Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch vet

Electrisch vet 31 jan 2020 18:45 #1123106

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Ik ben mijn electrisch systeem wat aan het ombouwen en ik vind wel heel veel corrosie op de aansluitingen.
Nu zag ik dat op mijn torqeedo op de uitgaande kabel terminals dikke klodders vet waren gesmeerd en die zagen er nog wel netjes uit. Wat voor vet moet dat zijn? en kan je dat ook op NMEA stekkers, zekeringen en kabeleindjes etc. smeren?
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 19:44 #1123126

Onzin. Als je goed materiaal gebruikt hoef je niets in te vetten. Wil je dat toch, kun je zuurvrije vaseline gebruiken maar ik vind het werkverschaffing. Accupolen kun je er eventueel wel mee insmeren nadat je die schoongemaakt hebt.
Van “elektrisch vet” heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me net zoiets als een blikje losse gaten of een doosje bougievonkjes.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 31 jan 2020 19:55 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 19:50 #1123127

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
siliconenvet kun je nemen voor kabelschoentjes en zekeringen.
"kranenvet" van de loodgieter ;)

NMEA stekkers weet ik niet.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 31 jan 2020 20:45 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 20:33 #1123138

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Okay gewoon (siliconen)vet dus :) dat wilde ik even weten. Ik gebruik wel goed materiaal volgend mij maar de wegen van zout zijn ondoorgrondelijk :dry:
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 20:59 #1123146

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
aan boord van zeeschepen zijn de hydrauliekkoppelingen enz. vaak met een textielband gedrenkt in consistentvet omwikkeld.





Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 21:06 #1123147

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
Zeilzin schreef :
aan boord van zeeschepen zijn de hydrauliekkoppelingen enz. vaak met een textielband gedrenkt in consistentvet omwikkeld.






ter info : wikipedia consistentvet
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 21:09 #1123148

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12506
Zeilzin schreef :
aan boord van zeeschepen zijn de hydrauliekkoppelingen enz. vaak met een textielband gedrenkt in consistentvet omwikkeld.
Daar heb ik nog een rol van liggen. Super spul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 21:22 #1123155

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
ook wel stronttape genoemd, de naam schiet je vanzelf wel te binnen als je het eraf probeert te halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 31 jan 2020 22:56 #1123177

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27124
henkvd schreef :
ook wel stronttape genoemd, de naam schiet je vanzelf wel te binnen als je het eraf probeert te halen.

Ja, inderdaad, een ongelofelijke k*t zooi. Wordt offshore ook veel gebruikt.
Het werkt wel.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 05:59 #1123195

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 176
Buiten op je boot kan je de pluggen van je v.h.f en a.i.s enz omwikkelen met densoband. Dit gaat zeer lang mee.
Als je daar mee klaar bent kan je je handen gewoon met zeep wassen. de accupolen moeten schoon zijn dan de klem er op en zuurvrije vaseline er over smeren. Tussen je polen moet het schoon en droog zijn.
Alle andere contacten kan je keer schoon maken met contactspray. Dit is een hulp middeltje. Als je dit gedaan heb kan je de contacten door meten. Als dit niet lukt of gaat kan je ze beter vervangen. Alle vet trekt vuil aan. :) :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 06:27 #1123197

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
altijd vaseline tussen de accupolen en accuklemmen!
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 07:50 #1123203

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Ik vind elektrisch altijd vet! ;)
In mijn tijd als 'dak aap' was het verschil goed te zien als de aansluiting van een televisie antenne wel of niet was ingevet met speciaal vet. Met name antenneversterkers in de mast waren na een jaar geheel gecorrodeerd.
Vaseline is brandbaar en kan beter niet worden gebruikt. Vaseline wordt door water weggespoeld en geeft geen langdurige bescherming.
Sanitair vet of 'kranen vet' is niet brandbaar, niet geleidend en heel goed bruikbaar voor corrosie vrije verbindingen die makkelijk zijn los te maken als er iets aan de hand is.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 07:54 #1123204

Gebruik geen vet of vaseline, dat trekt stof en vuil aan,
Maar "blauwe smurfen lak" zoals deze

eshop.wurth.nl/Product-categor...3121.cgid/nl/NL/EUR/
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 09:48 #1123227

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Het vet band heet bijvoorbeeld denso band.

www.stmiddelkoop.nl/denso-band...0mm-x-10m_19529.html

Vaseline zuurvrij gebruikt men om de accu polen als en een elektrisch contact is oftewel eerst monteren en daarna invetten.
Puur voor het ontstaan van de zogenaamde bloem kool vorming op de polen en of klemmen.
Vaseline geleid geen elektriciteit dus waarom eerst op de polen smeren en dan pas de accu klemmen er op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 10:18 #1123235

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6437
dehler schreef :
Vaseline zuurvrij gebruikt men om de accu polen als en een elektrisch contact is oftewel eerst monteren en daarna invetten.
Puur voor het ontstaan van de zogenaamde bloem kool vorming op de polen en of klemmen.
Vaseline geleid geen elektriciteit dus waarom eerst op de polen smeren en dan pas de accu klemmen er op?
Die 'bloemkolen ontstaan door galvanische corrosie. En voor gavanische corrosie moet je twee verschillende metalen in een geleidend 'bad' hebben.
Omdat je accuklem nooit overal direct kontakt maakt met de accu pool door (kleine) oneffenheid van het materiaal, kan er in deze 'openingen' vocht komen en daardoor de bloemkool ontstaan.
Door vaseline of iets anders vul je deze opningen op. En de vaseline wordt weggeperst op die plekken waar er wel direkt kontakt is tussen de metalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 18:44 #1123388

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
rooiedirk schreef :
dehler schreef :
Vaseline zuurvrij gebruikt men om de accu polen als en een elektrisch contact is oftewel eerst monteren en daarna invetten.
Puur voor het ontstaan van de zogenaamde bloem kool vorming op de polen en of klemmen.
Vaseline geleid geen elektriciteit dus waarom eerst op de polen smeren en dan pas de accu klemmen er op?
Die 'bloemkolen ontstaan door galvanische corrosie. En voor gavanische corrosie moet je twee verschillende metalen in een geleidend 'bad' hebben.
Omdat je accuklem nooit overal direct kontakt maakt met de accu pool door (kleine) oneffenheid van het materiaal, kan er in deze 'openingen' vocht komen en daardoor de bloemkool ontstaan.
Door vaseline of iets anders vul je deze opningen op. En de vaseline wordt weggeperst op die plekken waar er wel direkt kontakt is tussen de metalen.

Toch lijkt mij de juiste werkwijze, eerst accuklemmen op de polen monteren als die nog geheel droog en vetvrij (vaselinevrij) zijn. Eventueel eerst droog en vetvrij maken met pluisvrije doek.
Na montage de accuklem en pool licht insmeren met vaseline (of ander hiervoor geschikt vet.
( Geen klodders of cm dikke laag, maar echt alleen een licht laagje meer is echt niet nodig. )
( accupolen behoeven geen smering, wel isolatie )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 18:55 #1123389

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6920
vroeger toen je de accu,s nog moest bijvullen gebruikten ze vaseline , de laatste tijd zie ik het nooit meer.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 01 feb 2020 19:23 #1123399

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6437
Tony2920 schreef :
Toch lijkt mij de juiste werkwijze, eerst accuklemmen op de polen monteren als die nog geheel droog en vetvrij (vaselinevrij) zijn. Eventueel eerst droog en vetvrij maken met pluisvrije doek.
Na montage de accuklem en pool licht insmeren met vaseline (of ander hiervoor geschikt vet.
( Geen klodders of cm dikke laag, maar echt alleen een licht laagje meer is echt niet nodig. )
( accupolen behoeven geen smering, wel isolatie )
Kan ook, maar heeft als nadeel dat je niet meer bij de onderkant kan komen, om die ook te behandelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 06 feb 2020 10:24 #1124769

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 270
Heb een potje kranenvet gekocht en een potje lanocote dat schijnt beter te blijven zitten bij zout water. En aangezien het lanocote heet zal het wel wolvet zijn dat kan ook tegen zweet dus zal het ook wel wat zout water kunnen hebben. We gaan het meemaken B)
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 06 feb 2020 11:12 #1124777

Boy schreef :
En aangezien het lanocote heet zal het wel wolvet zijn

Niet alleen hoor , er zit kennelijk ook 17% aardoliedestillaat in maar vraag me niet waarom .
www.forespar.com/pdf/techTips/...ty-data-tech-tip.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch vet 09 feb 2020 13:42 #1125526

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7425
rooiedirk schreef :
Tony2920 schreef :
Toch lijkt mij de juiste werkwijze, eerst accuklemmen op de polen monteren als die nog geheel droog en vetvrij (vaselinevrij) zijn. Eventueel eerst droog en vetvrij maken met pluisvrije doek.
Na montage de accuklem en pool licht insmeren met vaseline (of ander hiervoor geschikt vet.
( Geen klodders of cm dikke laag, maar echt alleen een licht laagje meer is echt niet nodig. )
( accupolen behoeven geen smering, wel isolatie )
Kan ook, maar heeft als nadeel dat je niet meer bij de onderkant kan komen, om die ook te behandelen.

De onderkant, tenminste als ik het goed versta, is metaal op metaal van de accupool. Daar wil ik niets op hebben zitten want daar moet de stroom door. Vet is daar ongewenst.
Het vet hoort alleen de vrijzittende metalen delen af te sluiten van de lucht en of vocht.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.309 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl