Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Batterijen nog te redden ?

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 09:13 #1113300

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Toen ik gisterenop de boot kwam waren de batterijen leeg …. (10.6V :ohmy: )

Er stond wat water in de bilge, waardoor de pomp opgesprongen was. Maar om één of andere reden kreeg die het water niet weggepompt waardoor de pomp bleef draaien.
Walstroom stak in dus in principe had de batterijlader die 4-5 A makkelijk kunnen bijhouden, maar we kennen allemaal de wet van Murphy en die koos dan ook net dit moment om de geest te geven.
Zowel de interne als externe zekering van de lader zijn ok en ook zonder batterijen en de lader in ‘forced float’ modus kreeg ik geen boordspanning dus ik ga ervan uit dat de lader stuk is.

Veel hoop heb ik niet om mijn batterijen nog te redden maar wat is de beste manier om het toch te proberen ?

Gewoon aan een nieuwe 4traps lader hangen en ‘hope for the best’ ?

Het gaat over 2 “Accu VMF 95 SportlineRV” batterijen.

www.vmf.nl/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=VMF95M
Belangrijkste gegevens:
• Piekstroom (EN): 720
• Gewicht: 19,7 kg
• Ampere/Uur: 95 Ah
• Onderhoudsvrij
• Semi-Tractie
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 09:22 #1113305

In ieder geval dat proberen ja.
Nee heb je en ja kan je vergeten... misschien doen ze het nog wel een paar jaar.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 30 dec 2019 09:23 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 10:30 #1113333

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Ik ben geen accuexpert maar misschien een nieuwe lader kopen met herconditionering stand?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 30 dec 2019 10:34 door pascald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 10:52 #1113341

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
Misschien wel. Maar met een "Smart" of "metende" lader gaat je dat niet lukken.
Die meet de accu, denkt aan de weerstand dat hij klaar is en kapt de spanning/stroom af.

Met een ouderwetse auto accu lader, 5-10 Amp, zo een met een transformator en diode en verder niks is het mij wel gelukt een erg diep ontladen accu weer op een spanning te krijgen en/of dat de meetladers er weer wat mee kunnen.
Ik heb ook wel eens gehad dat een cel blijkbaar zo beschadigd was dat hij niet meer op de totaal spanning kwam. Dan is hij echt kapot.

Nog niet zo lang geleden bij mijn buurman, auto accu, die totaal leeg bleek 9,8 volt en met een moderne lader niet te laden was. De oude lader erop en na een nachtje zat er weer leven in.

Dit proberen kan altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 11:25 #1113354

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3442
iGrf schreef :
Walstroom stak in dus in principe had de batterijlader die 4-5 A makkelijk kunnen bijhouden......
Dat kan er inderdaad op wijzen dat er iets met de lader aan de hand is.
Zowel de interne als externe zekering van de lader zijn ok en ook zonder batterijen en de lader in ‘forced float’ modus kreeg ik geen boordspanning dus ik ga ervan uit dat de lader stuk is.
Moderne laders hebben vaak een minimumspanning van de accu nodig om te kunnen laden. Hoeveel dat moet zijn, geen idee, je leest dat nooit maar ontbreekt die spanning, en zijn de accu's af gekoppeld, meet je dus ook geen spanning op je boordnet.

Ik zou eerst kijken of de accu op te laden is met de lader van scope (om het zo maar even te zeggen). Dat type geeft wel altijd spanning.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 11:43 #1113361

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4124
Er zijn ook laders met regeneratie modus. Mijn Proosten
LBC400 kan ik met dipswitches op regeneren zetten.
Misschien kan iets dergelijks lenen.
Weet niet waar je woont, maar je kan die van mij ook
wel even gebruiken. Ik woon in Weesp.

EDIT; Oeps Antwerpen.. is wat ver weg, helaas.
A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 30 dec 2019 12:02 door AdB. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 13:15 #1113397

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
zeekraal schreef :
Moderne laders hebben vaak een minimumspanning van de accu nodig om te kunnen laden. Hoeveel dat moet zijn, geen idee, je leest dat nooit maar ontbreekt die spanning, en zijn de accu's af gekoppeld, meet je dus ook geen spanning op je boordnet.

Volgens de handleiding van mijn lader kan die, dmv een dipswitch, in 'stroombron' modus gezet worden waarbij er geen batterijen moeten aangesloten zijn en de lader gewoon spanning zou moeten voorzien op het boordnet.

"
DC Power Supply
Even if the batteries are not connected, Mastervolt ChargeMaster battery chargers can provide a constant DC output allowing you to turn on lights or keep the fridge cold.
"

Maar dat gaf dus geen resultaat, daarom dat ik bijna zeker ben dat de lader stuk is.


Trpuowens nadat ik alle verbruikers (bilgepomp dus) had uitgeschakeld kwam er wel terug wat leven in het systeem en een kleine halve ampère uit de zonnepanelen.

Een kleine druppellader heb ik ook nog liggen en die deed het aan 1A, maar om op die manier de volledige 190Ah terug te vullen zou een week kosten. Net iets te koud om zolang te blijven wachten :whistle:

AdB schreef :
Oeps Antwerpen.. is wat ver weg, helaas.
A

Inderdaad, maar toch bedankt voor het aanbod !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 14:33 #1113413

Als het niet zoveel uitmaakt en walspanning redelijk in de buurt blijft, kan je het nog proberen.
Maar als er lange reizen mee gemaakt worden en spanning belangrijk is zou ik ze gewoon vervangen. Een te ver ontladen accu wordt nooit meer dezelfde.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 14:49 #1113419

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
roozeboos schreef :
Als het niet zoveel uitmaakt en walspanning redelijk in de buurt blijft, kan je het nog proberen.
Maar als er lange reizen mee gemaakt worden en spanning belangrijk is zou ik ze gewoon vervangen. Een te ver ontladen accu wordt nooit meer dezelfde.

Yeah I know en het maakt wel wat uit want we proberen enkel in jachthavens te gaan liggen als het echt niet anders kan, anders ben ik veel gelukkiger achter ons anker .....

Ik ben (was ?) van plan om volgende winter de huis-bank uit te breiden, dus ik hoop dat deze het nog een jaartje gaan volhouden.
Anders moet ik bekijken om het uitbreidingsplan te vervroegen maar dat budget he .... want dan wil ik ook de zonnepanelen vervangen en een regulator voor de alternator installeren :unsure:
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 17:18 #1113471

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
Ik zou in ieder geval een battery guard op je accu's plaatsen. Ik moet dat ook nog doen.
Je accu's zou ik proberen te laden, desnoods meenemen naar huis en daar opladen met een moderne lader.
bvb Cteck MSX 5.0
Kan wel maar 1 accy tegelijk opladen maar het is niet zo kritisch als je beiden apart oplaad.
Als ze geladen zijn laten doormeten bij een garagebedrijf. Om zeker te zijn dat ze niet inwendig in kortsluiting zijn gekomen door het ver ontladen.
Het kan tegenvallen, maar het kan ook meevallen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 18:39 #1113507

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Tony2920 schreef :
Ik zou in ieder geval een battery guard op je accu's plaatsen. Ik moet dat ook nog doen.

Wel ik heb een battery guard, maar die werkt ook als hoofdschakelaar van het DC systeem.
Onze bilgepomp en VHF zitten rechtstreeks op de batterij.

Het leek een goed idee van de vorige eigenaar om 2 veiligheids middelen zo simpel en rechtstreeks mogelijk aan te sluiten. Maar door deze samenloop van omstandigheden zal ik daar toch nog eens over nadenken :S
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 30 dec 2019 19:47 #1113532

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7640
iGrf schreef :
Tony2920 schreef :
Ik zou in ieder geval een battery guard op je accu's plaatsen. Ik moet dat ook nog doen.

Wel ik heb een battery guard, maar die werkt ook als hoofdschakelaar van het DC systeem.
Onze bilgepomp en VHF zitten rechtstreeks op de batterij.

Het leek een goed idee van de vorige eigenaar om 2 veiligheids middelen zo simpel en rechtstreeks mogelijk aan te sluiten. Maar door deze samenloop van omstandigheden zal ik daar toch nog eens over nadenken :S

Tja daar zit wel wat in. Lijkt me dat ik dat nog eens moet overwegen.
Waarschijnlijk wordt het dan, met battery guard als ik tegen de wal lig, en zonder als ik rondvaar.
Hoe ik dat aan elkaar ga knopen weet ik nog niet, maar ik ben nog niet zo ver om dat uit te voeren ook.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 31 dec 2019 06:23 #1113595

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
Hoi, ik heb een keer het zelfde mee gemaakt.Ik heb m'n accu's opgeladen en er nog jaren gebruik van gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 31 dec 2019 06:43 #1113598

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Even 12v op de accu zetten met bijvoorbeeld zo’n noodstartding. Dan is je lader in de veronderstelling dat er voldoende spanning is en start dan het laadproces op.
Jumpstarter worden ze ook wel genoemd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 02 jan 2020 10:58 #1114427

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Gelukkig nieuwjaar en een korte update.

Beide batterijen hebben apart aan de lader gehangen en voorlopig ben ik hoopvol op en (redelijk) goede afloop.

Een shunt om de stroom te meten heb ik thuis niet dus kon enkel de spanning in het oog houden.
Telkens duurde het een kleine 10u waarbij de laadspanning binnen de 10 min na het opstarten van 14.4 daalde naar ongeveer 13.8 om dan, in een tijdspanne van een paar uur, terug te klimmen naar 14.4.
Daar bleef de spanning enkele uren hangen om dan te zakken naar 13.8V (float) waarna ik de batterij heb afgekoppeld.
Na 36u rust is de open spanning nog steeds rond 13.4V.

Dus so far so good ....

PS : bij het aanschakelen ging de lader eerst een tiental seconden in error om dan toch te beginnen met de laadcyclus. De spanning opkrikken om het laadproces te starten was dus niet nodig.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 02 jan 2020 11:10 #1114430

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Tony2920 schreef :
Tja daar zit wel wat in. Lijkt me dat ik dat nog eens moet overwegen.
Waarschijnlijk wordt het dan, met battery guard als ik tegen de wal lig, en zonder als ik rondvaar.
Hoe ik dat aan elkaar ga knopen weet ik nog niet, maar ik ben nog niet zo ver om dat uit te voeren ook.

In onze boot zit een Vetus battery watch BW3.
(yikes ik zie nu pas het kost)

Wat het ding doet is :
- laadstroom verdelen over start en huis bank
- hoofdschakelaar voor de verbruikers
- automatisch de verbruikers uitschakelen bij te lage spanning

Als we niet aan boord zijn staat deze 'hoofdschakelaar' altijd uit, daarom dat de bilge pomp het beste niet via dit paneel loopt.

Zo een kleine losse battery watch is een pak goedkoper, die kan ik nog wel tussen de batterij en de 'extra' verbruikers plaatsen.
www.bluepowershop.nl/accu/accu...ct-12-24v-bp-65.html
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Laatst bewerkt: 02 jan 2020 11:10 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 10 feb 2020 09:20 #1125724

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Voor de volledigheid nog een kleine update.

Ik heb nu een victron battery watch tussen de batterijen en de permanente verbruikers geplaats.
Dus alle verbruikers worden automatisch uitgeschakeld om de batterij te ‘redden’.

Ondertussen nog maar 1 keer gaan varen, toen hebben we over een periode van 24u een kleine 60 Ah verbruikt (van de 2 * 095 Ah beschikbaar).
= SOC van ongeveer 70% waarbij de batterij spanning in rust (’s morgens) nog 12.6V bedroeg.

Voorlopig ben ik hoopvol dat ze dus nog wel ff meegaan !

PS : ik ben wel verbaasd dat een setje niet al te dure batterijen een week lang op minder dan 10V kunnen staan en het blijkbaar toch overleven !
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 10 feb 2020 17:21 #1125830

PS : ik ben wel verbaasd dat een setje niet al te dure batterijen een week lang op minder dan 10V kunnen staan en het blijkbaar toch overleven !

Hoe lang was die "overlevings" periode?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterijen nog te redden ? 10 feb 2020 17:45 #1125843

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Saeftinghe schreef :
PS : ik ben wel verbaasd dat een setje niet al te dure batterijen een week lang op minder dan 10V kunnen staan en het blijkbaar toch overleven !

Hoe lang was die "overlevings" periode?

Point taken ! Ik heb ze nog maar 1 maal voor 30% ontladen voor de rest is het er dit jaar nog niet van gekomen.
Dus het zal pas na de zomer zijn dat ik weet of ze het echt nog doen.

Maar ik had verwacht dat er toch minstens één van de twee kromme platen en een kortsluiting zou maken waardoor ze onbruikbaar zou zijn dus daarom ben ik al aangenaam verrast :)
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl