Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Galvanic Isolator Zinc Saver

Galvanic Isolator Zinc Saver 29 jan 2020 21:28 #1122619

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Erikdejong schreef :
PvO schreef :
Maar als op een polyester boot de wal aarde met de saildrive is verbonden (wat volgens CE regelgeving moet) is dat ook een groot risico.
Je moet niets. De regels zijn advies regels en minimale eisen, net als klasseregels. Je mag er ALTIJD van afwijken zolang jouw oplossing in de geest van de regel is en technisch gezien net zo goed of beter.
Ik vermoed dat de meeste werven er niet zo diep over nadenken en gewoon alles met elkaar verbinden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanic Isolator Zinc Saver 29 jan 2020 23:07 #1122637

Dat is een correcte veronderstelling, de meeste werven lijken helemaal nergens over na te denken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanic Isolator Zinc Saver 30 jan 2020 07:10 #1122655

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Erikdejong schreef :
Dat is een correcte veronderstelling, de meeste werven lijken helemaal nergens over na te denken.

In veel gevallen is dat ook mijn ervaring.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanic Isolator Zinc Saver 30 jan 2020 09:28 #1122683

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
De problemen ontstaan doordat een walstroom installaties in het algemeen later worden aangebracht. Hetzij door de eigenaar zelf of een bevriende "handy" man.

Een scheidings trafo wordt meestal pas aangebracht als er eerder problemen zijn ontstaan.

Zoals met veel zaken op het gebied van de watersport zijn er geen duidelijk voorschriften, laat staan keuringen van belangrijke onderdelen. Denk aan wantspanners, terminals, toggles, huiddoorvoeren.

Een instituut zoals de eerder genoemde ABYC ontbreekt hier. De ABYC verschaft info over de juiste installaties en materialen en daar wordt door veel watersport bedrijven in de VS naar verwezen. En organiseert cursussen om werf medewerkers bij te scholen en van een certificering te voorzien.

De CE keuring is in het leven geroepen om concurrentie vervalsing in de EEG landen te voorkomen. Om een soort gelijk speelveld te creeren.

Het is zeker geen kwaliteits certificaat.

Een verplichte keuring voor de gasinstallaties is ook nooit van de grond gekomen. Terwijl het gevaar voor de omgeving aanzienlijk is, laat staan voor de aan boord aanwezige personen.

Over certificering voor bepaalde zaken hoor ik maar weinig van.

En zo gaat het al vele jaren.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanic Isolator Zinc Saver 30 jan 2020 14:52 #1122775

brambo schreef :
Een instituut zoals de eerder genoemde ABYC ontbreekt hier. De ABYC verschaft info over de juiste installaties en materialen en daar wordt door veel watersport bedrijven in de VS naar verwezen. En organiseert cursussen om werf medewerkers bij te scholen en van een certificering te voorzien.
En ondanks dat is de scheepsbouw in de Noord Amerika (Canada en Mexico werken op dezelfde manier met ABYC) heel wat beroerder als in Europa.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanic Isolator Zinc Saver 20 feb 2020 19:30 #1128579

  • Ratman
  • Ratman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 457
Bij mij is er geen verbinding tussen de romp en alle metalden delen en de walstroom aarde.
Wel zijn de twee 12V accusystemen verbonden, de startaccu omdat de motor toch al de - vormt en de andere 12bank vanwege de communicatie apparatuur met hun antennes.
De 12 banken worden eventueel dmv DCDC converters bijgeladen vanuit de 24V accubank, deze zijn galvanisch gescheiden.
Via de walstroom kan de 24V bank worden opgeladen via een galvanisch gescheiden lader (victron Scylla)
230V apparaten die op de walstroom werken zijn allemaal wel geaard op de walstroom aarde maar niet met de boot verbonden.
Een beetje ingewikkeld misschien met twee huishoudaccusystemen maar ik zat nu eenmaal met apparatuur voor 12V en voor 24V, daarom heeft de navigatie hoek en de verlichting een eigen 12V systeem gekregen en de omvormers (5KW) draaien op 24V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl