Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Contactslot aansluiting : Wat is "INT "?

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 28 feb 2020 12:43 #1130797

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
De buitenboordmotor is elektrisch gestart.
Het aansluitschema voor het contactslot is zoals in de afbeelding.
Ik weet inmiddels dat
30: accu +
31: accu -
15: uitgang slot
50: stuurstroom relais.

Maar wat is INT?



De accu laadt niet meer bij als de motor draait, en als ik het schema goed begrijp moet de laadstroom via INT en 30 naar de accu lopen.

Als ik dat begrijp weet ik waar ik moet gaan meten om het probleem te lokaliseren.
(gelijkrichter is vervangen, en lichtspoel geeft wisselspanning). Het is ets met de bedrading...
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 28 feb 2020 15:06 #1130817

Is de plus van de gelijkrichter meen ik uit het schema te destilleren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 28 feb 2020 15:30 #1130824

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Hallo Paradyske,

dank voor je snelle reactie.
Dat klopt inderdaad. Maar nu vraag ik me af, wat doet het contactslot ermee.
Hoe wordt INT geschakeld?
net als 15 naar de accu +, als het slot wordt ingeschakeld?
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 28 feb 2020 15:41 #1130827

Daar ga ik wel van uit ja.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 28 feb 2020 15:42 #1130828

Meet de hele draad van gelijkrichter naar int aansluiting goed door, en check ook de gelijkrichter nog een keer.
Desnoods een losse draad trekken van gelijkrichter naar int, en/of naar de accu.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 28 feb 2020 16:58 #1130837

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Ik heb verder geen verstand van dit soort schema’s, maar ik heb ooit een electrisch startende bbm gehad. Het contactslot dat daar bij zat kon je met het sleuteltje dieper indrukken en dan werd de e.choke bedient.
Mis hien een lead naar ‘int’.
Vervelend werd het toen het contactslot slechter werd en een beetje uit elkaar gedrukt was door dat choken. Toen feed hij ineens niks meer.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 28 feb 2020 23:54 #1130932

Staat int niet voor interlock, Mischien om een stopsolenoit te bedienen. Of om een elektrische klep open te zetten voor brandstof toevoer?

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 29 feb 2020 07:51 #1130962

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13661
niet ongebruikelijk is dat de brugcel defect is.
als je de draadjes los neemt kun je die ohms nameten, nieuwe kost bij een electronica shop/internet iets van 5 euro (moet je niet naar een BBM dealer gaan..)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 29 feb 2020 07:52 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Contactslot aansluiting : Wat is "INT "? 29 feb 2020 09:21 #1130976

  • spook1
  • spook1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 233
Dank voor het meedenken allemaal.

Motor staat in de schuur, boot ver weg.
De brug heb ik doorgemeten. Die is goed.
Spoel geeft spanning.
In de motor is alles OK.
het zit dus in het externe gedeelte.

De fout moet dus zitten tussen de + van de gelijkrichter en de + van de accu.
Dat zou dus heel goed het INT contact, of een draadbreuk kunnen zijn.

Ik ga dat doormeten als ik weer bij de boot ben.
Doen is de weg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl