Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: staat van de accu's

staat van de accu's 17 dec 2019 22:29 #1110249

heb 5 x 75 Ah service accu's heb er niet op gelet hoe oud ze zijn.
boot ligt nu op de kant en niet aan de stroom, zon komt er ook niet.
vandaag ff bij de boot 11.99 V, das wel erg weinig.
ben zaterdag en zondag bij de boot geweest en toen zijn de accu's geladen.
afgelopen seizoen geen lange tochten behalve dan de eerste die uit Zweden. Maar toen wel heel veel op de motor. in de box aan de walstroom en 2 PV panelen.
hoe kan je ze testen?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 07:16 #1110288

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6771
Het simpelst door de accu's op te laden en dan met een bekende belasting te ontladen.
Jij hebt 5x75 = 375Ah aan accu, sluit je een 25W lampje aan (En verder absoluut niets), en dat laat 100 uur branden dan zou je accu net iets meer als half leeg mogen zijn. 25W = 2A, dus 2A x 100u = 200Ah. Je resterende accuspanning zou dan nog steeds rond de 12V moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 07:55 #1110297

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
En kijken of er een sluipverbruiker is die je accu’s leegtrekt.

Verder methode rooiedirk. Alleen zou ik kijken naar de gemiddelde belasting bij normaal gebruik aan boord en op dat niveau de test doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 09:18 #1110318

-Staan de panelen in serie?
-Hoe hoog is paneelspanning?
-Hoeveel stroom leveren panelen?
-hoe hoog is de openspanning van panelen? en bij welk zonlicht?
-Welk soort regelaar zit er aan?
-Hoeveel verbruik is er?

De accu´s testen, heel grof, Accu´s één per één even de startmtor op laten draaien, terwijl de accu spanning gemeten wordt.
De motor hoeft hierbij niet te starten,
Dan zakt de spanning een flink stuk.
Onbelastte accu is, pakweg, 12,3V. Wanneer die zakt naar ergens nabiij 11,5V, dan is de accu nog goed.
Zakt de spanning naar minder dan 11V, dan is hij hard op weg naar z´n einde.
Zakt de spanning naar 10V, dan is het zéér dicht bij het einde van de levensduur.
De genoemde spanningen zijn heel ruwe indicaties.
Je ontdekt wêl welke accu het slechtst, is en een grove indicatie van de resterende levensduur.

Voor meer nauwkeurigheid, de zo als slechtste uitgefilterde accu bij een garage laten testen met meer verfijnde accu tester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 11:41 #1110347

zal binnenkort ff naar de leeftijd zien.
testen met de startmotor is lastig, kan misschien wel een tester van een garagebedrijf ff lenen.
maar denk dat ze op zijn.
voor € 400.- heb ik 340 Ah gel accus deep cycle,een overweging waard.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 12:20 #1110364

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16786
voor € 400.- heb ik 340 Ah gel accus deep cycle,een overweging waard
Dat is cheap... :huh:
Linkje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 12:22 #1110368

ze zijn in de opruiming, zodra ik ze heb doe ik een linkje. :blush:
anders vis ik straks zelf achter de accu's!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 18:15 #1110447

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7181
waar ligt jouw boot? ik heb wel een accutester.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 18:47 #1110459

Helsman, de startmpotor hoeft niet getest, daar méé test je de accu, een grote verbruiker die flinke spanningsdip geeft.
Aan die dip is heel grof de accustaat in te schatten.

Met de panelen of regelaar kan ook iets mis zijn, vandaar die vragen er over.


Die GEL accu´s zijn erg goedkoop, moor wat is de produktiedatum. Een acculeeftijd begint te tellen zodra het zuur er in zit.
Voor mij een reden om vloeistof te nemen, lang geleden in NL nog haalde ik ze bij de groothandel, het zuur werd erin gedaan waar ik bij stond.
Toen de voorlaatste set op was ging ik nieuwe halen, de winkel had er nog één van de juiste maat, maar die had jarenlang als achterste in de rij gestaan en was slechter dan de accu die ik afdankte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 18 dec 2019 18:56 #1110465

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Niet een onderhuurder in die boot die dit verbruikt heeft :laugh: :). Zelfde dus opladen nog een x doen dus opladen maar daarna het accupakket loskoppelen als dat makkelijk kan? En na een week weer meten wat er nog in zit? Dan 12.75 V dan goed zo nee dus weer 12.00 V of zo, dan fout. En dan weet je in elk geval of het sluipgebruik was.


Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 18 dec 2019 18:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 19 dec 2019 07:47 #1110581

accu's zijn december 2018 geproduceerd en feb 2019 geleverd.
dat lijkt me ok.
Saeftinghe schreef :
Helsman, de startmpotor hoeft niet getest, daar méé test je de accu, een grote verbruiker die flinke spanningsdip geeft.
Aan die dip is heel grof de accustaat in te schatten.

Met de panelen of regelaar kan ook iets mis zijn, vandaar die vragen er over.


Die GEL accu´s zijn erg goedkoop, moor wat is de produktiedatum. Een acculeeftijd begint te tellen zodra het zuur er in zit.
Voor mij een reden om vloeistof te nemen, lang geleden in NL nog haalde ik ze bij de groothandel, het zuur werd erin gedaan waar ik bij stond.
Toen de voorlaatste set op was ging ik nieuwe halen, de winkel had er nog één van de juiste maat, maar die had jarenlang als achterste in de rij gestaan en was slechter dan de accu die ik afdankte!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 19 dec 2019 08:08 #1110583

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Het daadwerkelijk testen van de staat van een accu is een beetje precair. Inderdaad kun je een bekende belasting er op zetten, maar als je daarmee de accu echt leeg trekt, ben je gratis en voor niks ineens 20% capaciteit kwijt. Een loodaccu mag niet leeg worden.

De mannen bij de automaterialenzaken hebben een soort testkastje. Dat geeft een behoorlijke indicatie. Hoe t precies werkt, weet ik niet.

Accus hebben ook zelfontlading. Ik weet niet hoe lang de accus helemaal stil gestaan hebben?

En dan inderdaad op zoek naar lekstromen. Typisch zijn dat bijvoorbeeld de regelaars van de zonnepanelen, als er geen zon is. Om die reden heb ik het zonnepaneel van mijn boot af gehaald: s nachts werd soms meer weggelekt dan er overdag geladen werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 19 dec 2019 10:58 #1110621

Helmsman,
Dat is minder dan een jaar in het traject naar de gebruiker, lijkt me de normale tijd.Niks mis mee.


Joop 66,

Welke regelaar was dat, die retourstroom laat ontstaan.
Mogelijk te verhelpen met een scotky diode in paneel draad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 19 dec 2019 13:16 #1110645

Saeftinghe schreef :
.....................
Joop 66,

Welke regelaar was dat, die retourstroom laat ontstaan.
Mogelijk te verhelpen met een scotky diode in paneel draad?

Ik heb hetzelfde gehad.
Op een klein sleepbootje had ik twee 20-watt PV-paneeltjes in serie om de 24-volts accuset een beetje op peil te houden bij het stilliggen.
Er zat een regelaartje bij met een extra gebruikers-uitgang, zo eentje die de gebruikers uitschakelt als de accuspanning beneden de pakweg 20 volt zou zakken. Ik gebruikte die uitgang overigens niet.

Uit nieuwsgierigheid heb ik gemeten aan die regelaar. Het bleek dat er voor die gebruikersuitgang een klein relais in zat, dat altijd aangetrokken stond zolang de accuspanning voldoende hoog was.
Dat relais nam vol-continu 200 mA, 24 uur per etmaal.
Een simpele rekensom leerde mij dat de de opbrengst van de zonnepanelen gedurende 24 winteruren lager was dan het 24-uursverbruik van het relais. Kortom: met een goedbedoeld setje boerde ik achteruit.
Ik heb het relais verwijderd. Daarna werkte alles wel naar behoren.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 23 dec 2019 13:21 #1111677

vandaag ff naar het zuiden geweest voor 7 accu's, was zeker de moeite waard.
dit is de link, hij heeft er nog wel een aantal.
www.marktplaats.nl/a/waterspor...1ba&previousPage=VIP
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 23 dec 2019 13:37 #1111686

geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 23 dec 2019 14:07 #1111694

Berghout-2 schreef :

Uit nieuwsgierigheid heb ik gemeten aan die regelaar. Het bleek dat er voor die gebruikersuitgang een klein relais in zat, dat altijd aangetrokken stond zolang de accuspanning voldoende hoog was.
Dat relais nam vol-continu 200 mA, 24 uur per etmaal.
Een simpele rekensom leerde mij dat de de opbrengst van de zonnepanelen gedurende 24 winteruren lager was dan het 24-uursverbruik van het relais. Kortom: met een goedbedoeld setje boerde ik achteruit.
Ik heb het relais verwijderd. Daarna werkte alles wel naar behoren.

Wim.

Dat soort zogenaamde "extra's"zie je vaak bij die regelaars maar ze zijn in feite volstrekt zinloos.
Immers , je kunt even goed een verbruiker rectstreeks op de accu aansluiten die immers ook diezelfde stroom van de panelen krijgt.
Nooit goed begrepen waarom zoiets erop zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 23 dec 2019 19:17 #1111826

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Berghout-2 schreef :
Saeftinghe schreef :
.....................
Joop 66,

Welke regelaar was dat, die retourstroom laat ontstaan.
Mogelijk te verhelpen met een scotky diode in paneel draad?

Ik heb hetzelfde gehad.
Op een klein sleepbootje had ik twee 20-watt PV-paneeltjes in serie om de 24-volts accuset een beetje op peil te houden bij het stilliggen.
Er zat een regelaartje bij met een extra gebruikers-uitgang, zo eentje die de gebruikers uitschakelt als de accuspanning beneden de pakweg 20 volt zou zakken. Ik gebruikte die uitgang overigens niet.

Uit nieuwsgierigheid heb ik gemeten aan die regelaar. Het bleek dat er voor die gebruikersuitgang een klein relais in zat, dat altijd aangetrokken stond zolang de accuspanning voldoende hoog was.
Dat relais nam vol-continu 200 mA, 24 uur per etmaal.
Een simpele rekensom leerde mij dat de de opbrengst van de zonnepanelen gedurende 24 winteruren lager was dan het 24-uursverbruik van het relais. Kortom: met een goedbedoeld setje boerde ik achteruit.
Ik heb het relais verwijderd. Daarna werkte alles wel naar behoren.

Wim.

Geen idee meer. Goedkoop dingetje. Het zat aan boord toen ik Sister Moon kocht. Uiteindelijk weggegooid.

Ook een keer gehad met een acculader. Was maar 50mA maar wel steeds de accu leeg. Relais tussen gezet, wat schakelde op de 220V. Toen was t klaar.

Maar, meten is weten, ik ga er niet meer van uit dat de stroom 0 is als alles uit staat. Hij is 0 als de amperemeter op 0.000 staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 23 dec 2019 20:27 #1111849

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Ik heb een Balmar batterijmonitor. Deze weet na verloop van tijd hoe goed je accu's nog zijn.
Als je hem tenminste goed aansluit :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 02 jan 2020 17:51 #1114552

wil binnenkort de nieuwe accu's op de Victron multi aansluiten. die geeft 35 Ah.
wil de 6 accu's op een verdeelpunt

aansluiten met kabels van de zelfde lengte ca 40 cm, 6 mm2 lijkt me voldoende.
alle oude meuk gaat er uit.
op de motor zitten 2 dynamo's, die komen ook op het verdeelpunt.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 02 jan 2020 18:24 #1114569

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Wil je ze alle zes paralel aan elkaar koppelen? Want dat is wat er met dit verdeel punt gebeurt.
Die 40cm in 6mm2 is feitelijk overbemeten, maar kan zeker geen kwaad.

En 2 dynamo’s lijkt me bij 1 accubank weer niet handig. Dan moet je de boel opsplitsen in 2 gescheiden banken. En dan werkt je verdeelpunt weer niet.
Maak eens een schetsje van wat je precies wil, dan zijn er vast meer ZFers die iets verstandigs kunnen zeggen.
Laatst bewerkt: 02 jan 2020 18:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 02 jan 2020 18:36 #1114576

zal komend weekend ff kijken hoe de 2 dynamo's nu aangesloten zijn.
komt ook nog een accu voorin voor ankerlier en boegschroef.
zal dan een schetsje malen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 04 jan 2020 18:09 #1115262

vanmiddag alles bekeken, 40 tyraps los genipt.en de accu's gaven nu 12.8 V, dat is nu weer jammer, waar die 0.8 wegkomt is mij een raadsel. wel zitten enkele accuklemmen niet heel vast.
kan geen data op de Varta accu vinden.




van de service accu's gaat een hele dikke rode en groen gele naar de meterkast achter het schakelpaneel.
de + is gezekerd, zie foto

. als ik die 2 kabels op mijn verzamelpunt aansluit is dat klaar.
moet nog uitzoeken hoe de huidige lader is aangesloten, en hoe de motor stroom in de service accu's terecht komt.
een schetsje hoe het zou kunnen.


lopen nu een hele dikke plus en min naar de ankerlier, die zou ik voor het laden kunnen gebruiken.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

staat van de accu's 04 jan 2020 18:12 #1115264

nog wat plaatjes




geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl