Blue Ocean schreef :
Hoe krijg je ooit je start-accu weer opgeladen als die een keertje (bij startproblemen) is leeg geraakt?
Ik heb een bij de startaccu afgezekerde kabel (2,5 mm2) die loopt naar het paneel. Daar kan ik er een metertje aan hangen om te kijken welke spanning die heeft, en die kabel aan de CTEK-lader voor de serviceaccu bevestigen (stekker omwisselen). Dus geen dikke kabel om de serviceaccu te gebruiken om te starten, alleen om de startaccu op te laden.
Ik zou ook de BVM 700 monitor voor de serviceaccu kunnen gebruiken om de spanning van de startaccu te meten, maar dan moet ik de minnen van beide systemen aan elkaar verbinden (zou ook met de schakelaar volgens baasklusje kunnen) en dat wil ik niet (het servicesysteem zweeft en is alleen via de marifoonantenne aan de mast en daarmee aan de 'scheepsmassa' verbonden).
Eventueel zou ik de startaccu nog als backup voor de marifoon of iets anders kunnen gebruiken als de serviceaccu uitgevallen is. Maar daar moet ik dan nog een verbindingskabel voor maken, dat vond ik nog niet nodig.
Mijn bootje is kleiner en heeft veel minder gebruikers en accu's, maar die kabel bevalt wel heel goed. Mijn startaccu zit nogal weggestopt, dus dat is handiger dan het motorluik open maken etc. Bovendien lopen beide accu's op hun eind. Ik twijfel echter nog of ik de diesel door een elektromotor wil vervangen en met welk accu's dan, dus ga ik nog even met de oude accu's door. Voor dagtochten gaat dat goed.