Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Service accu laden met Buitenboordmotor

Service accu laden met Buitenboordmotor 20 feb 2020 17:43 #1128549

  • Sturgie
  • Sturgie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 73
Ik heb op mijn Sturgeon 22 een Honda 8 pk buitenboordmotor. Deze is aangesloten op een 55 Ah startaccu die door de dynamo van de BB motor wordt bijgeladen. Nu heb ik ook een 105 Ah serviceaccu die wordt opgeladen door een acculader aangesloten op walstroom. Kan deze accu ook worden opgeladen door de dynamo van de BB moter dmv een diodebrug en “slimme spanningsmeter” ? En indien mogelijk, geeft dat geen problemen met de dynamo. Deze geeft 12 ampere volgens de importeur.

Wie heeft hier ervaring mee of weet raad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 20 feb 2020 18:06 #1128554

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Ongetwijfeld zal je de service accu d.m.v. een diodebrug of een Cyrix kunnen laden.
Maar je geeft zelf al aan dat de dynamo 12A geeft.
Dit is niet echt heel veel.
De eerste vraag die ik mezelf zou stellen: Waarom?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 20 feb 2020 19:39 #1128581

Het korte antwoord is niet doen.

Wil je het per se dan zou ik voor een cyrix gaan.

Als je zo veel op de motor vaart dat je daar wat aan hebt, dan zit je op het verkeerde forum :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 20 feb 2020 21:42 #1128603

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Ik schat dat je met die 12 A na een half uur op motor varen,
je misschien je startaccu terug op pijl hebt.
Hoe lang wil je eigenlijk op motor varen om ook je service accu bij te laden.

m.a.w. het is niet erg praktisch omdat je dan heel lang op je buitenboord motor moet varen om de service accu te laden.
In dat geval ben je waarschijnlijk beter af met een inboord motor te plaatsen.
In theorie kan je het doen, gaat lang duren voordat je er plezier van hebt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 20 feb 2020 21:57 #1128609

Ik heb het geprobeerd maar het schiet inderdaad niet op en je wordt gek van de herrie. Je moet best wel wat toeren maken wil je de accu opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 06:24 #1128632

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 192
Bij mij is de situatie hetzelfde d.w.z. start en boordaccu gescheiden door een cyrix relai.
Op mij yamaha 8pk zit een magneetspoel die de accu's oplaad.
Je boordaccu helemaal opladen zal wel een tijdje duren maar alles een beetje op spanning houden
gaat wel aardig.Het hangt er van af wat je allemaal verbruikt aan stroom (start accu:45 Ah en boordaccu: 90 Ah)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 07:14 #1128638

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1821
Ik heb op mijn nieuwe boot een Yamaha 9.9 met dynamo en alleen een 105AH "service/start" accu icm C-tec walstroom lader. Geen aparte start-accu dus, want ik kan de motor evt gewoon met de hand starten. Dat houd voor mij de zaak mooi simpel.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 08:22 #1128653

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Hallo allemaal? TS zegt toch niet dat hij van de walstroom af gaat en zijn service accu alléén vanaf de motor wil opladen? Natuurlijk kan je beide accu's bijhouden op dezelfde manier als bij een "grote" dynamo. Dus ik hou zeggen: altijd doen, want alle beetjes helpen.
Overigens vind ik een (theoretisch) maximum van 12 ampère wel veel voor een 8 pk buitenboordmotortje. Zit er echt een dynamo (alternator) op of is het gewoon een lichtspoel met gelijkrichter, zoals op de meeste kleine bbm's? Ik zou even goed uitzoeken of je info wel klopt.
Zelf vaar ik vaker dan me lief is langdurig op de motor. Als ik een stuk van de SMR vaar bijvoorbeeld, of als tijdens een vakantie de wind langdurig in de verkeerde hoek zit. Dan moet je wel en ik het is zonde om de daarbij opgewekte stroom niet te benutten.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 08:33 #1128654

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
Ik denk alleen een lichtspoel
Ik heb trouwens 10 jaar lang rondgevaren met alleen walstroom laadmogelijkheid
Zonder koelkast, boiler en aanverwante spulletjes was 1 x walstroom in de 4 weken voldoende met een 85 amp accu
4 jaar geleden heb ik een startmotor gemonteerd, en gelijk de lichtspoel aangesloten
Om eerlijk te zijn merk ik geen verschil
De accu meet ik af en toe met een losse multimeter
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 08:52 #1128657

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
In een nog niet zo héél grijs verleden waren sommige jacht-dieseltjes uitgerust met een zogenaamde dyna-start,een combinatie van dynamo en startmotor. Zou het zo kunnen zijn dat sommige electrische startende ngo's ook zoiets hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 08:55 #1128658

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Mijn eerste boot had ook buitenboordmotor met laadspoel. Ongeveer 6A kwam daar uit. Ik heb daar toen een voltmeter en een amperemetertje tussen gezet met een schakelaar om handmatig om te schakelen. Dan zette ik eerst de motor uit, schakelde om en startte dan de motor weer. Beetje omslachtig, maar toen wist ik effe niet hoe anders.

Wat me dat leerde was dat de startaccu vrij snel weer vol zat. Spanning ging omhoog en vermogen ging omlaag. Vermogen ging van 6A naar 1A in een minuutje of 10. Motor startte altijd vlot, first kick zeg maar.

Nu zou ik kiezen voor een Cyrix er tussen. Verliesvrij en zonder nadenken wordt je startaccu volgehouden en wat er overblijft gaat naar je service accu. Ik zou die moeite ook zeker weer doen. Je weet nooit hoe het loopt op het water. In het donker wil je je verlichting aan kunnen zetten, je marifoon eventueel kunnen gebruiken, je tablet kunnen laden om je digitale kaart te kunnen blijven gebruiken, stuurautomaat enz enz. zonder angstvallig naar je accu te moeten kijken. In die situatie start je gewoon lekker je motor en al motorzeilend kom je dan veilig binnen.
Eenmaal in de (thuis)haven walstroom er op om de accu weer echt vol te krijgen.

Verder zijn er zeker bij langere tochten toch best vaak momenten dat de motor langer bijstaat dan je zou willen. Nou, dan laad je je accu’s ook weer effe bij, mooi meegenomen toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 09:10 #1128660

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
PvO schreef :
Ongetwijfeld zal je de service accu d.m.v. een diodebrug of een Cyrix kunnen laden.
Maar je geeft zelf al aan dat de dynamo 12A geeft.
Dit is niet echt heel veel.
De eerste vraag die ik mezelf zou stellen: Waarom?

Die 12 A is toch niet niks? Iedereen is het erover eens dat een acculader die wordt gebruikt om een accu van bijvoorbeeld 100 Ah te laden met een laadcapaciteit van 10 A groot genoeg is. Iedereen die het laadproces wel eens gevolgd heeft weet dat alleen als de accu volledig ontladen is de volle capaciteit van de lader wordt gebruikt. De laadstroom loopt vrij snel terug naar een lager amperage.

Dus waarom zou een dynamo van 12 A niet geschikt zijn om een 105 Ah service-accu te laden?

Dat onze dieseltjes alternators van 40 A of meer hebben heeft te maken met het feit dat je het verbruik van een startaccu na één of een een paar keer starten binnen een korte tijd weer volledig wilt aanvullen. Ook omdat een startaccu slecht bestand is een te grote ontlading.

Voor het overige ben ik het volledig eens met koko. Zet er iets op dat er voor zorgt dat eerste de startaccu wordt opgetopt en daarna de service accu wordt geladen. Geen idee wat zo'n Cyrix kost, maar kwaad kan het zeker niet.
Laatst bewerkt: 21 feb 2020 10:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 13:36 #1128725

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Eclips schreef :
snip 8--
Zelf vaar ik vaker dan me lief is langdurig op de motor. Als ik een stuk van de SMR vaar bijvoorbeeld, of als tijdens een vakantie de wind langdurig in de verkeerde hoek zit. Dan moet je wel en ik het is zonde om de daarbij opgewekte stroom niet te benutten.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Tja die opgewekte stroom komt niet voor niets, die belast de motor, het is geen gratis energie. Als je die 12A daadwerkelijk gebruikt, zal er minder kracht overblijven voor de schroef.
Misschien valt het niet op tijdens het varen, maar het opwekken van stroom kost energie aan de motor, en dus zal je als je geen stroom trekt sneller gaan, dan als je wel stroom trekt. Als je motorvermogen over hebt is dan minder een probleem, dan als het krap aan bemeten is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 15:25 #1128741

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Tony2920 schreef :
Tja die opgewekte stroom komt niet voor niets, die belast de motor, het is geen gratis energie. Als je die 12A daadwerkelijk gebruikt, zal er minder kracht overblijven voor de schroef.

Dat gaat alleen op als er een dynamo wordt aangedreven. Bij een lichtspoel niet, dus kun je maar beter gebruik maken van de stroom die toch wel opgewekt wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 16:37 #1128759

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
Tony2920 schreef :
Ik schat dat je met die 12 A na een half uur op motor varen,
je misschien je startaccu terug op pijl hebt.
Dat zal wel mee vallen denk ik.
Even wat aannames;
Startstroom 100A gedurende 10sec.
wordt dan 100A * 0,00278h = 0,278Ah
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 17:06 #1128770

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
En dan is 100A voor een 8pk bbm wel heul erg ruim genomen.


TS: laat je verder niet gek maken. Verwacht geen volle accu na een uurtje motoren, maar zeker wel doen. Alle pessimisten ten spijt: ik heb dat met veel genoegen en gemak gedaan met slechts 6A laadspoel en mijn ervaringen waren positief. Niet te hoog gespannen verwachtingen en lekker laden als je je motor loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 17:44 #1128784

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5219
koko schreef :
En dan is 100A voor een 8pk bbm wel heul erg ruim genomen.
Dat was ook de bedoeling, ik hoop dat die 10 seconden ook erg ruim zijn voor de meeste bbm bezitters ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 18:00 #1128788

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7650
Eclips schreef :
Tony2920 schreef :
Tja die opgewekte stroom komt niet voor niets, die belast de motor, het is geen gratis energie. Als je die 12A daadwerkelijk gebruikt, zal er minder kracht overblijven voor de schroef.

Dat gaat alleen op als er een dynamo wordt aangedreven. Bij een lichtspoel niet, dus kun je maar beter gebruik maken van de stroom die toch wel opgewekt wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wet_van_behoud_van_energie

De energie die omgezet wordt naar die 12A moet ergens vandaan komen, en is dus alleen beschikbaar ten nadele van de andere gebruker ( de schroef ) .
Als je geen elektriciteit afneemt is het volle vermogen beschikbaar voor de schroef, als je stroom draait een stukje minder.

Anders moeten we allemaal thuis een lichtspoel zetten, gratis elektriciteit.
Dat werkt dus niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 21 feb 2020 20:07 #1128829

Tony2920 schreef :
Eclips schreef :
Tony2920 schreef :
Tja die opgewekte stroom komt niet voor niets, die belast de motor, het is geen gratis energie. Als je die 12A daadwerkelijk gebruikt, zal er minder kracht overblijven voor de schroef.

Dat gaat alleen op als er een dynamo wordt aangedreven. Bij een lichtspoel niet, dus kun je maar beter gebruik maken van de stroom die toch wel opgewekt wordt.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Wet_van_behoud_van_energie

De energie die omgezet wordt naar die 12A moet ergens vandaan komen, en is dus alleen beschikbaar ten nadele van de andere gebruker ( de schroef ) .
Als je geen elektriciteit afneemt is het volle vermogen beschikbaar voor de schroef, als je stroom draait een stukje minder.

Anders moeten we allemaal thuis een lichtspoel zetten, gratis elektriciteit.
Dat werkt dus niet.

Redenering klopt helemaal. Nu even een sommetje.
Motor is 8pk dat is 5,87kW
Lichtspoel is 12A bij 12V dat is dus 144W of 0,144kW

De lichtspoel geeft dus een reductie van het vermogen op de schroef van 0,144kW (dat is dus 0,2PK). Dit scheelt dus (0,144/5,87)* 100 = 2,45% . Ik denk dat je dat niet gaat merken.

Nu zou je iets kunnen zeggen over het rendement van een lichtspoel. Maar als je dat op bijvoorbeeld 30% schat maakt dat nog steeds weinig uit.
Laatst bewerkt: 21 feb 2020 20:09 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 24 feb 2020 11:13 #1129607

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
Precies, zo bedoelde ik het ook. Daar komt bij dat die lichtspoel er toch al op gemonteerd zit, dus dan zou iedereen uitgebreid zijn buitenboordmotortje onder handen moeten nemen om de lichtspoel er af te halen. Ten gunste van een heel klein beetje vermogenswinst.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 24 feb 2020 11:17 #1129608

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
koko schreef :
En dan is 100A voor een 8pk bbm wel heul erg ruim genomen.

Sterker nog: het is volkomen over the top. Omdat ik als winterproject een LiFePO4 accu ging bouwen, wilde ik de startstroom van mijn motortje weten. Dat bleek 27 Ampere, voor een Yamaha 9.9 pk 4-takt high thrust.
Dus rond het eens af naar boven, dan zit je niet op 100 A, maar slechts een derde daarvan.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 24 feb 2020 14:47 #1129644

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6243
Eclips schreef :
Precies, zo bedoelde ik het ook. Daar komt bij dat die lichtspoel er toch al op gemonteerd zit, dus dan zou iedereen uitgebreid zijn buitenboordmotortje onder handen moeten nemen om de lichtspoel er af te halen. Ten gunste van een heel klein beetje vermogenswinst.

Volgens mij is die lichtspoel nodig voor stroom voor de ontsteking :whistle:
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 24 feb 2020 15:14 #1129655

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6733
TonMitz schreef :
Eclips schreef :
Precies, zo bedoelde ik het ook. Daar komt bij dat die lichtspoel er toch al op gemonteerd zit, dus dan zou iedereen uitgebreid zijn buitenboordmotortje onder handen moeten nemen om de lichtspoel er af te halen. Ten gunste van een heel klein beetje vermogenswinst.

Volgens mij is die lichtspoel nodig voor stroom voor de ontsteking :whistle:

Ook dat. Dan is verwijderen nog zinlozer. ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 24 feb 2020 15:38 #1129662

Eclips schreef :
TonMitz schreef :
Eclips schreef :
Precies, zo bedoelde ik het ook. Daar komt bij dat die lichtspoel er toch al op gemonteerd zit, dus dan zou iedereen uitgebreid zijn buitenboordmotortje onder handen moeten nemen om de lichtspoel er af te halen. Ten gunste van een heel klein beetje vermogenswinst.

Volgens mij is die lichtspoel nodig voor stroom voor de ontsteking :whistle:

Ook dat. Dan is verwijderen nog zinlozer. ;)

Vaak is er een aparte ontsteekspoel en lichtspoel.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Service accu laden met Buitenboordmotor 24 feb 2020 19:45 #1129731

Tja Honda kan dr ook niks aan doen dat de motor op een Zeilboot zit ;)

Voor vele andere is het een handige feature :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl