keesio schreef :
Hartelijk dank voor jullie reacties!!
ilCigno het betreft een St4000 stuurautomaat. Is er een logische plaats voor de montage van stuurcomputer en electr. kompas? Ik ben die nog niet tegengekomen. Verder gaan we idd met een tablet navigeren met een gratis of goedkoop navigatieprogramma. Ons vaargebied is de Ionische Zee met relatief korte afstanden tussen eilanden en dus overzichtelijk. Navtex en radar kunnen ook vervallen. Scheelt aanzienlijk in de kosten. Stuurautomaat gebruiken we ook zelden, maar zie ik wel, ook gezien onze leeftijd, als iets wat bijdraagt aan de veiligheid.
Joop en Bramco, ik ben bij Unigarant verzekerd. Idd is de dagwaarde van de kapotte spullen verzekerd. In mijn geval 30% van nieuw. Helaas wordt dat pas volledig uitgekeerd bij volledige reparatie. We hebben nu 70% van 30% gehad -/- de BTW _-/- eigen risico.
Ivo Pionier, een elektromagnetisch veld is waarschijnlijk de oorzaak geweest. Bij directe inslag was denk ik alle apparatuur gaan hemelen. Nu hebben de marifoon, diepte- en snelheidsmeter het overleefd.
Overige schade is de dynamo, met daaropvolgend een doorgebrande elektro-unit van het motorbedieningspaneel en de Mpptregelaar van de zonnepanelen. (zie mijn onderwerp: schade door dynamo). De boot stond overigens op de kant ten tijde van de inslag.
Groet, Kees
Nog even nagekeken:
Unigarant kent twee opties: een beperkte basis verzekering en een uitgebreide verzekering.
De basis verzekering past men wel een aftrek "nieuw voor oud" toe en de uitgebreide verzekering niet:
Bij schade vergoeden wij de volledige reparatie van uw boot. Hiervoor geldt geen 'aftrek nieuw voor oud', zoals bij Basis Casco.
Zo'n basis verzekering dekt ook geen "eigen gebrek".
Zo'n verzekering moet je gewoon niet willen. Wordt nog aangeprezen ook als meest gekozen optie.
Een schade tengevolge van een eigen gebrek kan grote gevolgen hebben, zoals mast overboord en zinken van een schip ten gevolge van een onverwachte lekkage. Defecte afsluiter of hevelen bijvoorbeeld.
Bram