Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: accuscheider advies gevraagd

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 16:56 #1108835

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Een paar vraagjes voor de elektriciteitsspecialisten onder jullie: In bijlage een overzicht van het elektrisch systeem op mijn Beneteau. Ik heb twee huisbatterijen (batterijen 2 en 3) die parallel staan. Op batterij 3 is een klein zonnepaneel van 60 watt aangesloten. Beneteau heeft blijkbaar de bedrading zo voorzien dat mijn huisbank (batterijen 2 en 3) samen met de startbatterij (batterij 1) één grote parallelle batterijbank vormen als alle batterijschakelaars aan staan.
- Iemand adviseerde mij om de kabel tussen de positieve polen van de schakelaars van batterijen 1 en 2 te verwijderen (waar de letter “X” bijstaat) om startbatterij en huisbank van elkaar te scheiden. Klopt dit ?
- Klopt het dat mijn ankerlier dan enkel werkt op de huisbank (batterijen 2 en 3) ?
- Ik wil een Cyrix accuscheider/laadstroomverdeler installeren om het laden te optimaliseren ? Waar installeer ik die in deze opstelling ? Tussen batterijen 2 en 3 of tussen batterijen 1 en 2 ?
Hartelijk dank alvast voor de hulp
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:10 #1108861

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Ja, volgens mij moet je precies waar de x staat een knip zette en daar een accu scheider plaatsen. Fet diode of cyrix.

Dan de plus vanaf de motor aansluiten op die accuscheider ipv op meest rechtse schakelaar

En ja, dan laadt 't paneel beide service accu' s die paralel staan en trekt ankerlier alleen stroom van deze seriveaccu's

De schakelaars moeten wel 'dicht' staan als de motor loopt, anders beschadigt de dynamo.

Ik neem aan dat op de tekening het start circuit niet staat beschreven.

Maar misschien dat iemand anders 't beter weet?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:13 #1108862

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
De eenvoudigste oplossing is inderdaad bij de X een cyrix relais plaatsen.
De ankerlier staat dan inderdaad op de huishoud batterijen.
Kwestie van uit proberen of dit tot problemen leidt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:20 #1108864

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Overigens is met de situatie zoals die nu is niets mis.
Zolang je maar bij draaiende motor altijd minimaal 1 accu verbonden laat met de motor. En bij het stilzetten van de motor 1 accu afschakelt.

Zoals het nu is kan je op eenvoudige wijze starten op je huishoudaccu of in nood je vhf gebruiken op de startaccu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:35 #1108872

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Inderdaad bij de X

Het doel van 2 accu's aan boord, is er voor te zorgen dat je onder alle omstandigheden je motor kan starten, ook als je eens een lampje aan hebt laten staan, of wat enthousiast met je ankerlier bent geweest.

De start accu is dus afgesloten van alle andere gebruikers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:38 #1108874

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Hoi,

Ik heb ook een Beneteau en dus zo’n beetje zelfde schema (maar ben geen expert).

Bij de x inderdaad aansluiting verwijderen. Maar daar niet de cyrix plaatsen. De cyric moet aan de accukant tussen 1 en 2.
En ja, dan laadt 't zonnepaneelpaneel beide service accu' s die parallel staan en trekt ankerlier alleen stroom van deze serviceaccu's.

Dolder schreef:
De schakelaars moeten wel 'dicht' staan als de motor loopt, anders beschadigt de dynamo.
Snap niet wat Dolder bedoeld, maar als je op de motor vaart, staat zowiezo de startaccu al geschakeld aan je accu en dynamo. Je cyrix zorgt dan dat ie ook je service accus gaat laden (nadat startaccu voldoende is opgeladen). Ook al staat die wel of niet geschakeld.

Dus ook al staat de service schakelaar uit, je wilt toch dat zonnepaneel (of dynamo) via de cyrix, schakelt naar de andere accus. En daarom de Cyrix dus niet in plaats van X.
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 18:46 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:44 #1108879

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
FAL schreef :
Hoi,

Ik heb ook een Beneteau en dus zo’n beetje zelfde schema (maar ben geen expert).
Maar daar niet de cyrix plaatsen. De cyric moet aan de accukant tussen 1 en 2.
Dat is een keuze (zou niet de mijne zijn) met als gevolg dat je zonnepaneel altijd ook je (volle) startaccu laad en daar kostbare zonnestroom verspilt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:54 #1108882

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Pvo schreef:
Dat is een keuze (zou niet de mijne zijn) met als gevolg dat je zonnepaneel altijd ook je (volle) startaccu laad en daar kostbare zonnestroom verspilt.

Nee, hij laadt alleen door naar de startaccu als de service accus ook (voldoende ) vol zijn (immers, als service accu leger dan startaccu, zijn ze ontkoppelt).
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 18:56 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:57 #1108885

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
FAL schreef :
Pvo schreef:
Dat is een keuze (zou niet de mijne zijn) met als gevolg dat je zonnepaneel altijd ook je (volle) startaccu laad en daar kostbare zonnestroom verspilt.

Nee, hij laadt alleen door naar de startaccu als de service accus ook (voldoende ) vol zijn
Cyrix schakelt in bij 13,8V en uit bij 13V.
Dan is de service accu nog (lang) niet vol.
Het idee van een cyrix is om bij laden accu's parallel te schakelen, niet pas als 1 accu vol is.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 18:58 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 18:59 #1108887

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Dus als ik het goed begrijp: best het kabeltje bij de X doorknippen (heeft wel serieuze diameter) en aansluiten op een Cyrix schakelaar ? Is een Cyrix van 120 Amp continue stroom voldoende ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 19:01 #1108889

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Schakelt uit bij 12,8 toch? Maar ik snap wat PVO bedoeld. Maar als hij wel doorschakelt naar een volle startaccu, dan gaat daarheen toch geen stroom lopen? Sterker de accu gaat meeladen naar serviceaccu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 19:05 #1108892

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Hca, dat is toch een soort kortsluitkabeltje? Die kan je in zijn geheel verwijderen.
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 19:08 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 19:21 #1108898

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 879
Ha, zag dat we hier in 2017 min of meer zelfde info deelden:

2017
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 19:45 #1108902

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Beste Hca,

Ik weet niet of je het zo letterlijk bedoelt maar het is niet handig om zomaar die kabel door te knippen en iets eraan schroeven.

Maar stroomverdeler op goede plaats in de boot monteren en aansluiten met juiste diameter kabels aan beide schakelaars en aan dynamo. Juiste kabelogen persen met goede perstang, met waterdichte krimpkous afmonteren, en evt. Kabel afzekeren . Met juiste zekeringen.
(en dan rustig ademhalen :))

Kabeldikte en max stroom van accuscheider is afhankelijk van vermogen dynamo. Evt zekeringen zij afhankelijk van dikte kabel en max stroom.

Beste advies voor de vrijdagavond is een biertje lostrekken en rustig aantal draadjes doorspitten op het forum :)




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 21:07 #1108931

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Bedankt voor alle info. Ga ik doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 13 dec 2019 23:25 #1108962

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
De schakelaar in de min pool verbaast me.

Is daar een speciale reden voor?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 06:52 #1108973

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
hoi,

Ik zou de Cyrix accuscheider/laadstroomverdeler plaatsen tusen 1 en 2 aan de kant van de accu's.
Kabel X zou ik laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 07:05 #1108974

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27575
Na alle andere adviezen nog een kleinigheidje dat verder los staat van de vraag die je opwerpt; ik zou het zonnepaneel niet alleen op de polen van accu 3 zetten, maar één van de twee aders die van de laadregelaar komen, verplaatsen naar een pool van accu 2. Plus of min maakt daarbij niet uit. Je weet dan zeker dat beide accu's evenveel lading krijgen. In de huidige opstelling doorloopt de laadstroom een kortere weg door accu 3 dan door accu 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 07:08 #1108975

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29177
Sloe Gin schreef :
De schakelaar in de min pool verbaast me.

Is daar een speciale reden voor?

Dar heet een formeel een werkschakelaar en zit vaak vlak bij de motor, Als een monteur aan het werk is, haalt hij de sleutel er uit en draagt die bij zich. Zo is hij er zeker van dat niemand in staat is om de motor te starten tijdens werkzaamheden.
Bij grotere schepen zit die vaak op de motorfundatie.
Is dus een veiligheids voorziening.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 08:55 #1108999

FAL schreef :
Hoi,


En ja, dan laadt 't zonnepaneelpaneel beide service accu' s die parallel staan en trekt ankerlier alleen stroom van deze serviceaccu's.

En als je als zonnepaneel regelaar deze koopt blijft ook de startaccu altijd op peil : www.victronenergy.nl/solar-cha...ollers/bluesolar-pwm
Nog beter zou deze zijn omdat die MPPT is en dus een beetje efficienter is : nl.aliexpress.com/item/3302641...5,searchweb201603_53
Of eventueel inclusief LCD paneel: nl.aliexpress.com/item/3297422...5,searchweb201603_53
Ad
Laatst bewerkt: 14 dec 2019 08:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 09:51 #1109021

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
HCA schreef :
Dus als ik het goed begrijp: best het kabeltje bij de X doorknippen (heeft wel serieuze diameter) en aansluiten op een Cyrix schakelaar ? Is een Cyrix van 120 Amp continue stroom voldoende ?
Ik ga er even vanuit dat we het over loodaccus hebben.
In principe kan er door de cyrix nooit (langdurig) meer stroom lopen dan de max stroom van je dynamo bij 13V.
Als je dus een 60 of 80A dynamo heb, of kleiner, is die 120A zwaar genoeg.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 10:51 #1109046

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Beste TS,

Als je Toch bezig bent..., zou je ook kunnen overwegen die schakelaar in de min anders aan te sluiten. De min kan nl ook prima zonder schakelaar in mijn beleving.
Met drie accu schakelaars kun je een schakelaar gebruiken voor start accu, een voor service accu, en een om beide schakelaars met elkaar te verbinden zodat je in geval van nood ook met de Serviceaccu kan starten.

Een goed schema is belangrijk, ik heb er alleen geen paraat nu. Als je zoekt op het forum, vindt je em zeker.

Overigens heb ik zelf een fet diode blok van victron geplaatst om beide systemen te scheiden ipv een cyrix.
Ik vond dat prettig overzichtelijk.

Groet,

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 11:22 #1109058

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Het zijn drie semitractie accu"s van 105 Ah
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 20:01 #1109215

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Nog een extra vraagje aan jullie, elektriciteits experts: iemand raadde mij ook aan om de aarding in de stekker van mijn walstroomkabel los te maken. Volgens de persoon in kwestie - een geschoold technicus - vermijd je zo het aantrekken van verliestromen van naburige boten ? Kunnen jullie dit bevestigen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

accuscheider advies gevraagd 14 dec 2019 21:06 #1109229

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
HCA schreef :
Nog een extra vraagje aan jullie, elektriciteits experts: iemand raadde mij ook aan om de aarding in de stekker van mijn walstroomkabel los te maken. Volgens de persoon in kwestie - een geschoold technicus - vermijd je zo het aantrekken van verliestromen van naburige boten ? Kunnen jullie dit bevestigen ?
Bij mijn boot, polyester, was de saildrive en loden kiel verbonden met de wal aarde.
Omdat de walaarde misschien wel een paar honderd meter verder op is geaard dmv een aard pen is het te verwachten dat de walaarde ter hoogte van mijn aansluiting een ander potentiaal heeft dan de 'scheepsaarde'.
Verbind je die twee vervolgens met elkaar, dan gaat er een stroom lopen.
Met als mogelijk gevolg een langzaam oplossende saildrive.

Lang verhaal, maar het kan dus verstandig zijn deze verbinding los te halen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl