Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zonnepaneel Veerse meer

Zonnepaneel Veerse meer 20 jan 2020 12:55 #1119737

PvO schreef :
Maar, corrigeer me als ik het verkeerd heb, een duo lader betekend over het algemeen dat er eigenlijk maar 1 lader is met twee uitgangen.
De beide uitgangen zullen altijd dezelfde spanning hebben.
Ga je dus een lege lichtaccu laden en een volle startaccu, zal zodra de lichtaccu een spanning bereikt van

Nee dus. Het zijn echt wel twee afzonderlijke regelaars . Je kunt ook aan de LEDtjes zien welke accu aan het laden is (is dan constant aan) en welke aan het druppelladen is (dan langzaam knipperend) . Ook op mijn accumonitor die alleen op de service accu staat kun je zien dat die bij geen afname gewoon op 13,5 Volt staat zodra hij vol is. Ga je stroom afnemen gaat hj op een gegeven moment weer naar boven de 14 volt gaan .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepaneel Veerse meer 20 jan 2020 13:15 #1119744

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Pas wel heel goed op met Aliexpress Zonnepanelen,
er worden door sommige aanbieders dingen beweerd die onmogelijk waar kunnen zijn.
Zo zijn er panelen van bijvoorbeeld "100W" te vinden die 18V leven bij max 3 Ampere. Dat sommetje klopt voor geen meter. Ik reken dus eerst de gegevens na en sla aanbieders over waarvan het sommetje (max Power in Watt = Spanning in Volt x (max)stroom in Ampere) niet klopt. Ook heb er er panelen zien staan met te weinig cellen voor de beweerde spanning etc.
Dat gezegd hebbende heb ik zelf wel een paneeltje en benodigdheden van Ali afgehaald waar ik lekker mee ga klussen van de zomer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepaneel Veerse meer 20 jan 2020 16:12 #1119837

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Yellow Boat schreef :
PvO schreef :
Maar, corrigeer me als ik het verkeerd heb, een duo lader betekend over het algemeen dat er eigenlijk maar 1 lader is met twee uitgangen.
De beide uitgangen zullen altijd dezelfde spanning hebben.
Ga je dus een lege lichtaccu laden en een volle startaccu, zal zodra de lichtaccu een spanning bereikt van

Nee dus. Het zijn echt wel twee afzonderlijke regelaars . Je kunt ook aan de LEDtjes zien welke accu aan het laden is (is dan constant aan) en welke aan het druppelladen is (dan langzaam knipperend) . Ook op mijn accumonitor die alleen op de service accu staat kun je zien dat die bij geen afname gewoon op 13,5 Volt staat zodra hij vol is. Ga je stroom afnemen gaat hj op een gegeven moment weer naar boven de 14 volt gaan .
Ad

Als het inderdaad twee afzonderlijke regelingen zijn in 1 lader zijn mijn bezwaren niet relevant.
Puur ter lering en vermaak heb ik de datasheet van een victron PWM duo regelaar opgezocht (via jou linkje naar de Ali variant kon ik zo snel niet zo heel veel relevante info vinden).
Maar in de handleiding van Victron wordt wel gesproken dat je de verhouding kan in stellen waarmee de laadstroom wordt verdeeld dus bijvoorbeeld 80% naar de lichtaccu en 20% naar de startaccu.
Maar of het verder ook twee compleet onafhankelijke 3-4 traps acculaders zijn wordt mij niet geheel duidelijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonnepaneel Veerse meer 21 jan 2020 09:33 #1120078

PvO schreef :
Yellow Boat schreef :
PvO schreef :
Maar, corrigeer me als ik het verkeerd heb, een duo lader betekend over het algemeen dat er eigenlijk maar 1 lader is met twee uitgangen.
De beide uitgangen zullen altijd dezelfde spanning hebben.
Ga je dus een lege lichtaccu laden en een volle startaccu, zal zodra de lichtaccu een spanning bereikt van

Nee dus. Het zijn echt wel twee afzonderlijke regelaars . Je kunt ook aan de LEDtjes zien welke accu aan het laden is (is dan constant aan) en welke aan het druppelladen is (dan langzaam knipperend) . Ook op mijn accumonitor die alleen op de service accu staat kun je zien dat die bij geen afname gewoon op 13,5 Volt staat zodra hij vol is. Ga je stroom afnemen gaat hj op een gegeven moment weer naar boven de 14 volt gaan .
Ad

Als het inderdaad twee afzonderlijke regelingen zijn in 1 lader zijn mijn bezwaren niet relevant.
Puur ter lering en vermaak heb ik de datasheet van een victron PWM duo regelaar opgezocht (via jou linkje naar de Ali variant kon ik zo snel niet zo heel veel relevante info vinden).
Maar in de handleiding van Victron wordt wel gesproken dat je de verhouding kan in stellen waarmee de laadstroom wordt verdeeld dus bijvoorbeeld 80% naar de lichtaccu en 20% naar de startaccu.
Maar of het verder ook twee compleet onafhankelijke 3-4 traps acculaders zijn wordt mij niet geheel duidelijk.

Die verhouding kun je ook met dat ding van Ali instellen ( zie manual:

Bijlage:

Bestandsnaam: DuoManual-2-3.pdf
Bestandsgrootte:347 KB
)
maar dat doen ze omdat het met vol of half vermogen laden van de startaccu na normaal starten ook niet nodig is , maar of die instelmogelijkheid echt ndig is vraag ik me af.
En het klopt dat die twee regelaars niet in de handleiding zijn beschreven maar dat die er zijn volt uit het feit dat de accu's als er een vol is niet meer dezelfde spanning krijgen ( kan ik zien aan mijn accumonitor) en ook de al dan niet knipperende LEDtjes.
Als ik bijv aan boord kom taat het voltage van mijn accu ook altijd op ca. 13,5 volt ( zonnepaneel staat altijd in bedrijf dus de accu's zijn altijd vol na enige tijd) , zet ik dan een paar gebruikers aan dan gaat dat naar 14,2-14,4 volt omdat de regelaar van druppelladen naar laden gaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl