Kroon schreef :
Dank Panoramix, goede tip ik zou het graag zo hebben. Probleem is dat ik een nieuwe motor heb en dus heb ik maar 1 set kabel van motor naar accu lopen. Deze doet dus beide enerzijds de startmotor starten anderzijds de accu´s laden via de alternator. Dus volgens mij blijft dit dan de beste optie, tenzij er iets op te bedenken is.
@iGrf je conclusie klopt als een bus. Dank voor het meedenken ik zal er een grotere zekering inzetten.
Electrische bilgepomp heb ik niet in het schema opgenomen, maar precies zoals jij het zegt sluit ik die aan. Met 2 vlotters en een alarm als de 2de vlotter (20cm hoger) ingeschakeld wordt.
@boarderbas sta ik voor open, maar met welke argumenten? (ruimte of is het veiliger?)
Zo goed vind ik die tip van panoramix niet.
Met een beetje pech wordt je startaccu slecht geladen.
Over die 'grote' stromen over cyrix zou ik met een huisbank van 2x 88ah geen zorgen maken.
Ik zou een schakelaar in de min van je cyrix opnemen en die standaard uit laten.
Startaccu laad je met de dynamo, service accu met de acculader.
Stopcontact tussen je boiler is een goed idee, maar trek dan wel de stekker eruit als je gedurende langere tijd je boiler niet gebruikt.
Dat voorkomt corrosie van je boiler door zwerf stromen. (Als je boiler ook wordt verwarmt door koelwater van je motor.)