stress kan optreden bij temperatuurwisselingen. Zeker als de cellen ook nog eens ingeklemd moeten worden. De busbars die de firma ook levert hebben een klein boogje denk ik bedoeld om stress op te vangen, die zijn iets vervormbaar. wellicht een beter idee om die te gebruiken voor de cel blokken en deze onderling te verbinden met een of meerdere kabeltjes. Misschien is dit ook weer overdreven in deze situatie waarbij niet meer dan 0,5C wordt gevoerd.
Een hele plaat is elektrisch wel beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 16:01 #1124285

Die busbars zijn gemaakt van heel veel dunne laagjes koper. Ze lijken in eerste aanblik massief, maar als je goed kijkt zie je dat het een lamellenpakketje is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 16:02 #1124286

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6488
Hans V schreef :
Maar het staat iedereen natuurlijk geheel vrij om het eigen inzicht te volgen. ;)

:laugh: Ik wil niet dwarsliggen hoor. Maar de FB-post met de goedkeuring van GWL viel me op.
Mijn accu is inmiddels klaar. De cellen worden bij elkaar gehouden door gewapend tape en stevige tie-wraps nadat ik ze met strips dikke dubbelzijdige tape aan elkaar geplakt had. Ze zitten in een accu-box, gefixeerd door strips stevig, maar verend verpakkingsschuim met genoeg ruimte om warmte af te voeren. Met een maximale ontlaadstroom van 0,25 C gedurende een paar seconden en een maximale laadstroom van 0,1 C aan de walstroom verwacht ik geen problemen.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 16:09 #1124290

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Eclips schreef :
Hans V schreef :
Maar het staat iedereen natuurlijk geheel vrij om het eigen inzicht te volgen. ;)

:laugh: Ik wil niet dwarsliggen hoor. Maar de FB-post met de goedkeuring van GWL viel me op.

Ik zie de Facebookpost waar je mogelijk op doelt en denk dat GWL zelf dit pakket nooit zo voor aan boord van een boot zou uitvoeren of goedkeuren. Het is ook meer een reactie op de celpool verbindingen van een andere doe-het-zelf rampenaccu die snel naar z'n grootje was. Waarom zou GWL even eronder LFP battery packs 'with protective chassis for maximum battery life' aanbieden (dus wel met die compressie platen) als het bouwsel van de klant ook voldoet? ;)

Er zullen overigens altijd leveranciers (niet GWL) en enthousiaste YouTubers zijn die LFP cellen als vrijwel onverwoestbare energieopslag afschilderen. Dat is goed voor de verkoop, maar soms ook een gevolg van onwetendheid.

Niet alles wat een tijd goed gaat is goed... [ Click to expand ]
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 feb 2020 17:43 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 17:08 #1124313

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik snap niet dat de grotere merken niet allemaal sets verkopen incl compressie plaatjes en cel deksels ?
GBS doet dit standaard , compressie plaatjes , en de cellen tot 100ah ook deksels
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 17:11 #1124314

Als we loodaccu's net zo zouden behandelen als LiFePo's, gelardeerd in beschermende electronica, zekerheden dat ze in optimale laadtoestand verkeren, minutieus afgestemde laadcycli en bescherming tegen hoge lastoestand buiten strikte grenzen...

Hoe lang denk je dat ze dan mee gaan? Als dat de norm zou zijn, zouden wij de neus ophalen voor de bandleden die dat met een alternatief en een rudimentaire spanningsregelaar oplaadt en naar hartelust ontlaad.

De bottomline is; mishandelen = snel nieuwe kopen. Ongeacht het type batterij. Je kunt zelfs wel stellen dat een lifepo4 heel wat meer mishandeling tolereert dan lood.

Het énige fundamentele verschil is dat lood zelfbalancerend is. De rest is maar net hoe je het ziet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 17:40 #1124324

en de prijs natuurlijk. Een 45 Ah startaccu verpesten kost je maar 25 euro.
lifepo aanzienlijk meer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 04 feb 2020 20:25 #1124387

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Ondertussen ben ik ook nog verder aan het denken over de BMS en ben het IC LTC6802 tegen gekomen, erg handig om daarmee de celspanningen uit te lezen en temperatuur. Balanceren heeft nu niet zo'n hoge prioriteit want dat wil ik eigenlijk als een losstaand module doen, ben nog steeds voorstander van actieve balancering. In elk geval wil eerst dat de celspanningen goed worden uitgelezen en dat de BMS ingrijpt als de uiterste waardes worden bereikt, dat vind ik toch de belangrijkste functie van de BMS.

Hier een inspiratie project
sourcelion.wordpress.com/2014/...tem-ltc6802-arduino/
Een passieve balancering is altijd mogelijk met dit IC. Uit jullie reacties begrijp ik ook dat dit niet zo zinvol lijkt, een keer in de X tijd een onderhoud doen en handmatig balanceren vind ik eigenlijk ook niet zo erg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 06 feb 2020 13:17 #1124801

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Het is nu niet bepaald het beste moment om te bestellen in China maar heb het toch maar gedaan.
12 stuks LFP cellen van 90Ah voor 600 euro, dit was de meest interessante aanbieding vond ik.
Het zal wel wat langer duren maar heb er ook niet zo'n haast mee.
Dat geld zou ik ook kwijt zijn aan een AGM deep cycle accu hier, ik zag er een van 270Ah voor 629 euro. Dat maakt de overstap naar LFP nu wel wat logischer.
Nu nog een VE direct kabeltje bestellen zodat ik de MPPT regelaar kan instellen voor LFP gebruik.

IK had in beginsel de 75Ah accus op het oog maar nu de 90Ah genomen omdat het prijsverschil minimaal is en de afmetingen hetzelfde, er is ook een 105Ah variant maar die is een stuk duurder dus daarom gekozen voor de 90Ah versie.

Vergelijk met deepcycle:
deepcycle: 52 x27x22 cm 73Kg
LFP: 52x13 x20cm 22Kg

Van Aliexpress wel de mededeling gekregen dat levering vertraagd is maar uiterlijk 18-2 verstuurd wordt, ze hebben nu extra vakantie. Ik ben benieuwd...
Laatst bewerkt: 06 feb 2020 13:26 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 06 feb 2020 14:16 #1124809

roozeboos schreef :
en de prijs natuurlijk. Een 45 Ah startaccu verpesten kost je maar 25 euro.
lifepo aanzienlijk meer.

Ja dat is een flauw argument. Prijs heeft niets met "moeilijk" of "technisch complex" te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 06 feb 2020 16:41 #1124849

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
@Ratman Het Ve.direct kabeltje kun je ook zelf voor een paar euro maken, google maar eens op Victron usb cable DIY. Ik heb evt. nog wel de lastig te vinden aansluiting op de MPPT regelaar voor je (ik moest er 10 bestellen) Dan heb je allen nog maar een USB naar serieel kabel nodig, die zijn een stuk makkelijker te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 06 feb 2020 20:33 #1124896

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Bert65 schreef :
@Ratman Het Ve.direct kabeltje kun je ook zelf voor een paar euro maken, google maar eens op Victron usb cable DIY. Ik heb evt. nog wel de lastig te vinden aansluiting op de MPPT regelaar voor je (ik moest er 10 bestellen) Dan heb je allen nog maar een USB naar serieel kabel nodig, die zijn een stuk makkelijker te vinden.

Dat is een goeie tip, zeker interesse in de connector. Ik heb even wat gezocht en gezien dat de data inderdaad gewoon serieel is en dat maakt het ook interessant om de BCU direct te koppelen aan de MPPT.

vond de volgende website met nuttige info
beta.ivc.no/wiki/index.php/Vic..._VE_Direct_DIY_Cable
Laatst bewerkt: 06 feb 2020 20:47 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 06 feb 2020 21:31 #1124909

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Kijk ook hier:

Je zult merken dat het niet zo heel moeilijk is om de USB kabel te vinden, FTDI en Prolific 2303 zullen alletwee werken. Zelfs in Nederland goed te koop. Het kabeltje met JST-PH 2.00mm connector is lastiger te vinden. Je hebt ook nog een OTG connector nodig als je hem op je telefoon wil aansluiten. Ik heb de kabel al in elkaar gezet maar moet er nog even aan toe komen alles aan te sluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap naar LiFePO4 29 feb 2020 19:01 #1131083

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
OK VE direct is voor elkaar, het plan is nu om de communicatiepoort met de BMS ook hardware compatible te houden dan kan ik hetzelfde kabeltje gebruiken.
Een anderpunt is de communicatie tussen BMS, BCU en BMU (Battery Monitor Unit)

Eerste idee: TX RX met eventueel een RX multiplexer.
Nadeel is de korte kabellengte.
al snel kom je dan bij CANbus uit wat me wel wat lijkt.
Probleem: galvanische scheiding, ik wil geen aardlussen tussen de componenten en dan kom je weer uit op NMEA2000 vanwege de voeding op de bus.

De CANbus interface vanaf de controller wil ik nu opbouwen met een MCP2515/2551 combinatie met een ADUM1201 ertussen, de 2551 van de BMS wordt nu gevoed vanaf de bus samen met de helft van de ADuM.
Wellicht kan de Monitor als actieve unit werken.
De VE direct aansluiting op de BMS is bedoeld om instellingen te wijzigen via een PC via een terminal programma.
Laatst bewerkt: 29 feb 2020 19:02 door Ratman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.352 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl