Update:
Met dank aan Sprokkie die om 9.25 al klaarstond om mij te helpen met m'n laadsysteem.
Vanochtend eerst de dynamo losgehaald en geïnspecteerd zover mogelijk.
Het is kennelijk een beetje een bijzondere dynamo, want er zit een rood koelblok op met na wat meetwerk twee diodes er in.
De functie van die diodes is waarschijnlijk tevens het in de openingspost omschreven beperken van de laadstroom a.g.v. de spanningsval over de diode(s)
Het laadcontact van de accu is verbonden met de twee kathodes, waardoor er twee contacten overblijven om de diverse accu's op te laden.
Na alles terug geplaatst te hebben en dit keer door Sprokkie juist gemonteerd te zijn, bleek de dynamo nog prima in orde te zijn want de startaccu bleek 14,2V te ontvangen vanaf de dynamo.
De andere kant van de Cyrix-I bleek echter nog steeds 12,3V te meten vanaf de serviceaccu's.
Na wat kort speurwerk op internet door Sprokkie bleek dat de Cyrix bij een X-spanning na een bepaalde tijd in zou moeten schakelen. (Exacte waardes op internet terug te vinden
)
Dit gebeurde echter niet na zelfs 12 minuten gewacht te hebben met de motor aan.
Het was inmiddels lunchtijd dus hebben we de cyrix uitgebouwd en meegenomen naar huis om deze aan een nadere inspectie bloot te stellen.
Via de labvoeding welke we op een gewenste spanning in konden stellen de Cyrix nogmaals op werking getest en deze bleek inderdaad defect te zijn.
De cyrix open gemaakt en er bleek een draadje gebroken vanaf 1 van de hoofdcontacten naar het relais. Dit was het gevolg van een meedraaiend boutje.
E.e.a hersteld en nogmaals de Cyrix getest op werking en m.b.v. een tweede spanningsbron op de B-zijde van de Cyrix bleek deze keurig na de gestelde tijd om te schakelen.
Tijd om terug te keren richting boot en de Cyrix weer teruggeplaatst.
Hier hetzelfde verhaal. Ook de serviceaccu's werden nadat de cyrix omschakelde weer keurig geladen met 14,2V. Motor uit, probleem opgelost!
Toen de volgende stap.
De nieuw aangeschafte BMV712 accumonitor aangesloten.
De startaccu bleek volledig opgeladen te zijn door de dynamo en na het automatisch omschakelen van de Cyrix werden de serviceaccu's geladen met een laadstroom van zo'n 23 á 24A.
Ruimschoots binnen de maximale capaciteit van de dynamo van 30A dus.
Deze stroom zakte al binnen zo'n 20 seconden naar 18A en uiteindelijk naar zo'n 13A
Helemaal volgens de voorspelde laadcurve van de accu's dus en ruim binnen de marge van de toelaatbare capaciteit van de dynamo.
Alles weer in orde nu en nu de duurtest gedurende vaarseizoen 2020 zal uitsluiten of de boel in orde blijft wat naar verwachting dus wel het geval zal zijn.
Conclusie dat de dynamo stuk was bleek achteraf dus fout, waarna de storing al snel in de Cyrix bleek te zitten welke we ook weer snel zelf hebben kunnen repareren.
Met dank aan het forum voor het meedenken, waardoor we een plan van aanpak konden maken.
Met speciale dank aan Sprokkie voor z'n expertise en geduld en om z'n volledige zaterdag op te offeren om mij te helpen in deze kou. (De kachel moest uit om alle bedrading op een nieuw gemonteerde rails te monteren i.v.m. de nieuwe accumonitor)